Werk & Studie alle pijlers

WW uitkering

30-06-2020 12:46 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik heb een vraag.
Op de website van het UWV staat dat je uiterlijk 5 dagen na je laatste werkdag een ww-aanvraag moet doen en anders je ww-uitkering tijdelijk lager is.
Weet iemand tot wanneer je (met dus lagere uitkering) je je kan beroepen op WW? Als ik nu ontslagen wordt zou het voor mijn gezondheid beter zijn eerst een pauze in te lassen. Ik wil dan geen WW ontvangen maar op een later moment wel, mits ik geen andere baan heb gevonden.

Weet iemand hoe dit zit? En waar ik dat kan vinden?

Dank!
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
30-06-2020 18:01
Volgens mij verwacht TO binnenkort werkloos te worden en zou zij vervolgens een onbetaalde adempauze willen nemen.
Ja dit idd.
Ben (tot mijn verbazing) niet werkloos geworden.
Alle reacties Link kopieren
Yellow002 schreef:
04-08-2020 23:06
Ja dit idd.
Ben (tot mijn verbazing) niet werkloos geworden.
Dat is alleen maar goed nieuws.
Kun je met je werkgever om de tafel om je uren zo in te delen dat je toch nog hier en daar wat extra kunt opladen? Want dat is het he? De behoefte om op te laden.
Dat maakt je niet ziek of arbeidsongeschikt gelukkig, maar maakt wel dat je even aan de bel moet trekken.

Wat is eigenlijk de reden dat je proeftijd had? Ben je zelf van baan geswitcht of was je ontslagen?
..
Alle reacties Link kopieren
Volhouder666 schreef:
04-08-2020 23:15
Dat is alleen maar goed nieuws.
Kun je met je werkgever om de tafel om je uren zo in te delen dat je toch nog hier en daar wat extra kunt opladen? Want dat is het he? De behoefte om op te laden.
Dat maakt je niet ziek of arbeidsongeschikt gelukkig, maar maakt wel dat je even aan de bel moet trekken.

Wat is eigenlijk de reden dat je proeftijd had? Ben je zelf van baan geswitcht of was je ontslagen?
Geswitcht naar baan dichter bij huis.
Tja. Kom er eigenlijk steeds meer achter Uberhaubt ongelukkig te zijn. Weet inmiddels niet of de context maakt dat ik me ongelukkig voel of dat ik de context niet meer leuk vind doordat ik ongelukkig ben. :huh:
Alle reacties Link kopieren
Yellow002 schreef:
04-08-2020 23:54
Geswitcht naar baan dichter bij huis.
Tja. Kom er eigenlijk steeds meer achter Uberhaubt ongelukkig te zijn. Weet inmiddels niet of de context maakt dat ik me ongelukkig voel of dat ik de context niet meer leuk vind doordat ik ongelukkig ben. :huh:
Ai, dat maakt het ook lastiger met aanvragen ww, dus dubbel geluk dat je je baan behoudt.
Heb je al overwogen met iemand te gaan praten? Klinkt als een pittige situatie om uit te komen. Zoals je het omschrijft klinkt er toch wel veel verdriet uit. Hoop dat je je snel fijner voelt in ieder geval.
..
Alle reacties Link kopieren
Kaaaaaaaatje schreef:
30-06-2020 13:54
Ik ga nu een hele hoop drek over me heen krijgen dat het misbruik maken is van de maatschappij, maar....

In principe zijn de eisen die ze stellen in de eerste periode dat je ww krijgt helemaal niet zo hoog. Dat kun je vrij makkelijk in 1 dag in de week realiseren Dan heb je de andere dagen om bij te komen en pauze te houden, zonder dat je daarvoor grote financiele gevolgen ervaart. Dus dat is ook een optie.

Ik heb de eerste maand dat ik werkloos was ook mijn linkedin profiel herzien, webinairs van het UWV gevolgd en vooral voor me uit zitten staren en daar deden ze helemaal niet moeilijk over toen ik na 6 maanden op gesprek moest komen.

Dit is momenteel inderdaad ook mijn strategie.
Here am I in my little bubble
Yellow002 schreef:
30-06-2020 12:57
Jolijn: je bedoelt als zoiets gebeurt tijdens mijn "pauze" maar kan je dan Uberhaubt niet besluiten tot een sabbatical bijv. Omdat het dit soort gevolgen kan hebben?
Zodra je uit dienst gaat ben je geen werknemer meer en heb je geen recht op werknemersverzekeringen. Je kunt dus niet eerst een pauze inlassen. Dan ben je namelijk geen werknemer meer en kun je je dus ook niet beroepen op een WW.

Je raakt onverwijtbaar werkeloos, zodra je dat weet vraag je vast de WW-uitkering aan, maar dit mag dus tot uiterlijk vijf dagen na de laatste dag van je arbeidscontract. Je sollicitatieplicht begint ook meteen te lopen.

Jouw geschetste scenario is per definitie geen optie als je aanspraak wil maken op een WW-uitkering.
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
05-08-2020 09:03
Zodra je uit dienst gaat ben je geen werknemer meer en heb je geen recht op werknemersverzekeringen. Je kunt dus niet eerst een pauze inlassen. Dan ben je namelijk geen werknemer meer en kun je je dus ook niet beroepen op een WW.

Je raakt onverwijtbaar werkeloos, zodra je dat weet vraag je vast de WW-uitkering aan, maar dit mag dus tot uiterlijk vijf dagen na de laatste dag van je arbeidscontract. Je sollicitatieplicht begint ook meteen te lopen.

Jouw geschetste scenario is per definitie geen optie als je aanspraak wil maken op een WW-uitkering.
Ik heb het uwv gesproken.
De mogelijkheid die zij gaven als ik ontslagen zou worden, is dat ik ww zou aanvragen en daarna zou pauzeren. De maanden die je pauzeert vervallen dan wel. Dus syel je had recht op 10 mnd ww. Ik vraah het aan, en zet het 2mnd op pauze, dan heb ik daarna nog recht op 8 mnd. Het kan wel.
Maargoed, ik heb mn baan ook.
Wat zeker "beter" is. Heb een koophuis en kind dus een inkomen lijkt me nuttig.
Yellow002 schreef:
05-08-2020 12:55
Ik heb het uwv gesproken.
De mogelijkheid die zij gaven als ik ontslagen zou worden, is dat ik ww zou aanvragen en daarna zou pauzeren. De maanden die je pauzeert vervallen dan wel. Dus syel je had recht op 10 mnd ww. Ik vraah het aan, en zet het 2mnd op pauze, dan heb ik daarna nog recht op 8 mnd. Het kan wel.
Maargoed, ik heb mn baan ook.
Wat zeker "beter" is. Heb een koophuis en kind dus een inkomen lijkt me nuttig.
Het kan wel, maar het is ook bloedonverstandig.
Na ww verval je in de bijstand en dan kun je eerst je koophuis opeten.
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
05-08-2020 13:03
Het kan wel, maar het is ook bloedonverstandig.
Na ww verval je in de bijstand en dan kun je eerst je koophuis opeten.
Dat weet ik... vandaar dat ik zeg dat het beter is dat ik mn baan nog heb. Heb ook verantwoordelijkheden en niet alleen naar mezelf.
Alle reacties Link kopieren
Volhouder666 schreef:
05-08-2020 01:14
Ai, dat maakt het ook lastiger met aanvragen ww, dus dubbel geluk dat je je baan behoudt.
Heb je al overwogen met iemand te gaan praten? Klinkt als een pittige situatie om uit te komen. Zoals je het omschrijft klinkt er toch wel veel verdriet uit. Hoop dat je je snel fijner voelt in ieder geval.
Dankjewel. Ja heb een afspraak staan ergens. Door vakantie duurt dat nog even.
Alle reacties Link kopieren
Kaaaaaaaatje schreef:
30-06-2020 13:54
Ik ga nu een hele hoop drek over me heen krijgen dat het misbruik maken is van de maatschappij, maar....

In principe zijn de eisen die ze stellen in de eerste periode dat je ww krijgt helemaal niet zo hoog. Dat kun je vrij makkelijk in 1 dag in de week realiseren Dan heb je de andere dagen om bij te komen en pauze te houden, zonder dat je daarvoor grote financiele gevolgen ervaart. Dus dat is ook een optie.

Ik heb de eerste maand dat ik werkloos was ook mijn linkedin profiel herzien, webinairs van het UWV gevolgd en vooral voor me uit zitten staren en daar deden ze helemaal niet moeilijk over toen ik na 6 maanden op gesprek moest komen.
Klopt, maar toch kan TO zich beter ziek melden. Het ligt aan je regio; soms wordt je heel snel opgeroepen voor een gesprek. En wat dan? Dan kan het beter direct bekend zijn dat TO ziek is.
Alle reacties Link kopieren
Yellow002 schreef:
05-08-2020 12:55
Ik heb het uwv gesproken.
De mogelijkheid die zij gaven als ik ontslagen zou worden, is dat ik ww zou aanvragen en daarna zou pauzeren. De maanden die je pauzeert vervallen dan wel. Dus syel je had recht op 10 mnd ww. Ik vraah het aan, en zet het 2mnd op pauze, dan heb ik daarna nog recht op 8 mnd. Het kan wel.
Maargoed, ik heb mn baan ook.
Wat zeker "beter" is. Heb een koophuis en kind dus een inkomen lijkt me nuttig.
Wat is je beroep? Verwacht je snel aan het werk te zijn?
Heb je al hulp gezocht voor je problemen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven