Cyclusanalyse: ik snap er niks van

29-12-2016 14:06 5 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi! Ik ben bijna 33 jaar en ik heb een dochter van bijna 2 jaar. Mijn man (37 jaar) en ik willen graag een broertje of zusje voor haar. Maar dat gaat niet zo makkelijk. Na bloedprikken bleek mijn FSH veel te hoog (31,3 terwijl het minder dan 10 moet zijn). Ik word dus oud van binnen. Inmiddels is mijn AMH (eicelvoorraad) geprikt en wordt mijn cyclus gevolgd. Nou. Van die cyclusanalyse word ik niet veel wijzer.

Ik heb een cyclus van 25 a 26 dagen. Regelmatig. Op dag 10 had ik links een follikel van 11 mm en rechts eentje die nog kleiner was. Op dag 13 was links 13 mm en rechts niet gemeten. Op dag 17 was links 16,5 mm en rechts 11 mm. Ik had die dag een positieve ovulatietest dus ik had goede hoop! Vandaag, dag 20, was links weg (verdwenen, niet gesprongen) en rechts leek gesprongen. Hoe kan dat nou... ze moeten toch minstens 18 mm zijn voor een goede eisprong? Volgens de arts (die er werd bijgeroepen) kan het komen door mijn torenhoge FSH. Iemand ervaring?

Ik weet pas over drie weken of het goed is gegaan: dan pas krijg ik de uitslag van de bloedtest aanstaande dinsdag. Ik mag eventueel eerder bellen naar het telefonisch spreekuur, maar als de progestonwaarde niet is toegenomen, zal dat alleen maar vragen en onzekerheid met zich meebrengen. Ik weet dus niet of ik dat durf... pfff we zijn voor mijn gevoel weer terug bij af.... kent iemand dit?
Ik denk dat je het antwoord op jouw vragen aan de arts over moet laten :-) Maar ik snap dat je er zelf zo niet veel van begrijpt.

Op dag 17 een grote follikel en een positieve ovulatietest. Dat betekend dat de eisprong is gang gezet is. Na een positieve ovulatietest, duurt het maximaal 1,5 dag voor de follikel ook echt springt. Dat zou dus kunnen verklaren waarom je 3 dagen later niets meer hebt. Hoe weet je dat hij niet gesprongen is? Je hebt tenslotte een positieve ovulatietest gehad ( dus horen ze beiden te springen, ook die kleine. Dat die kleine niet een mooie rijpe eicel had, en de kans op een bevruchting daardoor een stuk lager zal zijn, neem ik hierin niet mee)
De arts zei dat uit de echobeelden blijkt hij niet gesprongen is. Die kleine wel, want daar zat follikelvocht. Nu valt of staat het kennelijk met progesteron. Ik weet dat ik moet wachten op de uitleg van de arts, maar ik wil zo graag weten of we überhaupt nog een kans hebben... als het kansloos is, wil ik dat ook weten. Dan kan ik het gaan verwerken. Ik durf nu niet te hopen omdat er waarschijnlijk maar heel weinig hoop is, maar ik kan ook niet verwerken omdat er misschien nog hoop is. Snap je?
Ja, ik snap je helemaal hoor! Bij mij ook niet te zien dat een follikel gesprongen was, ong 24 uur na de verwachte eisprong, maar aangezien er niets zat en ik wel 14 dg na de verwachte eisprong ongesteld geworden ben, lijkt me wel dat hij gesprongen is. Zeker met een positieve ovulatietest! (nu ben ik ook nog steeds niet zwanger, dus ik weet niet of ik wel het juiste voorbeeld ben ) Wat me wel vreemd lijkt, is dat een follikel van 16,5 mm in 3 dagen weg is. Dat die van 11 na 3 dagen weg is, is niet zo vreemd. Als je er nu vanuit gaat dat je de eisprong op dag 19 gehad hebt, kun je (straks) wel uitrekenen hoe lang jouw luteale fase is. Als je altijd een cyclus hebt van 25-26 dagen en nu pas op dag 19 een eisprong hebt, heb je wel een erg korte luteale fase. Weet je of je altijd zo "laat" een eisprong hebt?

Ik denk dat ze aan de hand van jouw AMH pas gerichter advies kunnen geven. En weet je, er worden ook vrouwen zwanger met een extreem laag AMH! Je kansen hoeven niet bij voorbaat al 0 te zijn. Weet je wanneer de uitslag van het AMH bekend is?
Zo. Even een extreem late reactie. Mijn luteale fase is inderdaad heel kort. En mijn AMH is minder dan 0,1. Het ziet er dus niet goed uit!

We hebben inmiddels onze eerste ICSI poging achter de rug, helaas zonder resultaat. Ik had met de maximale hoeveelheid hormonen twee follikels en twee eicellen (één bevruchting, helaas is het embryo niet blijven zitten).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven