Werk & Studie alle pijlers

Zomaar weg

22-12-2018 08:13 63 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 19 jaar op dezelfde plek gezeten. Altijd goede beoordelingen gehad. Toch is er iets gebeurd waardoor ik besloten heb een andere werkplek te zoeken. Mijn leidinggevende die het veroorzaakt heeft, vroeg me nog of ik een afscheid wilde. Nou niet echt. Collega's weten ook wat er gebeurd is en waarom ik een andere plek gezocht heb.
Nu had ik eigenlijk wel iets verwacht namens collega's, al was het maar een kaartje. Maar ik hoor helemaal niets. En het doet me best pijn.
Ik hoefde zeker geen groots afscheid maar kennelijk was een kaartje ook teveel gevraagd.
Ligt het nou aan mij of is dat gewoon raar?
Ik wil er geen last van hebben maar het blijft wel in mijn hoofd zitten.
Lou- schreef:
22-12-2018 08:46
Zou het heel gek zijn als die collega’s hebben gedacht dat TO daar dus echt niet op zat te wachten?

Dat is hoe het op basis van de OP op mij overkomt namelijk.
Klopt helemaal.
Hoezitdit schreef:
22-12-2018 08:48
Zoiets is nooit leuk, maar is het niet iets van deze tijd?
Ik redeneer altijd van: vandaag kennen ze je, morgen zijn ze je vergeten. En dat is niet leuk en hard, maar het zij zo.

Probeer het naast je neer te leggen en richt je op andere dingen.
Ik begin te geloven dat het idd zo werkt. Leermoment voor mij dus.
binkie schreef:
22-12-2018 08:59
Ik begin te geloven dat het idd zo werkt. Leermoment voor mij dus.

Het werkt niet overal zo TO. ;)
Jake99 schreef:
22-12-2018 09:01
Het werkt niet overal zo TO. ;)
Zal ook niet hoop ik. Ik wil dit alleen gewoon graag vergeten. En dat lukt nog even niet.
binkie schreef:
22-12-2018 08:55
Ik heb een aantal weken thuis gezeten vanwege hetgeen dat gebeurd is. Ik heb dus niet bewust een laatste werkdag gehad.
Ik heb ook een keer zo’n situatie gehad op mijn werk. Collega zat al een tijd thuis en toen kregen we bericht, via de leidinggevende, dat ze een nieuwe baan had en niet meer langs zou komen om gedag te zeggen. Tja, dan niet hoor. Een paar collega’s waar ze nauw mee samenwerkte hebben nog een appje gestuurd maar dat was het.
Ik ben ook wel eens op een niet leuke manier weggegaan. Lg wilde me blijkbaar weg hebben en heeft me geprobeerd te ontslaan met onterechte redenen. Ik ben ook volledig in het gelijk gesteld, maar ja dan wordt er gezegd dat de verhoudingen nu verstoord zijn en dan kun je alsnog gaan.
Anyway, ik kreeg dus ook geen afscheid. En van de collega's ook niks, nog geen kaartje of berichtje, hoewel ik ze toen nog gewoon op fb had. Daar werk je dan jaren mee. Lief en leed gedeeld, maar het is dus bijzonder weinig waard.
Tegenwoordig blijf ik dus wat meer op afstand en verwacht ik gewoon niks.
Mijn ervaring is ook qua werk en collega's: uit het oog, uit het hart.
Niet leuk maar het is wat het is.
Ik vind het wel van werkgever ondankbaar. Een bloemetje of bon was op de plaats geweest als waardering.
Wintertime16 schreef:
22-12-2018 09:07
Ik heb ook een keer zo’n situatie gehad op mijn werk. Collega zat al een tijd thuis en toen kregen we bericht, via de leidinggevende, dat ze een nieuwe baan had en niet meer langs zou komen om gedag te zeggen. Tja, dan niet hoor. Een paar collega’s waar ze nauw mee samenwerkte hebben nog een appje gestuurd maar dat was het.

Maar weet je wat ik zo raar vind van deze redenatie? Jouw collega zat niet voor niks thuis. En als afscheid nemen dan zwaar valt voor iemand om wat voor reden dan ook, dan kan je toch als collega’s even een bloemetje kopen en een kaartje, die allemaal even tekenen en 1 iemand kan dat dan toch brengen?

Maar goed, als ik zo lees zijn wij een zeer sociale afdeling. Moet ook wel. Wij werken zeer nauw met elkaar samen, moeten blind op elkaar kunnen vertrouwen en werken dag en nacht samen.
binkie schreef:
Zal ook niet hoop ik. Ik wil dit alleen gewoon graag vergeten. En dat lukt nog even niet.

Dat begrijp ik. Het is ook moeilijk. Ik kan me voorstellen dat je je afgedankt voelt. Maar het is wel een bevestiging dat je de juiste keuze hebt gemaakt.
Dit zijn altijd heel ingewikkelde situaties, zowel voor degene die weg gaat als voor de achterblijvers.

Als iemand aangeeft absoluut geen afscheid te willen, en iemand dan ook nog eens thuis is, wordt het lastig om nog iets te regelen. Als collega’s nog wat willen doen, dan moeten ze al de privégegevens hebben, want die mag de werkgever (vanwege privacy) niet delen.

Ook weet je niet wat er precies gecommuniceerd is. Soms draaien leidinggevenden het zo dat dat achterblijvers geen contact meer op durven te nemen, hetzij uit angst voor repressailles, hetzij uit angst om de wensen van de vertrekker niet te respecteren. Het is niet zelden dat zowel de vertrekker als de achterblijvers denken “wat is dat raar gegaan!”
Je zat ziek thuis. En waarschijnlijk durfden ze ook niet langs te komen. Een aantal hebben nog geappt, leuk toch?
ik geef mn bek ook maar een douw
Ik had collega's gewoon oo fb en de adressen stonden gewoon in een map op kantoor dus men kon me prima bereiken.
Nee, ik denk dat ze vooral bang waren voor hun eigen ontslag. In de maanden daarvoor was iemand anders ook al onder verdachte omstandigheden ontslagen en een paar anderen waren min of meer onder dwang overgeplaatst. Blijkbaar moest de bezem door de afdeling.
Met mij dan nog een -informeel- afscheid doen, zou hun eigen positie in gevaar kunnen brengen.
Bij mij op het werk was iets vergelijkbaars aan de hand. Collega kwam al maanden niet wegens een conflict. Had mij nog gebeld dat ze niet naar werk durfde. Stond op de laatste dag ineens bij mij te huilen dat niemand een afscheid georganiseerd had. Ik was echt verbaasd: ik was ervan uitgegaan dat dat wel het laatste was wat ze wilde.
Moraal van het verhaal is dat het blijkbaar toch gewaardeerd wordt. Een kaartje is wel het minste. En verder kan je toch altijd vragen wat en of zo iemand iets wil?
Ik denk dat je het nooit fout doet als je contact opneemt. Iemand kan op dat moment misschien boos zijn en zeggen dat ie niks wil, maar hij zal dan later nooit met een rotgevoel blijven zitten dat zijn ex-collega's hem links hebben laten liggen.
Bij mijn laatste werk was ik al 2 maanden ziek thuis voordat ik afscheid nam. Het afscheid op zich was gezellig, cadeautje, collega's deden heel geïnteresseerd. Maarja na een half uurtje ofzo merk je dan dat mensen weer verder moeten met hun werk (terwijl ik een uur gereisd had) en juist dat blije gedoe terwijl er best wat dingen speelden was ook raar.
Ik had er een flinke kater van naderhand. Ik vond het een beetje poppenkast. Naderhand nog wel eens een mail gestuurd hoe het met mij ging en gevraagd hoe het met hun ging maar niks. Alleen dat ze het te druk hadden om mijn foto van de website te halen...
Heb ze na een tijdje ook maar van FB gegooid.

Een afscheid is niet altijd zaligmakend. Ik snap dat je het graag anders gewild had maar mogelijk had je je met een afscheid net zo rot gevoeld.
Je kunt méér.
De helft heeft nota bene een appje gestuurd. Moet er dan ook nog een kaartje achteraan??? Je deed net of ze helemaal niets hadden gedaan, maar de helft heeft dus iets gedaan.

En ik ben ook zo iemand die het vrij letterlijk opvat. Wil je er geen aandacht aan besteden, zeg je, dan doe ik dat ook niet. Zo zei iemand eens haar 50e niet te vieren en ik ben dus niet geweest. Kreeg ik achteraf kritiek. Sja, niet vieren is niet vieren. Wees dan duidelijk.
Jij wilde geen afscheid.
Bent niet naar kantoor gegaan. Hebt de mensen niet benaderd.
Zij stuurden jou een app. In ieder geval de helft van de club.

Wat wil je eigenlijk??
Ik ga er van uit dat waardering tot uiting komt via de bank, en dat “collega” en “vriend” twee woorden zijn omdat het twee verschillende betekenissen zijn. Dat scheelt teleurstellingen, en héél soms heb je dan een meevaller.

Een plichtmatig bloemetje vi d ik overigens sneuer dan helemaal niks.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Wat je ook kunt vragen is of je budget mag hebben om met een select groepje te gaan eten. Dan hou je het in eigen hand.
binkie schreef:
Het werkt ook niet overal zo. Hopelijk heb je op je nieuwe plek een betere ervaring.
Moon-Alisa schreef:
22-12-2018 10:06
. Maarja na een half uurtje ofzo merk je dan dat mensen weer verder moeten met hun werk (terwijl ik een uur gereisd had)
Wat had je dan verwacht?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Enn schreef:
22-12-2018 08:49
Ik vind dit vreemd gedrag van collega’s. Blijkbaar staan ze achter jouw keuze en de leidinggevende?

Misschien heeft die leidinggevende ze wel gezegd dat Binkie geen afscheidsiets wilde? Dan kan je ze dat niet echt kwalijk nemen.
binkie schreef:
22-12-2018 08:55
Ik heb een aantal weken thuis gezeten vanwege hetgeen dat gebeurd is. Ik heb dus niet bewust een laatste werkdag gehad.
Als de situatie anders was geweest had ik uiteraard anders gereageerd.

Misschien doe ik als het allemaal wat gezakt is nog wel een borreltje thuis straks over een poosje voor een paar collega's . Maar ik vraag me nu ook sterk af of men daar wel op zit te wachten.
Je zegt dat de helft een appje heeft gestuurd. Hoezo verwacht je dan ook nog een kaartje?
Als je een kaartje/bloemetje had gekregen met daarop de namen van alle collega's, inclusief de leidinggevende en die twee vervelende, dan had je het vast ook niet positief opgevat. Daar is toch weinig persoonlijks aan?

Een borrel thuis met collega's waar je blijkbaar niet privé mee bevriend bent (anders kwanen ze zo ook wel) lijkt me ongemakkelijk. Ook voor hun . Niet doen dus.
Ik snap jou niet. Je spreekt jezelf tegen.
Wil je een afscheid? Niet echt!
Je krijgt geen afscheid: je bent teleur gesteld

Niemand heeft iets laten horen, maar de helft heeft een appje gestuurd.

Als jij aan leidinggevende aangeeft niks te willen zal zijn/haar antwoord op collega;s die daarnaar vragen zijn: Binkie heeft aangegeven dat ze haar afscheid niet wil vieren. Als dat zo was zou ik ook niks meer doen eerlijk gezegd.
Begrijpelijk dat je wat teleurgesteld bent, Binkie! En dat na 19 jaar. Als jij zegt ‘geen afscheid te willen’, dan ga ik er vanuit dat je geen momentje samen wil waarin er afscheid genomen wordt. Dat wil niet zeggen dat het dan ook normaal is om iemand niet even het beste te wensen, ik snap je dus wel.

Maar er zijn ook mensen die je een appje gestuurd hebben. Dat is toch vriendelijk? En ja, niet overal zijn ze even attent. Vaak is het ‘uit het oog, uit het hart’. Probeer je verwachtingen wat bij te stellen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven