Werk & Studie alle pijlers

ZZPer in het buitenland - tips & trucs?

27-07-2010 07:26 6 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even een kleine situatie-schets: een vriendin van mij is een tijdje geleden een eigen zaak begonnen, in het buitenland. Wij wonen hier alletwee al een aantal jaar.

Ik ben over een paar maanden werkloos, want ik werk op projectbasis op dit moment. Heb voorheen altijd 'gewone' dienstverbanden gehad, maar door deze project baan (die in het verlengde ligt van wat mijn vriendin nu doet) heb ik een beetje de kriebels gekregen en zou ik graag ook zelf aan de slag gaan. Mijn vriendin heeft al aangegeven dat ze de hulp en ervaring goed kan gebruiken en ik zou dan bij haar aan de slag gaan, in ieder geval voor het grootste gedeelte van de tijd.

Mijn vraag is nu, hoe werkt het als ZZPer in het buitenland? Bij registratie als ZZPer, moet ik aantoonbaar meerdere opdrachtgevers hebben. Het punt alleen is, omdat ik meer dan 183 dagen in het buitenland ben (of minder dan 183 in NL), ben ik in NL niet belastingplichtig. Dus...gaan ze dan nog steeds uitzoeken of ik meerdere opdrachtgevers heb?

Ik wil wel graag in NL ingeschreven staan, aangezien heel waarschijnlijk het gros van mijn/onze opdrachtgevers NL zijn en een KVK nummer wel belangrijk is (denk veel overheid). Ook zijn de omstandigheden in het land waar ik woon verre van goed te noemen en al helemaal niet transparant, dus ik wil wel goed gecoverd zijn, ook met het oog op een eventuele terugkomst naar NL.

We hebben businessplannen gemaakt, SWOTs over elkaar en onze samenwerking geschreven, ik denk dat we met een heel gezond plan bezig zijn. Wil gewoon alleen weten dat ik het allemaal goed, legaal en verstandig aanpak!

Bedankt voor jullie reacties alvast!
Als je niet in NL woont en vooral ook niet in NL werkt, ben je niet belastingplichtig in NL. Ik denk dus dat wat jij wilt niet kan (lees: niet mag).

Overigens is de belasting in NL vrij hoog, dus waarschijnlijk ben je goedkoper uit als je in het land waar je woont en werkt afdraagt. Eventueel kun je dan NL sociale verzekering (bijv AOW) wel blijven afdragen c.q. 'bijkopen'.

Omdat het hier over internationale belastingregels en internationale wetgeving gaat, denk ik dat je er verstandig aan doet om een groter internationaal accountantsbureau in te schakelen met expertise op dit gebied. Dat kost nu even wat geld, maar het kan je later enorm veel ellende besparen.
Thanks voor je antwoord!

Het kan/mag wel, die vriendin van mij heeft dit ook gedaan en het bij verschillende accountants kantoren en advocaten nagevraagd.

Maar je hebt wel gelijk, ik zal dit in mijn specifieke geval ook nog eens doen.
Sinds een paar jaar ben ik ZZP'er in het buitenland.

Alle info die hierboven staat is correct, ik raad je aan wetgeving in het land waar je gaat wonen en werken te bestuderen, dan weet je wat dat betreft waar je aan toe bent. Je bent idd niet meer belastingplichtig in Nederland als je in het buitenland werkt (en uitschrijven is verplicht als je langer dan 8 maanden wegblijft).

Zelf heb ik bij de notaris ter plaatse een aparte rechtspersoon opgericht voor het bedrijfje, een Limited (waarbij de bestuursleden niet hoofdelijk aansprakelijk zijn voor eventuele schulden van het bedrijf). Hier is het ook nog eens zo, dat als je bedrijf eenmaal actief wordt, je elke maand je boekhouding moet laten opmaken en controleren, mbt belastingheffing ter plaatse. Die bedraagt hier overigens maar 1,8 % (Caribisch gebied). Maar om te beginnen heb je dus en een notaris en een accountant nodig, wil je alles netjes volgens de regels doen.

Verder kan ik nog wel een boek schrijven over hoe moeilijk het is klanten te werven, je product/ dienst in de markt te zetten in een slappe economie en vooral ook om klanten uiteindelijk ook werkelijk te laten betalen voor geleverde zaken. Maar dat was verder de vraag niet. Maak wel een goed businessplan en houd rekening met tegenslagen (ook financieel) en een heel andere cultuur en mentaliteit dan wat je ws. in Nederland gewend bent.
Sahara_desert, dankjewel voor je reactie. Ik heb het nog eens verder bekeken en het heeft inderdaad geen nut voor mij om me in Nederland in te schrijven als ZZPer. Lokaal inschrijven hoeft niet in onze bedrijfsvorm, zolang we maar inkomstenbelasting afdragen.

Ik ben zelf al een tijdje hier, dus wel al gewend aan het zakenklimaat hier en de verschillen met Nederland. Een business plan is gemaakt, er zijn al contacten dus ik denk dat dat wel goed zit. In ieder geval hebben we geen enorme roze bril op.

Veel succes verder met je bedrijf!
Als je bedrijf in NL bij de KVK ingeschreven staat en jij er als werknemer, directeur of eigenaar werkt, dan ben je wel in Nederland belastingplichtig ook al woon je in het buitenland.

Ik neem tenminste aan dat je jezelf een salaris uit de zaak betaald, je geniet dan een inkomen uit Nederland en dat is onderhevig aan loonbelasting.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven