Drinken tijdens zwangerschap

09-11-2018 15:54 86 berichten
Alle reacties Link kopieren
Opgelost, dankjewel! :)

Drinken tijdens de zwangerschap

Totaal aantal stemmen: 184

Ja, waarom zou dat niet kunnen (1%)
Ja, kan gewoon, alleen drugs is gevaarlijk (1%)
Een beetje moet af en toe kunnen (6%)
Nee, elke druppel alcohol kan gevaarlijk zijn (92%)
anoniem_361454 wijzigde dit bericht op 19-03-2019 16:32
Reden: Privacy
96.78% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
tanteslankie schreef:
09-11-2018 16:30
Waarom is dat een nare opmerking? Ik walg ervan als ik een hoogzwangere zie roken of drinken. Altijd denken dat soort vrouwen dat het geen kwaad kan voor hun kind. Zo dom.
Omdat je dus negen van de tien keer keurig aan het water/appelsap zit, en niet zot te wachten op de zoveelste die zich met je bemoeid alleen maar omdat ze dénken dat je mogelijk iets fout doet.
Alle reacties Link kopieren
tanteslankie schreef:
09-11-2018 16:30
Waarom is dat een nare opmerking? Ik walg ervan als ik een hoogzwangere zie roken of drinken. Altijd denken dat soort vrouwen dat het geen kwaad kan voor hun kind. Zo dom.
Omdat je dus negen van de tien keer keurig aan het water/appelsap zit, en niet zot te wachten op de zoveelste die zich met je bemoeid alleen maar omdat ze dénken dat je mogelijk iets fout doet.
Alle reacties Link kopieren
tanteslankie schreef:
09-11-2018 16:30
Waarom is dat een nare opmerking? Ik walg ervan als ik een hoogzwangere zie roken of drinken. Altijd denken dat soort vrouwen dat het geen kwaad kan voor hun kind. Zo dom.

Ooit eens op een feestje een vrouw met een dikke buik een sjekkie zien draaien. Blijkbaar keek ik haar zo vol ongeloof aan dat ze het pakje maar wegdeed. Echt, dat doe je niet. En ja, ik rookte ook voor de zwangerschap. Ben er een jaar van te voren mee gestopt. Drinken doe ik niet. Als je een kind wil moet je ook de verantwoordelijkheden nemen die erbij horen.
Ik ben groot voorstander van niet roken en drinken tijdens de zwangerschap, maar je kunt dat niet voor andere mensen bepalen. Een opmerking als 'zou je dat nou wel doen?', komt heel denigrerend over voor mij, ongeacht of het goed of fout is wat diegene doet. Ik walg van mensen die 'dat soort vrouwen' zeggen.
tanteslankie schreef:
09-11-2018 16:30
Waarom is dat een nare opmerking? Ik walg ervan als ik een hoogzwangere zie roken of drinken. Altijd denken dat soort vrouwen dat het geen kwaad kan voor hun kind. Zo dom.
Nou inderdaad. Heb een toen zwangere kettingrookster gekend. Die deed het af als flauwekul en begaf zich in een omgeving die er ook zo in stond. Een vrouw uit haar omgeving had bij alledrie haar zwangerschappen doorgerookt en maakte de opmerking “Dat er toch echt geen stoom uit hun oren kwam bij de geboorte”. Ronduit schokkend vond ik het.
Dat er in de eerste paar weken geen bloedcontact is tussen bevruchte eicel en moeder is ook een fabel, de eicel nestelt zich in de baarmoederwand en heeft dan bloedcontact.
Haasjehop schreef:
09-11-2018 16:35
Nou inderdaad. Heb een toen zwangere kettingrookster gekend. Die deed het af als flauwekul en begaf zich in een omgeving die er ook zo in stond. Een vrouw uit haar omgeving had bij alledrie haar zwangerschappen doorgerookt en maakte de opmerking “Dat er toch echt geen stoom uit hun oren kwam bij de geboorte”. Ronduit schokkend vond ik het.
Zelfs ooit iemand horen zeggen: Ach, kan geen kwaad. En heel makkelijk bij de bevalling, want het hoofdje blijft zo lekker klein. O_o
Alle reacties Link kopieren
Haasjehop schreef:
09-11-2018 16:35
Nou inderdaad. Heb een toen zwangere kettingrookster gekend. Die deed het af als flauwekul en begaf zich in een omgeving die er ook zo in stond. Een vrouw uit haar omgeving had bij alledrie haar zwangerschappen doorgerookt en maakte de opmerking “Dat er toch echt geen stoom uit hun oren kwam bij de geboorte”. Ronduit schokkend vond ik het.
Het is ook een groot verschil of je diegene kent of niet. Een wildvreemde op straat zou je beter negeren en niet naar omkijken dan naar iemand in je eigen omgeving.
nausicaa schreef:
09-11-2018 16:32
Zwangeren zijn in Nederland al heel voorzichtig, en kunnen soms echt in paniek raken als ze per ongeluk een hap binnen krijgen van iets waar misschien een heel klein beetje alcohol in zit, zoals bv een hapje tiramisu of rode wijnsaus.
Ik denk niet dat TO op deze groep doelt.
Alle reacties Link kopieren
TO het is misschien niet de bedoeling van je topic dus je bent vrij om geen antwoord te geven, maar hoe is dan nu de verhouding tussen jou en jouw moeder? Voelt zij zich schuldig/neem jij het haar kwalijk?
Tiana_76 schreef:
09-11-2018 16:36
Zelfs ooit iemand horen zeggen: Ach, kan geen kwaad. En heel makkelijk bij de bevalling, want het hoofdje blijft zo lekker klein. O_o
Oh ja die opmerking ken ik ook. :nooo:
fotoroid schreef:
09-11-2018 16:36
Het is ook een groot verschil of je diegene kent of niet. Een wildvreemde op straat zou je beter negeren en niet naar omkijken dan naar iemand in je eigen omgeving.
Klopt. In mijn geval was ik een 16-jarige stagiaire voor een korte periode daar. Echt niet dat ik er iets van heb gezegd. Maar ik vond er wel wat van.
Alle reacties Link kopieren
Haasjehop schreef:
09-11-2018 16:40
Klopt. In mijn geval was ik een 16-jarige stagiaire voor een korte periode daar. Echt niet dat ik er iets van heb gezegd. Maar ik vond er wel wat van.
Vinden mag altijd, dat doen we ook allemaal. De juiste personen moeten het zeggen wil het goed vallen. :)
Alle reacties Link kopieren
Is opgelost, dankjewel! :)
anoniem_361454 wijzigde dit bericht op 19-03-2019 16:35
Reden: Privacy
93.68% gewijzigd
Een vriendin kreeg tijdens haar zwangerschap van de eerste te horen dat een aar sigaretten per dag in haar geval te verkiezen was boven de stress van stoppen met roken, al was dit wel een uitzonderlijke situatie want zij zat in een blijf van mijn lijfhuis. Toch kan ik me voorstellen dat het niet veel helpt om zo iemand daar dan drie keer per dag op te wijzen dat het slecht is. Vond ik ook zo irritant van die bekende Nederlanders in Vier handen op 1 buik, er spreekt zoveel superioriteit uit.
Alle reacties Link kopieren
@ turquasi

Vanaf het moment dat je bewust zwanger wilt worden, zou ik stoppen met roken en drinken.

Wanneer je onverwachts zwanger bent, zou ik per direct stoppen, vanaf het moment dat je het weet.


Ik heb nooit gerookt en af en toe drink ik een glaasje wijn. Maar vanaf het moment dat ik stopte met de pil, heb ik geen druppel alcohol gehad. Ik vind het onverantwoord en dat is nog maar een understatement.

TO wat erg dat jij met dit geboren bent. Hoe ervaar jij dat in je dagelijks leven?
Alle reacties Link kopieren
fotoroid schreef:
09-11-2018 16:24
Dat is toch een nare opmerking? Zou je dat nou wel doen. Ik walg van dat soort opmerkingen..
Tja, ik weet het niet. Op dat moment had ik wel zoiets van "waar bemoei jij je mee???" en voelde ik meteen de behoefte om mezelf te gaan verdedigen. Maar tegelijkertijd heb ik zelf ook de neiging om iets te zeggen als ik een zwangere vrouw zie roken. Ik zeg niks hoor, want het zijn mijn zaken niet, maar ik vind het heel erg lastig om te zien. Een vriendin van mij bleef wel gewoon 2.0% drankjes drinken en dat vond ik ook lastig, ze dronk er zo 3 op een avond en dat is toch weer een heel glas alcohol. Toch heb ik daar nooit iets van gezegd, want ze is intelligent genoeg om zelf die keuze te maken en ze weet echt wel wat de gevolgen kunnen zijn.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
Is opgelost, dankjewel! :)
anoniem_361454 wijzigde dit bericht op 19-03-2019 16:30
Reden: Privacy
96.43% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Is opgelost, dankjewel! :)
anoniem_361454 wijzigde dit bericht op 19-03-2019 16:29
Reden: Privacy
92.29% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Lichtfluit schreef:
09-11-2018 16:48
Ik ken mijn moeder niet. Ik ben geadopteerd en ben er ongeveer 5 jaar geleden achter gekomen wie zij is. Ik weet van haar verslaving en vandaar dat ik in de richting FAS ben gaan onderzoeken bij mezelf.

Het doet me wel verdriet dat ik deze ziekte nu heb maar of ik het haar kwalijk kan nemen weet ik niet. Doe ik af en toe wel eens als ik een moeilijke dag heb waarbij niks lukt. Maar achteraf probeer ik me wel altijd in te leven in haar situatie. Is ook een stuk beter voor mezelf. Ik kan namelijk al heel goed woedend worden om niks vanwege FAS dus me extra druk maken om anderen incl. mijn moeder daar moet ik heel voorzichtig mee zijn ;)
Heftig zeg..ik hoop voor jou dat je het een goede plek kan geven allemaal
klinkt nogal overweldigend, hopelijk heb je steun van je adoptieouders
Alle reacties Link kopieren
Haasjehop schreef:
09-11-2018 16:37
Ik denk niet dat TO op deze groep doelt.
Nee, maar daar gaat dit soort topics wel snel heen. En het aantal zwangeren dat gewoon doordrinkt tijdens de zwangerschap is in Nederland toch heel beperkt hoor. Daar is niet echt meer een bewustwordingscampagne voor nodig.
Alle reacties Link kopieren
In mijn omgeving moet ik echt mijn best doen om uberhaupt alcohol te ontlopen, er word ook op gehamerd dat het ongezellig is als ik niet meedoe. Dat word nog wel een dingetje. Ik heb gemerkt dat er ook heel wisselend word gedacht over alcohol tijdens de zwangerschap. Dus het is helaas niet zo algemeen bekend.
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zodra we probeerde om zwanger te worden nooit gedronken na mijn eisprong. Nu drink ik al amper, misschien 1x per maand, dus heel moeilijk vond ik dat niet. Het liefst deed ik het dan alleen in de week dat ik ongesteld was. Zat opmerkingen gehad dat 'ik het wel overdreef' en 'in mijn tijd werd er niet zo panisch gedaan'. Ja prima hoor, maar ik dacht daar anders over.

Maar de opmerkingen (vooral van oude besjes) waren vaak dat '1 glaasje echt wel kon' of tijdens een wijnproeverij die onderdeel was van een dagtrip op vakantie: 'neem je toch 1 slok, dat kan echt geen kwaad hoor'. Ik snapte daar dus niets van. Boos werd ik er van.
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
Ik heb een aantal keren alcohol aangeboden gekregen toen ik zwanger was. Natuurlijk afgeslagen en dan volgde een hele discussie, want zwangere vrouwen zijn zo hysterisch tegenwoordig en je kunt echt wel één glaasje drinken.

Rustig uitgelegd dat het van mij niet zo hoeft, maar dat was allemaal belachelijk. Achteraf blij dat ik het nooit heb gedaan. Ik vind het niet zo nodig om een risico te nemen met een ontwikkelend kind.
Alle reacties Link kopieren
gioia82 schreef:
09-11-2018 16:47
Tja, ik weet het niet. Op dat moment had ik wel zoiets van "waar bemoei jij je mee???" en voelde ik meteen de behoefte om mezelf te gaan verdedigen. Maar tegelijkertijd heb ik zelf ook de neiging om iets te zeggen als ik een zwangere vrouw zie roken. Ik zeg niks hoor, want het zijn mijn zaken niet, maar ik vind het heel erg lastig om te zien. Een vriendin van mij bleef wel gewoon 2.0% drankjes drinken en dat vond ik ook lastig, ze dronk er zo 3 op een avond en dat is toch weer een heel glas alcohol. Toch heb ik daar nooit iets van gezegd, want ze is intelligent genoeg om zelf die keuze te maken en ze weet echt wel wat de gevolgen kunnen zijn.
Dat bedoelde ik dus eigenlijk met dat het een lastig onderwerp is. We zouden er wat van moeten zeggen, maar dan bemoei je je inderdaad met andermans zaken..
Alle reacties Link kopieren
Als kinderen FAS hebben, komt het toch altijd omdat hun moeders verslaafd waren aan alcohol en dus heel veel dronken.
Ik heb nog nooit gelezen over een zwangere vrouw die af en toe een glaasje dronk en een kind met het FAS syndroom kreeg.
(niet dat bovenstaande een aanbeveling is hoor, verre van)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven