Werk & Studie alle pijlers

ww-uitkering en nieuwe baan

16-12-2009 14:07 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Sinds 1 december ben ik werkloos. Als vangnet heb ik voor de zekerheid een ww-uitkering aangevraagd en ben ik doorgegaan met solliciteren. Deze week heb ik te horen gekregen dat ik aan de slag kan bij een bedrijf in het nieuwe jaar. Onzeker is nog of dit per 1 januari, midden januari of per 1 februari. Mijn vraag is hoe gaat dit nu verder met de ww.

In principe moet ik nu het wijzigingsformulier opsturen en aangeven dat ik werk gevonden heb. Maar ik kan dus nog niet aangeven per wanneer mijn jaarcontract start. Dit hangt nog af van de snelheid waarop bepaalde formulieren worden gewerkt. Moet een verklaring van goed gedrag inleveren voordat ik ook maar met 1 vinger het toetsenbord aan mag raken.

Niet dat ik van de staat wil profiteren, maar ik sta er momenteel alleen voor in verband met de beëindiging van de relatie. Ben dringend op zoek naar woonruimte. Daarom is het voor mij noodzakelijk om inkomsten te hebben. Ook geld er een sollicitatieplicht, maar ik heb al een baan gevonden en hoef dan toch niet meer te solliciteren. Heb ik tot de eerste werkdag recht op ww?

Wie o wie heeft hier verstand van?
ik ga er even van uit dat je voldoet aan de regels om ww te krijgen (dus niet verwijtbaar werkloos etc etc) Dan heb je recht op ww tot het moment dat je nieuwe kontrakt ingaat.

Gezien de korte tijd waarin dit speelt heb je vast nog geen werkcoach? Ik zou even bellen met ww of je nu al moet melden dat je werk hebt of dat je moet wachten totdat je weet wanneer je kontrakt ingaat. Noteer de naam van de persoon met wie je gesproken hebt en dag en tijdstip.

Hou er trouwens ook rekening mee dat de ww uitkering 6 tot 8 weken op zich kan laten wachten.

Fijn voor je in ieder geval dat je gelijk weer werk gevonden hebt.
En je profiteert niet echt van de staat, WW-toeslag heb je zelf betaald.

En je moet er niet gek van staan te kijken als ze zeggen dat je, ondanks die baan in het vooruitzicht, toch moet blijven solliciteren.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Lullig en krom maar waar, In principe kun je vrijgesteld worden van sollicitatieplicht nu je uitzicht hebt op een baan, maar, als dat om een of andere reden dan toch niet doorgaat, kun je achteraf wel gezeur krijgen over niet voldoen aan je sollicitatieplicht. Als je al een werkcoach hebt, zou ik deze bellen en je situatie voorleggen, zodat vastgelegd kan worden in je dossier dat je een baan hebt en om die reden vrijgesteld van sollicitatieplicht. Heb je geen werkcoach, ga dan langs bij het CWI en probeer een afspraak te maken. Je profiteert niet van de staat, maar je wilt geen slachtofer worden van administratieve chaos bij UWV
Ik heb die sollicitatieplicht destijds opgelost (had ook een baan, maar duurde nog een week of 3 a 4 voor ik kon beginnen) door de brief en de gesprekken een beetje te verspreiden. Ik had al veel brieven geschreven (veel meer dan 1 per week), dus daarmee al wat gespreid, en daarna, toen duidelijk was dat ik een baan had de gesprekken (die in 1 week hadden plaatsgevonden, verspreid over 2 of 3 weken....
Zolang het nog niet duidelijk is of je per 1 januari of per 1 februari kan beginnen zou ik nog niets opsturen.

Vind ik nog veel te vaag om je uitkering voor te laten beëindigen.

Als het pas 1 februari wordt ben je nog wel verplicht om door te solliciteren. Maar zoals Beer 345 al aangeeft misschien kun je wat schuiven met je sollicitatie activiteiten.
Dat verschuiven snap ik niet helemaal. Ik heb slechts twee keer gesolliciteerd en ben de 1e en 2e ronde binnen week doorgekomen. Dus dan zou ik opnieuw moeten solliciteren nu.

Misschien is het toch handiger om contact op te nemen met mijn werkcoach. Het is in elk geval 100% zeker dat ik kan beginnen, maar in verband met de papieren en feestdagen is het nog niet zeker wanneer het allemaal rond is.

Ik heb vandaag het arbeidsvoorwaardengesprek gehad en moet nog akkoord gaan. Morgen krijg ik waarschijnlijk het hele papierwerk opgestuurd.
Zolang je nog niet met je nieuwe baan bent bee begonnen, heb je sollicitatieplicht. Ook al heb je dus een nieuwe baan.

Formeel moet je dus sollicitatiebrieven versturen. Verstuur gewoon je oude brief en cv naar de eerste de beste vacature die je tegenkomt, dan heb jij je plicht gedaan.
quote:[ Ook geld er een sollicitatieplicht, maar ik heb al een baan gevonden en hoef dan toch niet meer te solliciteren. Heb ik tot de eerste werkdag recht op ww?

Wie o wie heeft hier verstand van?Je houdt een solliciatieplicht, tot je daadwerkelijk aan het werk bent gegaan. Je moet zelfs tijdelijk werk (uitzendbureau) e.d. accepteren.
Ik zit in de situatie dat ik werkzoekende was en nu per 1 januari een baan gevonden hebt. Ik heb met mijn werkcoach overlegd omdat ik mijn quotum van sollicitaties voor december niet haal. (ik moet er bij zeggen dat alle andere maanden ik altijd het dubbele van mijn quotum gesolliciteerd heb) Mijn werkcoach vind dat lekker boeiend, wat voor haar telt is dat ik een baan heb. Maar dat mijn werkcoach daar zo relaxed over is, wil niet zeggen dat een andere werkcoach daar ook zo over denkt. Het enige wat je dus kan doen is overleggen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven