Babynaam kiezen

10-12-2017 16:12 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi Mama's,

Dit topic heb ik aangemaakt omdat ik dit even van mij af moet schrijven en graag een paar eerlijke meningen wil. Het is nogal een lang verhaal, dus bij voorbaat dank als je het helemaal leest en ook nog wil reageren <3

Logischerwijs ben ik dus zwanger, anders zou ik niet zo bezig zijn met een babynaam. Deze baby is onze tweede. Voor onze eerste zijn we lang bezig geweest met het kiezen van een naam. We wilden graag iets origineels, dat je niet vaak hoort, bij voorkeur met een keltische achtergrond en zelf vond ik de betekenis ook erg belangrijk. We zijn er mee bezig geweest vanaf het moment dat we wisten tot dat ik zwanger was en hadden een lijstje van 5 namen, maar uiteindelijk zijn we een week van te voren opnieuw begonnen met zoeken en terecht gekomen bij de naam Haelin, wat bijzonder en speciaal betekent. Wat ze natuurlijk is voor ons ;)

De moeite die we in haar naam hebben gestopt heeft wel de lat vrij hoog gelegd voor de tweede, met als bijkomstigheid nog dat het natuurlijk bij Haelin moet passen. Na 4 maanden zoeken hadden we wederom een lijstje van 5 namen, welke één voor één afvielen en we bij de naam Osker uitkwamen. Het heeft een keltische schrijfwijze, betekent springende vechter (past goed bij het gestuiter in mijn buik), het klinkt leuk bij Haelin en bovendien hoor je het niet heel vaak.
We hebben de naam ook voorgelegd aan onze (bijna) vierjarige, want we willen wel dat zij het kan uitspreken en alhoewel ze het nog niet helemaal snapt, willen we dit ook met haar delen. Dit zorgde er helaas wel voor dat ze per ongeluk de naam heeft verklapt aan mijn ouders. Dit nemen we haar absoluut niet kwalijk natuurlijk, was te verwachten bij een peuter. Wat ik wel kwalijk vond, was de reactie van mijn moeder toen Haelin de naam zei; "Oh, toch niet Oscar hè?" op een zeer negatieve toon. Mijn moeder is niet heel erg subtiel en lijkt een beperkt begrip te hebben van wat sociaal aanvaardbaar is. Zo heeft ze bijvoorbeeld mijn oma verteld dat ik zwanger was van de tweede, voordat ik zelf daartoe de kans kreeg, wat ik haar echt kwalijk neem. Ik had dat samen met mijn man aan haar willen vertellen.

Een paar weken na Haelins per ongeluk onthulling en mijn moeders opmerking, was de babyshower. Natuurlijk kwam het onderwerp 'namen' ook langs en ik merkte op dat ik de afkorting van onze gekozen naam zo leuk vond (Ozzie <3) waarop mijn moeder zei; "Oh, Os?" Waarbij ze dus basicly de helft van de naam verklapte! En dat is toch geen leuke afkorting?? En daarna ging ze er nog over door en zei dat mijn vader de naam eigenlijk niks vind. Dit stak mij heel erg, want mijn moeders mening neem ik met een korrel zout, maar die van mijn vader is belangrijk voor me. Ik weet dat mijn vader het nooit zou zeggen als hij het eigenlijk niks vind, omdat hij respect heeft voor mijn keuze, maar nu ik dit weet, zit het me toch dwars. Hier nog bij optellen dat mijn man opmerkte dat Osker wel minder onbekend is dan Haelin en dat hij altijd zijn naam zal moeten spellen, zorgt er voor dat ik toch weer aan het twijfelen ben.

Dus even op een rijtje:
Cons
- Mijn vader vind de naam eigenlijk niet zo (en zijn mening is belangrijk voor me)
- Hij zal altijd zijn naam moeten spellen (Oscar vind ik echt helemaal niks gek genoeg)
- Is het echt wel zo'n leuke naam?

Pro's (ja die heb ik natuurlijk ook wel)
- Osker is in 2014 minder dan 5x gekozen en Oscar 4765x, wat ook niet heel vaak is.
- Het is een keltische naam
- De betekenis, springende vechter, past echt heel goed bij het gestuiter in mijn buik.
- Het klinkt erg leuk met zijn zus en zijn achternaam (Haelin en Osker)

Om jullie een beeld te geven van wat wij leuk vinden, dit waren de namen die we ook overwogen hebben:

Kirrin - zou Haelins jongensnaam zijn geweest
Rhea
Ayna
Feanne
Nolan - is een tv-personage en heeft mn man een ongedefinieerde negatieve associatie mee
Finnley - Finn is een mega populaire naam, en 3 Finns in zn klas lijkt me vervelend voor hem
Finian - heeft de slappe betekenis 'Licht gekleurd'
Owin - eindigt hetzelfde als Haelin, klinkt minder leuk vonden wij

Nou dat is mijn verhaal. Wat ik van jullie vraag, is wat jullie van de naam vinden? Of jullie mij kunnen aanmoedigen in de keuze voor deze naam of anders dat jullie wellicht suggesties voor een andere naam hebben, waar ik wel voor open sta, maar reken erop dat ik veel afschiet :P Ik ben vrij moeilijk. De hernieuwde zoektocht sinds vorige week heeft ook namelijk nog niets opgeleverd. Oja en ik ben volgende week uitgerekend....

Groetjes, Glittermuts

Ps. Mijn eigen naam hoor ik ook maar zelden, wat ik erg leuk vind, heeft een mooie betekenis (parel, dochter van de zee) en moet ik ook altijd spellen, waar ik geen moeite mee heb en nooit heb gehad.
anoniem_180193 wijzigde dit bericht op 10-12-2017 17:00
0.26% gewijzigd
Time you enjoyed wasting, is not wasted time.
Afkorting vind ik leuker dan de naam zelf. De spelling echt afschuwelijk, sorry.

Je andere lijstje overigens ook, Owin? Waarom niet Eoin?
Ik vind dat soort 'originele' namen echt vreselijk, omdat je een kind opzadelt met het altijd spellen en uitleggen van de eigen naam.

Dus nooit gewoon, hallo ik ben die en die en dan een gezellig gesprek, maar altijd de eerste minuut moeten praten over je naam.

Maar ja, het is hip nu, dus het moet steeds weer gekker en zeldzamer, want met een eenvoudige, klassieke naam kun je natuurlijk niet meer aankomen.
Ten eerste kies je geen babynaam, maar een naam voor je kind dat ooit volwassen wordt.

Ik denk dat je moet accepteren dat niet iedereen de naam van je kind mooi vindt, zeker als je een aparte naam kiest. Het was niet zo handig de naam van haar toekomstige broertje aan je dochter te vertellen want grote kans dat niemand iets had gezegd als ze de naam pas na de geboorte had gehoord.

Is Osker dé naam voor jullie, dan zou ik die gewoon kiezen. Je omgeving went er wel aan.

Persoonlijk zou ik niet voor een aparte naam kiezen die zo dicht bij een meer gebruikelijke naam ligt, Oscar in dit geval.
Ook vind ik de betekenis van de naam maar van marginaal belang. Bij jullie lijkt dat bijna belangrijker dan de naam zelf?
Maar nogmaals, jullie kind dus jullie kiezen de naam. Waarom kozen jullie niet de jongensnaam die jullie voor de eerste hadden?
Ik vind Osker zeker niet lelijk, maar je kind zal altijd zijn naam moeten spellen. Als iemand die ook een ietwat aparte naam heeft die vaak gespeld moet worden kan ik je vertellen: dat is niet zo tof.

Daarom zou ik van je lijstje Finnley ook Finley/Finlay maken, en van Owin Owen/Ewan.

Hou er wel rekening mee dat namen niet zo origineel hoeven te zijn als je zelf denkt. Ik zit bijna tien jaar in het onderwijs en ik heb nog nooit een Lucas in de klas gehad, maar had vorig jaar (in een groep van zestien kinderen) twee Conrads.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
De betekenis van een naam zou voor mij ook van belang zijn.

Dus zou ik nooit kezen voor springende vechter. Tenzij je het leuk vindt als je kind zo'n voetbal hooligan wordt of een kind wat altijd in de problemen komt op school omdat hij ruzie zoekt.

Osker vind ik beter klinken dan de rest van de namen op je lijstje. Maar niet geweldig. Maar ja als je geen commentaar wil had je de naam niet aan je dochter moeten vertellen.
Wat maak je het jezelf moeilijk. Kies gewoon een naam die jij en je man leuk vinden. De rest van de wereld went daar vanzelf aan.
Sowieso is het nu veel meer gespreid qua namen dan 20-30 jaar geleden. Vroeger had je dus veel grotere aantallen Thomassen en Danen, dan tegenwoordig. En was de kans groter dat je bij iemand met dezelfde naam in de klas zat.

Maar kies je nu een naam die in de top 10 staat, dan is het qua aantal vergelijkbaar met een naam die eerder ergens op plaats 50 stond. Daarbij verschilt het per provincie.

Dus die angst om een 'gewone naam te kiezen snap ik nooit zo.
Meid, vind je het niet erg dat iedereen nu kan lezen over jouw moeder/vader? Het lijkt erop dat je, je echte naam hebt gebruikt. Misschien even weghalen?

Ten tweede: ik houd ook van bijzondere, maar toch 'classy' namen (dus geen Shaniqua of Diamantino, zoals ik laatst zag op SBS :P). Ik heb zelf een vrij standaard naam, maar moet het alsnog vaak spellen, want kan met een S en een Z, en zo nog twee letters. Tsja, is niet het einde van de wereld bij een korte naam.

Als het kindje er is, dan gaat men van hem houden en denkt men er echt niet meer over na dat 'die naam zo vreselijk is'. Ik vind het een leuke naam. Ik ben ook zwanger en mijn broer en vrouw vonden onze gekozen naam ook stom (twee jaar geleden eens gezegd dat ik het een mooie naam vond, niet specifiek voor ons kind). Nou, kan me geen reet schelen. Zijn kind heeft een heel standaard naam, vind ik op mijn beurt niks aan.

Niks van aantrekken, hoor! Zoveel mensen, zoveel wensen.
N00R85 schreef:
10-12-2017 16:26
Ik vind dat soort 'originele' namen echt vreselijk, omdat je een kind opzadelt met het altijd spellen en uitleggen van de eigen naam.

Dus nooit gewoon, hallo ik ben die en die en dan een gezellig gesprek, maar altijd de eerste minuut moeten praten over je naam.

Maar ja, het is hip nu, dus het moet steeds weer gekker en zeldzamer, want met een eenvoudige, klassieke naam kun je natuurlijk niet meer aankomen.
Dit zijn klassieke namen.
Star² schreef:
10-12-2017 16:49
Het kan best dat die namen allang bestaan, maar ze zijn lastig te spellen, moeilijk uit te spreken en je weet nooit hóe je ze precies moet uitspreken. Daarbij zijn ouders vaak erg gepikeerd als je het niet in 1x goed doet.

En dat kiezen van een zeldzame naam, om maar een zeldzame naam te hebben voor je kind vind ik ook niks. Te bedacht. Alsof je kind alleen maar speciaal is met een speciale naam.

Maargoed, dit is heel persoonlijk en iedereen mag het zelf weten, dat is dan wel weer mooi, die vrijheid.
Star² schreef:
10-12-2017 16:49
In een andere cultuur, zoals Dieter een klassieke Duitse naam is, Jean een klassieke Franse naam en Mohammed een klassieke islamitische naam. Niks mis mee. Misschien zijn TO en man ook wel van Keltische afkomst?
N00R85 schreef:
10-12-2017 16:54
Het kan best dat die namen allang bestaan, maar ze zijn lastig te spellen, moeilijk uit te spreken en je weet nooit hóe je ze precies moet uitspreken. Daarbij zijn ouders vaak erg gepikeerd als je het niet in 1x goed doet.

En dat kiezen van een zeldzame naam, om maar een zeldzame naam te hebben voor je kind vind ik ook niks. Te bedacht. Alsof je kind alleen maar speciaal is met een speciale naam.

Maargoed, dit is heel persoonlijk en iedereen mag het zelf weten, dat is dan wel weer mooi, die vrijheid.
En Jacqueline, Angelique, Elizabeth, Josephine, Christine enzo niet?
Ik lees alleen maar heel veel hormonen! Kies gewoon Osker als je dat zo mooi vindt. Klaar. En laat je peuter niet meer meebeslissen. Ze hóeft het niet uit te kunnen spreken, dat komt vanzelf wel. Dat is toch geen criterium??
Gewoon bij jullie gekozen naam blijven, jullie vinden hem mooi!! Dat is het belangrijkste. De omgeving zal er vanzelf aan wennen.
Leuke naam osker. Gewoon doen en niet druk over maken wat er in je familie gebeurt.
Ik vind namen ook zo moeilijk....... echt nog geen idee
Nav__ schreef:
10-12-2017 16:46
Als het kindje er is, dan gaat men van hem houden en denkt men er echt niet meer over na dat 'die naam zo vreselijk is'. Ik vind het een leuke naam. Ik ben ook zwanger en mijn broer en vrouw vonden onze gekozen naam ook stom (twee jaar geleden eens gezegd dat ik het een mooie naam vond, niet specifiek voor ons kind). Nou, kan me geen reet schelen. Zijn kind heeft een heel standaard naam, vind ik op mijn beurt niks aan.

Niks van aantrekken, hoor! Zoveel mensen, zoveel wensen.

Dankjewel, dat is fijn om te horen :)

En naar anderen, wat betreft originaliteit, we zijn wel op zoek geweest naar een echte naam, dus niet zomaar wat bedacht. Zelf heb ik er nooit moeite mee gehad dat ik een ongewone naam heb die altijd gespeld moet worden. Maar ik ben me er ook van bewust dat onze smaak wat ongewoon is.

We proberen ook heel erg om te voorkomen dat we een 'hippe' naam kiezen, zoals bijvoorbeeld Finn, maar een klassieke naam met geschiedenis.

Iemand vroeg waarom we niet de jongensnaam gebruiken die we voor onze dochter hadden, maar dat voelt als recycling, bovendien eindigt
Kirrin hetzelfde als Haelin.

Ik ben er nog steeds niet over uit. Ik vind het ook een zware verantwoording omdat hij er de rest van zijn leven mee rond moet lopen. Ik wil een naam die wij zelf mooi vinden maar hij zelf hopelijk ook als hij ouder is.
anoniem_180193 wijzigde dit bericht op 10-12-2017 17:15
0.61% gewijzigd
En dat Osker, de springende vechter later een verlegen jongetje blijkt te zijn die het liefst met een boek op zijn kamer wil zitten, dat maakt niet uit?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Haelin vind ik een leuke naam. Ik kende de naam niet. Het is inderdaad een naam die en onbekend is en makkelijk uit te spreken is.

Osker vind ik ook leuk (maar Oscar leuker). Het nadeel is inderdaad dat iedereen Oscar zal verstaan en dus ook zo uitspreken. Veel mensen zullen ook denken dat jullie een originele spelling voor Oscar hebben gekozen en dat is over het algemeen niet zo positief. Het staat alsof je inderdaad Oscar niet kan spellen. De naam is zo onbekend dat weinig mensen de associatie met Oscar niet zullen hebben. Dus als je Oscar niks vindt is het misschien niet zo'n handig idee.

Owin heeft ook het nadeel dat veel mensen Owen zullen denken. Maar misschien is het wel onbekend genoeg dat dit minder gebeurd.
Finnley is leuk maar ik zou inderdaad voor de spelling Finlay/Finley gaan.
Finian is leuk, onbekend genoeg maar wel makkelijk uit te spreken. De betekenis is inderdaad niet zo spannend.
Van het rijtje namen dat je noemt vind ik deze drie het leukst.

Een makkelijk uit te spreken en onbekende keltische naam vind ik: Senan
Ook leuk (maar niet allemaal Keltisch): Stellan. Logan, Gawen, Calum, Kael, Keegan, Darion...
himalaya schreef:
10-12-2017 17:14
En dat Osker, de springende vechter later een verlegen jongetje blijkt te zijn die het liefst met een boek op zijn kamer wil zitten, dat maakt niet uit?
Gezien de ADHD van mijn man en mij, de hyperactieve energie van onze dochter en de activiteit in mijn buik, acht ik die kans zeeeeer klein :)
Hoi ik ben Richard.
Aangenaam, ik ben Osker.
Hoi Oscar!
Nee... Osker.
Oh.... je bedoelt van de kleur oker?
Nee, Osker, zoals Oscar maar dan met een e.
Schrijft op: Oscer.
Nee, maar dan met een 'k'.

Leuk joh! En dat dus je hele leven lang... :bonk:
N00R85 schreef:
10-12-2017 17:20
Hoi ik ben Richard.
Aangenaam, ik ben Osker.
Hoi Oscar!
Nee... Osker.

Nou en. TO heeft er geen probleem mee, waarom jij dan wel? Je dramt.
Heb je zoveel Keltisch erfelijk materiaal dan dat je dat tot uiting wou laten komen in de namen van je kinderen?

Ik vind Owin het beste klinken trouwens. En de namen eindigen allebei hetzelfde.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ik vind de naam niks, grote kans dat je mijn namen ook niks vind. Lekker boeiend wat anderen ervan vinden. Ik vind het geen enorm gekke naam ofzo.

En ik moet mijn achternaam al mijn hele leven spellen. Doe ik ook standaard zodra er om de naam gevraagd word. En ook mijn redelijk veel voorkomende voornaam word altijd net verkeerd geschreven terwijl beide spellingen gewoon gangbaar zijn. Daar lig ik echt geen seconde wakker van. Geef je zoon gewoon de naam die voor jullie goed voelt, en voor je het weet zijn opa en oma het helemaal gewend en zijn ze dol op kleine Osker.
N00R85 schreef:
10-12-2017 17:20
Hoi ik ben Richard.
Aangenaam, ik ben Osker.
Hoi Oscar!
Nee... Osker.

Richard klinkt niet al te snugger..
Hoi mijn naam is Osker.
Hoi Oscar
Nee Osker, o s k e r
Oh hoi Osker.

Misschien volgt er nog wat smalltalk over de naam, maar ik denk dat in 9 van de 10 gevallen de mensen gewoon verder gaan met het gesprek. Zo bijzonder is een apart geschreven naam ook weer niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven