Doula bij de bevalling of niet?

07-02-2014 08:51 50 berichten
..
Ik ben er dus ook te nuchter voor. En ik heb in het ziekenhuis een verpleegster horen roepen: wat staat daarover in het geboorteplan? Verder was mijn man meer dan competent om mij bij te staan en was ik meer dan competent om een andere verpleegster die mij op de zenuwen werkte te vragen te vertrekken.

Mijn man was dus mijn Doula eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren
TO, het is wel je tweede bevalling, je bent dus al enigszins ervaren/bedreven in hoe een en ander gaat en hoe jij het wil.
Dat anderen niets zien in een Doula bij de bevalling maakt toch niet uit. To wil het wel en ze weet waar ze over praat want ze heeft al een bevalling achter de rug. Als zij zich er beter bij voelt dan moet ze dat vooral doen. Of 999 andere mensen het dan niet willen of niet nodig vinden maakt niet uit.

Die vrouwen bestaan er niet voor niets.
quote:Doreia schreef op 07 februari 2014 @ 15:53:

Ik ben er dus ook te nuchter voor. En ik heb in het ziekenhuis een verpleegster horen roepen: wat staat daarover in het geboorteplan? Verder was mijn man meer dan competent om mij bij te staan en was ik meer dan competent om een andere verpleegster die mij op de zenuwen werkte te vragen te vertrekken.

Mijn man was dus mijn Doula eigenlijk.Eens. Ik ben er ook veel te nuchter voor en mijn ervaringen (twee ziekenhuisbevallingen) met het personeel zijn echt prima. Ze zijn er namelijk om mij te helpen om mijn kind op de wereld te zetten en dat hebben ze gedaan. En mijn man is er voor de steun en de vragen. Medische zaken en info daarover laat ik verder graag over aan iemand die ervoor opgeleid is.
quote:sugarmiss schreef op 07 februari 2014 @ 12:30:

[...]

Bij een bevalling draait het niet om je man maar om jou. Jij moet bevallen. Dus als jij het een fijn idee vindt dat er een doula aanwezig is, dan moet die doula er komen. Wat je man wil is in deze minder belangrijk Hij hoeft niet te bevallen.

Stress kan een bevalling vertragen en daardoor extra kans op complicaties veroorzaken. Het is in het belang van jou en je baby dat je je op je gemak voelt. Je man moet er zich dus maar overheen zetten dat hij er liever geen vreemde bij wil. De gynaecoloog en ander ziekenhuis personeel is er ook bij dus dan kan 1 extra ook nog wel.Zo. Dat is aardig voor de vader van het kind. Taak gedaan, nu bek houden en maak plaats voor een wildvreemde vrouw.
...
quote:nessemeisje schreef op 07 februari 2014 @ 17:40:

[...]

Zo. Dat is aardig voor de vader van het kind. Taak gedaan, nu bek houden en maak plaats voor een wildvreemde vrouw.

Het is anders ook niet zo aardig richting je vrouw om je vrouw een bevalling te laten doormaken die pijnlijker is en langer duurt dan nodig is en ja dat kan door stress en angst voor de bevalling omdat zijn ego hem in de weg zit.

Het is niet dat hij maar op de gang moet wachten. Hij is er gewoon bij aanwezig alleen heeft zijn vrouw blijkbaar behoefte aan extra steun.
Gewoon doen waar jij je prettig bij voelt. Als dat met een doula is dan gewoon doen dus. Mijn eerste bevalling was thuis gepland maar eindigde in het ziekenhuis en verloskundige was mee gegaan. Prettig mens en ik heb mij gewoon aan haar vastgehouden.

Tweede in het ziekenhuis gepland en verloskundige weer mee. Schoonzus werkte in dat ziekenhuis en wilde graag bij de bevalling zijn. Ook helemaal prima en veel hulp aan gehad.

Belangrijkste is dat jij er een fijn gevoel bij hebt, dat helpt bij een vlotte bevalling... Komt goeoeoed...
quote:sugarmiss schreef op 07 februari 2014 @ 17:35:

Dat anderen niets zien in een Doula bij de bevalling maakt toch niet uit. To wil het wel en ze weet waar ze over praat want ze heeft al een bevalling achter de rug. Als zij zich er beter bij voelt dan moet ze dat vooral doen. Of 999 andere mensen het dan niet willen of niet nodig vinden maakt niet uit.

Die vrouwen bestaan er niet voor niets.

Is dat zo?

Of is het vrouwen een behoefte aanpraten?
quote:dubbeltje4 schreef op 07 februari 2014 @ 18:08:

[...]

Is dat zo?

Of is het vrouwen een behoefte aanpraten?
Volgens mij heeft een doula niets met zweverigheid te maken, toch? Iedereen doet alsof ze met takjes wierook en een gong staat te zwaaien tijdens de bevalling! Ze is er bij, weet alles van bevallen, leeft er samen met de zwangere en haar man/vrouw naartoe en kan masseren tijdens de bevalling. De man/vrouw/niet-zwangere heeft meer tijd om zich volledig te richten op de bevallende vrouw.
quote:lionlily schreef op 07 februari 2014 @ 18:26:

Volgens mij heeft een doula niets met zweverigheid te maken, toch? Iedereen doet alsof ze met takjes wierook en een gong staat te zwaaien tijdens de bevalling! Ze is er bij, weet alles van bevallen, leeft er samen met de zwangere en haar man/vrouw naartoe en kan masseren tijdens de bevalling. De man/vrouw/niet-zwangere heeft meer tijd om zich volledig te richten op de bevallende vrouw.

Maar waarom dan niet gekozen voor een goede vriendin die zelf ook ervaring met bevallen heeft? Of je moeder als je daar een goede band mee hebt?

En, (ik zal met deze opmerking wel op grote tenen trappen) ik vind het wel een vaag zweefteven"beroep". Nieuw op de markt, vage opleiding en/of opleidingseisen, dus welke doos haal je nou eigenlijk bij een van de meest intieme gebeurtenissen van je leven?

Een goede vriendin kan zich ook in no time inlezen/laten voorlichten wat wel of niet kan tegenwoordig op het gebied van bevallingen.

En die is nog gratis ook, want die doula/troela zal toch echt betaald willen worden voor haar "diensten". Ze kan en mag niks op bevallingsgebied, dus wat is de meerwaarde?

Ze kan niets wat een lieve vriendin ook niet kan. en die vriendin kan meer: ze hoeft geen meelevendheid te veinzen voor haar geld, want ze verdient er niets mee. Hoogstens een bloemetje of zo.
Maar niet iedereen heeft een vriendin, zus, moeder, et cetera, die dat wil.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
quote:Doreia schreef op 07 februari 2014 @ 15:53:

Mijn man was dus mijn Doula eigenlijk.Zo was het bij mij ook.
Als hier een tweede kind zou zijn gekomen, dan had ik er een doula bij willen hebben. Ik vond mijn eerste bevalling een drama. Het werd medisch vanwege niet vorderende ontsluiting en ik moest naar het ziekenhuis. Daar was het zo druk, dat er amper tijd voor mij was. Een groot deel van de fase van het persen hebben mijn partner en ik alleen gedaan, omdat er geen verpleegkundige beschikbaar was en de gynaecoloog had het te druk met de andere bevallende vrouwen.

Ondanks dat mijn partner aan mijn bed stond, heb ik me intens alleen gevoeld en het heeft mij een ontzettende nare nasmaak gegeven. Zelfs zo erg dat ik pas na jaren weer voorzichtig begon te denken aan een tweede kind.

Ik zeg doen, als je een klik hebt met iemand, dan zou ik het doen. Als ik het had gewild en partner niet, dan had hij wel pech gehad. Ik lig te bevallen hij niet.
Of een doula nou zweverig is of niet, je bevalling is bij uitstek de gelegenheid om te doen wat joú fijn lijkt. Echt, alles om je erdoorheen te slepen. Of dat nou een doula is, of je voltallige schoonfamilie in de bevalkamer. En als je op het moment suprème toch niet wilt, doe je het niet. Als jij nu denkt dat je er baat bij zou kunnen hebben zou ik het doen.
quote:Susan schreef op 07 februari 2014 @ 18:44:

Maar niet iedereen heeft een vriendin, zus, moeder, et cetera, die dat wil.

Je kunt het altijd vragen.

De meeste vrouwen zullen het een enorme eer vinden om voor zoiets gevraagd te worden.

En het is maar net wat je verwacht voor het bijstaan van je vriendin/moeder tijdens je bevalling. Hoeveel tijd iemand wil en kan investeren kun je bespreken van te voren.
quote:mallebeppie schreef op 07 februari 2014 @ 18:52:

Ik zeg doen, als je een klik hebt met iemand, dan zou ik het doen. Als ik het had gewild en partner niet, dan had hij wel pech gehad. Ik lig te bevallen hij niet.

Een "klik" met iemand hebben?

De doula zal er alles aan doen jou het idee te geven dat je een klik met haar hebt. Ze heeft niet voor niets bijna 2000 euro geinvesteerd in haar "opleiding", die wil ze er, als zelfstandig ondernemer, natuurlijk wel uithalen.
quote:dubbeltje4 schreef op 07 februari 2014 @ 19:10:

[...]

Een "klik" met iemand hebben?

De doula zal er alles aan doen jou het idee te geven dat je een klik met haar hebt. Ze heeft niet voor niets bijna 2000 euro geinvesteerd in haar "opleiding", die wil ze er, als zelfstandig ondernemer, natuurlijk wel uithalen.Ja, en maakt dat wat uit dan? Als jij maar denkt dat er een klik is, dat is toch voldoende? Zie niet hoe dat verschillend is van je kraamverzorgende/verloskundige/verpleger in het ziekenhuis.
Ik heb voor volgende week een afspraak gemaakt met onze doula. We hebben er maar 1 op onze compound en ze is druk bezet. Enerzijds kent zij zich uit met het reilen en zijlen in Arabische ziekenhuizen (ik ben al gewaarschuwd: het is bevallen zoals in de 50-er jaren) en anderzijds kan zij met de artsen communiceren over het geboorteplan. Omdat we te maken hebben met een kakafonie aan talen straks is het handig dat zij het hoofd koelbloeding houdt.

Plus, als de bevalling begint, weet ik niet eens of mijn man zo snel meekan. Ik heb nog twee andere kinderen en het ziekenhuis ligt 80km verderop. Ja, ik zie er wel wat in. In de doula. Het is ook niet mijn eerste, maar mijn derde, maar de andere twee werden wel gewoon in Europa geboren.
quote:liubi schreef op 07 februari 2014 @ 21:32:

Enerzijds kent zij zich uit met het reilen en zijlen in Arabische ziekenhuizen (ik ben al gewaarschuwd: het is bevallen zoals in de 50-er jaren) en anderzijds kan zij met de artsen communiceren over het geboorteplan. .Ik zie het niet vaak, maar je schrijft nogal een Germanisme. 27 week, dat schiet al op zeg!
quote:Lebowski schreef op 07 februari 2014 @ 19:17:

[...]

Ja, en maakt dat wat uit dan? Als jij maar denkt dat er een klik is, dat is toch voldoende? Zie niet hoe dat verschillend is van je kraamverzorgende/verloskundige/verpleger in het ziekenhuis.

Een verpleegkundige en een verloskundige hebben een erkend diploma gehaald en zijn BIG geregistreerd.

Maar een doula???

Iedereen kan zich een doula noemen, het is niet beschermd en er zijn geen vastgestelde kwaliteitseisen voor.

Leuke hobby misschien, maar om dat nou als beroep te gaan uitoefenen en er ook nog eens 750 tot 800 euro voor vragen...........
quote:liubi schreef op 07 februari 2014 @ 21:32:

Ik heb voor volgende week een afspraak gemaakt met onze doula. We hebben er maar 1 op onze compound en ze is druk bezet. Enerzijds kent zij zich uit met het reilen en zijlen in Arabische ziekenhuizen (ik ben al gewaarschuwd: het is bevallen zoals in de 50-er jaren) en anderzijds kan zij met de artsen communiceren over het geboorteplan. Omdat we te maken hebben met een kakafonie aan talen straks is het handig dat zij het hoofd koelbloeding houdt.

Plus, als de bevalling begint, weet ik niet eens of mijn man zo snel meekan. Ik heb nog twee andere kinderen en het ziekenhuis ligt 80km verderop. Ja, ik zie er wel wat in. In de doula. Het is ook niet mijn eerste, maar mijn derde, maar de andere twee werden wel gewoon in Europa geboren.Bij jou kan ik me goed voorstellen dat je steun zoekt bij een vrouw met ervaring in een Arabisch ziekenhuis.
quote:hoppala schreef op 07 februari 2014 @ 22:40:

[...]

Ik zie het niet vaak, maar je schrijft nogal een Germanisme. 27 week, dat schiet al op zeg!LOL, dat zijn al die jaren in Duitsland.
Je hebt me op een idee gebracht pluusje. Ik ga eens speuren op internet. Het spreekt mij wel aan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven