Drinken tijdens zwangerschap

09-11-2018 15:54 86 berichten
Alle reacties Link kopieren
Opgelost, dankjewel! :)

Drinken tijdens de zwangerschap

Totaal aantal stemmen: 184

Ja, waarom zou dat niet kunnen (1%)
Ja, kan gewoon, alleen drugs is gevaarlijk (1%)
Een beetje moet af en toe kunnen (6%)
Nee, elke druppel alcohol kan gevaarlijk zijn (92%)
anoniem_361454 wijzigde dit bericht op 19-03-2019 16:32
Reden: Privacy
96.78% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
karin6789 schreef:
09-11-2018 17:05
Als kinderen FAS hebben, komt het toch altijd omdat hun moeders verslaafd waren aan alcohol en dus heel veel dronken.
Ik heb nog nooit gelezen over een zwangere vrouw die af en toe een glaasje dronk en een kind met het FAS syndroom kreeg.
(niet dat bovenstaande een aanbeveling is hoor, verre van)
hoe meer je drinkt hoe groter de kans op fas en hoe groter de kans dat er ook hevige afwijkingen zijn

maar ook met een paar enkele glazen kunnen er al afwijkingen worden geconstateerd. Alleen dat komt minder voor dus daar lees je ook nooit over.

en foetus kan alcohol niet afbreken. Dus ook 1 glas niet. en dat kan schade veroorzaken.
Wat dapper TO dat je dit topic opent en wat goed dat je er gehoor aan wilt geven vanuit jouw kant.
Wat betekent het hebben van FAS voor jou?
Ik heb begrepen dat er verschillende gradaties zijn en dat je het aan het uiterlijk vaak kunt zien. Is dat bij jou ook zo? En hoe is je band met je moeder nu? Ben je bij haar opgegroeid? Drinkt zij nog steeds?

Ik heb twee mensen in mijn omgeving die niet wisten dat ze zwanger waren en beiden heel lang hebben doorgedronken. En gerookt. En stevig ook. Eentje daarvan heeft idd een kindje met FAS gekregen. De ander niet. Gek toch? Hoe werkt zoiets?

Ik hoor ook dat het steeds meer voorkomt bij juist hoger opgeleide mensen. Daar is af en toe een wijntje toch meer geaccepteerd. De lagere klasse zou juist meer roken.

Ik heb ook wel eens gehoord van mensen die heel af en toe een wijntje namen en het echt dikke flauwekul vond dat niks meer mocht tegenwoordig.
Mijn moeder was er een van. Die rookte zelfs af en toe een blowtje: werd ze lekker rustig van.
Dat is nu toch ondenkbaar!

Met de kennis van nu zou je toch helemaal nul risico meer nemen zou je denken?
Alle reacties Link kopieren
Pinda-Kaas schreef:
09-11-2018 17:11
hoe meer je drinkt hoe groter de kans op fas en hoe groter de kans dat er ook hevige afwijkingen zijn

maar ook met een paar enkele glazen kunnen er al afwijkingen worden geconstateerd. Alleen dat komt minder voor dus daar lees je ook nooit over.

en foetus kan alcohol niet afbreken. Dus ook 1 glas niet. en dat kan schade veroorzaken.
Er is geen onderzoek naar gedaan.
Maar ik lees, dat enkele malen "doorzakken" (en dan drink je niet slecht een glaasje) of dagelijks 0,2 glas alcohol schade kunnen veroorzaken.
Alle reacties Link kopieren
gioia82 schreef:
09-11-2018 16:47
Tja, ik weet het niet. Op dat moment had ik wel zoiets van "waar bemoei jij je mee???" en voelde ik meteen de behoefte om mezelf te gaan verdedigen. Maar tegelijkertijd heb ik zelf ook de neiging om iets te zeggen als ik een zwangere vrouw zie roken. Ik zeg niks hoor, want het zijn mijn zaken niet, maar ik vind het heel erg lastig om te zien. Een vriendin van mij bleef wel gewoon 2.0% drankjes drinken en dat vond ik ook lastig, ze dronk er zo 3 op een avond en dat is toch weer een heel glas alcohol. Toch heb ik daar nooit iets van gezegd, want ze is intelligent genoeg om zelf die keuze te maken en ze weet echt wel wat de gevolgen kunnen zijn.
Blijkbaar niet, anders deed ze het niet. Ik heb 0,0 begrip voor vrouwen die denken dat ze gewoon kunnen blijven roken of drinken tijdens de zwangerschap. Je zet moedwillig de gezondheid van je ongeboren kind op het spel. En vrouwen die zeggen dat ze blijven roken en dat "het hoofdje dan zo lekker klein blijft en de geboorte makkelijker gaat"? Die mogen ze gelijk het ouderschap ontzeggen.
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nu 5 maanden bezig met zwanger worden en drink vanaf de ovulatie niet meer tot ik ongesteld wordt. Maar het is best lastig af en toe: constant de vraag of je zwanger bent! Terwijl je dat niet bent of nog niet weet.

En je leeft toch een beetje in 2 blokken: voor en na je eisprong. Kan mij voorstellen als het jaren duurt dat je op een gegeven moment denkt het zal wel. Ken ook weinig mannen die minder of stoppen met drinken tijdens het proberen om een kind te krijgen...
Heel veel mensen drinken tijdens de zwangerschap, hoor. Hier op Viva was laatst nog een topic over drinken in de eerste weken en enorm veel vrouwen zeiden dat het de eerste 6 weken niet uitmaakt of en hoeveel je drinkt en dat daarna met enige regelmaat een drankje ook echt geen verschil zou maken.

De voorlichting mag dus nog best wat opgeschroefd worden
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er gisteren nog een discussie over gehad. Goede vriendin van schoonfamilie heeft bijna een pakje per dag gerookt tijdens beide (bewuste) zwangerschappen.. "ja stoppen betekend te veel stress en dat kan ze nu gewoon niet aan" was het excuus.. nu is baby 2 een paar weken geleden geboren en ondanks de stress van 2 kids (baby en een van 1.5) doet ze nu wel ineens een stoppoging..
Mijn opmerking dat dat 2 kinderen te laat is, werd niet echt gewaardeerd.

Wat ik nog veel erger vind is dat er nu een dame is die momenteel ook zwanger probeert te worden haar als voorbeeld neemt om het "niet zo nauw te hoeven nemen met alle regeltjes". Energiedrankjes en rauw vlees bijv. moeten prima kunnen als de rookster ook 2 gezonde kids op de wereld heeft gezet..
Mijn uitleg waarom die "regeltjes" over roken/alcohol/cafeïne en mogelijk ziekteverwekkende voeding er nou eenmaal zijn én dat nog helemaal niet bewezen is dat deze kinderen gezond zijn of blijven dankzij de rookster is helaas (vooalsnog) aan dovemansoren..

Extra frustrerend als ik werkelijk alles probeer te bewerkstelligen om gezond zwanger te worden na 2 miskramen..
Alle reacties Link kopieren
Mijn verloskundige legde het uit dat ergens in de zwangerschap een moment is in de ontwikkeling van de baby waarbij alcohol tot een afwijking kan leiden.
Dit moment is bij iedere zwangere anders waardoor het niet te zeggen is wanneer alcohol schadelijk is. Maar 1 glas kan op dat moment al schade aanrichten.

Dit wist ik zelf ook niet waardoor ik ook besloot zelfs 1 slok komt er al niet in. Ook was hierdoor nogal panisch over kaasfondue maar na logisch nadenken kwam ik ook wel tot de conclusie dat dat geen boosdoener is.

Normaal dronk ik na mijn eisprong ook al niet meer maar helaas 2 dagen voor mijn positieve test toch 3 glazen op. We hadden een verjaardag ik rekende na bijna 2 jaar nergens op en we gingen 4 dagen later op vakantie dus zwanger zijn was niet eens handig. Baal ik ervan een beetje wel maak ik me zorgen nee niet echt volgens de verloskundige zat de baby nog in het innestelingsproces.
Wat ik hiermee wil zeggen wel of niet drinken tot aan een positieve test blijft een gevoels kwestie.

Voor To vind ik het spijtig maar wel heel dapper om hier aandacht aan te besteden!
Niets is wat het lijkt..
Alle reacties Link kopieren
Tsja maar qua eten zijn we ook doorgeslagen in Nederland. Af en toe een plak gedroogde ham of salami en onbakken taugé kan geen kwaad.
Alle reacties Link kopieren
Vissen86 schreef:
09-11-2018 17:29
Ik heb er gisteren nog een discussie over gehad. Goede vriendin van schoonfamilie heeft bijna een pakje per dag gerookt tijdens beide (bewuste) zwangerschappen.. "ja stoppen betekend te veel stress en dat kan ze nu gewoon niet aan" was het excuus.. nu is baby 2 een paar weken geleden geboren en ondanks de stress van 2 kids (baby en een van 1.5) doet ze nu wel ineens een stoppoging..
Mijn opmerking dat dat 2 kinderen te laat is, werd niet echt gewaardeerd.




Is ook een lompe en onnodige opmerking.
Kinderwens2018 schreef:
09-11-2018 17:32
Tsja maar qua eten zijn we ook doorgeslagen in Nederland. Af en toe een plak gedroogde ham of salami en onbakken taugé kan geen kwaad.
Je kind kan er van dood gaan maar verder kan het geen kwaad.


En nee het hoeft niet eens te zijn van het rauwe vlees, maar zou jij het zelf kunnen vergeven??
Alle reacties Link kopieren
Nou ik denk dat we in NL doorschieten. Ik heb 2 miskramen gehad terwijl mij overal netjes aan hield. Dan relativeer je wat meer en weer je dat niet alles maakbaar is.
ik heb 4 miskramen gehad en in mijn omgeving mensen die een kindje verloren te hebben. Geen reden voor mij om dan maar risico's te nemen dat mijn kind (later) gezondheidsproblemen krijgt.
Alle reacties Link kopieren
Bij twijfel kijk ik ook naar de Belgische richtlijnen: https://www.kuleuven.be/ugp/patientinfo ... angerschap

Aangezien ik in de grenstreekwoo ben opgegroeid heb ik ook Belgische vriendinnen, de regels zijn dan echt anders, soms best hilarisch...
Ik heb geen druppel gedronken tijdens mijn zwangerschap maar het roken kon ik niet helemaal laten.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat bijna iedere zwangere wel weet dat alcohol slecht is, maar ik denk dat er toch een aantal zijn die de boel bagatelliseren en denken "dat het wel mee valt/een glaasje af en toe kan best".
Alle reacties Link kopieren
Geen druppel alcohol gedronken vanaf het moment dat ik wist dat ik zwanger kon zijn. Dat was in mijn geval niet moeilijk want ik werd zwanger dankzij IVF.

Waar ik wel helemaal stapelgek van werd waren de mensen die me kwamen vertellen dat alcohol slecht voor je is als ik een 0.0 biertje dronk op het terras. Zette de 0.0 maar pontificaal naar buiten gericht op een gegeven moment zodat men het kon zien. Dus ik heb niet het idee dat het weinig bekendheid heeft.

Wat rot voor jou TO :redrose:
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
HaPu schreef:
09-11-2018 17:29
Heel veel mensen drinken tijdens de zwangerschap, hoor. Hier op Viva was laatst nog een topic over drinken in de eerste weken en enorm veel vrouwen zeiden dat het de eerste 6 weken niet uitmaakt of en hoeveel je drinkt en dat daarna met enige regelmaat een drankje ook echt geen verschil zou maken.

De voorlichting mag dus nog best wat opgeschroefd worden
Meen je dat nou? Ernstig.
lux- schreef:
10-11-2018 00:17
Geen druppel alcohol gedronken vanaf het moment dat ik wist dat ik zwanger kon zijn. Dat was in mijn geval niet moeilijk want ik werd zwanger dankzij IVF.

Waar ik wel helemaal stapelgek van werd waren de mensen die me kwamen vertellen dat alcohol slecht voor je is als ik een 0.0 biertje dronk op het terras. Zette de 0.0 maar pontificaal naar buiten gericht op een gegeven moment zodat men het kon zien. Dus ik heb niet het idee dat het weinig bekendheid heeft.

Wat rot voor jou TO :redrose:
Ik kreeg ook boze blikken toen ik met een glas bier (0,0) in de kroeg zat ja. Dat was wel vervelend.

Als zwangere vrouw wordt je juist veel bekritiseerd op je keuzes is mijn ervaring. Iedereen bemoeit zich ineens met je. Ik vond dat wel heftig, omdat de algehele consensus in Nederland is, dat je als volwassen persoon zelf je keuzes mag maken, maar dat geldt in mindere mate als je zwanger bent.
Kinderwens2018 schreef:
09-11-2018 17:32
Tsja maar qua eten zijn we ook doorgeslagen in Nederland. Af en toe een plak gedroogde ham of salami en onbakken taugé kan geen kwaad.
Hoezo doorgeslagen? De wetenschap is gewoon veel verder nu dan vroeger. Waarom zou je bewust het risico willen nemen ten koste van je ongeboren kind?
Hoe egoïstisch.
Alle reacties Link kopieren
@lilly omdat over 10 jaar we anders 9 maanden in coma worden gebracht omdat alles schadelijk is. Ik wielren en ski ook als ik zwanger ben, stel je voor!! Risico’s horen bij het leven en risico van 0,01% neem ik.

Voedingsadvies in België is dat gedroogde vleeswaren wel mogen, aangezien mijn vader Belgisch is, krijg ik van nichten van die kant wat dingen mee. We hebben eens de voedingsadviezen vergeleken een daar zitten toch wel verschillen in. Net als tips voor babies, soms tegenstrijdig! Was best hilarisch.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb flink gedronken tijdens mijn zwangerschappen: jasmijnthee, grote bekers cappuccino, karnemelk, spa rood en optimel limoen waren favoriet.

Maar nee: ik ken werkelijk niemand die echt glazen gedronken heeft tijdens de zwangerschap.
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Alle reacties Link kopieren
En nog iets: ik vind je een topvrouw dat je dit (over FAS) durft te schrijven hier Lichtfluit! Compliment.
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Kinderwens2018 schreef:
10-11-2018 13:42
@lilly omdat over 10 jaar we anders 9 maanden in coma worden gebracht omdat alles schadelijk is. Ik wielren en ski ook als ik zwanger ben, stel je voor!! Risico’s horen bij het leven en risico van 0,01% neem ik.

Voedingsadvies in België is dat gedroogde vleeswaren wel mogen, aangezien mijn vader Belgisch is, krijg ik van nichten van die kant wat dingen mee. We hebben eens de voedingsadviezen vergeleken een daar zitten toch wel verschillen in. Net als tips voor babies, soms tegenstrijdig! Was best hilarisch.
Mijn vader is Surinaams van afkomst, zal ik dan die richtlijnen volgen?
Als je kind met een afwijking wordt geboren die jij mogelijk had kunnen voorkomen zou je het dan nog hilarisch vinden?
Ik zou nooit een richtlijnen van mijn eigen gyn/verlos negeren om die van mijn buitenlandse nicht te volgen.
EvyBlissy schreef:
10-11-2018 13:51
En nog iets: ik vind je een topvrouw dat je dit (over FAS) durft te schrijven hier Lichtfluit! Compliment.
En dit!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven