Bijna geen vriendinnen over sinds zwangerschap?

26-05-2019 13:59 139 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo forummers!

Sinds ik zwanger ben zie ik steeds minder vriendinnen. Ik woon in Amsterdam en iedereen in mijn omgeving is heel druk bezig en heeft weinig tijd om eens overdag af te spreken. Feesten zit er natuurlijk wel altijd nog in maar dat ga ik niet doen met mijn zwangere buik ;-)

Herkennen mensen dit en hoe zijn jullie er mee om gegaan dat je van een heel sociaal leven ineens eindigt in je uppie op de bank?

Het is niet zo dat ik nooit mensen zie, alleen valt de omslag me zwaar.. Ben veel op mezelf aangewezen en ben dit niet gewend.

Als ik klaar ben met studeren ga ik wel naar zwangerschaps cursus en ik heb babyzwemmen gepland na de bevalling. Hier heb ik wel zin in en wie weet kom ik gelijk gestemden tegen.

Tips en ervaringen zeer welkom :D
Alle reacties Link kopieren
Weet je Maya, ik vind het fijn voor je dat kennelijk allemaal zo makkelijk verlopen is voor je, dat je na een week weer buiten liep en energie had om af te spreken. Dat je wel moe was, maar niet wanhopig ervan. Dat is fijn voor je. Maar dat is niet standaard. Veel vrouwen ervaren het anders. Die zijn kapot, moeten heel erg wennen, hebben heel veel last van hormonen (ik kreeg er angst- en paniekgevoelens van) of zijn heel erg op hun baby gericht en willen niet weg.

Ik heb gelukkig vriendinnen die me langer kennen, waar een goede en stabiele basis mee is en waardoor ik geen vriendschappen verloren ben, ook niet toen ik in het eerste jaar van onze zoon echt veel minder energie over had. En zo hebben ze dat zelf ook gehad bij hun kinderen of vanwege andere zaken (ziektes in familie etc.). En ik prijs me zeer gelukkig met mijn lieve en begrijpende vrienden.
aikidoka schreef:
29-05-2019 20:54
Weet je Maya, ik vind het fijn voor je dat kennelijk allemaal zo makkelijk verlopen is voor je, dat je na een week weer buiten liep en energie had om af te spreken. Dat je wel moe was, maar niet wanhopig ervan. Dat is fijn voor je. Maar dat is niet standaard. Veel vrouwen ervaren het anders. Die zijn kapot, moeten heel erg wennen, hebben heel veel last van hormonen (ik kreeg er angst- en paniekgevoelens van) of zijn heel erg op hun baby gericht en willen niet weg.

Ik heb gelukkig vriendinnen die me langer kennen, waar een goede en stabiele basis mee is en waardoor ik geen vriendschappen verloren ben, ook niet toen ik in het eerste jaar van onze zoon echt veel minder energie over had. En zo hebben ze dat zelf ook gehad bij hun kinderen of vanwege andere zaken (ziektes in familie etc.). En ik prijs me zeer gelukkig met mijn lieve en begrijpende vrienden.
Dat is toch fijn dan? Ik weet niet waar je het vandaan haalt dat het voor mij allemaal makkelijk was, maar daar klopt niks van. Ik heb echt mijn zware momenten gehad en dat kon ik prima kwijt bij vrienden, of we nu bij iemand thuis zitten, in het park lopen, of in de kroeg zitten.

Het gaat erom dat je niet ineens kunt verwachten dat de hele wereld naar jou toekomt, omdat je buik groeit. Een beetje realiteitszin is wel zo gezond.
F
anoniem_385160 wijzigde dit bericht op 11-06-2019 16:25
0.00% gewijzigd
Bonnieux schreef:
29-05-2019 19:42
Volgens mij begrijp je me dan verkeerd 🙈
Vriendschap komt van twee kanten. Dat betekent niet alleen dat TO mee zou kunnen gaan naar feestjes -mits daartoe in staat-, maar ook dat haar vriendinnen op haar verzoek met haar afspreken.

Gelukkig ging dat bij mijn vriendinnen zo en kon ik aansluiten voor feestjes en etentjes toen het goed ging, maar waren ze er ook voor me toen dat niet ging.
Anderen begrijpen en zich in anderen verplaatsen zijn niet haar sterkste punten, zeg maar. Haar wereld is de waarheid! Tunnelvisie....
Alle reacties Link kopieren
Viavia, Wittelamp en Aikidoka,
Ik ben blij dat we elkaar begrijpen en ik hoop dat we ieder op onze manier een beetje steun op afstand kunnen bieden aan TO.
Ik denk dat ze daar meer aan heeft dan aan de veroordelende woorden die ik hier ook lees en helaas blijf lezen. Alsof TO alleen maar een zeurkous zou kunnen zijn ipv een jonge zwangere vrouw die door regeltjes en haar omgeving in de steek wordt gelaten op een moment dat haar leven immens verandert.

Ik ben bang dat ik niet het laatste woord zal hebben, maar ik ben iig blij dat ik niet de enige ben die er op deze manier in staat. En ik hoop dat TO daar steun uit zal putten.
Alle reacties Link kopieren
viavia2013 schreef:
29-05-2019 21:58
Anderen begrijpen en zich in anderen verplaatsen zijn niet haar sterkste punten, zeg maar. Haar wereld is de waarheid! Tunnelvisie....
Daar lijkt het idd op...
Alle reacties Link kopieren
Wittelamp schreef:
29-05-2019 21:22
Ach lieve schat, dat jij een park kon lopen en je naar iemands huis kon verplaatsen of in de kroeg kon zitten zegt mij dar jij geen idee hebt wat zware momenten zijn.

Jij hebt gewoon makkelijke zwangerschappen en kraamtijden gehad. Hartstikke fijn voor jou maar projecteer dat niet op iedereen.

En daarnaast: er is niets mis met over je kind willen praten en mamadingen voorrang te geven op in de kroeg zitten met een vriendin en over andere dingen te praten.
Je hoeft niet dezelfde te blijven.

Je kan ook andere vriendinnen vinden waar je meer mee in dezelfde fase zit. Heel natuurlijk. Dat doen mijn single/kinderloze vrienden ook. Die trekken ook meer naar elkaar toe en minder naar de jonge gezinnen. Heel logisch. Komt vanzelf weer goed bij echte vriendschappen.
Inderdaad.
Begrijp ik het goed dat je nog student bent? Ben je een zwangere jonge studente? Als dat het geval is, is het een beetje te verwachten dat je vriendinnen afstand nemen. Niet dat dat sympathiek is, maar welke student in Amsterdam zit te wachten op vriendinnen met baby’s?
Hoe leuk je ook bent, dan zit je in een andere levensfase.
Je raakt je kinderloze vriendinnen misschien kwijt, maar er komen zoveel contacten voor terug. Je komt in een andere wereld terecht met andere en nieuwe mensen. Nu is het rot en verdrietig, maar er komen echt wel mensen op je pad waarbij je je weer gelukkig voelt en die jouw leven begrijpen.
Wittelamp schreef:
29-05-2019 21:22
Ach lieve schat, dat jij een park kon lopen en je naar iemands huis kon verplaatsen of in de kroeg kon zitten zegt mij dar jij geen idee hebt wat zware momenten zijn.

Jij hebt gewoon makkelijke zwangerschappen en kraamtijden gehad. Hartstikke fijn voor jou maar projecteer dat niet op iedereen.

En daarnaast: er is niets mis met over je kind willen praten en mamadingen voorrang te geven op in de kroeg zitten met een vriendin en over andere dingen te praten.
Je hoeft niet dezelfde te blijven.

Je kan ook andere vriendinnen vinden waar je meer mee in dezelfde fase zit. Heel natuurlijk. Dat doen mijn single/kinderloze vrienden ook. Die trekken ook meer naar elkaar toe en minder naar de jonge gezinnen. Heel logisch. Komt vanzelf weer goed bij echte vriendschappen.
Dus als je in een park kunt lopen, dan is het uitgesloten dat je zware momenten hebt? Heb je zelf door hoe idioot dat klinkt?

En heb je er ooit wel eens aan gedacht dat het prima allebei kan: praten over 'mamadingen' en tegelijk ook nog je single vriendin steunen die door een relatiecrisis gaat, of moeilijkheden heeft op het werk, of met een zieke moeder zit die op het punt staat te overlijden? En dat je je daar misschien nog prima toe kan verhouden, omdat al die dingen niet vreemd voor je zijn?

Het leven gaat gewoon door als je kinderen krijgt. Ik kan me nog steeds prima verplaatsen in mijn vrienden zonder kinderen, omdat onze levens nog steeds op heel veel vlakken op elkaar lijken en met mijn vrienden met kinderen praat ik weer wat vaker over 'mamadingen'.

Maar ga me alsjeblieft niet opleggen dat ik per se afstand moet nemen van die ene vriend, omdat ze nog geen kinderen heeft en me alleen nog maar mag gedragen als moeke, omdat dat nu eenmaal mijn nieuwe identiteit is.

Alsjeblieft zeg.
Alle reacties Link kopieren
Maya85 schreef:
29-05-2019 22:56
Dus als je in een park kunt lopen, dan is het uitgesloten dat je zware momenten hebt? Heb je zelf door hoe idioot dat klinkt?

En heb je er ooit wel eens aan gedacht dat het prima allebei kan: praten over 'mamadingen' en tegelijk ook nog je single vriendin steunen die door een relatiecrisis gaat, of moeilijkheden heeft op het werk, of met een zieke moeder zit die op het punt staat te overlijden? En dat je je daar misschien nog prima toe kan verhouden, omdat al die dingen niet vreemd voor je zijn?

Het leven gaat gewoon door als je kinderen krijgt. Ik kan me nog steeds prima verplaatsen in mijn vrienden zonder kinderen, omdat onze levens nog steeds op heel veel vlakken op elkaar lijken en met mijn vrienden met kinderen praat ik weer wat vaker over 'mamadingen'.

Maar ga me alsjeblieft niet opleggen dat ik per se afstand moet nemen van die ene vriend, omdat ze nog geen kinderen heeft en me alleen nog maar mag gedragen als moeke, omdat dat nu eenmaal mijn nieuwe identiteit is.

Alsjeblieft zeg.

Wauw gewoon wauw 🙈🙈🙈
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_386481 wijzigde dit bericht op 29-05-2019 23:49
99.80% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
aikidoka schreef:
29-05-2019 20:54
Weet je Maya, ik vind het fijn voor je dat kennelijk allemaal zo makkelijk verlopen is voor je, dat je na een week weer buiten liep en energie had om af te spreken. Dat je wel moe was, maar niet wanhopig ervan. Dat is fijn voor je. Maar dat is niet standaard. Veel vrouwen ervaren het anders. Die zijn kapot, moeten heel erg wennen, hebben heel veel last van hormonen (ik kreeg er angst- en paniekgevoelens van) of zijn heel erg op hun baby gericht en willen niet weg.

Ik heb gelukkig vriendinnen die me langer kennen, waar een goede en stabiele basis mee is en waardoor ik geen vriendschappen verloren ben, ook niet toen ik in het eerste jaar van onze zoon echt veel minder energie over had. En zo hebben ze dat zelf ook gehad bij hun kinderen of vanwege andere zaken (ziektes in familie etc.). En ik prijs me zeer gelukkig met mijn lieve en begrijpende vrienden.
Allemaal leuk en wel maar het gaat hier om een zwangere, niet een kraamvrouw. En je kan mét buik echt heel goed savonds met vriendinnen afspreken Maar TO wil dat niet. "met m'n buik doe ik dat niet" Nou dan niet. Maar door die starheid loopt het dus mis. Als je nog in je losbol mode bent wil je heus wel eens een uurtje vrij nemen of een college missen maar niet regelmatig En dat schijnt TO niet te willen snappen. Op mij komt het over alsof de hele wereld om haar moet draaien
Alle reacties Link kopieren
Bonnieux schreef:
29-05-2019 22:17
Viavia, Wittelamp en Aikidoka,
Ik ben blij dat we elkaar begrijpen en ik hoop dat we ieder op onze manier een beetje steun op afstand kunnen bieden aan TO.
Ik denk dat ze daar meer aan heeft dan aan de veroordelende woorden die ik hier ook lees en helaas blijf lezen. Alsof TO alleen maar een zeurkous zou kunnen zijn ipv een jonge zwangere vrouw die door regeltjes en haar omgeving in de steek wordt gelaten op een moment dat haar leven immens verandert.

Ik ben bang dat ik niet het laatste woord zal hebben, maar ik ben iig blij dat ik niet de enige ben die er op deze manier in staat. En ik hoop dat TO daar steun uit zal putten.
Dus omdat haar leven veranderd moet haar vrienden/kennissen kring ook maar veranderen?
eh... Nou nee dus, zo werkt dat niet. En dat is gewoon de realiteit.
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
29-05-2019 23:49
Dus omdat haar leven veranderd moet haar vrienden/kennissen kring ook maar veranderen?
eh... Nou nee dus, zo werkt dat niet. En dat is gewoon de realiteit.
Waar schrijf ik dat?
Het enige dat ik schrijf is: wat heeft TO eraan als ze hier dan nog meer bagger kan verwachten? Als haar eigen vrienden haar nu ook niet zien staan?

Dank voor je invoelendheid en sympathie.
Volgens mij wordt ze helemaal niet in de steek gelaten door haar vriendinnen, maar kiest ze er zelf voor om zich terug te trekken uit het sociale leven.
Manga-mom, je zal zelf actiever moeten worden en je zwangerschap niet als handicap zien. Je bent zwanger, niet ziek.
En in feite ben je dezelfde, dus gedraag je ook zo.
Hatchi schreef:
30-05-2019 06:29
Volgens mij wordt ze helemaal niet in de steek gelaten door haar vriendinnen, maar kiest ze er zelf voor om zich terug te trekken uit het sociale leven.
Manga-mom, je zal zelf actiever moeten worden en je zwangerschap niet als handicap zien. Je bent zwanger, niet ziek.
En in feite ben je dezelfde, dus gedraag je ook zo.
Dit dus en eens met Nina. Kom op hoor, je bent zwanger, niet melaats. En ook na de bevalling kun je (na een herstelperiode) prima weer afspreken met vriendinnen.

Echt heftig hoe vrouwen zich toch zo extreem beperken. Alsof je niks anders meer bent dan een 'mama' die alleen nog kan praten over 'mama-dingen ' .
M
anoniem_385160 wijzigde dit bericht op 11-06-2019 16:28
99.83% gewijzigd
Ik ben ook vriendinnen verloren maar dan andersom, zij waren zwanger en ik niet. Ik was er een beetje klaar mee dat ze zelf geen enkele moeite deden. Ik moest steeds reizen, andersom nooit. We konden alleen overdag afspreken en dan werk ik. Weekend was voor de man en kinderen. Ik had al jaren het verhaal aangehoord over trouwen en zwanger/kind, maar andersom weinig interesse. Gingen we wat drinken en dan na een uur weer naar huis, want moe. Lunchen werd last minute afgezegd want misselijk. Sport afgezegd want moe etc. Op een gegeven moment ben je er gewoon klaar mee.
Ik heb geen contact meer opgenomen en toen was het snel klaar. Nog wel een vriendin die jaar later weer is teruggekomen en aangaf dat ze inderdaad in haar eigen wereld zat.
Alle reacties Link kopieren
Wittelamp schreef:
30-05-2019 08:37
Joh, wie legt jou wat op dan? Wat een overtrokken reactie.

Heb je zelf wel door dat jij juist dit hele topic al mensen aan het ‘opleggen’ bent dat ze vooral niet veranderen als ze kinderen hebben en vooral niet teveel ‘mama’ moeten zijn en gewoon naar een kroeg kunnen?

En maak je geen zorgen, ik heb vrienden die ik al langer ken dan jij oud bent. Single, kinderloos, met kinderen en alles er tussenin. Ik doe er alleen niet zo krampachtig over als jij als ik tijdelijk in een andere fase kom. Net zoals zij ook fases hebben waarin je levens even wat uiteen lopen. Dat komt dan wel weer als je weer in andere fases zit. Ik ben daar denk ik wat relaxter in. Als ik geen zin heb in de kroeg als ik net moeder ben dan ga ik niet. Ik voel geen noodzaak om dat wel te doen omdat ik anders vrienden zou verliezen. En mijn vrienden gelukkig ook niet.

Vriendschap zit hem in hele andere dingen.

Nou precies, leg elkaar niets op. Laat elkaar vrij en gun elkaar de ruimte om een nieuwe fase in te gaan.

Nee, je wordt geen totaal ander persoon. Nee, het hoeft niet alleen nog maar over kinderen te gaan.

Maar de grap is dat ik zie dat degene die hier het hardste schreeuwt over dat je leven niet anders wordt, het alleen maar over kinderen krijgen heeft...
Toch bijzonder!
Gelukkig heb ik bredere interesses!

TO, ik wens je sterkte en veel geluk met je kindje. Mocht je steun zoeken, stuur me een pm. Hier krijg je toch alleen maar nare galbakken over je heen!
Manga-mom schreef:
26-05-2019 19:18
Ik moet dan wel weer heel erg lachen om viavia2013 reacties haha dat maakt deze dag wel weer goed!

Nou ik.concludeer hieruit andere reacties dat ik dus vooral naar mezelf moet kijken en me niet moet aanstellen en blablablablabla OK ik sluit bij deze voor mezelf dit topic mensen kunnen niet meer lezen wat ergens nou precies staat.

Ik ga me niet weer herhalen met wat ik.bedoelde te vragen maar het lijkt alsof mensen graag een aanstellerige trien in dit topic met deze vraag lezen dan iemand die gewoon oprecht benieuwd is .. Later veel plezier met jullie gedoe en toch bedankt voor de mensen die oprecht reageren.

De rest zie ik een beetje als zielige figuren die zich niet.kunnen inleven maar toch op een forum zitten.. LEES voordat je antwoord zou ik zeggen..

Het toppunt van een zielige reactie, vind ik bovenstaande wel. Ik had als bewust kinderloze met zowel vriendinnen met als zonder kinderen, mijn ervaringen met je willen delen. Maar ik zie dat ik me die moeite kan besparen. Fijn om te weten, want dan richt ik me liever op andere topics en mensen, die het wel waarderen als je oprecht advies geeft of je ervaringen deelt.
Alle reacties Link kopieren
Maya85 schreef:
29-05-2019 21:04
Dat is toch fijn dan? Ik weet niet waar je het vandaan haalt dat het voor mij allemaal makkelijk was, maar daar klopt niks van. Ik heb echt mijn zware momenten gehad en dat kon ik prima kwijt bij vrienden, of we nu bij iemand thuis zitten, in het park lopen, of in de kroeg zitten.

Het gaat erom dat je niet ineens kunt verwachten dat de hele wereld naar jou toekomt, omdat je buik groeit. Een beetje realiteitszin is wel zo gezond.
Jammer dat die zware momenten je zo weinig begrip hebben bijgebracht voor anderen met zware momenten waar ze op hun eigen manier mee omgaan. Jouw manier werkt het beste voor jou en waarschijnlijk ook voor een aantal anderen, maar zeker niet voor iedereen. Het is zo verdomd kortzichtig om dat niet in te zien en maar te blijven benadrukken dat jouw manier voor velen zou moeten werken.

Overigens vind ik het ook raar dat je bepaalde dingen niet meer doet, alleen omdat je zwanger bent. Maar ik heb ook begrepen dat er in allerlei culturen allerlei ideeën leven over wat een zwangere vrouw wel of niet moet doen (een Russische collega vertelde dat haar landgenoten het bizar vinden dat zwangere vrouwen hier blijven fietsen, dat vinden ze mishandeling van de vrouw en het ongeboren kind). Dus wellicht dat er nog cultuur-gebonden ideeën achter zitten?
G
anoniem_385160 wijzigde dit bericht op 11-06-2019 16:26
0.00% gewijzigd
Wittelamp schreef:
30-05-2019 10:24
@Maya
Voor iemand die er zo op hamert dat het leven gewoon doorgaat en je echt nog wel andere interesses hebt dan de kinderen, ben je wel verdomd vaak te vinden op een damesforum op elk topic dat over kinderen of het gezinsleven gaat.

Misschien wat vriendinnen zoeken waar je daarmee over kan praten en wel even lekker moeder kan zijn? Dan hoef je hier niet zo je ei kwijt.

Je komt zo geforceerd over met je perfect uitgebalanceerde vriendschappen met je single vriendinnen. Ik heb zat single vriendinnen maar we accepteren heel goed van elkaar dat we af en toe in een andere fase zitten. Dan hoef je echt niet koste wat het kost te doen alsof dat niet zo is.
:worship: :worship: :worship:
Gelukkig begint het veel meer personen op te vallen. Nog ff en ze gaat weer op anoniem. Helaas komt ze toch iedere keer weer terug.
Alle reacties Link kopieren
viavia2013 schreef:
30-05-2019 11:05
:worship: :worship: :worship:
Gelukkig begint het veel meer personen op te vallen. Nog ff en ze gaat weer op anoniem. Helaas komt ze toch iedere keer weer terug.
Gelukkig, maar jammer dat ze dan weer terugkomt.
Wittelamp schreef:
30-05-2019 08:37
Joh, wie legt jou wat op dan? Wat een overtrokken reactie.

Heb je zelf wel door dat jij juist dit hele topic al mensen aan het ‘opleggen’ bent dat ze vooral niet veranderen als ze kinderen hebben en vooral niet teveel ‘mama’ moeten zijn en gewoon naar een kroeg kunnen?

En maak je geen zorgen, ik heb vrienden die ik al langer ken dan jij oud bent. Single, kinderloos, met kinderen en alles er tussenin. Ik doe er alleen niet zo krampachtig over als jij als ik tijdelijk in een andere fase kom. Net zoals zij ook fases hebben waarin je levens even wat uiteen lopen. Dat komt dan wel weer als je weer in andere fases zit. Ik ben daar denk ik wat relaxter in. Als ik geen zin heb in de kroeg als ik net moeder ben dan ga ik niet. Ik voel geen noodzaak om dat wel te doen omdat ik anders vrienden zou verliezen. En mijn vrienden gelukkig ook niet.

Vriendschap zit hem in hele andere dingen.
Maar dat je in een andere fase zit hoeft toch niet te betekenen dat je elkaar niet meer kunt zien? Mijn vrienden en ik gaan allemaal door allerlei fasen, maar we blijven elkaar gewoon zien en blijven geïnteresseerd in elkaars levens. Er is altijd nog zoveel overlapping dat het gemakkelijk is om onszelf in de ander in te leven en mee te leven, in welke fase we dan ook zitten.

En of we elkaar dan de ene keer in de kroeg zitten en de volgende keer in een restaurant en dan weer eens bij iemand thuis, dat boeit totaal niet. Onze vriendschap gaat zoveel dieper dan de fase waarin we tijdelijk zitten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven