Zomaar weg
zaterdag 22 december 2018 om 08:13
Ik heb 19 jaar op dezelfde plek gezeten. Altijd goede beoordelingen gehad. Toch is er iets gebeurd waardoor ik besloten heb een andere werkplek te zoeken. Mijn leidinggevende die het veroorzaakt heeft, vroeg me nog of ik een afscheid wilde. Nou niet echt. Collega's weten ook wat er gebeurd is en waarom ik een andere plek gezocht heb.
Nu had ik eigenlijk wel iets verwacht namens collega's, al was het maar een kaartje. Maar ik hoor helemaal niets. En het doet me best pijn.
Ik hoefde zeker geen groots afscheid maar kennelijk was een kaartje ook teveel gevraagd.
Ligt het nou aan mij of is dat gewoon raar?
Ik wil er geen last van hebben maar het blijft wel in mijn hoofd zitten.
Nu had ik eigenlijk wel iets verwacht namens collega's, al was het maar een kaartje. Maar ik hoor helemaal niets. En het doet me best pijn.
Ik hoefde zeker geen groots afscheid maar kennelijk was een kaartje ook teveel gevraagd.
Ligt het nou aan mij of is dat gewoon raar?
Ik wil er geen last van hebben maar het blijft wel in mijn hoofd zitten.
zaterdag 22 december 2018 om 20:00
minnimouse schreef: ↑22-12-2018 15:44Begrijpelijk dat je wat teleurgesteld bent, Binkie! En dat na 19 jaar. Als jij zegt ‘geen afscheid te willen’, dan ga ik er vanuit dat je geen momentje samen wil waarin er afscheid genomen wordt. Dat wil niet zeggen dat het dan ook normaal is om iemand niet even het beste te wensen, ik snap je dus wel.
Maar er zijn ook mensen die je een appje gestuurd hebben. Dat is toch vriendelijk? En ja, niet overal zijn ze even attent. Vaak is het ‘uit het oog, uit het hart’. Probeer je verwachtingen wat bij te stellen.
Ga ik doen. Bedankt iedereen voor de reacties!
zaterdag 22 december 2018 om 22:10
Zo'n plicht-matig kaartje vind ik zelf altijd onzin.
De helft schrijft er bij ons zijn naam niet zelf op, maar wordt erbij geschreven door andere collega's "omdat het zo hoort" en "omdat iedereen erop moet staan".
Dat ding moet altijd last minute geschreven worden en de helft van de collega's werkt part-time en is er niet.
Als jij dus aangeeft langs de achterdeur buiten te willen en al weken thuis bent, snap ik hun houding best.
Nodig mensen desnoods over een paar weken bij je thuis uit met wie je buiten het werk ook vaak contact had en wiens privé-nummer je dus hebt.
En jep, met 95 % van de ex-collega's is het toch echt "uit het oog uit het hart".
De helft schrijft er bij ons zijn naam niet zelf op, maar wordt erbij geschreven door andere collega's "omdat het zo hoort" en "omdat iedereen erop moet staan".
Dat ding moet altijd last minute geschreven worden en de helft van de collega's werkt part-time en is er niet.
Als jij dus aangeeft langs de achterdeur buiten te willen en al weken thuis bent, snap ik hun houding best.
Nodig mensen desnoods over een paar weken bij je thuis uit met wie je buiten het werk ook vaak contact had en wiens privé-nummer je dus hebt.
En jep, met 95 % van de ex-collega's is het toch echt "uit het oog uit het hart".
zaterdag 22 december 2018 om 23:29
Als jij aangeeft geen afscheid te willen, dan zou ik ook niet alsnog iets gaan proberen te regelen met een kaart/cadeau of iets dergelijks. Blijkbaar is de sfeer dan zo slecht dat het gewoon zsm klaar moet zijn en dan ga je daar niet meer tussen komen.
Dus ik denk dat je het een beetje aan jezelf te danken hebt. Ik zou, ook als het slecht gaat, altijd met een afscheid weggaan. Dat afscheid is er voor jou en je collegas met wie je wel goed hebt gewerkt. Als er echt een issue is met een leidinggevende dan zou ik aan die leidinggevende vragen of hij weg wil blijven, of ik zou mijn afscheidsborrel zelf organiseren en dan mensen uitnodigen die ik er bij wil hebben.
Dus ik denk dat je het een beetje aan jezelf te danken hebt. Ik zou, ook als het slecht gaat, altijd met een afscheid weggaan. Dat afscheid is er voor jou en je collegas met wie je wel goed hebt gewerkt. Als er echt een issue is met een leidinggevende dan zou ik aan die leidinggevende vragen of hij weg wil blijven, of ik zou mijn afscheidsborrel zelf organiseren en dan mensen uitnodigen die ik er bij wil hebben.
zondag 23 december 2018 om 07:49
Ik snap voor TO dat het vervelend is. Zeker na 19 jaar is het jammer dat het zo gaat.Bloody_Mary schreef: ↑22-12-2018 23:38Je collega's voelen zich misschien gewoon ongemakkelijk door de situatie en jouw afstandelijke keuze van geen afscheid,
Maar verder ben ik het ook helemaal eens met wat Bloody Mary zegt.
TO zegt dat er een vervelend iets is voorgevallen waardoor ze weg wil en geen afscheid hoeft. In hoeverre zijn de collega's op de hoogte van de reden?
Als ik als collega niet de reden zou weten zou ik niet weten wat nu gepast is om op een kaart bv te zetten. Beterschap? Veel sterkte? Veel succes in je nieuwe uitdaging? Jammer dat je ons gaat verlaten?
Dit kan hier ook aan de hand zijn, als mensen niet zijn ingelicht dat ze bang zijn om iets ongepasts te doen en daarom maar niks doen. En dat kan ik, hoe hard het ook overkomt, ook wel begrijpen dan.
zondag 23 december 2018 om 08:37
zondag 23 december 2018 om 08:59
zondag 23 december 2018 om 09:24
Dat borreltje thuis gebeurt hier wel als iemand met een deel goed en een deel helemaal niet goed kan opschieten. Dat zou hier echt wel ok zijn.binkie schreef: ↑22-12-2018 08:55Ik heb een aantal weken thuis gezeten vanwege hetgeen dat gebeurd is. Ik heb dus niet bewust een laatste werkdag gehad.
Als de situatie anders was geweest had ik uiteraard anders gereageerd.
Misschien doe ik als het allemaal wat gezakt is nog wel een borreltje thuis straks over een poosje voor een paar collega's . Maar ik vraag me nu ook sterk af of men daar wel op zit te wachten.
zondag 23 december 2018 om 12:58
Dit.Bloody_Mary schreef: ↑22-12-2018 23:38Je collega's voelen zich misschien gewoon ongemakkelijk door de situatie en jouw afstandelijke keuze van geen afscheid, ik zou dan ook niks meer laten horen als ik je collega was
Ik zou als collega ook niet weten wat ik zou moeten met iemand die plotseling niet meer naar het werk komt en via via laat weten geen afscheid te willen. Dan weet ik het ook even niet meer. Laat dan op z'n minst zelf ook wat van je horen.
En de helft van de collega's heeft nog een app gestuurd, dat is toch lief? Hoe heb je daar op gereageerd?
zondag 23 december 2018 om 14:46
Ik heb mijn collega's allemaal op de hoogte gebracht toen bekend werd dat ik niet meer wilde werken daar.saartje- schreef: ↑23-12-2018 12:58Dit.
Ik zou als collega ook niet weten wat ik zou moeten met iemand die plotseling niet meer naar het werk komt en via via laat weten geen afscheid te willen. Dan weet ik het ook even niet meer. Laat dan op z'n minst zelf ook wat van je horen.
En de helft van de collega's heeft nog een app gestuurd, dat is toch lief? Hoe heb je daar op gereageerd?
Op appjes heb ik uiteraard allemaal gereageerd en aangegeven dat ik altijd fijn met deze mensen gewerkt heb. Op hun beurt snapten ze heel goed dat ik niet meer terug wil komen.
zondag 23 december 2018 om 18:39
Wat dit soort dingen betreft ben ik heel nuchter en zakelijk.
Ik verwacht niets van collega’s en hoop dat zij van mij ook geen verwachtingen hebben. We zijn geen vrienden maar collega’s.
Als ik ontslag neem is de relatie op dat moment finito. Een kaartje had misschien leuk geweest maar ik zie zulke dingen altijd als een formaliteit ipv dat het echt gemeend is.
Ik zou van dat soort nonsense geen nacht minder om slapen.
Ik verwacht niets van collega’s en hoop dat zij van mij ook geen verwachtingen hebben. We zijn geen vrienden maar collega’s.
Als ik ontslag neem is de relatie op dat moment finito. Een kaartje had misschien leuk geweest maar ik zie zulke dingen altijd als een formaliteit ipv dat het echt gemeend is.
Ik zou van dat soort nonsense geen nacht minder om slapen.
zondag 23 december 2018 om 23:33
Ik lees dat TO na mijn reactie geschreven heeft dat ze appjes heeft ontvangen. Dat zou dan afdoende moeten zijn, zeker in haar geval waarin ze zelf heeft aangegeven dat ze geen afscheidsiets wilde.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
maandag 24 december 2018 om 07:04
Het is prima dank je. Ik leg het allemaal naast me neer en op naar nieuwe kansen.