Help Wat betekent dit ?! (Testen)
woensdag 6 februari 2019 om 15:15
Beste lezers,
8 maanden geleden bevallen van een dochtertje, 3 maanden erna opnieuw zwanger dit resuleerde in een natuurlijke miskraam met 8 weken. Dit is ergens begin januarie geweest. (exacte datum weet ik niet meer). Menstruatie is tot heden nog niet geweest. Hierna voelde ik me eigenlijk best goed en weer mezelf.
Alleen laatste tijd enorm hormoniaal (huilen, boosheid, opgejaagd gevoel) Ik voelde me wéér zwanger. 1 Test gedaan van predictor - enorm licht streepje (echt heel licht). Ik dacht oke dit kan nog mijn HCG zijn van de miskraam. 2 dagen gewacht en opnieuw een early test gedaan en ja hoor streepje is nu veel duidelijk te zien. Meteen erachter aan een normale test gedaan en deze gaf een heel licht streepje ( bijna niet zichtbaar licht) . Weer 2 dagen gewacht en nu net een kruidvat test gedaan en deze is negatief.
Word een beetje gek.. ik wil weten of ik zwanger ben ja of de nee.
8 maanden geleden bevallen van een dochtertje, 3 maanden erna opnieuw zwanger dit resuleerde in een natuurlijke miskraam met 8 weken. Dit is ergens begin januarie geweest. (exacte datum weet ik niet meer). Menstruatie is tot heden nog niet geweest. Hierna voelde ik me eigenlijk best goed en weer mezelf.
Alleen laatste tijd enorm hormoniaal (huilen, boosheid, opgejaagd gevoel) Ik voelde me wéér zwanger. 1 Test gedaan van predictor - enorm licht streepje (echt heel licht). Ik dacht oke dit kan nog mijn HCG zijn van de miskraam. 2 dagen gewacht en opnieuw een early test gedaan en ja hoor streepje is nu veel duidelijk te zien. Meteen erachter aan een normale test gedaan en deze gaf een heel licht streepje ( bijna niet zichtbaar licht) . Weer 2 dagen gewacht en nu net een kruidvat test gedaan en deze is negatief.
Word een beetje gek.. ik wil weten of ik zwanger ben ja of de nee.
woensdag 6 februari 2019 om 15:52
lilalinda schreef: ↑06-02-2019 15:41al behoorlijk lang hoor
(zoek eens op pregnacy spacing)
https://www.marchofdimes.org/pregnancy/ ... again.aspx
https://www.healthline.com/health/pregn ... after-baby
https://www.mayoclinic.org/healthy-life ... t-20044072
Ik haal niet uit jouw links dat er een kans is op onvruchtbaarheid bij een meisje.
Het zijn ook Amerikaanse links en geen wetenschappelijke bronnen. In NL heb ik nog nooit een ars of verloskundige gehoord over dat kindjes te dicht op elkaar zitten. Ik ken verl vrouwen die binnen 12 maanden weer zwanger werden. Mij werd zelfs geadviseerd om met 9 maanden te beginnen zwanger te worden (na een keizersnee nota bene) vanwege mijn leeftijd.
Opvattingen over zwangerschap en bevalling zijn nogal aan cultuur onderhevig. Amerika verschilt daarin enorm van NL.
woensdag 6 februari 2019 om 15:55
Ik neem aan dat moeders hormonen voldoende op pijl zijn als haar lichaam voor de tweede keer een zwangerschap voldraagt.. maar wellicht heb ik het fout. Ben geen wetenschapper
Maar het gaat ook niet per se om deze kans op iets vervelends.
Dat het niet handig is voor je lijf en zeker voor je baarmoeder is algemeen bekend...
Dat het niet handig is voor je lijf en zeker voor je baarmoeder is algemeen bekend...
woensdag 6 februari 2019 om 16:09
nee hoor, meisjes van 11, kunnen na hun eerste menstruatie zwanger raken, maar dat loopt nooit goed afMarigold1986 schreef: ↑06-02-2019 15:55Ik neem aan dat moeders hormonen voldoende op pijl zijn als haar lichaam voor de tweede keer een zwangerschap voldraagt.. maar wellicht heb ik het fout. Ben geen wetenschapper![]()
de natuur heeft niet alles goed geregeld
woensdag 6 februari 2019 om 16:18
Eindigt (helaas) toch regelmatig in een wél voldragen zwangerschap en zo niet, dan lijkt het me geen hormoon kwestie maar eerder dat het lichaam nog te onvolgroeid is om een kindje te voldragen...
woensdag 6 februari 2019 om 16:21
het gaat om, dat het feit dat je Wel zwanger kan worden, niet wil zeggen, dat je lichaam er klaar voor isMarigold1986 schreef: ↑06-02-2019 16:18Eindigt (helaas) toch regelmatig in een wél voldragen zwangerschap en zo niet, dan lijkt het me geen hormoon kwestie maar eerder dat het lichaam nog te onvolgroeid is om een kindje te voldragen...
Of dat nou op je 11e is, of binnen anderhalf jaar na een eerste zwangerschap
gewoon niet doen
woensdag 6 februari 2019 om 16:32
Maar waar baseer je dat nou op? Behalve een paar vage Amerikaanse linkjes?
woensdag 6 februari 2019 om 17:10
Toen ik zwanger was,(maar ook daarna) heb ik me uitgebreid ingelezen en documentaires bekeken. Ik vind het een zeer interessant onderwerpBedjeindezon schreef: ↑06-02-2019 16:32Maar waar baseer je dat nou op? Behalve een paar vage Amerikaanse linkjes?
woensdag 6 februari 2019 om 18:01
Ik vind het ook interessant. Ook hoe geslachtsgerelateerd gedrag beinvloed kan worden tijdens de zwangerschap. Dus de theorieen over mannen die minder dan de gemiddelde hoeveelheid mannelijke geslachtshormonen in de baarmoeder hebben gekregen en vrouwen die een bovengemiddelde hoeveelheid mannelijke hormonen hebben gehad. En dan de invloed op hun gedrag en persoonlijkheid met betrekking daartoe. Daar heb ík vooral veel over gelezen tijdens de zwangerschap...
woensdag 6 februari 2019 om 19:03
De links die Lialinda geeft moet je inderdaad in Amerkaanse context plaatsen.
De verschillen in hoe zwangerschap hier in USA (waar ik woon) en in NL benaderd wordt zijn enorm. Ik ben nu zwanger en mag het allemaal live meemaken nu.
In verband met de "I sue you" rechzaak cultuur is men hier extreem risico mijdend als het om medische zaken gaat. Bedrijven en artsen zijn als de dood dat net jouw kind de uitzondering op de regel is, en dus zullen ze zaken afraden als er ook maar de kleinste kans is dat er iets mis kan gaan. Anders zou je ze wel eens kunnen aanklagen (en winnen). Nu is vroeggeboorte inderdaad gelinkt aan zekere medische risicos later. En er is ook wat bewijs dat kort achter elkaar zwanger worden de kans op vroeggeboorte vergroot. Maar beiden zijn risico's. Dat wil dus zeggen dat er een kans is, maar dus niet dat het ook gegarandeerd gebeurd. Je moet dus snappen wat het risico is: Hoe groot is de kans? Wat is het resultaat?
Vervolgen moet je snappen wie en wat er achte een website zit en hoe dat informatie kleurt. Mooie websites zeggen helaas niet alles.... Healthline is een commercieel bedrijf gelinkt aan de medicijn industrie en verzekeraars. Hoewel er geen regelrechte leugens staan is de info wel sterk sturend naar hun agenda.
De Mayoclinic en March of Dimes zijn redelijk betrouwbare bronnen maar ze zijn niet compleet onafhankelijk en hebben elk hun agenda. Hun info is dus ook (licht) gekleurd.
Geen zorgen dus. Gewoon nogmaals testen in een paar dagen. En als je rare uitslagen blijft krijgen even langs de huisarts voor een bloedtest.
De verschillen in hoe zwangerschap hier in USA (waar ik woon) en in NL benaderd wordt zijn enorm. Ik ben nu zwanger en mag het allemaal live meemaken nu.
In verband met de "I sue you" rechzaak cultuur is men hier extreem risico mijdend als het om medische zaken gaat. Bedrijven en artsen zijn als de dood dat net jouw kind de uitzondering op de regel is, en dus zullen ze zaken afraden als er ook maar de kleinste kans is dat er iets mis kan gaan. Anders zou je ze wel eens kunnen aanklagen (en winnen). Nu is vroeggeboorte inderdaad gelinkt aan zekere medische risicos later. En er is ook wat bewijs dat kort achter elkaar zwanger worden de kans op vroeggeboorte vergroot. Maar beiden zijn risico's. Dat wil dus zeggen dat er een kans is, maar dus niet dat het ook gegarandeerd gebeurd. Je moet dus snappen wat het risico is: Hoe groot is de kans? Wat is het resultaat?
Vervolgen moet je snappen wie en wat er achte een website zit en hoe dat informatie kleurt. Mooie websites zeggen helaas niet alles.... Healthline is een commercieel bedrijf gelinkt aan de medicijn industrie en verzekeraars. Hoewel er geen regelrechte leugens staan is de info wel sterk sturend naar hun agenda.
De Mayoclinic en March of Dimes zijn redelijk betrouwbare bronnen maar ze zijn niet compleet onafhankelijk en hebben elk hun agenda. Hun info is dus ook (licht) gekleurd.
Geen zorgen dus. Gewoon nogmaals testen in een paar dagen. En als je rare uitslagen blijft krijgen even langs de huisarts voor een bloedtest.
donderdag 7 februari 2019 om 00:40
Dit vind ik altijd zoiets vreemds/naiefs...MeerDanZat schreef: ↑06-02-2019 15:24Eerste keer dat ik zwanger raakte zat ik nog volop in mijn hormonen en wou ik heel graag snel zwanger worden. Toen het mis ging wou ik het even rust geven en 2 keer onveilig sex gehad en nu dus dit. Mocht het zo zijn dan ben ik uiteraard heel dankbaar en is het welkom alleen was het niet helemaal gepland.
donderdag 7 februari 2019 om 01:32
donderdag 7 februari 2019 om 01:53
Bijzonder dat gynaecologen/verloskundigen/huisartsen in Nederland dit advies niet geven dan. Als het zo onderbouwd is. Ik denk dat je inderdaad goed moet kijken waar de informatie vandaan komt.
donderdag 7 februari 2019 om 07:59
De WHO zegt het ook hoor.
En als je even googlet op Optimale periode tussen 2 zwangerschappen, vind je ook: minimaal een jaar, optimaal is minimaal 18 maanden
en Nederlandse artsen ook: https://www.ntvg.nl/artikelen/wat-het-o ... n/volledig
dit is echt een onderwerp, wat uitgebreid onderzocht is