9weken zwanger en stoppen met roken

30-01-2019 21:24 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Allemaal,

Ik ben momenteel 9 weken zwanger en ik voelde me schuldig over het feit dat ik nog rookte en ben daarom sinds gisteren gestopt. Alles voor het kindje in mijn buik. Ik heb al van die zuigsnoepjes en lolly's in huis voor als ik er moeite mee heb.

Hebben jullie tips of zelf ervaring met stoppen tijdens de zwangerschap?
1 dag per keer, en gewoon geen sigaret opsteken. Mij hielp het om te bedenken dat ik na 9 maanden weer gewoon mocht roken. Uiteindelijk heb ik op het eind wel af en toe gerookt. Midden in de nacht op het balkon want in het openbaar kan het natuurlijk echt niet.
Ik heb gewoon geen sigaret meer aangeraakt.
Roken was gewoon geen optie.
Sindsdien ook nooit meer gerookt ondanks dat mensen maar bleven aandringen of ik toch weer ging roken .
Heel raar dat.
Motiverend werkt denk ik als je even op gaat zoeken wat kinderen kunnen krijgen als je rookt tijdens de zwangerschap.

De zin 'vergrote kans op wiegendood' is al beangstigen genoeg lijkt me.. of miskraam, vroeggeboorte, ondergewicht etc.

Ik rook zelf ook( ben alleen niet zwanger), dus snap dat het lastig is. Maar ik zou proberen een afkeer te creëren door jezelf heel ernstig op de gevolgen te wijzen als je dus wel rookt.

Idem voor roken in het bijzijn van je kindje als hij/zij er er dus is.
Mijn tips (ervaring met ‘gewoon’ stoppen met roken):
- snackgroente onder handbereik (worteltjes vond ik fijn)
- geld dat je uitspaart in een pot verzamelen
- bij moeilijk moment bedenken wat je met dat geld kan kopen uiteindelijk

En de tip van Minke gebruikte ik ook: per dag leven. Niet ‘nooit meer’ maar ‘vandaag niet’. Nooit meer greep mij naar de strot, ‘vandaag niet’ kon ik overzien.

Zet ‘m op!
Mijn kind is veel te vroeg geboren. Een van de eerste dingen die de kinderarts vroeg is of ik gerookt had.

Gelukkig kon ik naar eer en geweten antwoorden van niet.

Het lijkt mij vreselijk als je kind ligt te vechten voor zijn leven in de couveuse en je dan moet antwoorden. Ja ik heb gerookt dus misschien ben ik hier wel schuldig aan.

Ik ken iemand die ooit lang geleden een verpleegsyersopleiding heeft gedaan. Ze doet nu ander werk. Zij vertelde mij dat ze na haar stage op de afdeling verloskunde accuut gestopt is met roken.

Ze zei ik zag de placenta van een niet rokende vrouwen daarna de placenta van een rokende vrouw. Ze was zich rot geschrokken. Ze zegt als roken dat met een placenta doet dan wil ik niet weten wat het in mijn lijf doet en toen is ze dus accuut gestopt.
Kijk eens naar een filmpje van een baby in de baarmoeder; toen ik zwanger was zag ik zo'n filmpje. Geen animatie: echt. Je zag de voetjes en handjes blauw kleuren bij 1 trekje, na 10 trekjes (ong. 1 sigaret) had de baby duidelijk zuurstoftekort.
Het duurde meer dan een uur voor alles weer normaal was.

De vk zei dat het roken van een sigaret gelijk staat aan de navelstreng tien minuten dichtknijpen.. dat beeld maakte het voor mij heel makkelijk om te stoppen.
Ik zei tegen mezelf als ik trek in een sigaret had: ga ik mijn baby tien minuten zuurstof onthouden, tien minuten de navelstreng dichtknijpen of toch maar iets anders.. de keus is een stuk makkelijker als je zo denkt.

En zoals al gezegd: dag voor dag denken, na een paar weken zul je verbaasd zijn hoe weinig je nog aan roken denkt. En vraag mensen niet in je buurt te roken.
Ik wens je een gezond kindje toe, een fijne zwangerschap en stel, stél dat er iets niet in orde is hoef je niet de rest van jullie leven te denken: wie weet hoe het was gelopen als ik niet gerookt had.

Hielp bij mij als een tierelier! Ik kon het filmpje niet vinden, wel iets met 4D scans waarop je kan zien hoe een baby zijn gezichtje vertrekt zodra moeder rookt.
Het maakt het meer zichtbaar, je weet meteen weer waarom je stopt!
-Darkside- schreef:
30-01-2019 23:17
Ik heb gewoon geen sigaret meer aangeraakt.
Roken was gewoon geen optie.
Sindsdien ook nooit meer gerookt ondanks dat mensen maar bleven aandringen of ik toch weer ging roken .
Heel raar dat.
Respect
Ik heb afgebouwd.
Om de 2-dagen 1 mínder. Bij 9 weken rookte ik nog 6, maar ik leefde van sigaret naar sigaret. Dat voelde zo 'verslaafd' dat ik er maar helemaal mee gestopt ben, dit is nu 30 weken geleden 😅
Mijn man rookt nog wel, maar ik steek gewoon geen sigaret meer op (na 15 jaar)
Ook jij kunt dat! En inderdaad anders zo'n filmpje kijken!
Dankjewel voor de goede tips.
Dit geeft me dan wel weer motivatie als ik hier zo met mijn bakje koffie zit en ik normaal een sigaretje zou roken. En mijn kindje is mijn motivatie natuurlijk. Ik voel me ook beter nu ik geen sigaret meer opsteek. Geen schuldgevoel meer. Als ik gezond eet dan ben ik echt gezond bezig zonder te denken ja maar ik rook nog! Het gekke is als je tegen mensen zegt die tijdens de zwangerschap hebben gerookt dat je stopt en dat je het best lastig vind dan krijg je als antwoord.. stress is niet goed. En mijn kinderen zijn gezond. Een paar per dag mag wel.
Kunnen die mensen het niet hebben dat je stopt ofzo?
anoniem_382179 wijzigde dit bericht op 31-01-2019 11:51
Reden: Anders
4.68% gewijzigd
excusemyself schreef:
31-01-2019 11:46

Het gekke is als je tegen mensen zegt die tijdens de zwangerschap hebben gerookt dat je stopt en dat je het best lastig vind dan krijg je als antwoord.. stress is niet goed. En mijn kinderen zijn gezond. Een paar per dag mag wel.
Kunnen die mensen het niet hebben dat je stopt ofzo?
Ik denk dat het daar niets mee te maken heeft.

Niemand ziet zich zelf graag als slechte moeder. Dus met dit antwoord kunnen ze zich zelf een goede moeder blijven voelen.

Het kan ook gewoon steunend bedoeld zijn. Hun is het niet gelukt om te stoppen. Dus gaan ze er maar vanuit dat het jou ook niet lukt.
Dat is zo. Maar ik ga laten zien dat het mij wel lukt. Ik heb het wel elke keer heel warm en van die zweet aanvallen. Echt heel irritant maar dat zal wel weer wegtrekken.
excusemyself schreef:
31-01-2019 12:04
Dat is zo. Maar ik ga laten zien dat het mij wel lukt. Ik heb het wel elke keer heel warm en van die zweet aanvallen. Echt heel irritant maar dat zal wel weer wegtrekken.
Moet je nagaan wat voor gif je in je lijf stopte. Het is alleen maar goed, bij elke aanval moet je maar denken: weer een stap dichterbij een gezond lijf en een gezond kind! Geweldig gedaan, je bent gestopt!
Godzijdank ben ik al ruim 3 maanden voordat ik zwanger werd gestopt met roken, zonder hulpmiddelen en van de een op de andere dag. Ja het was moeilijk in het begin, maar niet onmogelijk. Geen haar op m'n hoofd die nu nog denkt weer te gaan roken. Ook niet na de bevalling.
Heel veel succes, je kan het! :cheer2: :cheer2: :cheer2:
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
Hier zo'n week voordat ik zwanger werd gestopt (meer geluk dan wijsheid dus). Ja, erg moeilijk, maar inderdaad neem het 1 dag per keer. En een trucje dat bij mij soms ook hielp: wanneer je trek krijgt in een sigaret, afleiding zoeken. Ga ramen wassen, een factuur betalen, een vriendin bellen, wat dan ook. De zin zakt vanzelf en je voelt je goed omdat je iets gedaan hebt wat je toch al moest doen en van je to-do lijstje kan vinken. Heel veel succes!
Dat bellen werkt bij mij inderdaad wel goed. Het blijft een lastige klus ! Ik rookte in het verleden een pakje per dag dus dit is een beste stap voor me. Was al wel geminderd hoor.
Ik ging ook wel vaak een stukje lopen. Even frisse buitenlucht en gedachten dwingen ergens anders naar toe te gaan. Dochter is hier nu bijna 8 maanden en ook nog geen sigaret weer aangeraakt. Echt, wanneer je door het moeilijke eerste begin bent, wordt het echt beter. Helemaal weg gaat het verlangen niet (bij mij niet in elk geval), maar het wordt wel steeds makkelijker het te weerstaan. Kom op, je kunt het!
Hoe gaat het, TO? Volhouden hè.
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven