Geen zwangerschapscursus tijdens zwangerschap?

11-12-2011 10:43 64 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi hoi,

De titel van mijn topic dekt de lading wel zo'n beetje...

Zijn er zwangeren die geen zwangerschapscursus hebben gevolgd tijdens een tweede (of derde/vierde enz.) zwangerschap?

Ik ben zwanger van de tweede en tijdens de zwangerschap van onze dochter hebben mijn vriend en ik de cursus "samen bevallen" gevolgd. Dat is inmiddels 3 jaar terug, maar ik kan me nog herinneren dat het tijdens de bevalling eigenlijk allemaal wel vanzelf ging. Ik had mezelf dus eigenlijk voorgenomen om deze keer niks te doen.

Maar mis ik dan niet echt iets aan voorbereiding (mentaal en fysiek?)?

Hoe hebben de zwangeren zonder cursus de zwangerschap en bevalling ervaren (in vergelijking met misschien een eerdere zwangerschap waarbij je wel een cursus hebt gevolgd?)
Dat ' niet onder zwangeren zijn' was geen issue voor mij. Mijn schoonzus was zwanger en op mijn werk waren we met 5 tegelijk zwanger. Werd zelf beetje kriebelig op het eind van al dat zwangergeklets
If God is watching us, the least we can do is be entertaining
Ik heb bij de eerste zwangerschap braaf een cursus gedaan. Heb daar leren puffen, verder voegde het voor mij niets toe. Ik vond de sfeer vreselijk, voelde geen enkele binding met de andere vrouwen. Ik ben er toen braaf heen gegaan, omdat ik dacht dat het moest, maar het was niks voor mij.

Bij de tweede ben ik dus niet meer gegaan. En nee, daar heb ik niets aan gemist.
Ik moet helemaal niks!
En dat eeuwige vergelijk...getver..
Ik ben ook nooit op cursus geweest, vond het niet nodig. De enige ademhalingsinstructie die ik heb gehad, was van mijn vroedvrouw tijdens de weeën (rustig inademen door je neus, uitademen door je mond, that's it), en ik instrueerde hem en mijn vriend om stil te zijn tijdens het wegpuffen van de weeën. De bevalling ging helemaal goed en snel, te snel voor een epidurale zelfs
@ 19juni:

hier nog erger zelfs:

ik ben bevallen met mijn moeder in het ziekenhuis,ex-man zat in de rokerruimte,hij had een bevalling bijwonen echt niet getrokken en mijn moeder bood zich aan, mijn moeder heeft dus mijn gescheld moeten verduren, ik wilde zelfs midden tijdens de bevalling naar huis, zonder kind, zo'n pijn had ik, als ik daar nu aan denk word ik boos op mezelf, zou zoon geen moment willen missen.

( maar ik vind en vond dat wel prima zo met mijn moeder, daar niet van, wist dat al heel de zwangerschap )
Wel cursus gedaan , niets aan gehad. Sterker nog, heb dat mens vervloekt tijdens de bevalling. Alles ging precies zoals zij gezegd had dat het niet moest. Bijv op je rug liggen met opgetrokken benen. Maarja, de bevalling werd zo gecompliceerd , ik had niets meer te willen. Wel heb ik iets gehad aan het boek 'duik in je weeen' . Vooral de ' deze wee is zo weer weg ' mantra.
Inderdaad princessetamtam, niemand die het in praktische zin echt gemist heeft.

Zo'n verplicht uurtje baby vond ik nooit echt denderend, maar nu schiet het er wel wat meer bij in (druk druk druk thuis)... Merk dat ik een stuk nuchterder in deze zwangerschap sta, da's wel fijn.

Heb ook wel het vertrouwen dat het goed komt tijdens de bevalling, maar ik vroeg me meer af of mensen een cursus hebben gemist op andere vlakken, bijvoorbeeld contact met andere zwangeren en wat gerichter bezig zijn met je zwangerschap (omdat ik merk dat het nu drukker is thuis en het er dus soms bij inschiet...).
Ik heb twee kinderen en nooit een cursus gevolgd. Bij de eerste weleens wat over gevraagd bij de VK, maar zij (toch best wel een rozewolktypetje) noemde de pufklas een theekransje Toen heb ik besloten om niet te gaan.

Ik denk dat het wel heel erg afhankelijk is van hoe je zelf bent. Je hebt al eens een bevalling meegemaakt, dus je weet al hoe je reageert.

Ik heb steeds in gedachten gehouden dat je de pijn van een bevalling nodig hebt, en dat je er, op het moment dat je denkt dat je echt niet meer kan, er bijna bent. En dat puffen heeft een verpleegster een keer voorgedaan. En toen wist ik het wel.

Wat een voordeel kan zijn van wel naar een cursus gaan, zijn de contacten die je opdoet. Je kent dan een hele groep vrouwen met kinderen van dezelfde leeftijd. Maar als je daar geen behoefte aan hebt, is het volgens mij helemaal niet nodig.
ik heb 2 keer gegaan, van de 8 bijenkomsten, gelukkig was de cursus wel goedkoop ( 40 gulden ofzo ), die overgebleven 30 mochten ze van mij in hun zak steken.

ik denk dat het idd heel erg ligt aan hoe je in het leven staat of een cursus iets voor je is, het moet iig geen plicht zijn, in de rest van de wereld bevallen miljoenen vrouwen zonder, dat is bewijs genoeg dat het niet nodig is.

( nou ja daar heb je dan wel vaak meer een cultuur waar vrouwen elkaar helpen en steunen, dat is hier natuurlijk grotendeels weggevallen en een cursus probeert dat gat te dichten )
Samen bevallen gedaan, dat was echt stom! Theekransje van het Groene Kruis ofzo was wel heel gezellig. Leerde gelijk "lotgenoten" uit de buurt kennen waardoor (nu 17 jaar later) nog tseeds vriendschappen bestaan.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Ik heb tijdens mijn zwangerschap (de eerste, en tot nu toe enige zwangerschap) ook geen zwangerschapscursus gevolgd.

Wel zwangerschapsyoga, daar heb ik wel wat aan gehad, maar meer wat betreft leuke andere (intussen) jonge moeders ontmoeten en grappige weetjes etc.

De bevalling ging redelijk vanzelf, en zo verschrikkelijk snel dat ik niet eens tijd had om aan alle puf- en massage-technieken te denken .

Mocht ik een tweede keer zwanger worden (ligt voorlopig niet in de planning) dan zou ik ook de yoga overslaan..

Gewoon je gevoel volgen, en je hebt al ervaring, dus dat komt vast helemaal goed.

En gefeliciteerd trouwens!
Ik vond het best okee hoor die yoga. Lekker relaxed. Beetje liggen, muziekje aan, oefeningen doen, weer liggen en naar huis. Heel ontspannend. En ik vond het leuk dat m'n baby daar het drukst was, dus of hij vond het niks of hij vond het leuk

Ik herken niet dat opscheppen of vergelijken. Het was best gezellig. Nu ook geen contact meer en dat zou ik ook niet hoeven.
@eefjewentelteefje: die had ik moeten hebben tijdens de eerste bevalling, zo'n mantra! hahaha, werd op een gegeven moment gek van "altijd is kortjake ziek"...

Tja, iedereen bevestigd mijn vermoedens wel dat ik niet de enige ben die niet echt iets met zo'n cursus heeft... Weet ook niet waarom ik zo twijfel(de), hormonen?

Maar iedereen bedankt voor de snelle reacties en mocht er toch nog iemand zijn die er anders over denkt dan lees ik het graag!
Bij eerste zwangerschap wel een paar keer naar zwangerschapsgym geweest, ging eerste keer in sportkleding , wist ik veel dat we heel het uur over klachtjes en kwaaltjes gingen praten. Aan het puffen heb ik niets gehad, had alleen maar rugweeen, deed toen al wel zwangerschapszwemmen en dat vond ik wel leuk, gewoon lekker doorzwemmen en geen last van je buik hebben. Bij tweede zwangerschap alleen zwemmen gedaan, geen behoefte aan klachtenuurtjes en gemiep.
Dank je noodles!
geen dank ankielem !

ik denk dat alle zwangeren toch dat roze-wolk gevoel willen benaderen en daardoor het moeilijk vinden nuchter te blijven over zwangerschapscursussen die ergens toch een uiting daarvan zijn.

tuurlijk is een zwangerschap heel speciaal maar dat blijft het ook als je er nuchterder naar kijkt.

dat zwemmen lijkt me dan wel fijn, lekker fysiek ook, dat zou ik dan misschien wel doen als ik ooit nog eens nr.2 krijg ( zeer kleine kans maar goed ).
Zat zelf ook te twijfelen tussen zwemmen of yoga, omdat ik inderdaad niet zo bezig ben met alles rondom de bevalling... Mijn insteek was meer bezig zijn met de baby en eventueel contacten met andere zwangeren...

Maar ik twijfel of ik het inderdaad alle lessen vol ga houden (ben niet zo van de vaste avondjes...)... Er is niet echt iets vrijblijvends bij ons in de buurt, zelfs voor het zwemmen moet je een bepaald aantal lessen afnemen...
Bij allebei geen cursus gedaan.
Nooit iets aan cursus gedaan.

Drie keer probleemloos en snel bevallen.

Nooit iets gemist.
Ik ben twee maanden geleden bevallen van mijn eerste kindje en heb geen cursus gedaan.

Het leek me zoooo vreselijk, in zo'n clubje giebelige zwangeren. Ik ben niet zo gezellig en zag er echt tegenop om daar dan verplicht een beetje gezellig gaan lopen doen, blegh. Dus verder niet over nagedacht, gewoon geen cursus gedaan.

Toen de weeën eenmaal begonnen kreeg ik het eventjes benauwd ("wat nou als het me niet lukt omdat ik geen cursus gedaan heb?") maar realiseerde me al snel dat er op deze wereld waarschijnlijk meer kindjes zonder pufcursus dan mét ter wereld komen. Bevalling ging best oke (althans, mijn nieuwe hobby zal het niet worden maar daar had geen cursus aan geholpen denk ik ;) ). Het puffen deed de verloskundige me voor maar daar had ik niet zoveel aan. Heb jaren yoga gedaan en heb met mijn 'yoga-ademhaling' de weeën bedwongen, dat voelde een stuk natuurlijker dan dat krampachtig gepuf waar ik zowat van ging hyperventileren.

Mocht er ooit een tweede komen: ook dan geen cursus voor mij.
Bij de eerste heb ik zw gym bij de thuiszorg gedaan. Kneuterig, vriendschappen aan overgehouden en vooral de bijeenkomsten na de bevalling waren goed; pittige lessen -in sportkleding :-) - om m.n. de buik en bekkenbodem weer te trainen, gelijk goede gelegenheid om zonder baby ff tijd voor jezelf te hebben.

Bij de tweede Yoga; klasje was niks aan, maar wel veel aan de ademhalingsoefeningen gehad, hoewel ze in het ziekenhuis niks moesten hebben van "alternatieve houdingen" om te ontspannen, op m'n rug moest ik!
quote:ankielem schreef op 11 december 2011 @ 11:17:

Dank je noodles!Graag gedaan!
Ik ben nu zwanger van de derde en heb nooit zwangerschapscursus gedaan

1e in 5 uur bevallen van begin tot eind

2e ingeleid en duurde 2 en half uur

puffen lukt me wel hahha
Nooit een cursus gevolgd en ook niet gemist.

Niets voor mij.
@appeltjesgroen: ik weet ook niet waarom ik er nou zo over nadenk ineens, had mezelf eigenlijk al voorgenomen om niks te doen dit keer. Maar de verloskundige vroeg ernaar en heeft me toch een beetje aan het twijfelen gemaakt. Zij gaf tijdens de controle aan dat ik me nu ergens in moest gaan schrijven als ik iets wilde volgen, omdat alles zo vol zit en toen ben ik gaan twijfelen of ik écht wel achter mijn besluit stond om geen cursus te doen.

Toch denk ik dat ik wel overtuigd ben door al jullie reacties en dat ik bij mijn besluit blijf om maar even niks te doen. Kan, als ik echt spijt krijg, altijd nog eens informeren bij het zwemmen, daar kan ik volgens mij later nog instromen. Yoga lijkt me ook wel leuk, maar zoals ik al zei kan niet zo goed tegen die verplichting om elke week te moeten gaan en daar kan ik later niet meer instromen denk ik.

Nou ja, komt goed geloof ik hahaha!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven