Ervaringen pop-poli?

28-05-2017 20:27 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nu voor de tweede keer zwanger, eerste trimester, en ik heb de laatste jaren veel psychische klachten gehad, maar daar ook heel hard aan gewerkt. Ik heb nu nog steeds begeleiding van een psycholoog, en slik medicatie. Omdat ik nu veel beter weet hoe de dingen bij mij werken, kan ik ook beter mijn zwangerschap en kraamtijd ingaan (hoop ik 😜). Ik heb ook gelezen over de pop-poli, en ik ben eigenlijk benieuwd naar jullie ervaringen daarmee?
Heeft het meerwaarde ten opzichte van een fijne verloskundigenpraktijk en een 'eigen' psycholoog en psychiater? Ik lees op de site ook over maatschappelijk werk; word je ook goed begeleid in het aanvragen van de juiste extra hulp, mocht dat nodig zijn? En is er een vast beleid over al dan niet afbouwen van antidepressiva tijdens de zwangerschap? Ik wil namelijk ontzettend graag thuis bevallen, maar ja, als dat niet kan, dan kan het niet...

Alvast bedankt!
soggie wijzigde dit bericht op 28-05-2017 23:31
6.92% gewijzigd
.
ik lees even mee, heb me onlangs na even twijfelen ook aangemeld bij de pop poli, ook door psyschische klachten in het verleden. Heb eind juni een afspraak. TO ik vind t alleen maar goed als je daar naar toe gaat! Baat het niet dan schaadt het niet denk ik, en je bent er iig op tijd bij mocht je je toch slecht voelen!
http://praktijk-hagedoorn.nl/assets/upl ... rschap.pdf

Ik hoor er goede verhalen over !
Ik heb er vanuit mijn werk ervaring mee. Mijn ervaring is super positief. Het is gewoon heel prettig als alles goed samenwerkt
Ik zou er zeker gebruik van maken als je antidepressiva of andere psychofarmaca gebruikt. Voor zover ik weet is het standaard beleid bij bepaalde antidepressiva ziekenhuisbevalling, omdat het kind gemonitord moet worden na de geboorte. Verschilt per medicament. Heb je al gekeken/ laten kijken naar de medicijnen die je nu gebruikt icm zwangerschap?
Ik ben nog maar kort zwanger, en mijn ad kunnen sowieso samen gaan met zwangerschap, en ook met borstvoeding. Ik weet dat je een paar dagen in het ziekenhuis moet blijven ivm controle voor het kind, en daarom wil ik misschien juist wel afbouwen, maar natuurlijk alleen als dat verantwoord is!
.

Ik ben best heel streng voor mezelf en vind het moeilijk om hulp te vragen en in te schakelen, daarom vind ik het fijn als er daar ook over wordt nagedacht.

Ik ga het sowieso bespreken met de verloskundige natuurlijk, voor hen zal het ook niet de eerste keer zijn dat ze iemand verwijzen naar een pop-poli.
soggie wijzigde dit bericht op 28-05-2017 22:50
9.65% gewijzigd
.
Minimuiss, kun je iets meer vertellen over je werk of wat je zo superpositief maakt? Of ben je dan bang voor herkenbaarheid misschien?
.
En bedankt voor de link canofcoke!
(ik weet dat er een kenniscentrum bestaat van zwangerschap een psychiatrische ziekten, daar had ik ook al op gekeken, volgens mij staat het daar ook op).
.
Sowieso doen maar eigenlijk vind ik je nogal laat. Waarom heb je je niet vóórdat je zwanger raakte laten doorverwijzen door je huisarts? Dan had je medicatie (ad plus evtl andere) al voor je zwanger werd aangepast kunnen worden: sommige dingen zijn echt schadelijk voor de ongeboren vrucht.
En sowieso lijkt me dat je toch eerst info gaat halen voor je zoiets ingrijpends ondergaat. Ik heb bij de pop poli eerst een oriënterend gesprek gehad en daarna ging mijn traject pas starten nadat ik zwanger was geworden.
Anyway: zsm je huisarts bellen voor een verwijzing!
cosmopolitan2208 schreef:
28-05-2017 23:07
Sowieso doen maar eigenlijk vind ik je nogal laat. Waarom heb je je niet vóórdat je zwanger raakte laten doorverwijzen door je huisarts? Dan had je medicatie (ad plus evtl andere) al voor je zwanger werd aangepast kunnen worden: sommige dingen zijn echt schadelijk voor de ongeboren vrucht.
En sowieso lijkt me dat je toch eerst info gaat halen voor je zoiets ingrijpends ondergaat. Ik heb bij de pop poli eerst een oriënterend gesprek gehad en daarna ging mijn traject pas starten nadat ik zwanger was geworden.
Anyway: zsm je huisarts bellen voor een verwijzing!
Reacties gelezen? TO noemt dat haar medicatie kan met zwangerschap en borstvoeding. En misschien is de zwangerschap niet gepland? Beetje snel oordelend dit.

TO, je vraagt niet alleen hulp voor jezelf, maar ook voor jullie (ongeboren) kind. Heb je er al met je huidige behandelaar over gesproken?
Luna_ schreef:
28-05-2017 23:15
Reacties gelezen? TO noemt dat haar medicatie kan met zwangerschap en borstvoeding. En misschien is de zwangerschap niet gepland? Beetje snel oordelend dit.

TO, je vraagt niet alleen hulp voor jezelf, maar ook voor jullie (ongeboren) kind. Heb je er al met je huidige behandelaar over gesproken?
Inderdaad Luna, je hebt gelijk. Ik heb al lang behandeling van psycholoog en psychiater, en heb bij de psychiater indertijd aangegeven dat de theoretische kans bestond dat ik zwanger zou kunnen worden, en of de medicatie die ik slikte dan een probleem zou zijn. Dat was het niet. En ik slik ook al heel lang foliumzuur, terwijl de kans op zwangerschap heel klein was, maar die verantwoordelijkheid wilde ik wel nemen.
Mijn psycholoog weet inmiddels dat ik zwanger ben (twee dagen nadat ik het zelf wist) en die heeft er vertrouwen in.

Ik heb deze week mijn intakegesprek met de verloskundige, en heb ook met hen op de dag van de positieve test al contact gehad over de medicatie.

Niet bedoeld als verdediging, maar als uitleg. Voordat het hele topic gaat over of ik het wel of niet goed gedaan heb, in plaats van over ervaringen met een pop-poli. Want misschien lezen er wel meer mensen mee die ook geïnteresseerd zijn in de antwoorden van anderen daarover ;-))
.
Ah kijk dat je ook een psychiater hebt vertelde het verhaal niet. Tja dan nog zou ik denk ik aan mn huisarts of psychiater om een verwijzing vragen.
Dan vooral omdat de 3 kennisvelden allemaal fysiek tegelijkertijd aanwezig zijn tijdens de vraaggesprekken. Dus ze kunnen gelijk aanvullen of onderbreken als ze overlap met elkaar hebben.
Ik heb me altijd heel begrepen en ondersteund gevoeld.
En niet onbelangrijk: met het verslag van de pop poli doen verloskundige en ziekenhuis niet moeilijk over bv langer blijven, extra kraamhulp etc :P
Soggie schreef:
28-05-2017 22:19
Minimuiss, kun je iets meer vertellen over je werk of wat je zo superpositief maakt? Of ben je dan bang voor herkenbaarheid misschien?
Ik begeleid gezinnen waarin één of beide ouders psychiatrische-, verslavings-, verstandelijke-,of sociale problemen hebben.
Ik heb geen goede ervaring met de pop-poli.

Twee miskramen, en de derde zwangerschap leek in eerste instantie ook fout te gaan. Dat is goed blijven gaan gelukkig, maar tussen week 6 en week 24 van de zwangerschap ben ik extreem bang geweest dat het niet goed zou gaan. Mijn zwangerschap was niet geheel zonder risico (veel medische begeleiding; veel echo's), maar ook weer niet zo dat ik bang hoefde te zijn voor dood- of vroeggeboorte. Maar ik was het wel.

Dus op naar de pop-poli. Ik gaf aan dat ik zo graag eens met een gynaecoloog wilde praten. Uitleg waarom mijn angst niet nodig was. Gewoon medische feiten horen. Daar was geen ruimte voor. En toen kreeg ik antidepressiva voorgeschreven. Ja dag.

Uiteindelijk heb ik mijn gynaecoloog zover gekregen een controle afspraak te gebruiken voor het gesprek dat ik zo graag wilde.

En toen was mijn angst voor 95% weg.
Maar naar die pop-poli ben ik niet meer geweest.
Ik snap je bericht niet. Wilde jij medische feiten horen?
Ik wilde gewoon weten hoe alles werkte. In mijn omgeving veel te veel vroeg- en doodgeboorten (door vroeg breken vliezen, korte baarmoedermond, navelstreng om nek, placenta-insufficiëntie, meconium in longen en zo nog wat dingen). Door twee miskramen en een medische zwangerschap kreeg ik angst voor die dingen. Mijn gynaecoloog heeft uitgelegd waarom ik daar medisch gezien niet bang voor hoefde te zijn. En dat hielp.
Voor de pop-poli telde alleen medicatie (die ik dus helemaal niet nodig had). Ze keken naar protocol en niet naar de mens.
EHR schreef:
29-05-2017 22:47
Ik wilde gewoon weten hoe alles werkte. In mijn omgeving veel te veel vroeg- en doodgeboorten (door vroeg breken vliezen, korte baarmoedermond, navelstreng om nek, placenta-insufficiëntie, meconium in longen en zo nog wat dingen). Door twee miskramen en een medische zwangerschap kreeg ik angst voor die dingen. Mijn gynaecoloog heeft uitgelegd waarom ik daar medisch gezien niet bang voor hoefde te zijn (althans het gebeurt, maar is niet standaard). En dat hielp.
Voor de pop-poli telde alleen medicatie (die ik dus helemaal niet nodig had). Ze keken naar protocol en niet naar de mens.
Maar de pop-poli is daar toch ook niet echt voor bedoelt? Dat is meer voor irreële angst en andere psychisch klachten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven