Werk & Studie alle pijlers

zoveel werklozen, en toch geen kandidaten!!

07-08-2009 09:28 271 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat is dat toch?? De hele dag gaat het in het nieuws over de werkloosheid.. de kranten staan er bol van... en ook hier op het forum lees ik dat er een hoop mensen zijn die een nieuwe baan zoeken.

Afgelopen maandag heb ik een vacature geplaatst ter vervanging van mijn en de directie`s assistent. Een leuke baan. Die zeker voor starters of mediors erg interessant is.

Ik ( en de directie met mij mee) had verwacht binnen 3 dgn wel 15 reacties te hebben gehad..... maar nee hoor, niks daarvan...

Tot nu toe 3 reacties.. 1 van een dame van 61 en 2 van dames die geen nederlands spreken, wat in deze functie dus wel heel belangrijk is!!!

Ik snap er werkelijk niks van.... waar zijn al die mensen????
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Ik zou dus nooit solliciteren als de functie wordt omschreven als directiesecretaresse, simpelweg omdat ik geen opleiding in die richting heb en daar een vette afwijzing op verwacht. De functie zoals ie nu omschreven is zou dan wel weer kunnen met mijn werkervaring (zij het misschien een tikkie te licht). Denk dat het dus wel van belang is om duidelijk te omschrijven wat de functie inhoudt.

Helaas klinkt ie me erg fulltime in de oren dus ik pas ook

Maar mocht je iets weten voor 16 uur, naast mijn studie, dan hoor ik het graag
quote:biol schreef op 07 augustus 2009 @ 10:20:

[...]

Bagheera, ik wil niemand tegen zijn schenen schoppen,, maar ik ben van mening dat jij de verkeerde functie naam hebt... zeker als je verantwoordelijk bent voor al die afdelingen.

Ik heb bij meerdere bedrijven gewerkt, en daar waren alle office managers een soort vliegende keep.. zorgen voor het reilen en zeilen van alles binnen het kantoor wat net niet binnen iemand zijn functie valt!

Nou zijn functietitels toch altijd een onderwerp van discussie hoor... wat ze bij de 1 accountmanager noemen is weer bij een ander bedrijf salesmanager...terwijl bij weer een ander bedrijf salesmanager een zware leidinggevende functie is!

Je schopt me niet tegen de schenen, hoor. Mijn functietitel is toch echt correct volgens de 'beroepsgroep' (vakbladen, vakvereniging, opleidingsinstituten enzo). Zelfs mijn salaris van 3500 euro is marktconform. Alleen om functies op te leuken, wordt vaak de titel officemanager gebruikt voor wat vroeger een secretarieel medewerkster was. Officemanagement is een HBO-studie.

Het is en blijft moeilijk om een functie goed te omschrijven, maar ik denk dat je -zeker gezien het salaris- toch beter de functie wat kunt devalueren. Dan komt hij met zoekfuncties op vacaturesites misschien beter terecht.
Ik ben 56, goed in nederlands schrijven, alleen niet in notuleren (nooit gedaan).

Dus ergens in West Brabant, kom maar.

P.S. voor dat sjouwwerk zijn karretjes uitgevonden
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Ik denk dat de werkzaamheden van office manager ook afhankelijk zijn van de grootte van het bedrijf. Ik denk dat Bagheera bij een groter bedrijf werkt met meerdere afdelingen. Ik ben office manager geweest bij een klein bedrijf (circa 7 werknemers) en dan ben je wel verantwoordelijk voor de administratie, maar die doe je dan wel zelf. Zo ook bijvoorbeeld de facilitaire zaken en alles wat daarbij hoort (ik sleepte wel met dozen papier ).

De functie die biol heeft, lijkt me inderdaad geen office manager. Misschien assistant office manager, maar dan moet er wel een office manager zijn. Kantoorhulp, kantoorassistent, administratief medewerker secretariaat of afdelingssecretaresse zijn misschien nog opties?
Helemaal eensch met wat Bagheera zegt.

Ik ben ook directiesecretaresse en ik zou ook niet snel solliciteren op een functie waarbij je zoveel facilitaire ondersteuning moet bieden (met name koffieautomaat schoonmaken en dozen sjouwen). Daar heb ik die dure opleiding niet voor gedaan... Klinkt vast heel arrogant in de zin van: ik voel me er te goed voor. Maar zo bedoel ik het nou ook weer niet. Misschien als ik net begon, dat ik dat soort klussen voor lief zou nemen, zeker in een tijd als deze waarin het werk niet voor het oprapen ligt. In dat opzicht verbaast het me dan weer wél dat je niet meer sollicitaties hebt ontvangen.

In mijn ogen past ook administratief/secretarieel medewerker, of iets als all round ondersteuner, als omschrijving het beste bij deze functie.

Succes en ik hoop dat je toch nog snel wat reacties binnen krijgt.
quote:Mariska76 schreef op 07 augustus 2009 @ 10:56:

Ik denk dat de werkzaamheden van office manager ook afhankelijk zijn van de grootte van het bedrijf. Ik denk dat Bagheera bij een groter bedrijf werkt met meerdere afdelingen. Ik ben office manager geweest bij een klein bedrijf (circa 7 werknemers) en dan ben je wel verantwoordelijk voor de administratie, maar die doe je dan wel zelf. Zo ook bijvoorbeeld de facilitaire zaken en alles wat daarbij hoort (ik sleepte wel met dozen papier ).

De functie die biol heeft, lijkt me inderdaad geen office manager. Misschien assistant office manager, maar dan moet er wel een office manager zijn. Kantoorhulp, kantoorassistent, administratief medewerker secretariaat of afdelingssecretaresse zijn misschien nog opties?Ik werk bij een klein bedrijf en doe zelf de boekhouding maar ben er ook verantwoordelijk voor. En bij ons sleept de directeur met de dozen . (had hij dat maar in mijn functieomschrijving moeten zetten )
Als je ook nog iemand zoekt voor de boekhouding (part-time) ga ik graag bij jou met de dozen en het koffieautomaat aan de slag.

Helaas ik zal ook wel te oud zijn

Met vriendelijke groet,

Zwarte Raaf
quote:zwarteraaf schreef op 07 augustus 2009 @ 11:26:

Helaas ik zal ook wel te oud zijn

En zo wordt een interessant topic toch weer om zeep geholpen...

Het ging hier echt niet om leeftijd, hoor!
Meiden, dank dank dank ..... Ik heb genoten van jullie discussie over die kandidate van 61. Neen, ik was het niet, maar ik ben wél 61, ha ha!

Sinds een paar maanden heb ik een nieuwe baan, tussen meiden van jullie leeftijd, meiden die net zo oud zijn als mijn dochters. Geloof me of niet: ik heb het nog nooit zo naar mijn zin gehad, en volgens mij ben ik tijdens de lunchgesprekken en tussendoor kletspraatjes met mijn collega's echt geen vreemde eend in de bijt.

Mijn manager nam mij juist aan vanwege mijn leeftijd; ik heb alles al 1.000 keer gehad, ik hoef helemaal geen carriere met bijbehorende stress meer te maken, heb ik allemaal gehad en dat soort banen ambieer ik totaal niet meer. Juist op dat punt (meiden die het achter hun elleboog hebben) waren er in het verleden problemen in mijn functie. Ik vind het niet erg om bepaalde dingen eens uitgebreid uit te zoeken, ben niet vies van routinematig werk, spreek en schrijf correct en beschaafd Nederlands en sta klanten met klachten uiterst beleefd en empatisch te woord, want zo heb ik dat in het Steenen Tijdperk geleerd.

Dus laat die 61-jarige kandidate maar komen zou ik zeggen!
De dame van 61 die gereageerd heeft op de vacature van TO wordt niet uitgenodigd omdat de gemiddelde leeftijd van de overige medewerkers rond de 33 ligt, schrijft ze zelf.

Dat daarnaast de functie-titel niet de vlag van de werkzaamheden dekt is een tweede punt.

Gegroet,

Zwarte Raaf
quote:Joyce48 schreef op 07 augustus 2009 @ 11:34:

Meiden, dank dank dank ..... Ik heb genoten van jullie discussie over die kandidate van 61. Neen, ik was het niet, maar ik ben wél 61, ha ha!

Sinds een paar maanden heb ik een nieuwe baan, tussen meiden van jullie leeftijd, meiden die net zo oud zijn als mijn dochters. Geloof me of niet: ik heb het nog nooit zo naar mijn zin gehad, en volgens mij ben ik tijdens de lunchgesprekken en tussendoor kletspraatjes met mijn collega's echt geen vreemde eend in de bijt.

Mijn manager nam mij juist aan vanwege mijn leeftijd; ik heb alles al 1.000 keer gehad, ik hoef helemaal geen carriere met bijbehorende stress meer te maken, heb ik allemaal gehad en dat soort banen ambieer ik totaal niet meer. Juist op dat punt (meiden die het achter hun elleboog hebben) waren er in het verleden problemen in mijn functie. Ik vind het niet erg om bepaalde dingen eens uitgebreid uit te zoeken, ben niet vies van routinematig werk, spreek en schrijf correct en beschaafd Nederlands en sta klanten met klachten uiterst beleefd en empatisch te woord, want zo heb ik dat in het Steenen Tijdperk geleerd.

Dus laat die 61-jarige kandidate maar komen zou ik zeggen!'oudere' werknemers kunnen heel waardevol zijn. Tenslotte hebben ze een schat aan werk- en levenservaring. Ik heb altijd met directeuren gewerkt die de leeftijd van mijn ouders hadden. Over een jaar gaat de huidige met pensioen en ik hoop echt dat ze weer een 'wat oudere' man/vrouw aannemen.
Ik reageerde op TIA Dalma

Gegroet,

Zwarte Raaf
@Joyce48, Jij bent de uitzondering die ik eerder beschreef. Toch heb ik het vaker wederzijds níet zien matchen, wat overigens voor mij nooit een belemmering was om betreffende kandida(a)t(e) uit te nodigen.

@Zwarteraaf, sorry, maar je postings komen me werkelijk té fatalistisch over in deze. Kan zeker mijn interpretatie zijn maar ik krijg het gevoel dat je een bijzonder klein en vooral half detail uit een hele discussie aan het lichten bent om je punt te maken. En dat vind ik jammer, dat bedoelde ik met topic om zeep.
Jammer dat ik niet weet in welke regio Biol zoekt, want ik ben juist op zoek naar zo'n functie... Ben een echte regeltante. Bij ons heet deze funcitie trouwens 'Office assistent' maar we hebben wel meer van dit soort functies

Mijn functie-titel is momenteel 'Coördinator Customer Care'. Is wel een 1-mans afdeling, ben dus mijn eigen coördinator, hahaha!
"Please God, if you can't make me thin, make my friends fat!"
Heb trouwens de salaris-indicatie gezien, en die is toch een tikkie te laag, helaas!
Ik snap ook niet dat die 61-jarige sowieso niet uitgenodigd wordt. Of iemand in een team past heeft m.i. met karakter te maken en niet met leeftijd. Bij ons worden er mensen van alle leeftijden aangenomen en ik merk dat ik altijd liever samenwerk met de ouderen. Over het algemeen zijn ze gemotiveerder, klagen minder en hebben minder begeleiding nodig door hun levenservaring. Ik heb het nu over een beroep dat lichamelijk best wel zwaar kan zijn en ik heb nog nooit een oudere werknemer horen klagen daarover, de jongeren des te meer. Ik denk dat die paar dozen best wel te sjouwen zijn voor die 61-jarige, je zou het minstens eens kunnen bespreken.
Cum non tum age
quote:biol schreef op 07 augustus 2009 @ 09:36:

[...]

An sich niets.. ware het niet dat wij een internet bedrijf zijn... de gemiddelde leeftijd is 33. We zoeken iemand die een beetje in het team past. En dan past iemand van 61 niet.. We zoeken iemand die niet alleen notuleert en administratieve handelingen doet, maar die er ook voor zorgt dat er voorraad is, die voorraad opgeruimd wordt, (dozen papier versjouwen enzo) die allerhande klusjes regelt... ( van het zoeken van een klusjesman tot het regelen van de vrijdagmiddagborrel)Grappig, wij hadden ook iets uitstaan voor het web. Wij hadden dan wel een stuk of zeventig reacties, maar ook veel mensen van rond de zestig.
Hi Biol,

Van wat ik zo lees is dit een typisch geval van tussen servet en tafellaken. De kandidaat moet niet te zwaar (lees: duur) zijn, maar wel van aanpakken weten.

Ik zou denk ik gaan voor de functienaam "office assistant" (omdat die volgens mij het niveau van de functie beter weergeeft) en dan in de taken/tekst uitleggen dat de assistant verantwoordelijk is voor het reilen en zeilen van de dagelijkse algemene gang van zaken (voorraden bijhouden, goederen in ontvangst nemen, bestellingen doen) en voor de ondersteuning van een aantal managers/directeuren (agenda's bijhouden, standaard correspondentie afhandelen, in voorkomende gevallen notuleren). Volgens mij raak je dan meer de kern van de functie.
Ach bij ons in de zorg voor verstandelijk gehandicapten net zo. We zitten al maanden met vacatures en geen hond die er op komt.
Bij het bedrijf waar ik werk hadden we ver voor de zomer ook wat vacatures uit staan. Geadverteerd in 3 landelijke dagbladen, specifieke websites voor banen in de betreffende sector enz enz. Zo'n 70 reacties per vacature...en geen enkele die voldeed aan het gevraagde profiel
In bepaalde beroepsgroepen is nog steeds een tekort aan mensen, ook nu het crisis is.

Wat voor mij ook wel heeft gewerkt voor minder senior functies, is om zelf te zoeken in de CV database van werk.nl. Ik heb weinig goede ervaringen met vacatures plaatsen op werk.nl omdat daar inderdaad wel heel veel reacties op kwamen maar niet van de mensen die ik zocht. Maar zelf zoeken (wat overigens gratis is!) werkte voor mij dus wel.
Ik wil graag. Waar zitten jullie? Ben 47. Dozen sjouwen is geen probleem lijkt me verder een leuke baan.!!!
@lammy, we zitten in Rotterdam.... als je echt interesse hebt mail me dan maar even op biolloib@gmail.com.

@ ongeveer de rest:

De reden dat de dame van 61 niet wordt uitgenodigd voor een gesprek ga ik hier niet tot in den treuren bespreken.. is ook helemaal niet aan de orde hier...

Feit dat de functie een andere naam zou moeten hebben omdat hij niet strookt met de functieomschrijving is iets wat ik in overweging ga nemen( en bij de directie ga neer leggen)

En voor alle dames die directiesecretaresse of managementassistent zijn en het hebben over de diploma`s en daarom ook niet met dozen gaan sjouwen en koffie-apparaten schoonmaken, moeten misschien iets beter lezen want ik heb van het begin af aan aangegeven dat ik niet iemand zoek met een diploma die richting, omdat de functie daar gewoonweg niet geschikt voor is.

enne zwarteraaf.... ik heb geen boekhoudkundig deel erbij... dus helaas je komt niet in aanmerking....
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Biol, bij ons zijn die 55+ers ook niet uitgenodigd. Hele simpele reden hoor: pasten gewoon niet in het team, qua leeftijd.
Wat voor een titel je er ook aanhangt, het lijkt mij een enorm leuke functie. Maar ik vind het salaris gewoon veel te laag, dus zal ik er niet naar solliciteren.

Succes met het vinden van de juiste kandidaat, Biol!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven