Geplande keizersnee ervaringen
maandag 12 augustus 2019 om 22:04
Beste mama's,
Wie heeft er ervaring met een geplande keizersnee?
Mijn eerste is gehaald met een keizersnee nadat ik ingeleid was ivm pre-eclampsie.
Ik vond het allemaal erg pittig toen en er is bij ons nogal veel gebeurd.....
Ik ben nu zwanger van de 2e en gelukkig nog lang de tijd voor het zover is....Maar toch ben ik er nu al mee bezig.
Schijnbaar heeft hele circus wat er zich toen afspeelde mij meer gedaan dan ik toen dacht te ervaren.
Wie heeft er ervaring met een geplande keizersnee?
Mijn eerste is gehaald met een keizersnee nadat ik ingeleid was ivm pre-eclampsie.
Ik vond het allemaal erg pittig toen en er is bij ons nogal veel gebeurd.....
Ik ben nu zwanger van de 2e en gelukkig nog lang de tijd voor het zover is....Maar toch ben ik er nu al mee bezig.
Schijnbaar heeft hele circus wat er zich toen afspeelde mij meer gedaan dan ik toen dacht te ervaren.
maandag 12 augustus 2019 om 22:06
maandag 12 augustus 2019 om 22:09
Een spoedkeizersnede is een heel ander verhaal dan een geplande. Laat je goed voorlichten door de verloskundige of gynaecoloog en maak een bevalplan met hen samen. Vaak hebben ze nog filmpjes of folders.om je goed voor te bereiden.
Zelf heb ik een half geplande keizersnede gehad. Vliezen braken wat eerder dan gepland. Ik heb het als relaxed ervaren, was ook zo weer hersteld.
Zelf heb ik een half geplande keizersnede gehad. Vliezen braken wat eerder dan gepland. Ik heb het als relaxed ervaren, was ook zo weer hersteld.
maandag 12 augustus 2019 om 22:12
Het is niet zo dat ik er een trauma aan heb overgehouden. Ben meer bang dat er zich iets soortgelijks straks gaat plaats vinden en ik dat liever niet meer wil mee maken.
Al zal dat waarschijnlijk niet zo snel gebeuren.
Mijn zoontje is toen achteraf ook nog erg ziek geworden en had groep b streptokokken opgelopen.
Tevens heb ik een jaar lang met wisselende pijn gelopen door mijn litteken en na een jaar door een gynaecoloog geholpen waardoor het eindelijk weg was.
Ben vooral benieuwd hoe anderen een geplande keizersnee hebben ervaren
maandag 12 augustus 2019 om 22:15
Mijn eerste kwam met een spoed ks. Halve slachtpartij op de ok waarbij zoon met zijn nek klem kwam te zitten in de verkrampende baarmoeder. (Allemaal goed gekomen) De stress die dat veroorzaakte is totaal langs mij heen gegaan maar man kreeg alles mee. Zoon werd direct weggehaald nadat ik even had mogen kijken. Nadat ik was dicht geborduurd kreeg ik een morfinepomp. Weinig gebruikt maar herstel duurde best lang.
Bij de tweede een geplande gentle sectio in ander ziekenhuis. Wat een feestje. Ik kreeg dochter direct bij me, kreeg zelf alleen paracetamol (ze waren verbaasd over de morfinepomp die ik had gehad bij de eerste: nee, dat doen wij hier nooit) en het herstel ging veel sneller. Zo’n ks wens ik iedereen toe die er een moet. Want het blijft natuurlijk een flinke buikoperatie. Mijn advies: als je een ks moet ga dan voor een gentle.
Bij de tweede een geplande gentle sectio in ander ziekenhuis. Wat een feestje. Ik kreeg dochter direct bij me, kreeg zelf alleen paracetamol (ze waren verbaasd over de morfinepomp die ik had gehad bij de eerste: nee, dat doen wij hier nooit) en het herstel ging veel sneller. Zo’n ks wens ik iedereen toe die er een moet. Want het blijft natuurlijk een flinke buikoperatie. Mijn advies: als je een ks moet ga dan voor een gentle.
Beter spijt van wat je hebt gedaan, dan van wat je niet hebt gedaan
maandag 12 augustus 2019 om 22:15
Nee ik ben nog maar 9 weken zwanger
Maar dus al wel bezig met wat zou ik graag willen als het zover is.
Ben sowieso medisch vanwege de gbs die ik bij mij draag....
Dus moment dat ik mijn eerste weeën zou krijgen moet ik direct naar het ziekenhuis om 2x een antibiotica kuur te krijgen voor mij en de kleine.
maandag 12 augustus 2019 om 22:16
Was idd sowieso van plan om dit te gaan bespreken ook aan de hand van de vorige keer.Sensitivenoodle schreef: ↑12-08-2019 22:09Een spoedkeizersnede is een heel ander verhaal dan een geplande. Laat je goed voorlichten door de verloskundige of gynaecoloog en maak een bevalplan met hen samen. Vaak hebben ze nog filmpjes of folders.om je goed voor te bereiden.
Maar heb al wat ervaringsverhalen om mij heen, maar was wel benieuwd naar nog meer ervaringen
maandag 12 augustus 2019 om 22:21
Zelf heb ik geen ervaring maar een vriendin van mij wel. Ze had een moeizaam herstel en het litteken raakte ontstoken. Moet je een keizersnede van de arts of zou je ook mogen kiezen voor een natuurlijke bevalling?MyMoedertje schreef: ↑12-08-2019 22:15Nee ik ben nog maar 9 weken zwanger
Maar dus al wel bezig met wat zou ik graag willen als het zover is.
Ben sowieso medisch vanwege de gbs die ik bij mij draag....
Dus moment dat ik mijn eerste weeën zou krijgen moet ik direct naar het ziekenhuis om 2x een antibiotica kuur te krijgen voor mij en de kleine.
maandag 12 augustus 2019 om 22:25
Ik had bij de vorige ook een moeizaam herstel en veel last van het litteken.
Overigens nu helema niet meer nadat ik geholpen ben na een jaar pijn en last!
In principe kan ik gewoon natuurlijk bevallen voor zover ik weet. Heb het nog niet besproken verder omdat ik nog lang niet zover ben.
Maar wou al wel graag wat ervaringsverhalen lezen
maandag 12 augustus 2019 om 22:26
Ik vond de geplande keizersnee een feestje. Zeker na 2 x een spoed te hebben meegemaakt.
Zo relaxt, geen weeën van tevoren, echt heerlijk.
Het gedeelte daarna is niet anders dan bij een spoed, als je kind het verder goed maakt tenminste.
Zo relaxt, geen weeën van tevoren, echt heerlijk.
Het gedeelte daarna is niet anders dan bij een spoed, als je kind het verder goed maakt tenminste.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
maandag 12 augustus 2019 om 22:29
Kijk en dat hoor ik ook van degene die ik ken die ook een geplande keizersnee hadden zonder enige wee en gedoe etc.
Ik geloof ook zeker dat het herstel dan hetzelfde blijft idd afhankelijk van hoe het met je kind gaat.
Al gaan we er deze keer maar vanuit dat het niet zo'n circus gaat worden als de vorige keer omdat we er nu vanaf weten....
Maargoed dat weet je nooit natuurlijk. Er kan altijd van alles gebeuren....
maandag 12 augustus 2019 om 22:31
Sta je onder controle in het ziekenhuis of bij een verloskundigenpraktijk? Als je tot 36 weken bij de verloskundigenpraktijk bent mag je toch eerder al om een gesprek vragen met een gynaecoloog in het ziekenhuis om alles uitgebreider te bespreken. De verloskundige weet er vast ook veel van maar sommige zwangeren vinden dat fijn.
Ik heb twee keer een ongeplande keizersnede gehad maar bij allebei geen spoed maar ivm geen vorderende uitdrijving. Ik vond het herstel de tweede keer echt een stuk sneller verlopen. Heb echt nauwelijks pijn gehad na de eerste paar dagen. Kon ook al vlug goed vooruit. Heb me wel goed aan de 'regels' gehouden zoals niet tillen, stofzuigen enz.
Ik heb twee keer een ongeplande keizersnede gehad maar bij allebei geen spoed maar ivm geen vorderende uitdrijving. Ik vond het herstel de tweede keer echt een stuk sneller verlopen. Heb echt nauwelijks pijn gehad na de eerste paar dagen. Kon ook al vlug goed vooruit. Heb me wel goed aan de 'regels' gehouden zoals niet tillen, stofzuigen enz.
maandag 12 augustus 2019 om 22:32
Ik vond het een wereld van verschil; met spoed of gepland.
Eerder werd genoemd dat het voor het herstel niet uitmaakt, bij mij zeer zeker wel.
Bij de spoedkeizersnede al een hele bevalling van bijna 24 uur achter de rug, veel bloedverlies (dus bloedtransfusie nodig). Baby erg zwaar gehad en achteraf dus opgenomen in het ziekenhuis. Ik herken wat je aangeeft dat er veel is gebeurt. Overigens deze ks ook na inleiden ivm dreigende pre-eclampsie.
Bij de tweede zwangerschap was ik ook erg bang voor wat er ging komen.
Deze bevalling is met een geplande keizersnede uitgevoerd ( de derde overigens ook). Zó anders; niet al uitgeput van een bevalling, geen enorm bloedverlies en een baby die rustig ter wereld kwam.
Alle reden om aan te nemen dat bij jou een tweede ks ook veel beter zal verlopen, als is het maar door de medische voorgeschiedenis waar de artsen naar kijken, en de controles die worden uitgevoerd.
Succes met alles en vergeet niet te genieten van je zwangerschap!
Eerder werd genoemd dat het voor het herstel niet uitmaakt, bij mij zeer zeker wel.
Bij de spoedkeizersnede al een hele bevalling van bijna 24 uur achter de rug, veel bloedverlies (dus bloedtransfusie nodig). Baby erg zwaar gehad en achteraf dus opgenomen in het ziekenhuis. Ik herken wat je aangeeft dat er veel is gebeurt. Overigens deze ks ook na inleiden ivm dreigende pre-eclampsie.
Bij de tweede zwangerschap was ik ook erg bang voor wat er ging komen.
Deze bevalling is met een geplande keizersnede uitgevoerd ( de derde overigens ook). Zó anders; niet al uitgeput van een bevalling, geen enorm bloedverlies en een baby die rustig ter wereld kwam.
Alle reden om aan te nemen dat bij jou een tweede ks ook veel beter zal verlopen, als is het maar door de medische voorgeschiedenis waar de artsen naar kijken, en de controles die worden uitgevoerd.
Succes met alles en vergeet niet te genieten van je zwangerschap!
maandag 12 augustus 2019 om 22:38
Ik heb een geplande keizersnede gehad. Herstel ging voorspoedig, al is het natuurlijk wel een behoorlijke operatie en dat merk je aan je lichaam.
Datum stond vast, maar drie dagen daarvoor braken mijn vliezen. Dus toen toch 's nachts naar het ziekenhuis en daar in de gaten gehouden tot de volgende ochtend, toen was ik als eerste aan de beurt. Dus toch onverwacht nog weeën gehad, in ieder geval een paar uurtjes.
Datum stond vast, maar drie dagen daarvoor braken mijn vliezen. Dus toen toch 's nachts naar het ziekenhuis en daar in de gaten gehouden tot de volgende ochtend, toen was ik als eerste aan de beurt. Dus toch onverwacht nog weeën gehad, in ieder geval een paar uurtjes.
maandag 12 augustus 2019 om 22:38
Vanaf 36 weken sta ik sowieso onder controle van de gynaecoloog.duizel schreef: ↑12-08-2019 22:31Sta je onder controle in het ziekenhuis of bij een verloskundigenpraktijk? Als je tot 36 weken bij de verloskundigenpraktijk bent mag je toch eerder al om een gesprek vragen met een gynaecoloog in het ziekenhuis om alles uitgebreider te bespreken. De verloskundige weet er vast ook veel van maar sommige zwangeren vinden dat fijn.
Ga het zeker nog bespreken met de verloskundige en ook gynaecoloog.
Bij mij was het ook geen spoed maar ivm het niet vorderen van de ontsluiting.
En ik had natuurlijk pre-eclampsie wat natuurlijk wel ook enig gevaar met zich mee kon brengen voor mij.
Dus na de hele dag alleen maar weeën stormen na ingeleid te zijn was ik kompleet uitgeput en bleef de ontsluiting maar hangen op 6 cm en bleek de kleine ook nog een sterrenkijker te zijn.
Niet zo'n zin in weer zo'n herhaling.....vandaar dat ik nadenk over een geplande
maandag 12 augustus 2019 om 22:42
Twee keer een geplande keizersnee meegemaakt: vooral een zakelijke procedure. Alsof een bankstel wordt afgeleverd ... de dag wordt ingepland, op de dag zelf in ziekenhuis(bed) afwachten tot de operatie begint, dan een paar handelingen, en hoppa ... daar is je kind. De vader mag in een aparte ruimte nog symbolisch de al doorgeknipte navelstreng nog een keer doorknippen.MyMoedertje schreef: ↑12-08-2019 22:12Ben vooral benieuwd hoe anderen een geplande keizersnee hebben ervaren![]()
En daarna hetzelfde gedoe als een spoed-keizersnee: je buik is opengesneden geweest en gehecht, met alle gevolgen daarvan.
maandag 12 augustus 2019 om 22:44
Hier ook een geplande C-section. Vond het klinisch, vlot, maar wel heel erg prima te doen. Ik had alleen in de weken daarna nog pijn met het uit bed stappen. En het advies dat ik je zou geven is ook om vooral te blijven bewegen na de bevalling.
De kans dat ik opnieuw zwanger word is niet groot, maar als dat wel zo zou zijn zou ik zo tekenen voor een C-section. Borstvoeding kwam daarna in mijn geval ook goed op gang. Ik wens je een fijne zwangerschap toe!
De kans dat ik opnieuw zwanger word is niet groot, maar als dat wel zo zou zijn zou ik zo tekenen voor een C-section. Borstvoeding kwam daarna in mijn geval ook goed op gang. Ik wens je een fijne zwangerschap toe!
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
maandag 12 augustus 2019 om 22:44
Als je wel een normale bevalling mag hebben en dat geen risico oplevert, zou ik daarvoor gaan. Ik had de eerste keer een keizersnede na 15 uur bevallen (sterrenkijker) en het herstel etc viel me alleszins mee. De tweede keer wilde ik weer een ks en dat mocht ook, maar de gyn raadde me aan om het toch op de natuurlijke manier te proberen. Uiteindelijk heb ik dat toch maar gedaan en ik vond het geweldig! Twee uurtjes bezig en daar was mijn dochter. En nog een uur later mochten we naar huis en kon ik meteen alles weer doen. Zó’n verschil met zo’n operatie. Een geplande ks lijkt me ook geen ramp, maar als het op een natuurlijke manier kan, zou ik daar meteen weer voor kiezen.
maandag 12 augustus 2019 om 22:53
Mijn eerste was een spoedks onder narcose. Daar had ik het wel erg moeilijk mee (vooral de narcose, dat ik er niet ‘bij’ was). Voelde in het begin ook niet als mijn baby. Risico was dat dat dit keer weer zou gebeuren dus gekozen voor een geplande. Ik vond het wel gek om precies te weten wanneer het ging gebeuren. Op de OK was het heel rustig, iedereen stelde zich netjes voor. 1 iemand begeleidde mij en 1 iemand mijn partner en maakte ondertussen heel veel foto’s. We mochten meekijken toen ze uit de buik kwam, ze werd even snel gecontroleerd in dezelfde ruimte, partner knipte navelstreng nog een keer door en toen kwam ze op mijn borst. Ondertussen werd alles weer netjes dichtgemaakt en werd ik met baby op borst naar de kraamkamer gereden. Nadat ze aan de borst had gelegen werd ze na een uurtje ofzo schoongemaakt en aangekleed.
maandag 12 augustus 2019 om 22:57
Mooi verhaal! Dat heeft de burger moed.pamelacourson schreef: ↑12-08-2019 22:44Als je wel een normale bevalling mag hebben en dat geen risico oplevert, zou ik daarvoor gaan. Ik had de eerste keer een keizersnede na 15 uur bevallen (sterrenkijker) en het herstel etc viel me alleszins mee. De tweede keer wilde ik weer een ks en dat mocht ook, maar de gyn raadde me aan om het toch op de natuurlijke manier te proberen. Uiteindelijk heb ik dat toch maar gedaan en ik vond het geweldig! Twee uurtjes bezig en daar was mijn dochter. En nog een uur later mochten we naar huis en kon ik meteen alles weer doen. Zó’n verschil met zo’n operatie. Een geplande ks lijkt me ook geen ramp, maar als het op een natuurlijke manier kan, zou ik daar meteen weer voor kiezen.
Mijn eerste bevalling was ongeveer zoals jouw eerste. Maar vanwege het verloop (mijn lijf deed in elke fase steeds de bevalling steeds niet goed mee) heeft de gyn mij juist aangeraden om de volgende keer voor een geplande ks te gaan.
Ik ga het t.z.t. opnieuw bespreken en denk het gegeven advies dan maar op te volgen...
maandag 12 augustus 2019 om 23:00
Ik bedoelde dat je ook voor die 36 weken al een keer maar het ziekenhuis mag om het te bespreken als je dat wil. Je mag ook eerder ooi voorgedragen worden als je dat wil. Ik heb dat allebei niet gedaan maar ken mensen die daar wel voor gekozen hebben.MyMoedertje schreef: ↑12-08-2019 22:38Vanaf 36 weken sta ik sowieso onder controle van de gynaecoloog.
Ga het zeker nog bespreken met de verloskundige en ook gynaecoloog.
Bij mij was het ook geen spoed maar ivm het niet vorderen van de ontsluiting.
En ik had natuurlijk pre-eclampsie wat natuurlijk wel ook enig gevaar met zich mee kon brengen voor mij.
Dus na de hele dag alleen maar weeën stormen na ingeleid te zijn was ik kompleet uitgeput en bleef de ontsluiting maar hangen op 6 cm en bleek de kleine ook nog een sterrenkijker te zijn.
Niet zo'n zin in weer zo'n herhaling.....vandaar dat ik nadenk over een geplande![]()
Mijn eerste keer is een klein beetje vergelijkbaar met jouw eerste keer. Begin van mijn bevalling overgedragen ivm groen vruchtwater. Heftige weeen. Kind lag verkeerd. Ontsluiting ging langzaam.
Na een uur of 16 weëen (niet de hele tijd zo heftig) genoeg ontsluiting om te persen. 1,5 uur geperst. Baby zakte niet verder dus alsnog ks. Ik was uitgeput. Misschien ook daardoor moeizamer herstel
maandag 12 augustus 2019 om 23:20
Hier geplande keizersnede bij stuitligging na 2 weken opname ivm zwangerschapsvergiftiging. Ik vond het vooral bijzonder. Er heerste een ontspannen bijna gezellige sfeer in de OK
tot het moment dat mijn kindje geboren werd voelde ik mij gespannen maar goed. Daarna begon de verdoving veel te vroeg uit te werken en heb ik veel pijn ervaren . Ik handelde het zelfs niet toen ze Mn kindje bij me wilde leggen tijdens het sluiten van de wond. Ik kreeg een roesje en het heeft daarna nog zo’n 3 uur geduurd voor ik naar Mn kindje kon omdat de pijn niet onder controle was. Was niet fijn maar toch heb ik het als heel mooi ervaren allemaal ookal was ik daarna kotsmisselijk en zo stoned als een garnaal van de Morfine.
maandag 12 augustus 2019 om 23:24
Ik heb vorig jaar een geplande keizersnede gehad. En het is mij echt heel erg mee gevallen.
Mijn kindje lag in stuit (1e kindje) en ik had de keuze tussen een stuit bevalling of een geplande keizersnede.
Na een tijdje wat dingen afwegen toch voor de keizersnede gekozen.
Ik wilde absoluut niet halverwege de bevalling met spoed naar ok gereden worden, wilde graag dat mijn partner overal bij kon zijn en ik mijn kindje ook meteen bij me mocht houden.
Ik vond het echt super geregeld allemaal (ben echt een controlfreak).
Mijn herstel ging ook prima, heb zelfs teveel gedaan de eerste weken zo goed voelde ik me.
Het herstel tussen een spoed keizersnede en geplande keizersnede is hetzelfde. De één heeft gewoon meer last dan de ander en dat valt gewoon niet te zeggen.
Het is natuurlijk wel zo dat mensen met een spoed keizersnede soms al 20 uur weeën hebben lopen opvangen en al bijna 2 uur hebben geperst, ja dan is het herstel wel zwaarder. Dan heb je al zoveel energie verspild. En kan me ook voorstellen dat het mentaal iets met je doet als je zo met spoed naar ok wordt gereden.
Als ik ooit een 2e kindje mag krijgen weet ik ook niet wat ik zou doen. De geplande keizersnede is me zo meegevallen dat ik het zo nog een x zou doen. Maar, dan heb ik wel nog een ander kindje rondlopen die ook aandacht wil. En die zou ik dan 6 weken niet mogen tillen, kan 6 weken niet echt lekker bij je liggen. Dat zou voor mij wel echt een reden zijn om het op de "natuurlijke" manier te proberen.
Doe waar jij je goed bij voelt.
Wat is voor jou belangrijk, ben je bang dat je weer met spoed naar ok wordt gereden? Hoe groot is die kans? Zet alles voor jezelf op een rijtje en maak dan een keuze. Nu eerst even lekker genieten van je zwangerschap. Die keizersnede plannen ze de komende 5 maanden toch nog niet in voor je
Mijn kindje lag in stuit (1e kindje) en ik had de keuze tussen een stuit bevalling of een geplande keizersnede.
Na een tijdje wat dingen afwegen toch voor de keizersnede gekozen.
Ik wilde absoluut niet halverwege de bevalling met spoed naar ok gereden worden, wilde graag dat mijn partner overal bij kon zijn en ik mijn kindje ook meteen bij me mocht houden.
Ik vond het echt super geregeld allemaal (ben echt een controlfreak).
Mijn herstel ging ook prima, heb zelfs teveel gedaan de eerste weken zo goed voelde ik me.
Het herstel tussen een spoed keizersnede en geplande keizersnede is hetzelfde. De één heeft gewoon meer last dan de ander en dat valt gewoon niet te zeggen.
Het is natuurlijk wel zo dat mensen met een spoed keizersnede soms al 20 uur weeën hebben lopen opvangen en al bijna 2 uur hebben geperst, ja dan is het herstel wel zwaarder. Dan heb je al zoveel energie verspild. En kan me ook voorstellen dat het mentaal iets met je doet als je zo met spoed naar ok wordt gereden.
Als ik ooit een 2e kindje mag krijgen weet ik ook niet wat ik zou doen. De geplande keizersnede is me zo meegevallen dat ik het zo nog een x zou doen. Maar, dan heb ik wel nog een ander kindje rondlopen die ook aandacht wil. En die zou ik dan 6 weken niet mogen tillen, kan 6 weken niet echt lekker bij je liggen. Dat zou voor mij wel echt een reden zijn om het op de "natuurlijke" manier te proberen.
Doe waar jij je goed bij voelt.
Wat is voor jou belangrijk, ben je bang dat je weer met spoed naar ok wordt gereden? Hoe groot is die kans? Zet alles voor jezelf op een rijtje en maak dan een keuze. Nu eerst even lekker genieten van je zwangerschap. Die keizersnede plannen ze de komende 5 maanden toch nog niet in voor je