Werk & Studie alle pijlers

ww-vraagje

16-05-2012 12:47 19 berichten
Vanwege bedrijfseconomische redenen heb ik mijn ontslag gekregen, na een zeer lang dienstverband. En binnenkort ben ik dus zonder werk en ga ik een ww-uitkering aanvragen omdat ik nog geen nieuwe baan gevonden heb.

Er is een kleine kans dat mijn huidige werkgever mij een aanbod doet om weer in dienst te komen voor de helft van de uren dat ik nu werk. (hij kan me toch niet missen )

Stel dat ik i.p.v. 20 uur nog voor 10 uur terug mag komen, wat houdt dit dan in wat betreft ww? Op de site van de UWV kon ik dit niet vinden.

Ontvang ik dan over de 10 uur die ik minder werk een ww-uitkering ?? En is dit dan 70% van het laatstverdiende loon?

Natuurlijk zal ik voor die 10 uur dan nog werk moeten blijven zoeken of kunnen ze ook zeggen dat je dan een baan meer uren moet accepteren?

Heeft er misschien iemand ervaring mee of verstand van?
Alle reacties Link kopieren
Bij zicht op ontslag, 4 weken tevoren aanmelden bij UWV, dat kan via de site.

je krijgt dan voor 20 uur ww. Ga je minder werken dan krijg je voor de periode dat je WW krijgt aanvulling op die overige nietgewerkte uren.

dus dan krijg je 10 uur betaald door je werkgever en de andere 10 uur 70% van je laatst evrdiende loon.

Vergeet niet dat je zogauw je weet dat je ontslagen gaat worden moet solliciteren en dit moet kunnen bewijzen.

En ja je moet voor die 10 uur blijven solliciteren
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Hm, ik weet het niet precies.

Maar iemand in mijn omgeving kreeg ook na lang dienstverband ontslag. Hij werkte geloof ik 24 uur per week voor een redelijk hoog bedrag.

Hij heeft uiteindelijk, toen ie al in de WW zat, een baan aangeboden gekregen voor minder uur, dan waar ie voor werkte en ook voor vele malen minder salaris. hij had dus inkomsten en uren minder als hij de baan aan zou nemen.

Hij heeft uiteraard de baan aangenomen, de WW is doorgegaan tot het einde waar hij recht op had en zo is zijn salaris aangevuld tot die 70% van zijn laatst verdiende loon.

Resume; zijn WW werd dus aanvullend uitbetaald omdat hij een minder urencontract had dan waar hij voor in de WW zat. Ik weet niet hoe het gaat als je nog niet in de WW zit, maar wel een baan voor minder uur aanneemt.
Bedankt voor de reacties. WW ga ik pas aanvragen na 1 juni, omdat ik per 1 juli geen werk meer heb. En solliciteren doe ik natuurlijk nu al, maar helaas zonder resultaat.

Daarom was ik wel blij met de eventuele mogelijkheid nog voor een gedeelte bij de huidige werkgever te kunnen werken, hoewel dit nog lang niet zeker is.
Ik heb ook nog een WW vraagje:

Als je van 4 dagen werken + aflopen contract naar 3 dagen werken + een dag school gaat krijg je dan ook WW of geldt school dan ook als 'werkuren'?
@Noortje: op zich werkt het zo dat als je 20 uur werkloos bent en voor 10 uur weer gaat werken, dat je voor de resterende 10 uur WW krijgt. Maar... het UWV kan wel moeilijk gaan doen dat die 10 uur bij je oude werkgever is. Dit lijkt nu wel heel erg op deeltijdontslag en dat mag niet.

@Maja: Schooluren zijn geen werkuren (tenzij een werkgever je er voor betaald om op school te zitten). Als je 3 dagen gaat werken, dan hou je gewoon sollicitatieplicht voor die 4e dag en moet je beschikbaar zijn voor werk.
...
Dat je naar school gaat is geen rede voor uitstel oid van de sollicitatieplicht?

School kies ik zelf voor.
Nee, de WW is geen studiefinanciering.

Aanvulling: Stel je werkt 4 dagen en je wil een dag minder werken om naar school te gaan. Dan heb je toch ook geen recht op WW?
...
quote:ankalida schreef op 16 mei 2012 @ 14:31:

Nee, de WW is geen studiefinanciering.

Aanvulling: Stel je werkt 4 dagen en je wil een dag minder werken om naar school te gaan. Dan heb je toch ook geen recht op WW?Klopt,die dagzul je zelf moeten betalen, en als je ww krijgt omdat je qwerkloos bent, kun je pas gaan studeren na overleg met uwv, en nee die bekostigen tegenwoordig zo snel niet meer
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
[quote]ankalida schreef op 16 mei 2012 @ 14:19:

@Noortje: op zich werkt het zo dat als je 20 uur werkloos bent en voor 10 uur weer gaat werken, dat je voor de resterende 10 uur WW krijgt. Maar... het UWV kan wel moeilijk gaan doen dat die 10 uur bij je oude werkgever is. Dit lijkt nu wel heel erg op deeltijdontslag en dat mag niet.

Oh, mag dat niet? Kun je aangeven waar ik dit kan vinden? Er is nu ontslag verleend door het UWV voor 100%. En het is zo, dat als de werkgever binnen een half jaar weer werk heeft hij verplicht de baan eerst aan mij moet aanbieden. Wat is dan het verschil? Of moet er een bepaalde periode tussen zitten?
Jij hebt geen probleem, maar dit stinkt wel.

Deeltijdontslag wordt slechts in zeer uitzonderlijke gevallen toegekend. Het UWV heeft nu jouw ontslag goedgekeurd. Als ze hadden geweten dat je direct na ontslag weer aan de slag kon voor 10 uur, dan hadden ze het ontslag niet mogen toekennen en was je dus gewoon helemaal niet werkloos geworden. Heeft de werkgever niet alle gegevens op tafel gelegd? Gaat het UWV hier de fout in?
...
Even hopelijk een nuttige waarschuwing: ik had WW voor 5 dagen, heb vervolgens een baan aangenomen voor 4 dagen en kreeg voor de overgebleven uren gewoon WW doorbetaald.

En uiteindelijk zat ik opgescheept met een gigahoge belastingaanslag omdat ze over WW en salaris andere percentages belasting berekenen, pas daar dus mee op!

Wat ook kan, is dat je je overgebleven uren WW waar je nu recht op zou hebben, op ' pauze' zet omdat je gaat werken en misschien wel weer genoeg verdient. Mocht je dan weer volledig in de WW komen, dan kun je die uren alsnog uitbetaald krijgen. Dat was toentertijd een tip van het UWV zelf, maar ik heb het nooit uitgeprobeerd. Had liever gehad die ze iets hadden verteld over die belasting, maar goed :-)
quote:ankalida schreef op 16 mei 2012 @ 18:11:

Jij hebt geen probleem, maar dit stinkt wel.

Deeltijdontslag wordt slechts in zeer uitzonderlijke gevallen toegekend. Het UWV heeft nu jouw ontslag goedgekeurd. Als ze hadden geweten dat je direct na ontslag weer aan de slag kon voor 10 uur, dan hadden ze het ontslag niet mogen toekennen en was je dus gewoon helemaal niet werkloos geworden. Heeft de werkgever niet alle gegevens op tafel gelegd? Gaat het UWV hier de fout in?Nou er ging nogal wat tijd overheen tussen de ontslagaanvraag bij het UWV (februari) en de daadwerkelijke ontslagdatum ( 1 juli) En dan kan er natuurlijk nog vanalles veranderen voor de werkgever (qua werk/opdrachten bedoel ik). Mijn ontslag is volgens mij wel voldoende onderbouwd door werkgever. Maar in een paar maanden kan er veel veranderen.
quote:Darly schreef op 17 mei 2012 @ 12:16:

Even hopelijk een nuttige waarschuwing: ik had WW voor 5 dagen, heb vervolgens een baan aangenomen voor 4 dagen en kreeg voor de overgebleven uren gewoon WW doorbetaald.

En uiteindelijk zat ik opgescheept met een gigahoge belastingaanslag omdat ze over WW en salaris andere percentages belasting berekenen, pas daar dus mee op!

O, dat is wel iets om rekening mee te houden!

Wat ook kan, is dat je je overgebleven uren WW waar je nu recht op zou hebben, op ' pauze' zet omdat je gaat werken en misschien wel weer genoeg verdient. Mocht je dan weer volledig in de WW komen, dan kun je die uren alsnog uitbetaald krijgen. Dat was toentertijd een tip van het UWV zelf, maar ik heb het nooit uitgeprobeerd. Had liever gehad die ze iets hadden verteld over die belasting, maar goed :-)

Dat heb ik nog nooit gehoord, maar inderdaad wel handig als dat zou kunnen.

Bedankt voor je reactie, Darly
quote:Darly schreef op 17 mei 2012 @ 12:16:

[...]Over WW wordt gewoon loonbelasting geheven, net als op salaris dat je van een werkgever krijgt. Die tarieven zijn niet anders hoor. Ze vallen allebei gewoon in box 1. Heb je soms bij beide de heffingskorting laten toepassen, waardoor er te weinig is afgedragen?
Zoiets kan het ook zijn, ik snapte het niet helemaal :-) Maar de belastingadviseur zei dat het vaker voorkwam in dit soort situaties.
Ik denk dat het dat geweest is dan. Het tarief is namelijk hetzelfde. Maar het UWV past i principe automatisch de heffingskorting toe. Als je dat niet wilt, moet je dat apart aangeven. Als je vervolgens weer gaat werken, moet je voor de werkgever ook een loonbelastingsverklaring invullen, waarop je aan kan geven of de heffingskorting toegepast moet worden. Als je volledig maar wel grotendeels in loondienst gaat, is het het meest zinvol om door de werkgever de heffingskorting toe te laten passen. Je moet dan alleen wel zelf bij het UWV aangeven dat zij dat niet meer moeten doen. Waarschijnlijk is dit bij jou niet goed gegaan. Ik ben het overigens met je eens dat het UWV dit best beter kan communiceren naar de mensen. Dit doen ze nu erg onduidelijk, en dat kan aan het einde van het jaar inderdaad voor vervelende naheffingen zorgen. Niet leuk!
Bedankt voor de uitleg Kwatta! De naheffing was niet leuk inderdaad, over de 2000 euro, dus nogmaals voor iedereen die dit leest: let op!
Oei, autsj... dat is een stevig bedrag... zou ik ook niet blij van worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven