Werk & Studie alle pijlers

Zakenreisbeleid e.d.

29-10-2010 07:07 7 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vraagje aan degenen die weleens een buitenlands zakenreisje maken: Hebben jullie daar een beleid voor?

Ik maak al een aantal jaar regelmatig tripjes naar Azië. Sinds begin 2010 hebben we een CAO, maar daarin staat niet echt de regelgeving m.b.t. zakenreisjes.

Op zich komen onze boekhoudster en ik er elke keer wel uit, maar toch ben ik benieuwd of - en waar - ik een voorbeeld van een zakenreisbeleid kan vinden, waarin o.a. staat wanneer iets eigen tijd is en wanneer het werktijd is, wat je zelf moet betalen en wat vergoed kan worden...

Met die CAO ben ik er in ieder geval wel op vooruitgegaan wat betreft uitbetaling van overwerkuren e.d. Voorheen werd een vliegreis gezien als eigen tijd, maar nu zijn alle vlieguren werkuren.

Maar voor de reisduur naar Schiphol wordt max. een half uur vergoed, terwijl ik echt een stuk langer onderweg ben...
Mijn man gaat regelmatig op reis voor zijn werk, krijgt zalgeld mee en that's it.

Hij vertrekt vaak op zondagen en dat wordt helemaal niet meegerekend als overuren of een speciale compensatie......

Hij werkt bij een bank btw, goede functie maar dit soort dingen zijn dus echt slecht geregeld en hij kan hoog of laag springen, meer zit er niet in.
(geen CAO trouwens bij hen)
Wat ik zeker weet is dat alle kosten voor verblijf belastingvrij vergoed kunnen worden na overleggen van bonnetjes (hotel/eten/koffie/wassen kleding/parkeren e.d.)

Welke uren wel en niet vergoed worden is bedrijfsafhankelijk.

Wij betalen alle uren bijvoorbeeld a 100%. Dus ook de uren dat iemand in een vliegtuig slaapt. En ik heb van de jongens hier nog nooit klachten gehad dat het te weinig was. (ze liggen dan ook wel eens een middag ergens op een erg warm strand met een cocktail en dan zeuren wij weer niet )
Ik werk bij de rijksoverheid en daar is het wel redelijk geregeld. Naast de vlucht en het hotel (wat bijna vanzelfsprekend is) krijg ik per dag een bepaald bedrag aan zakgeld. Hoeveel dat is hangt af van het land en de plaats, maar dat is vooraf allemaal al vastgesteld. Dat geld is juist bedoeld om die eeuwige standaarddeclaraties van diner, lunch ed te vervangen. Oftewel: ik krijg dat zakgeld bedrag sowieso en als ik daar iets van overhou mag ik dat houden. In ruil daarvoor hoef ik geen bonnetjes over die standaard dingen in te leveren.

Daarnaast krijg ik ook interne reiskosten zoals taxi of metro vergoed. De meer speciale dingen vallen buiten het zakgeld.

Hoe het zit met verlofuren ed weet ik niet precies, maar ik compenseer dat zelf een beetje. Als ik de nacht doorgereisd heb en in de loop van de dag thuis aankom, ga ik ervan uit dat die dag als werkdag ook gewoon meetelt, ookal ben ik aan het bijkomen van mijn jetlag.
Voorheen, toen we nog geen CAO hadden, nam ik ook een jetlagdag zonder deze van m'n vrije dagen af te trekken.

Sinds we een CAO hebben, heb ik i.v.m. de zakenreisjes recht op én extra vrije dagen én overwerktoeslag als ik langere dagen dan 8 uur maak en/of in het weekend reis

Maar wanneer gaat de werktijd in? Zodra je van huis vertrekt, als je op Schiphol aankomt of als je in het vliegtuig stapt?

En als je een tussenstop van 2 uur hebt, is dat dan vrije tijd of werkuren?

Dat soort dingen zijn dus een beetje onduidelijk...

Qua (on)kosten heb ik geen onduidelijkheden. Ik krijg geen budget/zakgeld. Als ik een vlucht en hotel boek, vraag ik goedkeuring voor de kosten. Verder worden alle kosten die ik maak vanaf het moment dat ik de deur achter me dicht trek tot het moment dat ik weer thuis kom kan ik declareren. Tenzij het privé-aankopen zijn natuurlijk.
Of er gereisd wordt in de baas zijn tijd of in eigen tijd is volledig afhankelijk van het beleid van het bedrijf (en eventueel de CAO).

Voor de kosten bestaan richtlijnen. Het Ministerie van binnenlandse zaken en koninkrijksrelaties geeft elk half jaar (april en oktober) een richtlijn uit voor de reizen van overheidspersoneel. In deze richtlijn staan acceptabele bedragen voor hotel- en verblijfskosten voor tal van bestemmingen. Als de gedeclareerde kosten deze richtbedragen niet overstijgen, dan zal de fiscus ook voor het bedrijfsleven niet moeilijk doen over de vergoedde bedragen. Wordt er meer gedeclareerd, dan zal aangetoond dienen te worden waarom er meer is uitgegeven (wat onder omstandigheden uiteraard best kan voorkomen). Het bedrijfsleven doet er dus goed aan om deze richtlijn ook te volgen. (Als je even googled dan kun je hem zo vinden).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven