Bevallen en kraamtijd tijdens hitte
maandag 3 augustus 2020 om 06:45
Het ziet er naar uit dat ik de komende dagen zal bevallen.
Volgens de weersverwachtingen wordt het warm/heet de komende dagen.
Hebben jullie nog tip’s om het hoofd koel te houden? Ik zie er wel een beetje tegen op omdat onze slaapkamer heel lang warm blijft. Met ventilator is het te doen. Maar een baby mag niet op de tocht liggen.
Ook heb ik vaak met dagen waarop het echt heet is (zonder baby of zwanger te zijn) al veel behoefte aan water/vocht dat ik mij hierdoor flauw ga voelen. Laat staan als ik BV moet gaan geven.
Graag hoor ik jullie tip’s ervaringen!
Volgens de weersverwachtingen wordt het warm/heet de komende dagen.
Hebben jullie nog tip’s om het hoofd koel te houden? Ik zie er wel een beetje tegen op omdat onze slaapkamer heel lang warm blijft. Met ventilator is het te doen. Maar een baby mag niet op de tocht liggen.
Ook heb ik vaak met dagen waarop het echt heet is (zonder baby of zwanger te zijn) al veel behoefte aan water/vocht dat ik mij hierdoor flauw ga voelen. Laat staan als ik BV moet gaan geven.
Graag hoor ik jullie tip’s ervaringen!
donderdag 6 augustus 2020 om 18:01
Doen we ook, zodra de temperatuur buiten warmer wordt dan binnen, gaan de ramen dicht.MallePietje75 schreef: ↑06-08-2020 15:02Dat moet goed komen! Ik zou die ramen trouwens de middags dichtlaten, en alleen ‘s ochtends vroeg en ‘s avonds en ‘s nachts goed luchten. Als je ze midden op de dag open zet, is het binnen net zo warm als buiten![]()
Ik ben ook blij als ik niet meer op een vocht bestendig matras beschermer hoef te slapen.
Sterkte voor iedereen die last heeft van de hitte!
donderdag 6 augustus 2020 om 20:15
Helemaal waar. Ik ben er eentje van. Ik woon in de Cariben en ben hier zwanger geweest en bevallen van een zoon. Nu zwanger van nummer 2.spinnetje_ schreef: ↑05-08-2020 11:56Veel vrouwen bevallen in hete landen, dus ‘t komt echt wel goed. Succes met de bevalling!
Wij hebben alles altijd juist open staan zodat de wind zoveel mogelijk door het huis waait, maar ons huis is daar ook wel op gebouwd. Plus ik ben de warmte inmiddels gewend. Baby droeg overdag een romper met sokjes tot hij zijn temperatuur kon regelen. In de avond een romper met lange mouw. Wij hadden (hebben) nooit de airco aan, terwijl we die wel hebben. Hier doen kraamverzorgsters niet moeilijk over de airco of wind. Tocht bestaat niet, zei die van ons. Wel met het schedeltje tegen de richting van de windstroom in.
Verder sterkte! Het lijkt mij veel lastiger nu zwanger te zijn met ineens deze piek temperatuur dan als je continu 30+ graden hebt.
donderdag 6 augustus 2020 om 20:47
Ik vind de opmerking over vrouwen bevallen ook in hete landen ongeïnformeerd. Wij hebben 4 seizoen die qua temperatuur sterk fluctueren. Dat ebt weg richting de evenaar. Daarnaast is de Germaanse mens niet gemaakt voor 35+ graden. Als we dat wel waren was onze vetverdeling anders en onze huidskleur niet zo wit.
Maar onze huizen zijn al helemaal niet gemaakt voor deze temperaturen. Onze ramen zijn te groot, een tuin op het zuiden was tot 2001 nog dé tuin en over ventileren denkt men pas sinds 1950 na. Hoeveel aanbouwen worden er nu nog gezet met zwart dak en een skylight? Die mensen balen over 20 jaar. En veranderingen in de bouw duren decennia voordat ze geadopteerd worden. We staan qua ventilatie en warmtereductie in Nederland nog niet eens in de kinderschoenen. Die baby moet nog gemaakt worden. Maar we hebben al wel te maken met 35+ temperaturen.
Maar onze huizen zijn al helemaal niet gemaakt voor deze temperaturen. Onze ramen zijn te groot, een tuin op het zuiden was tot 2001 nog dé tuin en over ventileren denkt men pas sinds 1950 na. Hoeveel aanbouwen worden er nu nog gezet met zwart dak en een skylight? Die mensen balen over 20 jaar. En veranderingen in de bouw duren decennia voordat ze geadopteerd worden. We staan qua ventilatie en warmtereductie in Nederland nog niet eens in de kinderschoenen. Die baby moet nog gemaakt worden. Maar we hebben al wel te maken met 35+ temperaturen.
donderdag 6 augustus 2020 om 21:09
Hier ook 2 keer bevallen voor in hittegolf. Zelf niet zo'n last van gehad, maar kan goed tegen warmte. Zwanger zijn met deze hitte vond ik vervelender en bevallen zelf lag ik in ziekenhuis en waren de nachten.
Maar waar kind 1 gewoon in romper lag, had kind 2 met 30 graden, lange mouwen en broekje aan, sokjes, mutsje en lakentjes met kruik. Heeft echt even geduurd voor baby zich zelf op temperatuur kon houden.
Maar waar kind 1 gewoon in romper lag, had kind 2 met 30 graden, lange mouwen en broekje aan, sokjes, mutsje en lakentjes met kruik. Heeft echt even geduurd voor baby zich zelf op temperatuur kon houden.
donderdag 6 augustus 2020 om 21:34
@dasilva: ik geloof dat ik (die dus bevallen is in een heet 30+ land) nou juist die info heb gegeven die het wat mijn inziens wel tot een geïnformeerd bericht maakt. Ik zie namelijk wel echt verschillen tussen een kortstondige hittegolf en permanente hitte.
Oh ja, @TO en andere aanstaande moeders: als het lukt om borstvoeding te geven (ik heb alleen die ervaring), geef het dan op verzoek en drink zelf standaard een groot glas water. Zet een kan naast je bed Oid. De kleine dronk hier tot 16x per etmaal in het begin. Het was echt pittig, maar met standaard veel water en altijd eten naast mijn bed, ging het nog het beste.
Oh ja, @TO en andere aanstaande moeders: als het lukt om borstvoeding te geven (ik heb alleen die ervaring), geef het dan op verzoek en drink zelf standaard een groot glas water. Zet een kan naast je bed Oid. De kleine dronk hier tot 16x per etmaal in het begin. Het was echt pittig, maar met standaard veel water en altijd eten naast mijn bed, ging het nog het beste.
donderdag 6 augustus 2020 om 21:58
Voel letterlijk met je mee. Ben 39 wk zwanger van de tweede dus wellicht is mijn lichaam ook van plan te bevallen komende week. Eerlijk gezegd hoop ik er wel een beetje op dat ik snel ga bevallen, dat rondsjouwen met die dikke buik nu is ook niet zo lekker
Steeds neiging tot flauwvallen, veel harde buiken, beh.
Bij de vorige de eindeloze hittegolf gehad in 2018 toen hij net geboren was, maar vond het toen voor mezelf stukken beter te doen (heel verschil zo wel of niet zwanger), was alleen steeds bang dat hij zou oververhitten of uitdrogen.
Hoe lang ben jij nu zwanger? Al over tijd?
Bij de vorige de eindeloze hittegolf gehad in 2018 toen hij net geboren was, maar vond het toen voor mezelf stukken beter te doen (heel verschil zo wel of niet zwanger), was alleen steeds bang dat hij zou oververhitten of uitdrogen.
Hoe lang ben jij nu zwanger? Al over tijd?
vrijdag 7 augustus 2020 om 07:24
Jij geeft ook Idd het verschil aan. Mijn post was niet aan jou gericht
Ik vind zo’n warme landen opmerking in dezelfde categorie als ‘vrouwen in Afrika werken gewoon door tot de bevalling en kramen tussen de bananen’
zondag 9 augustus 2020 om 20:41
Ik ben bevallen iig vanmorgen heel vroeg. Eerst 20 uur weeën gehad thuis: pffffffff. Heeeeeet. Vreselijk. Geen progressie ook dus dat werkte ook niet mee. Daarna in het ziekenhuis: een ware hemel van airco en epidurale. Heerlijk koel en die heerlijke verdoving. Geweldig. Binnen drie kuur kind geboren 
T is nu wel weer erg warm thuis, kijk erg uit naar donderdag!
zondag 9 augustus 2020 om 21:39
Gefeliciteerd!!!Charlie591 schreef: ↑09-08-2020 20:41Ik ben bevallen iig vanmorgen heel vroeg. Eerst 20 uur weeën gehad thuis: pffffffff. Heeeeeet. Vreselijk. Geen progressie ook dus dat werkte ook niet mee. Daarna in het ziekenhuis: een ware hemel van airco en epidurale. Heerlijk koel en die heerlijke verdoving. Geweldig. Binnen drie kuur kind geboren
Hakuna Matata
zondag 9 augustus 2020 om 21:45
Gefeliciteerd met je kindje! En sterkte met de hitte!Charlie591 schreef: ↑09-08-2020 20:41Ik ben bevallen iig vanmorgen heel vroeg. Eerst 20 uur weeën gehad thuis: pffffffff. Heeeeeet. Vreselijk. Geen progressie ook dus dat werkte ook niet mee. Daarna in het ziekenhuis: een ware hemel van airco en epidurale. Heerlijk koel en die heerlijke verdoving. Geweldig. Binnen drie kuur kind geboren
maandag 10 augustus 2020 om 17:48
maandag 10 augustus 2020 om 18:33
Hier is zoon morgen een week oud.
"Geluk bij een ongeluk " hij moet nog in het ziekenhuis blijven, daar is het een prima temperatuur.
Thuis een mobiele airco op zolder en dat koelt de bovenverdieping prima. Beter te doen dan beneden.
Als hij (waarschijnlijk al snel) mee naar huis mag zullen we kluizenaars op de slaapkamer worden zolang het nog zo warm is...
"Geluk bij een ongeluk " hij moet nog in het ziekenhuis blijven, daar is het een prima temperatuur.
Thuis een mobiele airco op zolder en dat koelt de bovenverdieping prima. Beter te doen dan beneden.
Als hij (waarschijnlijk al snel) mee naar huis mag zullen we kluizenaars op de slaapkamer worden zolang het nog zo warm is...
Tralalalala
woensdag 12 augustus 2020 om 23:10
Van harte dophert!
Hier ging bij thuiskomst (binnen 24 uur na de bevalling) op aanraden van de kraamvrouw al het lange spul uit en het mutsje af. Romper korte mouw/mouwloos en sokjes overdag. In de nacht een romper met lange mouw, sokjes.
Zo zie je maar weer dat iedereen weer een ander advies krijgt.
Veel geluk met de kleine
Hier ging bij thuiskomst (binnen 24 uur na de bevalling) op aanraden van de kraamvrouw al het lange spul uit en het mutsje af. Romper korte mouw/mouwloos en sokjes overdag. In de nacht een romper met lange mouw, sokjes.
Zo zie je maar weer dat iedereen weer een ander advies krijgt.
Veel geluk met de kleine
donderdag 13 augustus 2020 om 09:11
Gefeliciteerd!! Lekker genieten van je meisje!
Mijn jongste was gemiddeld geboortegewicht (3100) maar had ook alles lang inclusief mutsje
Maar o je krijgt het al warm als je ernaar kijkt
Oudste was 2800 en lag in rompertje te zweten.
vrijdag 14 augustus 2020 om 21:04
Ik ben inmiddels bevallen en weer een week thuis uit het zh.
Die hitte vond ik best pittig.
Voordelen, geen kruiken vullen s nachts. Snel kunnen controleren of een luier vol zit. Temperatuur van Baby gaan nu best goed.
Nadelen, de eerste dagen had ik echt moeite om alles weer op de rit te krijgen. Pittige bevalling gehad, met veel bloed verlies en vors kind. Er was de eerste dagen niet tegen op te drinken en eten. Ik was heel slap en dan die hitte erbij.
Ik ben blij dat de hitte nu weg is.
Die hitte vond ik best pittig.
Voordelen, geen kruiken vullen s nachts. Snel kunnen controleren of een luier vol zit. Temperatuur van Baby gaan nu best goed.
Nadelen, de eerste dagen had ik echt moeite om alles weer op de rit te krijgen. Pittige bevalling gehad, met veel bloed verlies en vors kind. Er was de eerste dagen niet tegen op te drinken en eten. Ik was heel slap en dan die hitte erbij.
Ik ben blij dat de hitte nu weg is.