Bevallen en kraamtijd tijdens hitte

03-08-2020 06:45 74 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het ziet er naar uit dat ik de komende dagen zal bevallen.

Volgens de weersverwachtingen wordt het warm/heet de komende dagen.

Hebben jullie nog tip’s om het hoofd koel te houden? Ik zie er wel een beetje tegen op omdat onze slaapkamer heel lang warm blijft. Met ventilator is het te doen. Maar een baby mag niet op de tocht liggen.
Ook heb ik vaak met dagen waarop het echt heet is (zonder baby of zwanger te zijn) al veel behoefte aan water/vocht dat ik mij hierdoor flauw ga voelen. Laat staan als ik BV moet gaan geven.

Graag hoor ik jullie tip’s ervaringen!
MallePietje75 schreef:
06-08-2020 15:02
Dat moet goed komen! Ik zou die ramen trouwens de middags dichtlaten, en alleen ‘s ochtends vroeg en ‘s avonds en ‘s nachts goed luchten. Als je ze midden op de dag open zet, is het binnen net zo warm als buiten 😉
Doen we ook, zodra de temperatuur buiten warmer wordt dan binnen, gaan de ramen dicht.

Ik ben ook blij als ik niet meer op een vocht bestendig matras beschermer hoef te slapen. 😰

Sterkte voor iedereen die last heeft van de hitte!
spinnetje_ schreef:
05-08-2020 11:56
Veel vrouwen bevallen in hete landen, dus ‘t komt echt wel goed. Succes met de bevalling!
Helemaal waar. Ik ben er eentje van. Ik woon in de Cariben en ben hier zwanger geweest en bevallen van een zoon. Nu zwanger van nummer 2.

Wij hebben alles altijd juist open staan zodat de wind zoveel mogelijk door het huis waait, maar ons huis is daar ook wel op gebouwd. Plus ik ben de warmte inmiddels gewend. Baby droeg overdag een romper met sokjes tot hij zijn temperatuur kon regelen. In de avond een romper met lange mouw. Wij hadden (hebben) nooit de airco aan, terwijl we die wel hebben. Hier doen kraamverzorgsters niet moeilijk over de airco of wind. Tocht bestaat niet, zei die van ons. Wel met het schedeltje tegen de richting van de windstroom in.

Verder sterkte! Het lijkt mij veel lastiger nu zwanger te zijn met ineens deze piek temperatuur dan als je continu 30+ graden hebt.
Ik vind de opmerking over vrouwen bevallen ook in hete landen ongeïnformeerd. Wij hebben 4 seizoen die qua temperatuur sterk fluctueren. Dat ebt weg richting de evenaar. Daarnaast is de Germaanse mens niet gemaakt voor 35+ graden. Als we dat wel waren was onze vetverdeling anders en onze huidskleur niet zo wit.

Maar onze huizen zijn al helemaal niet gemaakt voor deze temperaturen. Onze ramen zijn te groot, een tuin op het zuiden was tot 2001 nog dé tuin en over ventileren denkt men pas sinds 1950 na. Hoeveel aanbouwen worden er nu nog gezet met zwart dak en een skylight? Die mensen balen over 20 jaar. En veranderingen in de bouw duren decennia voordat ze geadopteerd worden. We staan qua ventilatie en warmtereductie in Nederland nog niet eens in de kinderschoenen. Die baby moet nog gemaakt worden. Maar we hebben al wel te maken met 35+ temperaturen.
Hier ook 2 keer bevallen voor in hittegolf. Zelf niet zo'n last van gehad, maar kan goed tegen warmte. Zwanger zijn met deze hitte vond ik vervelender en bevallen zelf lag ik in ziekenhuis en waren de nachten.

Maar waar kind 1 gewoon in romper lag, had kind 2 met 30 graden, lange mouwen en broekje aan, sokjes, mutsje en lakentjes met kruik. Heeft echt even geduurd voor baby zich zelf op temperatuur kon houden.
@dasilva: ik geloof dat ik (die dus bevallen is in een heet 30+ land) nou juist die info heb gegeven die het wat mijn inziens wel tot een geïnformeerd bericht maakt. Ik zie namelijk wel echt verschillen tussen een kortstondige hittegolf en permanente hitte.

Oh ja, @TO en andere aanstaande moeders: als het lukt om borstvoeding te geven (ik heb alleen die ervaring), geef het dan op verzoek en drink zelf standaard een groot glas water. Zet een kan naast je bed Oid. De kleine dronk hier tot 16x per etmaal in het begin. Het was echt pittig, maar met standaard veel water en altijd eten naast mijn bed, ging het nog het beste.
Voel letterlijk met je mee. Ben 39 wk zwanger van de tweede dus wellicht is mijn lichaam ook van plan te bevallen komende week. Eerlijk gezegd hoop ik er wel een beetje op dat ik snel ga bevallen, dat rondsjouwen met die dikke buik nu is ook niet zo lekker 🙈 Steeds neiging tot flauwvallen, veel harde buiken, beh.

Bij de vorige de eindeloze hittegolf gehad in 2018 toen hij net geboren was, maar vond het toen voor mezelf stukken beter te doen (heel verschil zo wel of niet zwanger), was alleen steeds bang dat hij zou oververhitten of uitdrogen.

Hoe lang ben jij nu zwanger? Al over tijd?
Ik lees ook ff mee, nu 39-4
Helaas veel last van dikke voeten en handen/carpaal tunnel syndroom en de hitte maakt t niet beter @(
yogayup schreef:
06-08-2020 21:34
@dasilva: ik geloof dat ik (die dus bevallen is in een heet 30+ land) nou juist die info heb gegeven die het wat mijn inziens wel tot een geïnformeerd bericht maakt. Ik zie namelijk wel echt verschillen tussen een kortstondige hittegolf en permanente hitte.

Jij geeft ook Idd het verschil aan. Mijn post was niet aan jou gericht :)

Ik vind zo’n warme landen opmerking in dezelfde categorie als ‘vrouwen in Afrika werken gewoon door tot de bevalling en kramen tussen de bananen’ :facepalm: of ‘in Amerika hebben vrouwen niet eens verlof of kraamzorg’. Het zijn onvergelijkbare dooddoeners.
Ik ben bevallen iig vanmorgen heel vroeg. Eerst 20 uur weeën gehad thuis: pffffffff. Heeeeeet. Vreselijk. Geen progressie ook dus dat werkte ook niet mee. Daarna in het ziekenhuis: een ware hemel van airco en epidurale. Heerlijk koel en die heerlijke verdoving. Geweldig. Binnen drie kuur kind geboren 👍🏻

T is nu wel weer erg warm thuis, kijk erg uit naar donderdag!
Charlie591 schreef:
09-08-2020 20:41
Ik ben bevallen iig vanmorgen heel vroeg. Eerst 20 uur weeën gehad thuis: pffffffff. Heeeeeet. Vreselijk. Geen progressie ook dus dat werkte ook niet mee. Daarna in het ziekenhuis: een ware hemel van airco en epidurale. Heerlijk koel en die heerlijke verdoving. Geweldig. Binnen drie kuur kind geboren 👍🏻

Gefeliciteerd!!! :sun:
Hakuna Matata
Charlie591 schreef:
09-08-2020 20:41

Gefeliciteerd met je kindje! En sterkte met de hitte!
Gefeliciteerd! Jeetje 20 uur weeen. Wat een lijdensweg met dit weer idd!
Ik ga ook voor thuis, maar twijfel nu wel wat door die hitte... :|
Vooralsnog niks en morgen 40 wkn dus hopelijk kan ik gestript worden.
Hoera! Jullie kleine is er. Van harte.

@dophertje: ik duim voor een (voor) spoedige bevalling

(@dasilva: ik vond het al zo gek. Kwam omdat jouw post na de mijne kwam.)
ik heb juist vocht vastgehouden vanáf de bevalling, dat bleek een teken dat t niet helemaal goed was dus let daar alsjeblieft wel op. Verder zijn hier de voor- en nadelen wel een beetje genoemd, je hebt er helaas gewoon mee te dealen. Succes en je kunt t!
Gefeliciteerd Charlie! Poeh 20 uur in de hitte die weeen.

Hier nu 38 weken en hoop dat de baby in ieder geval een week blijft zitten, maar het rommelt al wel dus ben er bang voor. Ons huis is ook niet te koelen, bloedheet. Naja we zien wel.
Hier is zoon morgen een week oud.
"Geluk bij een ongeluk " hij moet nog in het ziekenhuis blijven, daar is het een prima temperatuur.

Thuis een mobiele airco op zolder en dat koelt de bovenverdieping prima. Beter te doen dan beneden.
Als hij (waarschijnlijk al snel) mee naar huis mag zullen we kluizenaars op de slaapkamer worden zolang het nog zo warm is...
Tralalalala
Dochter is er gelukkig! Dwarsligger dus vrij lastige bevalling maar wel thuis kunnen blijven. Blijft verwonderlijk dat die kleintjes in die hitte nog steeds mutsen en lange mouwenpakjes dragen ;-D
Gefeliciteerd!!!
Hakuna Matata
Van harte dophert!

Hier ging bij thuiskomst (binnen 24 uur na de bevalling) op aanraden van de kraamvrouw al het lange spul uit en het mutsje af. Romper korte mouw/mouwloos en sokjes overdag. In de nacht een romper met lange mouw, sokjes.
Zo zie je maar weer dat iedereen weer een ander advies krijgt.

Veel geluk met de kleine
Dank jullie wel!
Ja ligt ws aan geboortegewicht, klein meiske hier :heart:
dophertje schreef:
13-08-2020 07:40
Dank jullie wel!
Ja ligt ws aan geboortegewicht, klein meiske hier :heart:
Gefeliciteerd!! Lekker genieten van je meisje!

Mijn jongste was gemiddeld geboortegewicht (3100) maar had ook alles lang inclusief mutsje 😉 met 30+ graden. Heeft alles te maken ook met of ze hun temperatuur al goed kunnen regelen.
Maar o je krijgt het al warm als je ernaar kijkt 😅
Oudste was 2800 en lag in rompertje te zweten.
Ik ben inmiddels bevallen en weer een week thuis uit het zh.

Die hitte vond ik best pittig.

Voordelen, geen kruiken vullen s nachts. Snel kunnen controleren of een luier vol zit. Temperatuur van Baby gaan nu best goed.

Nadelen, de eerste dagen had ik echt moeite om alles weer op de rit te krijgen. Pittige bevalling gehad, met veel bloed verlies en vors kind. Er was de eerste dagen niet tegen op te drinken en eten. Ik was heel slap en dan die hitte erbij.

Ik ben blij dat de hitte nu weg is.
Gefeliciteerd!!!
Hakuna Matata
Gefeliciteerd! Hopelijk lekker genieten nu 😃

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven