Werk & Studie alle pijlers

Zijn er ook inkoop(st)ers in de zaal?

26-04-2010 20:30 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een werk gerelateerd vraagje

Ik doe de gehele inkoop voor een bedrijf en ik doe heel erg mijn best om het allemaal wat profesioneler te maken.

Aangezien het dat nog nooit is geweest vind ik dat best een moeilijke taak, maar wel een hele leuke uitdaging.

Nu moet ik met een leverancier een contract gaan samenstellen, m.b.t. de afname. Ik neem aan dat dit (vanuit ons) een raamcontract gaat worden.

Maar heeft iemand nog tips o.i.d.? Ik heb namelijk (helaas) niemand om dit aan te vragen, de inkoopster die hier voor mij zit valt zeg maar al achterover van haar stoel als ik over een raamcontract begin, daar heb ik dus niet veel aan.
Wat ga je inkopen en waarom neem je aan dat het in de vorm van een raamcontract zou moeten? Heeft de leverancier leveringsvoorwaarden? Hebben jullie inkoopvoorwaarden?
Ik ga uit van een raamcontract omdat het een langlopend contract zal zijn, waarin dezelde artikelen terug zullen blijven keren.

Het betreft het inkopen van componenten, dus we hoeven er in principe zelf niets meer aan te doen, het zijn kant en klare producten.

Wij hebben geen inkoopvoorwaarden, die bestaan nog wel maar dateren uit het jaar 300 v.c. en worden dus niet meer gebruikt.
quote:Nici007 schreef op 26 april 2010 @ 20:37:

Ik ga uit van een raamcontract omdat het een langlopend contract zal zijn, waarin dezelde artikelen terug zullen blijven keren.

Het betreft het inkopen van componenten, dus we hoeven er in principe zelf niets meer aan te doen, het zijn kant en klare producten.

Wij hebben geen inkoopvoorwaarden, die bestaan nog wel maar dateren uit het jaar 300 v.c. en worden dus niet meer gebruikt.Ik zou er vanuit gaan dat de leverancier wel degelijk leveringsvoorwaarden heeft. Heb je dat al besproken?
Je hoeft niet perse met de verkoopvoorwaarden akkoord te gaan. Ik zou ook je eigen inkoopvoorwaarden updaten.
Ik weet niet in hoeverre je opgeleid bent voor inkoper, maar de cursussen NEVI MIL en/of NEVI 1 zijn echt een aanrader. Daar leer je in feite hoe een ideale inkoopafdeling er uit ziet en die kennis kun je dan meteen toepassen in de praktijk.

Dit is geen direct antwoord op je vraag, maar omdat je schrijft dat je de inkoop wil professionaliseren wel relevant.
Ja, die zijn al besproken.

ik heb ook met de leverancier al, minimum afname, minimum stoch holding (voor hun, prijzen en kortingen besproken.

Maar nu ik het vast moet gaan leggen in een contract begin ik aan mezelf te twijfelen. Of ik wel alles aangepakt heb, of ik geen dingen het laten liggen en vooral hoe ik in hemelsnaam zon contact opzet.

Ik heb wel kopietjes van eerdere contracten maar dat zijn gewoon emailtjes. Klinkt misschien stom maar dat wil ik dus niet, ik ben al een klein meisje in een grote mannen wereld, ik wil koste wat het kost mezelf professioneel neerzetten.

En dus gewoon een contract op papier zetten die bijde parijen moeten tekenen.
quote:Poeszie schreef op 26 april 2010 @ 20:48:

Je hoeft niet perse met de verkoopvoorwaarden akkoord te gaan. Ik zou ook je eigen inkoopvoorwaarden updaten.

Maar dat kan ik zelf niet daar meot een jurist bij komen.

quote:Schmoepie schreef op 26 april 2010 @ 20:50:

Ik weet niet in hoeverre je opgeleid bent voor inkoper, maar de cursussen NEVI MIL en/of NEVI 1 zijn echt een aanrader. Daar leer je in feite hoe een ideale inkoopafdeling er uit ziet en die kennis kun je dan meteen toepassen in de praktijk.

Dit is geen direct antwoord op je vraag, maar omdat je schrijft dat je de inkoop wil professionaliseren wel relevant.

Thanx voor je advies, maar ik heb NEVI 1 al gevolgd en ben nu met mijn 1e twee modules van de NEVI 2 bezig.

Alleen ik vind het wel moeilijk om die dingen in praktijk te brengen. Op papier klinkt het soms al ingewikkeld, maar in een lopende inkoop afdeling alles omgooien is nog minder makkelijk.
Kleine meisjes moeten hun energie steken in het volgen van goede opleidingen zodat zij kunnen uitgroeien tot professionals.

Op deze korte termijn is er waarschijnlijk weinig structureel te verbeteren. Plan B zou kunnen zijn dat je op de website van de Kamer van Koophandel gaat speuren naar tips & tricks.
Heb je ook besproken op welke termijn de leverancier moet leveren als jij afroept? Wordt er franco geleverd?

Is er ergens in het bedrijf geen oud raamcontract te vinden dat je als voorbeeld kunt gebruiken? Of via Google? Desnoods via Juridische Supermarkt? Daar kun je ook meteen terecht voor inkoopvoorwaarden.

En hier: http://www.deondernemer.n ... ract-inkoop-goederen.html staat een checklist van wat er allemaal in moet staan.
quote:wuiles schreef op 26 april 2010 @ 20:54:

Kleine meisjes moeten hun energie steken in het volgen van goede opleidingen zodat zij kunnen uitgroeien tot professionals.

Op deze korte termijn is er waarschijnlijk weinig structureel te verbeteren. Plan B zou kunnen zijn dat je op de website van de Kamer van Koophandel gaat speuren naar tips & tricks.Daar ben ik dan ook hard mee bezig, maar in de praktijk zijn tips of iemand met ervaring en advies soms ook heel handig, helaas heb ik die niet voor handen.
quote:Nici007 schreef op 26 april 2010 @ 20:56:

[...]

Daar ben ik dan ook hard mee bezig, maar in de praktijk zijn tips of iemand met ervaring en advies soms ook heel handig, helaas heb ik die niet voor handen.

Dan maak ik het toch gewoon nog wat eenvoudiger voor je:

http://www.kvk.nl/wetten_ ... ntracten/modelcontracten/
quote:Nici007 schreef op 26 april 2010 @ 20:53:

Thanx voor je advies, maar ik heb NEVI 1 al gevolgd en ben nu met mijn 1e twee modules van de NEVI 2 bezig.

Alleen ik vind het wel moeilijk om die dingen in praktijk te brengen. Op papier klinkt het soms al ingewikkeld, maar in een lopende inkoop afdeling alles omgooien is nog minder makkelijk.

Als je al met NEVI 2 bezig bent, zou ik op die basis vertrouwen. Dan weet je echt wel wat, hoor.

En volgens mij staat er in het studiemateriaal minstens één voorbeeld van een raamcontract. Kun je dat mooi als voorbeeld gebruiken.
quote:Schmoepie schreef op 26 april 2010 @ 20:56:

Heb je ook besproken op welke termijn de leverancier moet leveren als jij afroept? Wordt er franco geleverd?

Is er ergens in het bedrijf geen oud raamcontract te vinden dat je als voorbeeld kunt gebruiken? Of via Google? Desnoods via Juridische Supermarkt? Daar kun je ook meteen terecht voor inkoopvoorwaarden.

En hier: http://www.deondernemer.n ... ract-inkoop-goederen.html staat een checklist van wat er allemaal in moet staan.

Super, thanx voor de tips.

De punten die jij nu noemt, zijn idd niet meegenomen in de bespreking, maar die kunnen dan mooi bij de komende afspraak ter sprake komen.

Bedankt voor je advies.
quote:wuiles schreef op 26 april 2010 @ 20:58:

[...]

Dan maak ik het toch gewoon nog wat eenvoudiger voor je:

http://www.kvk.nl/wetten_ ... ntracten/modelcontracten/

Dank je, ga er meteen mee aan de gang.

Allemaal bedankt voor de tips!
Heb je boeken? Inkopen voor dummies, het klinkt stom maar is echt heel handig, ik heb ook een ander boek, inkoop in strategisch perspectief.

Is er wel een inkoopbeleid ed?

Misschien kun je je daar op richten, kijk ook eens naar het MSUmodel.

Verder weet ik een beetje weinig van wat je nu gaat inkopen.

Heb je de korting op basis van een bepaald volume bedongen?

Ben je vrij om bij andere leveranciers spullen te kopen?

Wat gebeurd er bij prijsverhogingen of nog beter verlagingen?

Afspraken over evaluatie, kwaliteit, levertijd etc
zeker je eigen inkoopvoorwaarden maken en die verbindend verklaren.

-In je raamkontrakt komen de betrokkenen te staan (dus jouw bedrijf en de leverancier)

-de reden van het raamkontrakt.

-de produkten waar het om gaat

-prijsnivo maar ook of de leverancier prijzen mag veranderen en onder welke voorwaarden.

--betalingswijze (30 dagen? 60 dagen?)

-manier van factureren (per levering? Week factuur? Maandfactuur?

hoe om te gaan met klachten

-automatisch bestelsysteem?

-overdracht van eigendom

-geheimhouding, indien van toepassing

-mogelijkheden van ontbinding(bijvoorbeeld als leverancier 2x wanprestatie heeft gepleegd mag jij het kontrakt ontbinden)

-garantie

Juridisch:

Wanneer is een overeenkomst geldig: art 6: 227 BW)

Overeenkomst moet bepaalbaar zijn. Beide partijen moeten weten waarom het gaat, er moet informatie in staan over wat, hoeveel, wanneer, waar en vaak prijs.

Er moet wilsovereenstemming bestaan(art 6:217bw) Beide partijen moeten hetzelfde willen.

Overeenkomt mag niet in strijd met de wet, openbare orde en goede zeden zijn (art. 3:40 bw)

Op internet zijn trouwens standaard kontrakten te vinden die je aan kan passen aan jullie eisen en wensen.

Zolang alles goed gaat is er niets aan de hand. Maar zodra er iets mis gaat is een goed kontrakt(juridisch) van levensbelang.

Misschien is Nevi trouwens wel iets voor jou?

Er is een checklist voor koopovereenkomst. Deze zal ik zometeen voor je overtikken

Enne...complimenten dat je de inkoop probeert te professionaliseren!!! Als een professionele inkoper kan je veel geld besparen voor je werkgever!
Je zegt dat je Nevi 1 gedaan hebt. Heb je dan ook de module "contracteren" gevolgd? Daarin leer je wat voor kontrakten er zijn, met welke juridische zaken je te maken kan krijgen en wat er minimaal in een inkoopkontrakt staat.
quote:lieveranoniemm schreef op 26 april 2010 @ 21:03:

Heb je boeken? Inkopen voor dummies, het klinkt stom maar is echt heel handig, ik heb ook een ander boek, inkoop in strategisch perspectief.

Ik heb mijn boeken hier van mijn Nevi opleiding, maar geen handboekje ofzo, wel erg handig, ga eens kijken of ik zoiets kan vinden.

Is er wel een inkoopbeleid ed?

Misschien kun je je daar op richten, kijk ook eens naar het MSUmodel.

Nee er is echt helemaal niets, tot ongeveer een half jaar geleden werd er echt alleen maar gewoon besteld. Ik probeer dat nu te veranderen, maar stuit ook op veel tegenstand, omdat de mensen hier het gewoon zo gewend zijn. Maar ik ga ook zeker even naar dat model kijken.

Verder weet ik een beetje weinig van wat je nu gaat inkopen.

Heb je de korting op basis van een bepaald volume bedongen?

Ben je vrij om bij andere leveranciers spullen te kopen?

Wat gebeurd er bij prijsverhogingen of nog beter verlagingen?

Afspraken over evaluatie, kwaliteit, levertijd etc

Ik kan niet zeggen wat het is omdat er niet veel bedrijven in deze branche zijn, maar het zijn iig spullen die vergelijkbaar zijn met bv. een verwarmingsketel, wordt helemaal gereed geleverd maar moet nog wel geinstalleerd worden.

Korting is op basis van een jaar omzet, welke makkelijk te halen is. We gebruiken de betreffende spullen al, maar kopen ze nu in via een wederverkoper.

We zijn geheel vrij om zaken te doen met andere leveranciers. Prijsverhogingen kunnen jaarlijks doorgevoerd worden met een maximum van 2%, prijsverlagingen idem alleen niet met de grens van 2%.

Evaluatie wordt 1x per jaar gehouden, gelijkvallend met de leveranciersbeoordelingen voor de ISO/VCA. Daar worden de aangegeven punten in meegenomen.Wederom weer super bedankt voor je advies!
quote:Bertha schreef op 26 april 2010 @ 21:08:

Je zegt dat je Nevi 1 gedaan hebt. Heb je dan ook de module "contracteren" gevolgd? Daarin leer je wat voor kontrakten er zijn, met welke juridische zaken je te maken kan krijgen en wat er minimaal in een inkoopkontrakt staat.Klopt, heb de map nu voor me liggen, maar zoals ik al aangaf is het (vooral bij je 1e contract) moeilijk om zonder iemand die er verstand van/ervaring mee heeft iets op te stellen.
quote:Nici007 schreef op 26 april 2010 @ 21:17:

[...]

Klopt, heb de map nu voor me liggen, maar zoals ik al aangaf is het (vooral bij je 1e contract) moeilijk om zonder iemand die er verstand van/ervaring mee heeft iets op te stellen.Je hebt er zélf verstand van, je bent bezig met NEVI 2. Komop, beetje zelfvertrouwen!
Herkenbaar van het ontbreken van een inkoopbeleid.

Dan raad ik echt het MSUmodel aan, daar zitten 8 strategische processen en 6 ondersteunende processen in.

Eerst meet je het niveau van het bedrijf waar je nu werkt (waarschijnlijk kom je dan uit op een 0 of 1).

Je kunt dan het model gebruik om stapsgewijs de processen te verbeteren, óf om er bewust voor te kiezen om een proces niet te verbeteren. Dat maakt het overzichtelijker voor jezelf en voor het bedrijf, zeg maar een soort meeeeerjarenplan

Op internet is er veel over te vinden.

Ook bij NEVI zelf, ik neem aan dat je lid bent?

Bij inkoperscafe kun je eventueel ook nog vragen stellen aan andere inkopers.

Succes!
quote:Bertha schreef op 26 april 2010 @ 21:05:

zeker je eigen inkoopvoorwaarden maken en die verbindend verklaren.

Ik ga het hier aangeven, dat dit gedaan moet worden. Heb ik eerder ook al eens aangegeven maar is tot nu toe nog niets mee gedaan.

-In je raamkontrakt komen de betrokkenen te staan (dus jouw bedrijf en de leverancier)

-de reden van het raamkontrakt.

-de produkten waar het om gaat

-prijsnivo maar ook of de leverancier prijzen mag veranderen en onder welke voorwaarden.

--betalingswijze (30 dagen? 60 dagen?)

-manier van factureren (per levering? Week factuur? Maandfactuur?

hoe om te gaan met klachten

-automatisch bestelsysteem?

-overdracht van eigendom

-geheimhouding, indien van toepassing

-mogelijkheden van ontbinding(bijvoorbeeld als leverancier 2x wanprestatie heeft gepleegd mag jij het kontrakt ontbinden)

-garantie

Juridisch:

Wanneer is een overeenkomst geldig: art 6: 227 BW)

Overeenkomst moet bepaalbaar zijn. Beide partijen moeten weten waarom het gaat, er moet informatie in staan over wat, hoeveel, wanneer, waar en vaak prijs.

Er moet wilsovereenstemming bestaan(art 6:217bw) Beide partijen moeten hetzelfde willen.

Overeenkomt mag niet in strijd met de wet, openbare orde en goede zeden zijn (art. 3:40 bw)

Op internet zijn trouwens standaard kontrakten te vinden die je aan kan passen aan jullie eisen en wensen.

Had ik idd al gevonden, maar een m.b.t. de gemeente en die is echt te veel uit de richting, maar ga gewoon nog even verder googelen

Zolang alles goed gaat is er niets aan de hand. Maar zodra er iets mis gaat is een goed kontrakt(juridisch) van levensbelang.

Daarom wil ik het ook perse op een goede en professionele manier opzetten.

Misschien is Nevi trouwens wel iets voor jou?

Ben ik al mee bezig

Er is een checklist voor koopovereenkomst. Deze zal ik zometeen voor je overtikken

Enne...complimenten dat je de inkoop probeert te professionaliseren!!! Als een professionele inkoper kan je veel geld besparen voor je werkgever!

Dank je wel!
Checklist volgens Nevi (gewoon even kijken wat van toepassing is voor jouw situatie)

aansprakelijkheid

acceptatieprocedure

accoutantsonderzoek

afwijken van algemene voorwaarden

arbeidsomstandigheden

betaling

betalingswijze

beveiliging

boeteclausule

conformiteit

contactpersonen

correspondentie

definities

document van oorsprong

documentatie/documenten

duur van overeenkomst

eigendomsovergang

eigendomsvoorbehoud

etiketteringseisen

fabricage en kwaliteitsborging

facturering

forumkeuze (geen idee wat dat betekent)

garantie

gebied

gebruiksaanwijzingen

gebruiksinstructie

gegevensregistratie

geheimhouding

gemachtigden

geschillenregeling

identificatie van personen en produkten

inspekties

installaties

intellectuele en industriele eigendomsrechten

intrekken bestelling

ketenaansprakelijkheid

keuring en besproevingen

knowhow bescherming

kwaliteit van de presatie (en hoe te meten)

levensduur produkten

levering

leveringstermijnen

leveringstijden

medewerkers kwaliteit en kwantiteit

onderaanneming

onderwerp van overeenkomst

ontbinding

opschoning

opslag

orde, veiligheid en milieu

overdracht van rechten en verplichtingen

overmacht

personeelstraining en instructies

prijs

prijsherziening

prijsmaximum

prijswijziging

procedures, organisatie

produkt rcall

produktaansprakelijkheid

reparatie van defevten

reparatiekosten

reserveonderlen

risico-overgang

royalty's

schade

schadelijke stoffen

service aspecten

software

speficificaties technisch en funktioneel (heel belangrijk)

standaarden en normen

tarieven

tekeningen (en eigendom tekeningen)

tekortkoming

testen

tijdstippen van leveringen, betalingen etc

toegang tot gebouwen en terreinen

toepasselijk recht

toepasselijkheid algemene voorwaarden

toezicht

uitvoeringsschema

valuta

veiligheid

veiligheidsstandaards

vergunnen en wettelijke voorschriften

verpakkingen (en de afvoer daarvan)

verpakkingseisen

vervoer

vervoersdocumnten

verzekeringen

verzendinstructies

verzuim

voortgangscontrole

voortgangsrapportage

vrijwaing

weens koopverdrag uitgesloten of niet

wijzingen/aanvullen
Ohja en om je een beetje te steunen, wij hebben bedrijfsjuristen, ik zou niet gauw zelf een contract opstellen.

Wel de voorzet, maar het altijd nog even juridisch laten checken.

Dus kan me best voorstellen dat je het spannend vindt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven