Geplande keizersnee ervaringen

12-08-2019 22:04 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste mama's,

Wie heeft er ervaring met een geplande keizersnee?
Mijn eerste is gehaald met een keizersnee nadat ik ingeleid was ivm pre-eclampsie.
Ik vond het allemaal erg pittig toen en er is bij ons nogal veel gebeurd.....

Ik ben nu zwanger van de 2e en gelukkig nog lang de tijd voor het zover is....Maar toch ben ik er nu al mee bezig.
Schijnbaar heeft hele circus wat er zich toen afspeelde mij meer gedaan dan ik toen dacht te ervaren.
Jufjoke schreef:
12-08-2019 22:38
Ik heb een geplande keizersnede gehad. Herstel ging voorspoedig, al is het natuurlijk wel een behoorlijke operatie en dat merk je aan je lichaam.
Datum stond vast, maar drie dagen daarvoor braken mijn vliezen. Dus toen toch 's nachts naar het ziekenhuis en daar in de gaten gehouden tot de volgende ochtend, toen was ik als eerste aan de beurt. Dus toch onverwacht nog weeën gehad, in ieder geval een paar uurtjes.

Hier hetzelfde: keizersnede stond gepland ivm tweeling allebei stuit en het was niet verstandig om een stuitbevalling te doen. Heb doordat de vliezen braken wel een aantal uur weeën gehad terwijl ik lag te wachten op de operatie, maar niet full on. Ik vond dat wel heel positief, wisten de kinderen dat er wat te gebeuren stond. Keizersnede was dus vervroegd tov geplande datum maar niet gehaast. En prima gegaan.
Ik heb een spoedks gehad en nu een gentle. Wat een verschil! Heb het als heel prettig ervaren. Tuurlijk, het blijft een flinke operatie dus is eng en pijnlijk, maar ik was erg tevreden. Wel erg klinisch maar dat weet je van tevoren.
Het herstel ging bij mij ook veel sneller, omdat ik nu niet uitgeput was van eerst 55 uur bevallen en dan alsnog 'n ks.
Iemand die ik ken heeft twee keer een geplande keizersnee gehad en daar was ze echt heel blij mee, ze herstelde ook snel.
Vergeef me dat ik schreeuw wat ik niet weet en dat ik zwijg over wat helder is, dat ik nooit zeg wat ik bedoel en dingen roep die ik niet voel.
Wintertime16 schreef:
12-08-2019 22:54
Is nu 4 mnd geleden en ik kijk er heel fijn op terug. Terwijl ik na de eerste na een jaar alleen nog maar kon huilen als ik eraan terugdacht (heb daar emdr voor gehad en dat heeft gelukkig goed geholpen).
Ik lees even mee en mijn eerste bevalling die eindigde in spoedks had op mij hetzelfde effect. Ook EMDR gehad, wat gelukkig heeft geholpen. Nu weer zwanger (echt net) en vind het nu alweer lastig wat ik zal moeten kiezen. Heb jij het natuurlijk geprobeerd? Of direct voor ks gegaan? En waarom?
Hier 2 keer een ongeplande keizersnede Ivm niet vorderende ontsluiting. Herstel 2e keer was zwaarder omdat er nog een peuter rondliep.
Minik schreef:
13-08-2019 07:13
Ik lees even mee en mijn eerste bevalling die eindigde in spoedks had op mij hetzelfde effect. Ook EMDR gehad, wat gelukkig heeft geholpen. Nu weer zwanger (echt net) en vind het nu alweer lastig wat ik zal moeten kiezen. Heb jij het natuurlijk geprobeerd? Of direct voor ks gegaan? En waarom?
Ik heb niet eerst natuurlijk geprobeerd. Ik had beide zwangerschappen last van te lage bloedplaatjes wat betekent dat ik geen ruggeprik mocht tegen de pijn en bijv ook geen elektrode op het hoofd van de baby om te monitoren. Het zou dus allemaal in 1x goed moeten gaan en na de eerste keer had ik daar geen vertrouwen in. Ik vond het vooral heel belangrijk dat ik er dit keer bij was.
Er lagen bloedplaatjes klaar voor het geval mijn waardes te laag waren voor een ruggeprik. Gelukkig waren ze net binnen de normen en kon ik gewoon een ruggeprik krijgen.
Voelde me vooraf wel een beetje een loser dat ik het niet eerst zelf ging proberen maar dat maakt me nu echt niet meer uit. Voel me nu zo anders als na de eerste, ik voel gewoon dat het mijn kind is.
Precies mijn verhaal.

Eerste geboren met spoedkeizersnede na 31 weken vanwege gescheurde placenta. Dit was behoorlijk traumatisch en heb daarna ook best wel een geestelijke klap gehad.

Bij de tweede een geplande KS (gentle) en wat was dat fijn! Niet alleen dat je alles bewust meemaakt maar het heeft mij zo ontzettend veel geholpen in de verwerking van de eerste bevalling!

Mijn kindje werd bij me gelegd en niet weggehaald! Ik kon zelf zien wat het was (wij wisten bij beiden het geslacht niet) en zo veel rust en ontspannen omgeving.

Ik dacht nav eerste bevalling dat ik als een soort jezus aan het kruis vast lag dus toen ze bij intro gesprek zeiden dat het kindje bij me gelegd zou worden zei ik: dat kan niet want dan kan ik het niet vasthouden en valt het ;-D
En nog wat andere rare dingen die ik dacht die niet bleken te kloppen.

Er komt hier geen derde maar als dat wel het geval zou zijn zou ik hier zo weer voor kiezen!

Qua herstel ook relaxter omdat ik nu mijn kindje bij me had en niet steeds naar neo afdeling hoefte in een rolstoel. Ik ben op een wo bevallen en mocht de vrij al weer naar huis.
Wintertime16 schreef:
13-08-2019 08:00
Ik heb niet eerst natuurlijk geprobeerd. Ik had beide zwangerschappen last van te lage bloedplaatjes wat betekent dat ik geen ruggeprik mocht tegen de pijn en bijv ook geen elektrode op het hoofd van de baby om te monitoren. Het zou dus allemaal in 1x goed moeten gaan en na de eerste keer had ik daar geen vertrouwen in. Ik vond het vooral heel belangrijk dat ik er dit keer bij was.
Er lagen bloedplaatjes klaar voor het geval mijn waardes te laag waren voor een ruggeprik. Gelukkig waren ze net binnen de normen en kon ik gewoon een ruggeprik krijgen.
Voelde me vooraf wel een beetje een loser dat ik het niet eerst zelf ging proberen maar dat maakt me nu echt niet meer uit. Voel me nu zo anders als na de eerste, ik voel gewoon dat het mijn kind is.
Dit regeltje is voor mij heel treffend. Wat waren de eerste weken met dochter een hel, omdat ik haar niet geboren had zien of voelen worden en alles buiten mij om ging. Ze voelde totaal niet als mijn kind en die klap was echt het grootst. Gelukkig is dat nu helemaal goed maar nog steeds denk ik liever niet aan haar eerste dagen, terwijl dat ook zo mooi had kunnen zijn...
Ik lees mee naar de ervaringen.

Binnenkort moet ik de keus maken tussen geplande keizersnee of natuurlijk proberen. Mijn 1e bevalling lag mijn zoon op een houding waarbij die niet natuurlijk geboren kon worden, daar kwamen we pas achter tijdens de bevalling waardoor ik snel naar het zhuis moest en een spoedkeizersnee kreeg.
Dat wil ik nu voorkomen. Maar door die bevalling, wordt er al veel meer gemonitord hoe de baby ligt etc en sneller ingegrepen als dat nodig is.

Ik vind het ook een lastige keus.. herstel van keizersnee was niet fijn en dat in combinatie met al een peuter, zou ik wel willen voorkomen. Maar of het nu wel goed gaat, weten we ook niet van te voren. Lastig hoor.

Heb trouwens wel een gesprek met de gynaecoloog gehad rond 24 weken en heb ook nog een vervolgafspraak staan. Dan krijg je ook een hoop informatie.
Minik schreef:
13-08-2019 08:56
Dit regeltje is voor mij heel treffend. Wat waren de eerste weken met dochter een hel, omdat ik haar niet geboren had zien of voelen worden en alles buiten mij om ging. Ze voelde totaal niet als mijn kind en die klap was echt het grootst. Gelukkig is dat nu helemaal goed maar nog steeds denk ik liever niet aan haar eerste dagen, terwijl dat ook zo mooi had kunnen zijn...
Ja herkenbaar hoor. Ik zorgde wel voor d’r maar als het de baby van de buurvrouw was geweest had ik dat ook gedaan. Nu zag ik haar uit mijn buik komen en was het meteen goed.
Maar..dat komt misschien ook omdat het de tweede is en de moedergevoelens al aanwezig waren. Niet alles komt door de bevalling natuurlijk maar ik ben blij geweest met mijn keuze in ieder geval.
Bij een geplande weet je wel vantevoren al de datum zodat je ook hulptroepen gericht kan inschakelen. We moesten ons 06.45 melden 🥴 dus peuter ging bij oma logeren. Kraamweek was partner thuis en de weken daarna ging peuter gewoon 2 dagen naar de opvang en de andere dagen werd ze een paar uurtjes opgehaald door opa/oma’s, zodat ik kon rusten. Maar dan moet je wel mensen in de buurt hebben wonen.
Zoon gaat in mijn verlof sowieso 2 dagen in de week naar het kdv, en partner neemt ook 2 weken vrij.

Voor de bevalling heb ik beide opas en omas in de buurt wonen, en ze zullen ook echt wel oppassen! Met geplande keizersnee heb je alleen de datum al maar anders komt dat ook wel goed.

Het lijkt me ook raar om echt af te tellen. Ik vond bij zoon de spanning, wanneer komt hij, ook wel leuk. Al klinkt dat misschien gek haha.
Bedankt voor alles reacties!!
Voor nu heb ik een duidelijk beeld van de ervaringen met een geplande keizersnee.
Nog even een goed gesprek voeren met de verloskundige en gynaecoloog😊

Maar voor nu eerst genieten van mijn zwangerschap, want de kleine moet nog flink groeien eer het zover is!!
Ik had een geplande keizersnede vanwege stuitligging. Was idd ook een natuurlijke keizersnede. Alles ging op zich zoals het moest gaan, was idd fijn dat dochter direct bij me mocht en daar ook gewoon bleef.

Maar ik vond het herstel klote, dus zou het de volgende keer graag op natuurlijke wijze willen proberen, als ik die optie krijg.

Owja ik was wel nogal beïnvloed door een aantal mensen in m'n omgeving die idd een geplande keizersnede omschreven als een feestje. ;)
Achteraf was mijn herstel ongecompliceerd hoor, maar het viel me gewoon enorm tegen dat ik in de kraamweek echt niks zelf kon. Op de foto's zit ik bijvoorbeeld lijkbleek ineengezakt naast haar eerste badje, trok het niet om wat langer te staan. Had weinig bloedverlies gehad, daar lag het niet aan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven