Werk & Studie alle pijlers

WW en "proefperiode"

05-01-2015 22:30 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag heb ik een bericht ontvangen dat een bedrijf, waar ik inmiddels 2 keer op gesprek ben geweest, graag wil dat ik een paar uur/paar dagen (dit wordt zo aangegeven) kom werken om te kijken of ik het vak snel oppik enzo.

Momenteel ontvang ik een WW uitkering en ik wil hier graag vanaf. Mijn vraag is alleen hoe dit precies werkt. Moet ik dit aan het UWV doorgeven? Is het gebruikelijk om dit te doen? Ik heb hiervoor heel lang gewerkt en heb dit eigenlijk nooit meegemaakt, wel een normale proeftijd van een maand natuurlijk.

Alvast bedankt voor de reacties!
Er staat duidelijk op de site dat je het uwv moet informeren. Beste is uwv bellen. Zij betalen je ww dus ook de voorwaarden.
Ik begrijp dat ik het UWV moet informeren als ik aan de slag ga in een bepaalde functie maar omdat dit een soort van proefperiode is, vroeg ik me af hoe dat zat

Bovendien wilde ik weten of dat gangbaar is, in plaats van gewoon een maand proeftijd.
Je krijgt voor die proefuren dan ook betaald neem ik aan? Dan moet je het inderdaad doorgeven, kan via je werkmap. Als je er niet voor betaald krijgt, durf ik het niet met zekerheid te zeggen. Lijkt me sowieso het beste om het even met je UWV-contactpersoon te overleggen.

Proefdraaien gebeurt wel vaker. Krijg je niet daarna ook nog een maand proeftijd?
Don't take it so seriously. Only time is ours, the rest we'll just wait and see.
quote:evergreen1900 schreef op 05 januari 2015 @ 22:45:

Je krijgt voor die proefuren dan ook betaald neem ik aan? Dan moet je het inderdaad doorgeven, kan via je werkmap. Als je er niet voor betaald krijgt, durf ik het niet met zekerheid te zeggen. Lijkt me sowieso het beste om het even met je UWV-contactpersoon te overleggen.

Proefdraaien gebeurt wel vaker. Krijg je niet daarna ook nog een maand proeftijd?Ik heb geen idee of ik er voor betaald krijg en ik weet ook niet of ik daarna, als ik al aangenomen word, een proeftijd krijg. Ik heb hier namelijk vanavond een mail over gehad en meer info stond er niet in. Ik denk dat ik het beste inderdaad een mail kan sturen
Ik weet dat je zo en zo een periode proef mag draaien bij een bedrijf met behoud van je uitkering. (Heeft UWV me ooit verteld tijdens een gesprek)

Als je betaald krijgt, zal je je inkomsten door moeten geven aan UWV lijkt mij.

In ieder geval gefeliciteerd en ik duim dat het door gaat!
quote:renate73 schreef op 05 januari 2015 @ 23:01:

Ik weet dat je zo en zo een periode proef mag draaien bij een bedrijf met behoud van je uitkering. (Heeft UWV me ooit verteld tijdens een gesprek)

Als je betaald krijgt, zal je je inkomsten door moeten geven aan UWV lijkt mij.

In ieder geval gefeliciteerd en ik duim dat het door gaat!

Ja, ik weet wel dat je mag proefdraaien maar dan moet het bedrijf een intentieverklaring afgeven dat ze jou naderhand een contract aanbieden. Dat heb ik laatst meegemaakt en het bedrijf wilde dat niet doen, vandaar dat ik er bekend mee ben.

Ik heb net in elk geval een mail gestuurd naar mijn werkcoach dus ik wacht het even af. Dan heb ik in elk geval mijn best gedaan.

Bedankt Renate Nog geen idee of ik het überhaupt word. Ik heb op van alles gesolliciteerd (zelfs op ongeschoold werk) want het thuis zitten begint me behoorlijk tegen te staan. Door solliciteren kan altijd nog
Bij een vorige werkgever werd dit ook zo gedaan. Daar werd gevraagd of iemand bereid was om een dag mee te draaien om te zien of je in het team paste en of je met de bewoners overweg kon. Het ging hier om het begeleiden van mensen met een verstandelijke beperking, waarvan er enkelen een behoorlijke "gebruiksaanwijzing" hadden. Tijdens het proefdraaien kon dan worden ingeschat of je hier mee overweg kon.

Als het proefdraaien goed was gegaan kreeg je daarna een contract met een maand proeftijd.

Ik denk dat het proefdraaien dus ook sterk afhankelijk is van het soort werk wat wordt aangeboden.
Ah Andante, het komt dus weleens voor

Bij mij gaat het om een administratieve functie gericht op klachten. Heb al relevante werkervaring.
Een proefperiode is onbetaald en kan worden toegepast indien het bedrijf bij goed functioneren de intentie heeft om je minimaal een contract voor 6 maanden te geven. Tijdens de proefperiode behoud je je uitkering. Het komt (zeker in de huidige) arbeidsmarkt redelijk vaak voor. Na de proefperiode heb je geen proeftijd meer bij het bedrijf waar je wordt aangesteld. Je moet dit trouwens vooraf bespreken met je werkcoach, aangezien hij/zij hier goedkeuring voor moet geven.

Oh edit: ik weet dit omdat ik veel samenwerk met het UWV. Betrouwbare bron dus
Klopt wat blaadje zegt. Voor potentiële werkgevers kan het zeer lucratief zijn omdat ze je in die proefperiode ( tegenwoordig vaak 1 maand bij een beoogd arbeidscontract van een half jaar na die proefperiode) geen salaris hoeven te betalen. Dit heet een 'proefplaatsing met behoud van uitkering'.

Wanneer je werkgever hiervan nog niet op de hoogte is kun je hem hierop attenderen. Kan voor alle partijen lucratief zijn. Er zijn uiteraard wel wat haken en ogen aan (UWV moet de werkplek wel erkennen als proefplaatsings plek, werkzaamheden moeten grotendeels 'nieuw' voor je zijn).

Lijkt mij het verstandigst om je werkcoach bij het UWV voor te leggen dat je mogelijkheid hebt op een werkplek. Laat hem dan contact zoeken met je aspirant werkgever.
I have neither the time nor the crayons to explain this to you.
Dank dames. Heb het er met mijn werkcoach over gehad. De "proefperiode" zou in totaal om 8 uur gaan en daarna nemen ze een beslissing. We gaan het dus zien. UWV is in elk geval op de hoogte.

Voor die tijd heb ik echter nog ergens anders 2 gesprekken dus wie weet rolt daar iets uit (lijken me leuker)
Het een paar uur meedraaien is heel normaal hoor, is ook kijken of je een beetje klikt met de mensen. Daarna beslissen ze vaak definitief of je een (tijdelijk) contract krijgt of niet.

En daar zal dan gewoon een normale proeftijd van een maand aan vasthangen. heeft daar verder niks mee te maken.

Ik zou UWV even bellen, al weet ik dat ze vaak die proefuren niet uitbetalen hoor.. gewoon melden.
quote:AnnaP1977 schreef op 06 januari 2015 @ 19:36:

Het een paar uur meedraaien is heel normaal hoor, is ook kijken of je een beetje klikt met de mensen. Daarna beslissen ze vaak definitief of je een (tijdelijk) contract krijgt of niet.

En daar zal dan gewoon een normale proeftijd van een maand aan vasthangen. heeft daar verder niks mee te maken.

Ik zou UWV even bellen, al weet ik dat ze vaak die proefuren niet uitbetalen hoor.. gewoon melden.

Tja ... ik heb het zelf nog nooit meegemaakt. Op zich lijkt het me ook niet logisch omdat daar een proeftijd normaliter voor bedoeld is. In de proeftijd kunnen beide partijen per direct gewoon stoppen als het niet bevalt. Maar goed, het is me duidelijk geworden dat het in sommige branches wel gebruikelijk is.

Zoals gezegd heb ik inmiddels overlegd met het UWV
Beste minnimouse,

Sorry dat ik niet eerder op je vraag heb kunnen antwoorden. Gelukkig heb je al overleg gehad met de adviseur werk en heeft deze je verder kunnen helpen.

Wil je meer informatie over een proefplaatsing? Deze kan je vinden op de site van UWV: http://bit.ly/1BHdZvu.

Met vriendelijke groet,

Yvonne

UWV Webcare

www.uwv.nl/webcare
Bedankt Yvonne

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven