2de kind

14-06-2015 18:27 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zijn hier moeders van een extreem prematuur kindje?

ik ben 6 jaar geleden bevallen met 30 weken. navelstreng is tijdens de bevalling afgeknapt, placenta was niet goed. mijn kind heeft 3mnd in de couveuse gelegen en daarna gezond mee naar huis gegaan.

nu denken wij aan een 2de kindje, ik ben naar de huisarts gegaan met de vraag om doorverwezen te worden naar een Gyno omdat ik wil weten in hoeverre dat verstandig is gezien de eerste bevalling en complicatie's, zijn antwoord: Je weet het toch nooit van te voren. en daar kon ik het mee doen.

maar ik me oprecht zorgen om een 2de zwangerschap?
Volgens mij ben je eigenlijk altijd een risico-zwangere als je eerder met een zware bevalling met complicaties in het ziekenhuis hebt gelegen. Ik snap dus niet waarom de huisarts je niet wil doorverwijzen, daar wordt hij zelf niet slechter van en jullie willen gewoon een risico-inventarisatie, lijkt me. Gek dat de huisarts daar een mening over heeft. Doorzetten en staan op een doorverwijzing lijkt me.
Tja, dat is nu echt iets waar niemand anders over kan adviseren. Ik snap je zorgen wel De gyn zegt dat je het niet kunt weten van te voren. Dat is ook goed nieuws, want blijkbaar ziet hij geen medische reden om je zorgen te maken.
Dat hangt een beetje van de aanleiding van de vroeggeboorte af, denk ik. Ik ken twee mensen die zonder aanwijsbare reden te vroeg (33 en 34 weken) zijn bevallen, waarbij de volgende zwangerschap wel tot het eind is uitgedragen.
Bij mijn zus was een soortgelijke situatie.. Placenta was niet meer zo goed en navelstreng brak af toen de placenta er uit kwam.

Haar hebben ze gezegd dat de kans dat dit nog eens gebeurt minimaal is. Zij heeft inmiddels 2 gezonde kinderen ;)
er komt een moment waarop je beseft dat je voor sommige mensen nooit genoeg bent... de vraag is: is dat jouw, of hun probleem?
Huh? Ik lees misschien verkeerd maar de HA zei toch dat ze het nooit kon weten en verwees haar niet door of zie ik iets over het hoofd?
Ik vind het ook raar dat de huisarts zegt dat zulke dingen kunnen gebeuren..

maar ik heb nog nooit gehoord om me heen dat vrouwen die ook een vroeg geboorte hebben gehad die daarna nog een baby hebben gehad, bedoel dat het wel mogelijk is. vandaar ik hier een topic aanmaak in de hoop dat iemand soort gelijks heeft mee gemaakt en erna wel goed is gegaan

overigens hebben ze nooit een reden gevonden, wel rookte ik tot kort voor de zwangerschap en was ik nog best jong.
Oh, ik had je vraag over de doorverwijzing gemist. Ik zou toch nog een keer aandringen op een verwijsbrief. Huisartsen zijn bepaald geen deskundigen op het gebied van zwangerschappen. De gyn kan je overigens ook geen garanties geven. Heb je vorige keer geen eindgesprek gehad waarbij een volgende zwangerschap ter sprake is gekomen?
Nee ik ben bevallen in het WKZ heb nooit eigenlijk erna een gesprek gehad waarom hoe het het heeft kunnen gebeuren.

En het was inderdaad de huisarts die doodleuk zei dat je het van te voren nooit weet
Hier een dochtertje (14 mnd) geboren na 31 weken met spoedkeizersnede door placenta loslating en inmiddels 12 weken zwanger van de tweede.

Zelf wilde ik nog geen tweede door alles wat er gebeurd was en ik er van overtuigd was dat een eventuele tweede eerder zou komen dan met 31 weken en daar zou ik niet aan toe zijn omdat weer mee te maken.

Na gesprek met gyno bleek dat de kans op herhaling er wel is maar niet zo erg als dat ik in mijn hoofd had.

Ik zou rechtstreeks een gyno bellen en jouw verhaal uitleggen en vragen of zij iets kunnen betekenen zonder doorverwijzing.
quote:SteenPuist schreef op 14 juni 2015 @ 18:39:

Nee ik ben bevallen in het WKZ heb nooit eigenlijk erna een gesprek gehad waarom hoe het het heeft kunnen gebeuren.

En het was inderdaad de huisarts die doodleuk zei dat je het van te voren nooit weetNogmaals een afspraak met de HA maken en duidelijk maken dat je je erge zorgen maakt en graag door een deskundige wilt worden gerustgesteld, en dat hij dat niet is. Je moet er echt op staan dat hij je doorverwijst en aangeven dat je destijds nooit met ene gynaecoloog dit hebt kunnen bespreken.
Ducktales,.. als eerste gefeliciteerd met je zwangerschap.

ik heb voor me dochter een kindje gehad die met 21 weken dood geboren werd, ging ook helemaal mis bleek al tijdje dood te zijn in me buik, en naar mijn dochter haar bevalling nog een miskraam gehad.

veel vertrouwen heb ik er niet meer in. maar heb nog wel een kinder wens.

en ik zal zeker rechtstreeks naar de gyno bellen
quote:SteenPuist schreef op 14 juni 2015 @ 18:49:

Ducktales,.. als eerste gefeliciteerd met je zwangerschap.

ik heb voor me dochter een kindje gehad die met 21 weken dood geboren werd, ging ook helemaal mis bleek al tijdje dood te zijn in me buik, en naar mijn dochter haar bevalling nog een miskraam gehad.

veel vertrouwen heb ik er niet meer in. maar heb nog wel een kinder wens.

en ik zal zeker rechtstreeks naar de gyno bellenOnbegrijpelijk dat na dit verhaal je huisarts niet doorverwijst.
Ik ben bevallen met 29 weken vanwege hellp / pre eclampsie. Dan is er bij de de volgende zwangerschap kans op herhaling.

Als de vroeggeboorte het gevolg is van een medisch probleem bij je zelf heb je kans op herhaling.

Als het een andere oorzaak had dan is de kans op herhaling net zo klein of groot als bij elke andere vrouw.

Naar de gyneacoloog gaan heeft dan weinig zin. Stel dat de gyneacoloog wel een kansberekining zou kunnen geven, bij welk percentage ga je er dan voor? Bij 90% kans dat het goed gaat of bij 30?

Je kunt altijd tot de groep behoren die pech heeft.

Als je nog een kinderwens hebt zou ik er gewoon voor gaan. Met je eerste is het toch ook goed gekomen.

Ik neem maar even aan dat je niet gerookt hebt tijdens de zwangerschap want dat kan de kans op een vroeggeboorte vergroten.
ja wij snappen dat ook niet, we willen heel graag een baby maar niet als het afgeraden word, dat wens ik mijn baby niet en mezelf ook niet. na 6 jaar heeft het nog steeds een inpact op me, die angst om me dochter te verliezen destijds, ik wil dat nooit geen 2de keer meer mee maken
Steeds meer verloskundigen bieden 'pre consulten' aan. Dat kan gewoon zonder verwijzing dus dat lijkt me een aanrader. Leg je vraag via mail voor met daarbij de vraag of de vlk dit uit zou willen zoeken (ze hebben kort lijntje met gyn) en maak dan een afspraak om het te bespreken.

Niet pas bij de afspraak je vraag stellen, geef de vlk de tijd om het goed uit te zoeken en stel in je vraag op dat je dat ook verwacht.
Ik lees net je tweede berichtje. In dat geval zou ik zeker nog een keer terug gaan naar de huisarts en je niet laten afschepen.

Maar uiteindelijk zal je zelf moeten beslissen.
Nee idd dan doe ik dat wel, het is wel iets om goed over na te denken en uit te zoeken.

het is geen nieuwe auto die ik koop maar een baby.
Zeker naar gyn gaan kan soms een heel beleid op worden ingezet.
Ik heb voor 10 juli een afspraak staan bij de gyneo in het WKZ om alles te bespreken
Mooi! Veel succes!
Mooi! Fijn dat je terecht kon. Ik snap je angst maar als je meer info hebt kan je wellicht een weloverwoge keuze maken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven