Gebroken: Affaire en scheiden

14-03-2026 21:17 9 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn ex-partner wilde scheiden. Ik wilde heel graag aan de relatie werken, nieuwe dingen ondernemen of bijvoorbeeld in relatietherapie. Ex-partner wilde niks. Ik had al sterke vermoedens, maar heb onlangs bewijs gevonden: ex-partner had een affaire van 1 jaar.
Wij hebben samen een kind in peuterleeftijd. Echt jong nog dus.
Begrijp me niet verkeerd. Ik weet dat de relatie voorbij is.

Al die tijd heeft ex-partner mij proberen wijs te maken dat ik het verkeerd zag. Er was niks aan de hand. Ze waren gewoon vrienden. Ex-partner ontkent nu nog steeds.

Ondertussen viel bij mij steeds meer op zijn plaats. Ik had al een sterk vermoeden, maar ze hebben vaak (stiekem) afgesproken en veel andere erge dingen gedaan. Dingen die enorm over mijn grenzen gingen. Zijn affairepartner kent mij en kind ook. Zijn affairepartner is bijna de helft van mijn leeftijd en in een andere levensfase, wat het in mijn ogen extra verkeerd maakt.

Feitelijk weet ik dat ik ex-partner beter kwijt dan rijk ben. Mijn gevoelens vertellen me helaas nog anders. Ik hield zielsveel van ex-partner, maar deze ondernam niks meer met mij, alleen met affairepartner. Ik ben compleet gebroken en kan het niet begrijpen. Ik voel me enorm verraden en in de steek gelaten. Ik moet uitkijken dat ik niet in een depressie wegglijd. Ik onderneem dingen met vrienden/familie, ik sport af en toe en heb professionele hulp. Toch vind ik het nog steeds heel erg zwaar, maar ik wil sterk blijven voor kind. Ik praat ook veel met mensen en laat mijn tranen ook gaan.

Ik ben op zoek naar mensen met een soortgelijk verhaal en hoe jullie hier uit zijn gekomen. Hebben jullie misschien tips? Een hart onder de riem?

Graag mijn berichten niet quoten. Ik houd de termen expres een beetje vaag i.v.m. herkenbaarheid.
Wat vervelend om te lezen. Ik heb dit niet meegemaakt maar voor mijn werk begeleid ik wel mensen met soortgelijke verhalen.

Praktisch gezien wat tips. Misschien heb je hier wat aan;
- Inschrijving woningstichting heb je dat al gedaan? Inprincipe zal ik iedereen aanraden in een relatie om dit te doen gezien de woningmarkt.
- Opties om ergens bij in te trekken wanneer het niet houdbaar is? Dit onderwerp bespreekbaar maken met familie.
- Zorgen voor financiële afhankelijkheid (zo veel mogelijk)
- Inboedel én gezamenlijke rijvoortuigen filmen of op foto zetten. Spullen met waarde in kaart brengen.

Blijf je hobby's uitoefenen voor een gezonde afleiding.
Ik wens je veel sterkte toe. En ik hoop dat je gauw samen met je zoon een nieuw begin kan maken.
Koko-do, bedankt voor de tips!

Ik heb gelukkig wel zicht op woonruimte. Ex en ik wonen al apart.

Ik heb werk en zal financieel rond kunnen komen. Het zal geen vetpot zijn, maar genoeg om goed van te kunnen leven.

Ik heb helaas geen familie in de buurt wonen, maar wel een netwerk om mij heen.

Overigens lukt het mij nog wel om goed voor kind te zorgen. Daar ben ik heel blij om. Ik val alleen af en toe in een zwart gat als kind bij ex is. Ik probeer het huishouden grotendeels te doen in die tijd, zodat ik wel afgeleid ben. Ook probeer ik dingen te doen met vrienden/familie.

Ik vind het zo moeilijk dat mijn leven perfect leek en nu compleet is ingestort. Mijn gezin was alles voor mij. Gelukkig heb ik uiteraard kind nog.

Het doet me zo veel pijn dat ex mij zo maar aan de kant kan zetten, alsof ik niks beteken. Dat ex niet aan de relatie heeft gewerkt en mij gewoon inruilt, terwijl we een jong kind hebben...

Ook vind ik het moeilijk om aan de toekomst te denken, omdat ik met mijn ex oud wilde worden. Ik kan nu echt alleen nog per dag leven. Voor me uit kijken word ik alleen verdrietig van.

Ik ben ook bang wanneer ik voor het eerst geconfronteerd ga worden met ex en nieuwe partner. Dat ik ze tegen kom of dat nieuwe partner bij "mijn" kind betrokken wordt...
Met tijd. Verder gaan, af en toe crashen en weer door. Op een moment ga je merken dat je stilaan weer kan beginnen genieten van dingen. De zwarte periodes worden korter en schaarser. Met de tijd zal het beter gaan. Je bent echt goed bezig.
Heel veel sterkte.

Die dingen waar je bang voor bent gaan gebeuren. Op dat moment gaat dat erg rot voelen maar de dag nadien weer beter. In golven gaat alles beter, slechter, weer beter...
Je bent aan het rouwen TO, omdat het samenleven wat je had weg is. Het is (vind ik) heel normaal dat je momenteel alles nog donker inziet. Mettertijd zal daar vanzelf verandering in komen. Je doet het goed door toch vanalles te blijven ondernemen. Sterkte.
Hoi TO,

Accepteer dat het even allemaal wat minder kan gaan met je. Rationeel weet je het allemaal maar je gevoel moet ook nog landen. Je mag boos zijn, verdrietig, down, ....maar ook blij en gelukkig. Dat hoort allemaal bij het rouwproces.

Zorg dat je kindje een goede basis heeft bij jou. Aannemende dat je ex goed voor het kind kan en wil zorgen, zorg voor goede afspraken en dat de basis voor hem/haar goed is. Ga vanuit je kwaadheid en onmacht niet dwarsliggen. Het is anders als dit goede gevoel eer niet is. Dan zou ik daarin hulp zoeken.

Zorg dat je omgeving (werk, familie, vrienden, .....) weet in welke situatie je je bevindt. Je hoeft niet alles in geuren en kleuren te vertellen maar men mag best weten dat je ex de aanleiding hierin is en dit niet je keus is geweest.

Daarnaast probeer zelfstandig te zijn (maar dat ben je al lees ik) en blijf vooral ook leuke dingen doen en zorg goed voor jezelf en je kind.

En heel veel succes en sterkte !!!
Het komt goed, echt :hug: ik wil je alleen heel veel sterkte wensen voor nu. En later kijk je er echt anders tegenaan.
Voor iedereen een groene tuin
Heey,

Ik wil je heel veel sterkte wensen in deze situatie. Blijf afleiding zoeken door leuke dingen te ondernemen. Ik probeer het ook. Ik zit momenteel ook in een situatie van een vreemdgaande partner, dit heeft hij 2,5 jaar gedaan met meerdere vrouwen. Wij moeten voor ons eigen geluk gaan. Wie zijn zij om ons leven te verwoesten. Ook ik ken veel momenten van verdriet, maar ik besef hier ook maar al te goed dat je niet kunt blijven trekken aan een dood paard. Succes!
Herkenbaar, helaas. Je gaat door een hel. Je leven is ongevraagd overhoop getrokken. Je bent voor de gek gehouden door degene waar je intens van houdt. Dat is heel kwetsend en verdrietig.
Het wordt beter, maar zover ben je nog niet. Je moet echt de tijd nemen om dit te verwerken. En ondertussen wel de regie pakken over je eigen leven. en dat van je kindje. Wees de stabiele basis.
Dat is heel lastig, ik was de eerste maanden echt flabbergasted. Alles was kapot. Maar me daar op focussen hield me wel enigszins recht.
Veel sterkte!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven