Werk & Studie alle pijlers

ZZPen en UWV

04-04-2017 21:43 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Per 1/9 ben ik mogelijk werkloos. Ik verlies dan 36 uur regulier werk. Voordat het zover is, wil proberen om als zzp-er aan de slag te gaan of me daar tenminste op voorbereiden.

UWV heeft daar mooie regelingen voor. Maar ik vraag me af of ik van die regeling gebruik mag maken als ik reeds ingeschreven ben bij kvk. Ik sta namelijk al meer dan tien jaar ingeschreven omdat ik incidenteel een klus doe. Minimaal (1 klus per 3 jaar)

Weet iemand dit hoe uwv ernaar kijkt?
Vraag het ze?
https://www.uwv.nl/partic ... t-ww-uitkering/index.aspx
Je moet het overleggen met uwv.

Ik zat tien jaar geleden in dezelfde situatie als jij: ik wist dat mijn contract niet verlengd zou worden, en ik werkte naast mijn vaste baan als zzp-er. Ik wilde dat uitbouwen en dan gebruik maken van de regelingen die uwv aanbood aan startende ondernemers.

Mijn werkcoach gaf daarvoor geen toestemming en vond dat ik beter kon solliciteren naar een nieuwe vaste baan.

Ze heeft niet naar mijn bedrijfsplan gekeken of naar de ontwikkelingen van mijn inkomsten als zelfstandige, maar gewoon, ze zag dat niet zitten en de regelingen waren er voor startende ondernemers, niet voor mij.

Ik heb een maand een uitkering gehad en gesolliciteerd naar vaste banen. Niet te vinden, want ik zocht voor drie dagen in de week (dat was ook de afspraak met het uwv) en ja, die zijn nou eenmaal schaars. Daarna liep ik tegen een grote klus op die ik als freelancer kon doen, voor vijf dagen in de week. Die moest ik volgens het uwv niet aannemen, want dan zou mijn uitkering in gevaar komen. Toch gedaan, want ik wilde werken en niet zo lang mogelijk een uitkering hebben, maar juist zo kort mogelijk.

Van die opdracht rolde ik in een volgende opdracht, in een volgende, in een volgende en ik heb sindsdien alleen maar als zzp-er gewerkt (en nu weer toevallig een vaste baan ernaast).

Kortom: je moet het aan het uwv vragen en ik hoop dat ze nu soepeler zijn dan tien jaar geleden.
Wat eten we vanavond?
Ik heb ook een loondienstcontract naast mijn werk als ZZP'er, als ik in de WW kom dan moet ik een urenstaat invullen waaruit blijkt hoeveel uur ik afgelopen 26 weken als ZZP'er heb gewerkt naast mijn baan. Het gemiddelde van je ZZP-uren mag je dan naast je WW-uitkering blijven doen.

Als ik over dat aantal uur heen ga ( op maandbasis) dan word ik blijvend gekort op mijn WW-uitkering.
Dank voor de reacties!

En eens dat ik het aan uwv moet vragen maar ze zijn nu dicht en ik ben nieuwsgierig :-)
Ik heb altijd inkomsten gehad uit ondernemerschap naast een volledige baan. Ik heb op moeten geven hoeveel uur ik gemiddeld heb gewerkt om dat extra inkomen te vergaren, en die uren mag ik erbij blijven werken zonder gekort te worden op mijn WW. Ik vul daarvoor maandelijks een urenbriefje in. Net als Crea zal ik gekort worden als ik meer uren ga werken dan de vrijgestelde uren als ondernemer.

Ik wordt door het UWV echter (nog) niet als zelfstandige aangemerkt, oa omdat ik geen inschrijving KVK heb en omdat ik mezelf niet als als ondernemer in de markt zet (geen reclame maak ed).

Ik weet niet of ik gebruik kan maken van de opstartregelingen als ik zou besluiten om dat wel te gaan doen.
Sorry....heb het bericht gewijzigd (had een heel verhaal naar je geschreven ) omdat ik even had gemist dat je al ingeschreven staat. Ik dacht in eerste instantie dat je nog geen inschrijving had. In dit geval: idd ff overleg met UWV. Volgende keer zal ik beter opletten voordat ik mijn snavel opentrek

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven