Bang/vertrouwen

24-10-2018 21:14 22 berichten
Hoi allemaal,

Momenteel ben ik 20 weken zwanger.., maar totaal niet zonder zorgen.
Vorig jaar hebben we een kleine gekregen met 24 weken zwangerschap, en helaas is ze vlak na de geboorte overleden.
Vandaag op controle geweest, en ja hoor, baarmoedermond laat nu al voortekenen zien van opnieuw een aanstaande vroeggeboorte.
Daarom zal ik zsm alsnog een cerclage krijgen. Vermoedelijk deze week nog.
Dit zou geruststellend moeten zijn, maar ik vind het verschrikkelijk spannend. We hadden zon goede hoop, extra veel controles, en nu ben ik weer al het vertrouwen in mijn lichaam kwijt. Hoe moet dit nog goedkomen. De artsen geven aan dat er nu nog niks aan de hand is en het uit voorzorg alsnog gedaan wordt, maar ik merk dat ik het er moeilijk mee heb.
Heb ook geen idee wat ik met dit topic wil, niemand kan in de toekomst kijken, dat weet ik ook..
maar toch,, even delen ofzo
Alle reacties Link kopieren
Wil even tegen je zeggen dat ik je heel goed begrijp. Ik ben in februari mijn tweeling verloren met 21 weken. Nu inmiddels alweer 22 weken zwanger van 1 kindje. Ik heb nu geen cerclage, maar heb wel medicijnen om de baarmoedermond goed te houden. Afgelopen zondag ook opeens heel erg pijn in mijn buik en richting ziekenhuis. Gelukkig bleek alles nog in orde te zijn.
Ik kan niet tegen je zeggen dat het goed komt, maar ze houden je vast heel goed in de gaten. Ik duim voor een gezond kindje dat nog een hele poos blijft zitten!
Een kennis van mij is bij de eerste veel te vroeg bevallen (26 weken), het gaat nu wel goed met het kind. Bij de tweede kreeg ze ook zo’n bandje en ze moest rustig aan doen, geen zware dingen tillen e.d. en die zwangerschap heeft ze uitgezeten tot 39 weken. Het kan dus echt wel goed gaan. Maar ik begrijp dat het heel spannend is allemaal 🍀
Nou dat is heel begrijpelijk, dat je het zo spannend vindt, bang bent en vertrouwen mist. Afgezien van het advies van de artsen opvolgen kun je niet zoveel doen en is het afwachten vrees ik en dat voelt natuurlijk ontzettend machteloos. Ik hoop dat het je wat helpt om hier wat te schrijven over wat er in je omgaat, sterkte.
Inderdaad heel begrijpelijk. Ik kan niet veel meer doen dan je een knuffel geven en heel hard duimen dat jullie kleintje nog een mooie tijd op zijn plek blijft.
Ik draai duimpjes voor je.....!
Ach je angst is herkenbaar. Ik had een dreigende vroeggeboorte, baarmoederhals was volledig verweekt. Toch is met volledige rust alles goed gegaan.

Mijn tante en zus zijn ook te vroeg bevallen rond dezelfde termijn en kregen toen een cerclage de keer erna. Alles is toen goed gegaan. Ik wil alleen je een hart onder de riem steken: ze zijn er mooi vroeg bij, en je krijgt nu een cerclage. Daarmee zijn de kansen dat het nu goed gaat, in combinatie met heel kalm aan doen, echt zéér vergroot. Wat was de lengte van je baarmoederhals?

Mijn tip: google NIET! Peace of mind gaat dat je niet geven. Het is echt positief dat je rond deze termijn een cerclage krijgt en goed opgevolgd wordt. De kans dat het goed gaat is al zoveel groter!

Succes!
Dank voor de positieve berichten en de duimpjes. Doet zeker wel goed!

Het afwachten voelt inderdaad erg machteloos. Misschien is dat ook wel de juiste omschrijving voor mijn onbestemde gevoel nu.

@snowgirl, fijn dat je hier reageert. Ben een stille meelezer in het maart topic, durfde daar nog altijd niet mee te schrijven omdat we steeds zelf eerst over de 24 weken heen willen voordat we ons eraan toe durven geven dat dit kindje er wel gaat komen,, dat geloof miste sowieso nog een beetje de afgelopen tijd, of ik het durf het niet te geloven.. Ik vind het dan ook erg knap hoe jij erin staat en je er doorheen slaat!

@oudewijzeuil, Google heb ik nog niet gedaan nee, dat zal niet veel vertrouwen opleveren had ik al bedacht. De baarmoederhals is in een week tijd 1,5cm korter geworden en zit nu net boven de grens van de officiële verkorte baarmoedermond. Geloof maar een paar mm nog, maar heb het niet heel goe onthouden omdat mijn hart al in Mn keel zat.. .
Ik kan me voorstellen dat dit heel spannend is. Hopelijk blijft de baby na de cerclage zitten.
8hoek schreef:
24-10-2018 22:06

Het afwachten voelt inderdaad erg machteloos. Misschien is dat ook wel de juiste omschrijving voor mijn onbestemde gevoel nu.

@snowgirl, fijn dat je hier reageert. Ben een stille meelezer in het maart topic, durfde daar nog altijd niet mee te schrijven omdat we steeds zelf eerst over de 24 weken heen willen voordat we ons eraan toe durven geven dat dit kindje er wel gaat komen,, dat geloof miste sowieso nog een beetje de afgelopen tijd, of ik het durf het niet te geloven.. Ik vind het dan ook erg knap hoe jij erin staat en je er doorheen slaat!

@oudewijzeuil, Google heb ik nog niet gedaan nee, dat zal niet veel vertrouwen opleveren had ik al bedacht. De baarmoederhals is in een week tijd 1,5cm korter geworden en zit nu net boven de grens van de officiële verkorte baarmoedermond. Geloof maar een paar mm nog, maar heb het niet heel goe onthouden omdat mijn hart al in Mn keel zat.. .
Wel goed om te horen dat je baarmoederhals dus nog wat lengte heeft, en nog net aan de goede kant vd grens zit. Want dan hebben ze nog voldoende ruimte om de cerclage te kunnen zetten. En ze zijn er op tijd bij!! Na de 25 weken krijg je hem niet meer. Ik was 28 weken en ze deden het niet meer. Mijn baarmoederhals was 0.7 cm en ik heb ook een hartvormige baarmoeder waardoor minder ruimte, dus de kansen waren zeer slecht.

Heel veel succes, hopelijk gaat alles goed.
8hoek schreef:
24-10-2018 22:06

Ik snap wel dat je eerst maar eens moet zien dat je de 24 weken haalt. Dat blijft hier toch ook wel in mijn hoofd zitten hoor, zeker na al het gebeuren van zondag. Baarmoedermond staat hier een beetje open en ben blij dat ik al medicijnen gebruik want hoe zou het anders gegaan zijn dat is de vraag.
Ik blijf zeker ook wel positief. We hebben een gezond zoontje dus mijn lichaam kan het. Ik blijf in iedergeval voor je duimen!
Ben vanochtend gebeld. Vanmiddag mag ik me melden en dan ben ik aan het eind van de dag aan de beurt! Spannend, maar tegelijkertijd hoop ik daarna weer wat vertrouwen te krijgen. Zie er wel tegenop dat je daarna buikpijn en bloedverlies kunt hebben.., hopelijk valt dat ook mee.
Op het werk is het ook allemaal al geregeld. De komende twee weken hoef ik sowieso niet te komen dus dat geeft wel een beetje rust. Merk dat ik nu al weer wat rustiger ben ook dan gisteren. Het kwam zo op me af en de angst dat het zou beginnen vannacht of vandaag was heel groot, maar ik voel me nu goed dus kan dat meer van me af laten glijden..

@oudewijzeuil Dat is ook spannend geweest bij jullie zeg! Dat rust er zoveel voor kan zorgen dat het nog zolang gerekt wordt.. gelukkig maar. Met hoeveel weken ben je uiteindelijk bevallen?

@snowgirl, tuurlijk blijft dat in je hoofd zitten, je leeft er toch een soort van naar toe en wilt erover heen kunnen verder tellen..
Het lijkt me een geruststellend idee dat je al een zoontje hebt. Dit is mijn tweede zwangerschap en dus alleen referentie aan een negatieve hiervoor.
Wel spannend dat je baarmoedermond al een beetje open staat. Heb je daar progesteron voor? Die heb ik nu wel gekregen.
Heel veel succes vandaag TO! Hopelijk valt het mee en de pijn/het bloedverlies daarna ook. :hug:

Ons eerste kindje is met 26 weken geboren en na bijna drie weken overleden. Ik heb geen ervaring met een cerclage, wel progesteron bij zowel de tweede als derde en zij zijn tot ruim 38 en 39 weken blijven zitten.

Ik hoop dat jouw kindje ook nog lang in je buik blijft! Sterkte. :hug:
8hoek schreef:
25-10-2018 10:17
Ben vanochtend gebeld. Vanmiddag mag ik me melden en dan ben ik aan het eind van de dag aan de beurt! Spannend, maar tegelijkertijd hoop ik daarna weer wat vertrouwen te krijgen. Zie er wel tegenop dat je daarna buikpijn en bloedverlies kunt hebben.., hopelijk valt dat ook mee.
Op het werk is het ook allemaal al geregeld. De komende twee weken hoef ik sowieso niet te komen dus dat geeft wel een beetje rust. Merk dat ik nu al weer wat rustiger ben ook dan gisteren. Het kwam zo op me af en de angst dat het zou beginnen vannacht of vandaag was heel groot, maar ik voel me nu goed dus kan dat meer van me af laten glijden..

@oudewijzeuil Dat is ook spannend geweest bij jullie zeg! Dat rust er zoveel voor kan zorgen dat het nog zolang gerekt wordt.. gelukkig maar. Met hoeveel weken ben je uiteindelijk bevallen?

@snowgirl, tuurlijk blijft dat in je hoofd zitten, je leeft er toch een soort van naar toe en wilt erover heen kunnen verder tellen..
Het lijkt me een geruststellend idee dat je al een zoontje hebt. Dit is mijn tweede zwangerschap en dus alleen referentie aan een negatieve hiervoor.
Wel spannend dat je baarmoedermond al een beetje open staat. Heb je daar progesteron voor? Die heb ik nu wel gekregen.
Ja het was vreselijk, de spanning. Had al een mmm traject van 3.5 jaar en een late miskraam achter de rug. Ben toen nog geopereerd aan mij baarmoeder, en de vroeggeboorte van mn zus van dichtbij meegemaakt. De angst zat er goed in, zeker omdat er al helemaal funneling te zien was. Uiteindelijk bevallen met 40+5 :) wonder boven wonder!
Hoe is het gegaan to?
Goedemorgen,
Tijd voor een update..
De operatie zelf was donderdag goed gegaan. Omdat ik daarna erg veel buikpijn had moest ik een nacht blijven en dat was maar goed ook, want toen heb ik voor het eerst in Mn leven een paniekaanval gehad. De angst dat het mis zou gaan zat iets dieper dan ik dacht. Gelukkig door de schatten van de verpleging goed opgevangen. (Overigens, wat een respect voor de mensen in de zorg!!).
Vrijdag zag ik het allemaal alweer iets rooskleuriger na de echo en de gynaecoloog die me erin gepeperd heeft dat er echt nog geen sprake is van vroeggeboorte op dit moment.., maar dat ze juist op tijd de cerclage hebben kunnen plaatsen.
De buikpijn wordt nu langzaam minder en bloedverlies heb ik gelukkig haast niet gehad. Deze week blijf ik plat liggen totdat we donderdag opnieuw controle hebben gehad. Dan wil ik ook bespreken hoe rustig aan ik het nu verder moet doen.
Al met al kan ik nu al wel zeggen dat ik me drukker heb gemaakt dan achteraf nodig geweest, maar ik blijf toch ook wel aftellen tot ik meer dan 26 weken ben..

@Micchan, ook al zon heftig verhaal. Wat een hoop en angst zul je in die drie weken gevoeld hebben voor je zoon/dochter!
Goed om te horen dat de progesteron je daarna geholpen heeft. Mag ik vragen of je in de tweede zwangerschap relaxter werd naarmate je op en over die 26 weken kwam? Kwamen er toen momenten dat je ook kon genieten van de zwangerschap?

@oudewijzeuil, oh My, als je zo lang hebt moeten wachten om überhaupt zwanger te mogen zijn., dan lijkt het me haast nog zwaarder.. Knap dat je het inderdaad zo lang volgehouden hebt! Hoe oud is je kleine nu?
@8hoek, fijn dat het allemaal goed is gegaan. Ik snap je paniekaanval wel hoor. Hoop dat ze je een beetje gerust hebben kunnen stellen.
Hier inmiddels 23 weken dus de 24 weken en het levensvatbaar zijn en dus iets kunnen doen als het te vroeg geboren wordt komt in zicht.
Gelukkig is de operatie goed gegaan.
Fijn te lezen dat de operatie is goed gegaan.
Hoi 8- hoek
Fijn dat de operatie goed is gegaan
Vind je het fijn om met ons mee te schrijven in “ we durven het toch aan?”
Topic van vrouwen met een belaste voorgeschiedenis wat betreft zwangerschap Loep mijn naam maar eens
8hoek schreef:
28-10-2018 06:08
Goedemorgen,
Tijd voor een update..
De operatie zelf was donderdag goed gegaan. Omdat ik daarna erg veel buikpijn had moest ik een nacht blijven en dat was maar goed ook, want toen heb ik voor het eerst in Mn leven een paniekaanval gehad. De angst dat het mis zou gaan zat iets dieper dan ik dacht. Gelukkig door de schatten van de verpleging goed opgevangen. (Overigens, wat een respect voor de mensen in de zorg!!).
Vrijdag zag ik het allemaal alweer iets rooskleuriger na de echo en de gynaecoloog die me erin gepeperd heeft dat er echt nog geen sprake is van vroeggeboorte op dit moment.., maar dat ze juist op tijd de cerclage hebben kunnen plaatsen.
De buikpijn wordt nu langzaam minder en bloedverlies heb ik gelukkig haast niet gehad. Deze week blijf ik plat liggen totdat we donderdag opnieuw controle hebben gehad. Dan wil ik ook bespreken hoe rustig aan ik het nu verder moet doen.
Al met al kan ik nu al wel zeggen dat ik me drukker heb gemaakt dan achteraf nodig geweest, maar ik blijf toch ook wel aftellen tot ik meer dan 26 weken ben..

@Micchan, ook al zon heftig verhaal. Wat een hoop en angst zul je in die drie weken gevoeld hebben voor je zoon/dochter!
Goed om te horen dat de progesteron je daarna geholpen heeft. Mag ik vragen of je in de tweede zwangerschap relaxter werd naarmate je op en over die 26 weken kwam? Kwamen er toen momenten dat je ook kon genieten van de zwangerschap?

@oudewijzeuil, oh My, als je zo lang hebt moeten wachten om überhaupt zwanger te mogen zijn., dan lijkt het me haast nog zwaarder.. Knap dat je het inderdaad zo lang volgehouden hebt! Hoe oud is je kleine nu?
Wat fijn dat alles goed is gegaan en de gynaecoloog je wat moed heeft ingepraat! Het ziet er inderdaad goed uit nu meid!
Gelukkig waren ze er op tijd bij dit keer. Hopelijk heb je nu iets minder spanning en doet de cerclage zijn werk. Sterkte met aftellen!
Mijn kleine is nu bijna 9 maanden! :)
Dank jullie wel dames, ik merk dat het delen hier ook scheelt.
Ik zal vanavond eens in dat andere topic gaan kijken honing14, bedankt voor de tip. Dadelijk krijg ik eerst bezoek en vanmiddag ga ik weer ff liggen,,

@ snowgirl, die grens ja.. pff ik tel ook echt de dagen af tot we bij de 24 weken zijn. Ik weet dat mijn man nog geen uitspraak wil doen over een evt komst tussen de 24 en 26 weken, (als ouders moet je dan aangeven of je wilt behandelen of niet), dus ik zie de grens echt bij 26 weken, zodat wij samen niet nog een keer een beslissing over leven of dood hoeven te maken. Maar eerst naar de 24 nu, dan komt de 26 daarna! Kleine grenzen zoeken 😉

@oudewijzeuil, dat is nog best wel vers bij jullie dus. Fijn dat het nu allemaal goed gaat!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven