Werk & Studie alle pijlers

zzp en parttime baan

26-01-2010 13:18 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nu meer dan 3 jaar zzp'er en het is momenteel erg rustig. Ik heb meerdere vaste klanten die met periodes voor veel werk zorgen en zoals nu voor minder. Ik heb een dochter, ze gaat 2 dagen naar de crèche en de overige dagen werk ik tussendoor/s'avonds.

Zoals ik al schreef is het nu rustiger en zit ik erover te denken dat als het rustig blijft, ik misschien een baantje ernaast moet zoeken. Dochter zou eventueel 3 dagen naar de crèche kunnen, maar ik denk dat ik maar maximaal 16 uur in de week inzetbaar zal zijn. Mijn achtergrond is HBO Communicatie en voor mijn bedrijf doe ik voornamelijk vormgevingsklussen. Ik denk dat er qua parttime banen niet veel anders dan horeca of retail mogelijk is, maar ik ben benieuwd of er meer forummers zijn die een eenmanszaak met een parttime baan combineren. Bevalt dit? En wat zijn de voor- nadelen?
Hi Evi,

Ik zit met hetzelfde dilemma. Werk als freelancer sinds 2006. 2 dochtertjes; de een zit op de basisschool, de ander gaat 2 dagen naar de creche. Ik heb het nu qua klussen ook rustig, zou wel kunnen parttimen ernaast; wat mij tegenhoudt is de administartieve rompslomp, want volgens mij kom je dan belastingtechnisch ook weer met van alles in de knoop? Kortom, geen echte tips maar ik ga hier zeker meelezen!

groetjes

Jessie
Het zoeken van een vaste baan zou me net zoveel of meer moeite kosten als het zoeken naar nieuwe opdrachten. Geldt dat voor jou niet? Kun je niet een ontzettend goeie campagne bedenken om nieuwe opdrachtgevers aan te trekken?
Hoi, ja daar heb je wel een punt. Ik heb de mazzel gehad tot nu toe nog niet erg veel aquisitie te hoeven doen voor mijn opdrachten. Ik zat gister te denken dat ik wel een flyer zou kunnen drukken en bij de winkels/bedrijfjes in de buurt door de bus zou kunnen doen. Ik heb natuurlijk ook weinig budget voor een mega-campagne en ik moet het zelf ook voornamelijk van de andere kleine ondernemers hebben.

Jessie, dat houdt mij ook altijd tegen, je loopt je ondernemersaftrek mis en dat is toch behoorlijk veel tot nu toe. Verder verdien je in verhouding zo weinig in loondienst voor 16 uur, dat kan ik met een paar kleine klussen extra meestal zo verdienen.

Eigenlijk steekt dit dilemma elke keer op als het een beetje rustig is en op het moment dat ik me echt een beetje zorgen begin te maken belt een klant met een goeie klus. Laten we hopen dat dit nu weer zo is!

Toch mis ik ook af en toe collega's, nu met een baby ben ik wel erg aan huis gebonden.
Ja dat heb ik ook wel. Je mist het geklets bij het koffieapparaat toch wel he? Plus dat bij mij werk en prive in drukke tijden erg door elkaar heen lopen. Als mijn kinderen groter zijn ga ik waarschijnlijk wel weer in loondienst. Nu is het voor ons gezin wel erg comfortabel dat ik zo flexibel ben. (Als er weer een ziek is, als er weer een extra studiedag is of als er weer 101 dingen tussendoor geregeld moeten, oogarts, huisarts, nieuwe schoenen etc)
Ja wat dat betreft blijft het ideaal combineren zo en het liefst blijf ik dat nog heel lang doen. Ik moet de gezelligheid van het koffieapparaat maar compenseren met een bakkie koffie bij een vriendin of collega zzp'er. Mag ik vragen wat voor werk je doet?
Ik werk in de W&S als freelancer. Vrij rustig dus op dit moment maar ik zie wel weer wat tekenen van herstel opdoemen dus voor je het weet hebben we het wel weer druk :-)
Ja ik heb ook goede hoop dat het weer aantrekt, nu ik erover nadenk was het vorig jaar januari ook rustig. Ik stel het zoeken naar een baantje in ieder geval zo lang mogelijk uit!
Ach, zolang jullie het financieel trekken, waarom niet. In de tussentijd gooi ik een middagje extra met sneeuwballen met mijn kinds :-)
Ik heb zojuist toch maar de knoop doorgehakt en een pakkende flyer gemaakt, voor een paar tientjes een stapel laten printen en ga gewoon eens hier in de buurt (tegen stadscentrum aan) bij de bedrijfjes een flyer langsbrengen, wie weet wat er uit komt.

Ik ben er wel uit dat een parttime baan voor 2 dagen me misschien nog wel meer 'kost' door de belastingvoordelen die je mis loopt dan dat het oplevert. Of zie ik dat verkeerd?

Blijkbaar zijn er op het forum weinig die de combinatie aan gaan!
Goed van je, ben benieuwd of er wat uitkomt!

Ik ben niet heel erg financieel onderleg, maar ivm startersaftrek etc; het zou je idd zomaar meer kunnen kosten en dat is het toch ook niet waard om te kunnen koffieleuten met collega's he..
Hoi!

Ik heb de combi gedaan! Inmiddels ben ik via de deeltijdbaan weer een ' echte baan' in gegaan, en ZZP ik dus niet meer.

Belastingtechnisch was het niet onvoordelig en of het administratief moeilijk was weet ik niet, want ik laat dat doen..

ik weet wel dat het relatief voordelig was dat ik met de bijbaan verzekerd was, pensioen opbouwde etcetera.

Maar de voornaamse reden was inderdaad die jullie ook al noemen; ik zat of alleen thuis te werken, of thuis met de kinderen.

Ik wilde het huis uit. En ik vond het heeeerlijk.

ZZP' en is aantrekkelijk door de flexibiliteit (met kinderen) die je hebt en natuurlijk zo nu en dan ook de hoge inkomsten.

Maar een vaste aanstelling heeft ook echt veel voordelen. Communicatief, weer in een team aan het werk wat je ook veel kan opleveren..

Eigenlijk is de combinatie dus ideaal! Best of both worlds.

Ik vond alleen het vaste werk zo leuk dus toen me uitbreiding werd aangeboden greep ik die, en nu heb ik geen tijd meer als ZZP'er.

Ik vond dat freelancen ook wel eens lastig, niet goed weten waar je aan toe bent en wat er nog gaat komen, en acquireren was niet mijn sterkste kant
Hee korenbloempje,

Kijk, wat jij noemt klinkt ook wel weer aantrekkelijk. Vooral het hebben van collega's, die extra stimulans en inderdaad een stukje zekerheid. Ik laat ook mijn boekhouding doen, het is alleen dat je een belastingvoordeel mis loopt, wat je dan bijna niet inhaalt met het parttime werk. Ik heb alleen geen idee of er uberhaupt werk is voor 2 a 3 dagen in mijn beroep. Ik moet me er maar eens in verdiepen. Daarnaast zal ik wel aan mijn huidige klanten moeten uitleggen dat ik niet meer 24/7 bereikbaar ben en ik heb toch aardig wat klanten die vaak adhoc klussen hebben.

Thanks voor het delen van jouw ervaring!
Als je een jaar je zelfstandigenaftrek mis dreigt te lopen, moet je echt goed uitrekenen of je er wel zoveel op achteruitgaat als je deels in loondienst gaat werken. En, als het rustig blijft, loop je die kans misschien ook, je moet toch aan het urencriterium voldoen. Als je daar wel aan denkt te voldoen, is het weer de vraag of het dan nodig is een baan aan te nemen.

Kijk niet alleen naar het geld, zou ik zeggen. Er kunnen ook andere motieven zijn om (een tijdje) een baan in loondienst te nemen, deels of volledig.

xYella.
Ik ga ook meelezen...

ZZP sinds maart 2009, nog niet zo heel lang dus. Op zich heb ik echt klanten genoeg en werk genoeg. Maar soms mis ik wel het stukje collega's, scholing en supervisie....

(ik werk als verpleegkundige vanuit het pgb bij gezinnen met een ziek en of gehandicapt kind)

Nu is via 1 van deze gezinnen een vaste dag bij een kinderdagcentrum aangeboden....met de zelfde doelgroep kinderen (waarvan ik bij een aantal kinderen ook al thuis werk). Moeder van 1 van de kinderen waar ik voor zorg heeft dit kinderdagcentrum opgestart.

Nu is het niet mogelijk dit als zzp-er te doen, omdat het echt om een jaarcontract gaat met oog op een vast contract, niet echt op projectbasis dus.

Maargoed, ik ben daarnaast ook aan het uitzoeken welke AOV ik wil gaan afsluiten. Ik leg de vraag ook bij mijn accountant, en zzp-nederland, maar mocht ik voor zo'n klein contract in loondienst gaan, ben ik dan weer verzekerd?

En qua uren kom ik nog steeds aan de 1255....dus die aftrek blijf ik dan gewoon behouden toch?
Hallo, ik lees even mee en moest denken aan het volgende stukje wat ik laatst in mijn mailbox van de KvK kreeg. Ik moet nog even uitzoeken hoe dat precies zit, want ik ben ook freelancer naast een vaste part-time baan.

Afschaffen urencriterium voor MKB-winstvrijstelling

Ook vrijstelling voor deeltijdondernemers

De MKB-winstvrijstelling stelt een vast percentage van de winst van ondernemers in de inkomstenbelasting vrij van belasting.

Hiervoor geldt nu nog de voorwaarde dat wordt voldaan aan het urencriterium (1.225 uur per jaar). Deze voorwaarde vervalt. Voortaan bestaat dus recht op de MKB-winstvrijstelling ongeacht het aantal uren dat aan een onderneming wordt besteed.

Hybride ondernemers (mensen die naast een baan een onderneming hebben) en deeltijdondernemers (zonder baan ernaast) krijgen daardoor ook MKB-winstvrijstelling. Door het afschaffen van het urencriterium wordt het aantrekkelijker om een onderneming te starten in deeltijd of naast een baan.

Bron: www.deondernemer.nl
Turquoise, dat klinkt goed. Is het een voorstel, of is het al een maatregel die is aangenomen? Ik zoek het zo wel even op.

Het lijkt me wel hoog tijd voor dit, in elk geval, want dat gedoe met die uren en het aantonen... zeker als ondernemer ben je vaak toch ook in gedachten bij je zaak, ook al ben je ergens anders of heel andere dingen aan het doen. Dat telt eigenlijk toch ook? Anyway. Als je er ook loondienst/payrolling opdrachten bij hebt, weet je van tevoren vaak niet of je de vrijstelling krijgt, dat maakt het onzeker en het ondernemersschap er niet aantrekkelijker op. Ik zou willen dat het meer gestimuleerd werd in Nederland. Ik zit nu te wachten op mijn VAR-verklaring en kan het niet uitstaan dat ik afhankelijk ben van iemand in een kantoortje, die zelf zeker geen ondernemer is, of ik de juiste VAR krijg en dus mijn bedrijfsvoering kan gaan plannen etc.

Roosje, ja, een AOV. Daar ga ik ook eens goed naar kijken als ik eenmaal alle papieren heb, en na dit jaar inzicht heb in wat ik ongeveer kan verwachten aan opdrachten en inkomsten. Ik werk veel AOV-rapporten uit, als werk, en Movir komt op mij als een heel goede over. Ik denk wel dat het een dure is, daar zijn voornamelijk mensen met een beroep als arts, tandarts en advocaat verzekerd, die kom ik het vaakst tegen bij Movir. Maar de begeleiding is dan ook heel zorgvuldig en uitgebreid, als er iets aan de knikker is.

xYella.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven