Eerste echo niets te zien

16-06-2020 08:29 62 berichten
Hallo dames,

Ik ben op zoek naar iemand die ook zoiets heeft mee gemaakt. Ik heb door PCOS een onregelmatige cyclus, en we zitten nu tussen 2 IVF pogingen in, door corona moeten we lang wachten.. Maar toch ben ik tegen alle verwachtingen in zwanger geraakt! Blij dus! Nu hadden wij gisteren onze eerste echo, waarbij ik precies 6 weken zwanger zou zijn.. (Ik kreeg een extra vroege echo door een miskraam 2 jaar geleden). Maar op de echo was niets te vinden?! De verloskundige zei zelfs dat ze de zwangerschapsring niet echt kon vinden. In eerste instantie dacht ze dat ik korter zwanger was dan dat ik dacht, maar daarna dacht ze dat toch weer niet.. En kwam het erop neer dat ik waarschijnlijk een miskraam had en ik mag over een week nog een echo komen doen om te kijken hoe het ervoor staat. Verder geen bloed geprikt of niets. Nu was ik gisteren nogal intens verdrietig dat dit na zo lang proberen weer een miskraam is, dat ik verder niet door heb gevraagd... Wat dus resulteert dat ik nu met een hoop vragen zit. Is er iemand die hier zoiets heeft meegemaakt? Mijn vriend meent overigens wel een donkere vlek (zwangerschapsring/vruchtzak te hebben gezien?) Ik geloof t ook, maar weet het niet zeker ik was helemaal in shock dat het mis was, en bleef maar naar haar fronsende gezicht kijken. Stom stom stom!

Eerst even een paar feitjes:
4 mei - laatste menstruatie
18 mei - positieve ovulatietest
4 en 5 juni - positieve zwangerschapstest
7 juni - positieve digitale clearblue, die zei 2-3 weken zwanger.

Mijn vragen hierover:

- Een vruchtzak/zwangerschapsring word normaal 4-7 dagen na je NOD gevormd. Dus deze zou ik dan toch allang moeten hebben?
- Als er geen vruchtzak zou zijn, en de placenta in de vruchtzak zorgt ervoor dat je hcg blijft aanmaken, hoe kan ik dan nog steeds alle zwangerschapssymptomen hebben? (Gezwollen buik, pijnlijke borsten, gerommel in mijn buik)
- Als er geen vruchtzak zou zijn, en ik heb een miskraam, maar ik vloei nog niet, hoe is dit dan mogelijk? Bij een miskraam heb je toch kramp en bloed verlies omdat je als eerste de vruchtzak gaat verliezen? En het eerste wat je lichaam aanmaakt als je zwanger bent is de vruchtzak. Bij de meeste miskramen is er juist een lege vruchtzak te zien, hoe kan ik dan niet eens een vruchtzak hebben terwijl ik al 1,5 week geleden een positieve test had?
- Is het mogelijk, dat ik na de bevruchting, een hele late innesteling heb gehad, maar dat ik daarom dus veel korter zwanger ben dan ik denk? (maar HCG word toch door je lichaam aangemaakt vanaf het moment van de bevruchting??)
- Is er iemand die dit heeft meegemaakt en uiteindelijk toch een goeie zwangerschap heeft gehad?


Sorry, erg lang verhaal geworden, ik ben erg verward. En ik weet dat er ook nog eens kans is op een BBZ, maar ze heeft geen bloed geprikt, en daar volgens mij? Niet eens naar gezocht... het iig niet benoemd. Dus ik wacht dat heel even af, kan als ik pijn krijg altijd bellen.
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn dochter was ook niks te zien, de week daarna ook niet, pas na 7 weken was er een klein vruchtje te zien. Maak jezelf niet gek, wacht het rustig af en ga niet al die informatie op het internet opzoeken dat maakt je alleen maar rustelozer. Op dit moment kun je niet meer doen dan afwachten. Sterkte! Ik hoop op goed nieuws.
Vanochtend de verloskundige terugbellen en je vragen daar stellen.
De placenta wordt pas vanaf een week of 8 aangelegd, daarvoor zorgt de eierstok voor de afgifte van het zwangerschapshormoon. En dat kan wel even doorgaan bij een miskraam. Het neemt dan wel langzaam af.

En je kunt ook nog wel zwanger zijn, dat heb ik ook gehad. Late innesteling (wel een natuurlijke zwangerschap, geen IVF) die circa 10 dagen verschilde met wat ik uitgerekend had. Het kon niet een late eisprong zijn, want die had ik gemeten (en toen gericht seks gehad rond die datum).
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dit echt de keerzijde van vroege echo’s, je hoort en leest dit zo vaak. Je kunt alleen maar afwachten. Nu is zo’n echoscopiste een geoefende kijker maar het klinkt ook heel pril allemaal. Veel sterkte en ik duim voor je! Wat je kan doen is nog zo’n test halen om te kijken of je hc is toegenomen.
Alle reacties Link kopieren
Bah wat een onzekerheid. Kan me goed voorstellen dat je niet meer wat je moet denken. Ik zou je vk bellen, haar vertellen dat veel in een waas bijlangs is gegaan en je vragen aan haar stellen. Je bent natuurlijk heel vroeg voor een echo. Fijn dat je eerder mocht komen, maar nu slaan wel alle twijfels toe omdat het nog zo vroeg is.

Anyway, ik zou haar bellen. Sterkte meid, ik duim!!
Alle reacties Link kopieren
Waarom zou de verloskundige bloed moeten prikken?

Of je nou nog zwanger bent of er een miskraam op komst is in beide gevallen zit het hcg hormoon nog in je bloed.

Die vroege echo's zouden ze af moeten schaffen. Zorgt alleen maar voor onduidelijkheid.

Ik vind het trouwens vreemd dat je verloskundige nu adl zo stellig beweerd dat het een miskraam zou zijn.

Zelf ook een vroege echo gehad waarop eigenlijk niets te zien was en een week later toch een kloppend hartje en ik ben lange niet de enige.

Maar ja even goed kan het een beginnende zwangerschap zijn die toch mis gelopen is.
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp je vragen en denk dat veel vrouwen hier ook antwoord op kunnen geven (was zelf ook al heel verhaal aan typen) Maar de meest betrouwbare bron is verloskundige zelf. Hier ga je heel veel verhalen lezen die juist voor onrust gaan zorgen of tegenstrijdigheden. Oftewel, even bellen met dat 06nr wat je altijd mag bellen met vragen e.d. Dat is niet meer dan logisch!
6wkn is ook echt vroeg voor echo, zeker voor apparaat bij verloskundige en als dan innesteling toch wat later is geweest...er zijn zoveel mogelijke opties
Wat een achtbaan zal dit zijn!
Ik hoop voor jullie dat het inderdaad zoiets is en dat je volgende week naar leuke echo kijkt :)
Bloed prikken zou handig kunnen zijn, omdat als je een paar dagen later (dag of 3) weer bloed zou prikken en t hcg is gedaald, dan kun je zien of het inderdaad een miskraam is.
En ik vond het, achteraf gezien inderdaad niet zo fijn dat ze al zo zeker is van een miskraam, als ik jullie verhalen hier lees.
Misschien moet ik haar vandaag toch nog eens bellen... Zodat ze misschien wat vragen kan beantwoorden.

Tiana, oh wat fijn! Hopelijk is dit bij mij ook zo.... Durf er bijna niet op te hopen, maar toch😊

Ok. Vast bedankt voor een aantal antwoordjes!
Rvis schreef:
16-06-2020 08:46
Bloed prikken zou handig kunnen zijn, omdat als je een paar dagen later (dag of 3) weer bloed zou prikken en t hcg is gedaald, dan kun je zien of het inderdaad een miskraam is.
En ik vond het, achteraf gezien inderdaad niet zo fijn dat ze al zo zeker is van een miskraam, als ik jullie verhalen hier lees.
Misschien moet ik haar vandaag toch nog eens bellen... Zodat ze misschien wat vragen kan beantwoorden.

Tiana, oh wat fijn! Hopelijk is dit bij mij ook zo.... Durf er bijna niet op te hopen, maar toch😊

Ok. Vast bedankt voor een aantal antwoordjes!
Mag een vk wel eens bloed prikken?
Hiervoor kan je ook even de huisarts bellen.

En geen misschien, Gewoon bellen.
Mijn verloskundige zit in het geboortecentrum van het ziekenhuis, dat zou dus heel makkelijk kunnen.
Wij gaan vandaag weg voor een nachtje, dus vandaar dat ik even twijfel of ik nu nog ga bellen, voor we weg gaan...
Rvis schreef:
16-06-2020 08:57
Mijn verloskundige zit in het geboortecentrum van het ziekenhuis, dat zou dus heel makkelijk kunnen.
Wij gaan vandaag weg voor een nachtje, dus vandaar dat ik even twijfel of ik nu nog ga bellen, voor we weg gaan...
Wil je er de hele dag mee blijven rondlopen?
Bel even, echt hoor. Je valt ze er niet mee lastig, daar zijn ze voor. En dan kan jij hopelijk iets fijner een nachtje weg straks.
Alle reacties Link kopieren
Wat hier gezegd wordt over dat bloedprikken geen zin heeft klopt niet. Ik zou zeker bloed laten prikken. En dan drie dagen later weer. Zelfs de eerste uitslag zou al wat kunnen zeggen. Als die waarde te laag is, dan kan je je voorbereiden op een miskraam. Wanneer het drie dagen niet gestegen is, zegt dat genoeg. Als het niet meer mogelijk is om op korte termijn bloed te laten prikken kan je eventueel nog een cb test doen. Er moet dan 3+ weken staan. Maar kan me ook voorstellen dat je liever afwacht, hoor. Maar die onzekerheid is ook niet fijn en wanneer het niet goed is, is het fijner om het zo snel mogelijk te weten.
Verder kan je niet meer dan geduld hebben. Het is buiten jouw controle en dat maakt het zo moeilijk. Wie weet zie je over een weekje op de echo wel een heel mooi vruchtje!
Sterkte met de onzekerheid!
Ik heb de verloskundige gebeld, ze gaat me terug bellen. Heb een hele lijst vragen gesteld. Maar degene die gisteren de echo had gemaakt was momenteel even niet bereikbaar, dus zij belt me nog terug.
Wel zei ze nu, dat haar collega had opgeschreven dat er wel iets te zien was, maar dat er niets “in” zat. Dus dat het nog alle kanten op kon gaan. Dit is dus echt niet hetzelfde wat ze gisteren zei. Dus ik ben benieuwd wat ze gaat zeggen als ze terug belt. Ook heb ik voorgesteld om bloed te prikken eventueel...

Eventjes afwachten nu dus. Misschien kan ik vragen of ik vrijdag nog een echo mag ipv dinsdag? Dan moet er toch ook al verandering te zien zijn lijkt me.
Zo te lezen ben je echt nog maar kort zwanger, en het is niet ongewoon dat er nog maar weinig te zien is.
Ik zou tot dinsdag wachten, dan is het namelijk nog steeds vroeg.
Sterkte!
Weet niet hoelang je zwanger bent maar bij mij waren er 2 vrucht zakjes te zien op de eerste echo van 6 weken
Alle reacties Link kopieren
Raar dat er geen bloed is geprikt?

Je zou dus ongeveer 5,5 week zwanger zijn nu.. dan hoor je ip wel een vruchtzakje met dooierzak te zien in de baarmoeder.. om een embryo te zien kan het zeker te vroeg zijn. Bel anders even met ze om te vragen wat er precies beschreven is obv het echobeeld? Geen foto meegekregen?

Er zit niks anders op dan een week af te wachten. Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
oh mosterd.. er is dus wel wat in de baarmoeder te zien..
Alle reacties Link kopieren
Rvis schreef:
16-06-2020 09:50
Ik heb de verloskundige gebeld, ze gaat me terug bellen. Heb een hele lijst vragen gesteld. Maar degene die gisteren de echo had gemaakt was momenteel even niet bereikbaar, dus zij belt me nog terug.
Wel zei ze nu, dat haar collega had opgeschreven dat er wel iets te zien was, maar dat er niets “in” zat. Dus dat het nog alle kanten op kon gaan. Dit is dus echt niet hetzelfde wat ze gisteren zei. Dus ik ben benieuwd wat ze gaat zeggen als ze terug belt. Ook heb ik voorgesteld om bloed te prikken eventueel...

Eventjes afwachten nu dus. Misschien kan ik vragen of ik vrijdag nog een echo mag ipv dinsdag? Dan moet er toch ook al verandering te zien zijn lijkt me.

Het menselijk brein werkt niet altijd zo goed als we denken. Het kan zijn dat je door de schrik/schok dingen anders gehoord/geïnterpreteerd hebt. Heeft ze inmiddels teruggebeld?
Ik ben vandaag weer voor een echo geweest, maar behalve meerdere holtes in mijn baarmoeder was er niets te zien. Volgende week een afspraak bij de gynaecoloog om te kijken en een gesprek over hoe en wat met mijn miskraam aangezien er nog steeds geen tekenen zijn dat het vanzelf op gang komt...

Heeft iemand dit ooit eerder op een echo gezien? Verschillende holtes? Zij had er verder geen uitleg over.
Alle reacties Link kopieren
Voortaan dit soort vragen direct stellen of je verloskundige terugbellen als je later nog vragen bedenkt. Er is namelijk niets wat iemand hier jou nu kan vertellen wat je meer zekerheid geeft. Sterkte.
Oei, da's niet best. En inderdaad: ga terugbellen. Wij hebben allemaal niet meegekeken of -geluisterd.
Ik heb dit aan haar gevraagd, ze had er geen antwoord op. Het is ook niet de vraag of jullie weten wat het is, het is de vraag of iemand het heeft meegemaakt.
Alle reacties Link kopieren
Als zo lees gaan ze echt uit van miskraam, wat ontzettend verdrietig. Geen ervaring met de holtes. Hoe gaat nu met je?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven