Herstel na keizersnede

22-02-2020 19:40 57 berichten
Help, wie wil er positieve verhalen deze kant op gooien?

Afgelopen maandagmiddag bevallen met 41+4 van een gezonde tweede dochter.

'Helaas' is ze last-minute met een spoedkeizersnede ter wereld gekomen nadat bleek dat ze is gedraaid tijdens de weeën van hoofdligging naar schouderligging.

Mentaal vind ik het helemaal prima. Immers, ze kon er écht niet anders uit dan via een keizersnede, ik heb een gezonde dochter dus tot zover ben ik een gezegend mens.

Maar mensen, dat lichamelijke herstel....
:cry: alles duurt mij te lang...

In het ziekenhuis (twee nachten gebleven) al veel pijn gehad en lastig onder controle te krijgen. Heb heel veel gelegen, lopen ging amper.

Sinds woensdagmiddag thuis maar nog steeds heel veel pijn. Complicatie: baarmoederontsteking :-|
Nu aan de antibiotica. Echo-apparaat gisteren flink gedrukt op het litteken (dank gyn :roll: ) dus die is nu ook beurs.

Lang zeik verhaal kort: lopen, opstaan, doet heel veel zeer, omdraaien in bed gaat niet,

kan niks met 14 maanden oude dochter :cry: en ik wil zo graag pijnvrij zijn...

Dus, hoelang duurde het herstel bij jullie? Tips, adviezen, schop onder m'n kont (oh nee niet doen, zit een aambei :devil: ) kom maar door!
Alle reacties Link kopieren
Geen ervaring maar dit klinkt pijnlijk! Heb je goede pijnstillers nu?
6 weken. En niets tillen dat zwaarder is dan je baby.
Het is ruk, ik weet het, na 2 weken gaat het echt al wel een stuk beter maar het is nu eenmaal een middelzware buikoperatie.

Heb je hulp?
Alle reacties Link kopieren
Neem pijnstillers en vraag anders bij, verkrampen van de pij maakt t herstel moeilijker (zo zie ik het als leek iig).
Ik heb 2 keizersnedes gehad en ik kon vrijwel meteen alles weer. Niet gedaan natuurlijk, die regels zijn er niet voor niks.

Het niet mogen tillen van mn zoontje na de ks van de 2e vond ik het moeilijks, maar die ging altijd naar de opvang. Heb jij die optie of ben je thuismama?
Alle reacties Link kopieren
Oh en hou een kussen in de buurt om tegen je buik te drukken bij hoesten en lachen etc.
Je bent 5 dagen geleden dus geopereerd?? Echt, je wil veel te snel.
Alle reacties Link kopieren
Je wil te snel teveel. Geef jezelf en jouw lijf de tijd. Accepteren dat het niet anders kon heb je al gedaan, accepteert dan ook dat je de eerste zes weken niet veel kan en mag. Je niet verzetten, je er aan overgeven dan herstel je het snelst.
I'm still standing
1 dag echt last en 2 weken een beetje, 3 dagen in totaal paracetamol moeten gebruiken. Dus het voel mij heel erg mee. Maar ik ging er niet rot in, ik wist dat ik een keizersnede zou krijgen ivm stuitligging. Heb wel 12u met gebroken vliezen en opkomende weeën in ziekrnhuis gelegen vooraf. Maar dat was het.
Is toch heel anders dan wanneer je echt heftig aan het bevsllen bent en het lukt niet. Dan ben je uitgeput en herstel je slechter lijkt me.
Sowieso ben ik erachter dat je buikoperaties niet kan inschatten. Van een simpele blindedarmoperatie kon ik 4 weken nauwelijks iets door de pijn.
Alle reacties Link kopieren
Sorry voor de vele reacties achter elkaar.

Over pijnstilling. Bij de eerste had ik 2 dagen morphinepomp, icm pcm en diclofenac.
Dico duurde nog 3 dagen. En pcm een week.

Bij de 2e, pcm en morphine injecties de eerste 48 uur. En daarna ongeveer een week pcm, tot ik voelde dat t niet meer nodig was.

2x een ander ziekenhuis dus andere medicatie protocollen.
Bij mij ging het heel snel maar ik had dan ook geen ontstekingen. Hopelijk is die ontsteking snel onder controle, dikke kans dat je je dan al veel beter voelt.

Na 2 (of 3?) dagen naar huis, toen moest ik nog 3 keer per dag 100mg PCM slikken maar dat hoefde na een dag niet meer omdat ik geen pijn meer had.

Eigenlijk heeft de plek van de ruggeprik nog het langst pijn gedaan (die voelde ik maanden later nog, moest dan ook 6 keer geprikt worden omdat mijn wervels kennelijk erg dicht op elkaar zitten: no fun)

Maar ik hoor ook hele andere verhalen, volgens mij heeft vergelijken niet zo'n zin.
Ik kon de eerste 4 dagen echt bijna niets, en daarna ging het opeens best snel beter. Toch jezelf een beetje pushen met kleine stukjes lopen heeft mij denk ik geholpen, en tussendoor veel liggen, rusten, en idd je maar overgeven aan het herstel..
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd!

Calm down! Als je nu niet rustig aan doet, betaal je daar echt de prijs voor. Hier twee keizersnedes en tweede keer met rondlopende peuter toch te veel gedaan en langer pijn gehad.

Na ziekenhuis weinig pijnstilling nodig gehad.
Alle reacties Link kopieren
Ai, wat vervelend voor je!
Heb bijna dezelfde situatie gehad als jij. Spoedkeizersnede, baarmoeder ontsteking en een dreumes van 18 maanden. Heel heftig vond ik het.
Na 3 weken kon ik alles weer. Moest mezelf echt tegenhouden om mijn oudste niet op te tillen. De eerste week was het zwaarst, de tweede week ging echt al heel veel beter, zeker toen de ab echt aansloeg.
Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Twee keer keizersnede. Spoed ook.

Eerste keer kon ik best veel, kon in de kraamweek mijn kind in bad doen en zo. Wel lastig uit bed, maar geen pijn. Behalve bij het uithalen van de krammen. Dat deed mijn herstel twee dagen achteruit gaan. Na zes weken was er niets meer aan de hand.

Tweede keizersnede verloor ik veel bloed, had een transfusie en er liep een peuter rond die aandacht nodig had. Van die keizersnede heb ik bij thuiskomst nog een week verplichte bedrust moeten nemen en was ik na zes weken pas eens zover dat ik 400 meter kon lopen. Zeer verschillend dus.

Na vier dagen; doe rustig aan! Als je een mooi litteken wilt en geef verdere complicaties, hou je aan die zes weken niet tillen, stofzuigen en andere klussen. Echt. Doen.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Ik moest drie dagen in het ziekenhuis blijven want je mag pas weg als je goed naar de wc kunt, die doorlig prikken deden pijn he..
Ik zou gewoon accepteren dat je nu is kunt, laat je verwennen en de kraamhulp is echt heel fijn de eerste tijd, na een paar weken gaat het al een stuk beter, lekker op een stoel zitten onder de douche, en als je baby in bad gaat dan gewoon proberen stukjes te lopen om te kijken en verder nog niet tillen.
Wat veel reacties al, super fijn!
Kussen tegen buik voor tegendruk kende ik niet! -neemt kussen mee naar wc/boven-

Qua pijnstilling had ik diclo, morfinepomp en paracetamol. Nu paracetamol en uiteraard antibiotica.

Wond doet beduidend het meeste pijn momenteel, dat ging eigenlijk goed maar na de onderzoeken gisterenavond (ziekenhuis ivm heftige pijnklachten, was dus baarmoederontsteking) weer mis.

Super balen.

En vrees dat jullie ook gelijk hebben...
Dat 'niks' doen is niks voor mij. Iedereen overal voor moeten vragen :-?

Oudste gaat di-woe-vrij naar het kdv. Maandag springt mijn moeder bij de hele dag en donderdag schoonmoeder. Man werkt halve dagen. Super fijn vangnet, dus ergens voelt dit topic ook als zeiken...

Maar écht fijn jullie ervaringen even te lezen!
Bij de geboorte van mijn oudste een geplande keizersnee vanwege stuitligging. Ik denk wel dat dat verschil maakt met een spoedkeizersnee. Wel heb ik veel bloed verloren waardoor ik me nog een paar weken enorm slapjes heb gevoeld. Heb 5 dagen in het ziekenhuis gelegen. Geen complicaties gehad verder. Bij de geboorte van de tweede een natuurlijke bevalling gehad, en ik kon dezelfde dag alles al weer. Wat een verschil was dat.
Alle reacties Link kopieren
Keizersnede hier ook. Na drie dagen mocht ik naar huis en man alles laten doen. Lastig maar kon me erbij neerleggen. Niet te snel willen, geef je over en geniet desondanks van je kleintje.
Als we een 2e kindje mogen krijgen: wederom keizersnede en zelfde proces :-]
Alle reacties Link kopieren
Ik heb iok een spoedkeizersnee gehad, onder narcose.

Ik heb me altijd afgevraagd of het herstel langer duurde omdat het zo n spoedklus was.

Nadat de kraamhulp weg was had man nog 2 weken vrij en ik weet nog dat hij erna nog weken halve dagen gesnipperd heeft.

Lopen deed zeer. Traplopen ook, eigenlijk alles. Na een stukje te hebben gelopen was ik kapot en zweterig.

Ik heb nog maanden pijn gehad op een specifieke plek. Volgens de gyn was dat een peesaanhechting.

Vond het iig geen pretje.

Een baarmoederontsteking heb ik ook gehad maar dat was bij de eerste bevalling.

Sterkte en gefeliciteerd met de kleine
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een normale KS gehad (niet gepland, maar wel rustig verlopen) en eerlijk gezegd heb ik nergens last van (gehad). BV kwam ook meteen op gang.

Twee dagen ZKH en liep de dag na KS al rond. In ZKH maximale paracetamol en beetje diclofinac gehad. Thuis in de kraamweek maximale paracetamol.
Het viel mij alleen zwaar om in en uit bed te gaan. Of omhoog te komen om BV te geven. Trap lopen deed ik achteruit en de eerste twee weken ook in de middag rusten (slapen of lekker tv kijken).

Ik hoop dat je je snel wat beter gaat voelen!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb toch ook wel 3 a 4 weken best veel pijn gehad na mijn geplande keizersnede ivm stuitligging. Ik vond dat kussen als tegendruk ook amper helpen, maar die tip kreeg ik inderdaad ook van meerdere mensen. Ik nam 3 a 4x per dag paracetamol. 6 weken niet zwaarder tillen dan je baby is echt heel belangrijk voor je herstel op langere termijn.
Sterkte ermee en gefeliciteerd met jullie dochter!
Alle reacties Link kopieren
Mijn probleem met al die positieve verhalen was dat ik de neiging had uit alles het meest positieve te pakken en die dingen allemaal bij elkaar op te tellen en te hopen dat dat met een hele hoop wilskracht ook zo ging zijn bij mij.
En ik kon wel janken toen ik na een week nog niet eens mijn bed uit kon, de trap af kon, laat staan dat rondje buiten waar ze me zo lekker voor hadden zitten maken.
Ik had dat liever WEL geweten of vooraf te horen gekregen, want ik vond het heel zwaar om alleen maar supersuccessen te horen.

Weet je, je hebt het gewoon, hoe stom ook, niet echt in de hand. Het is echt een lesje loslaten en de tijd nemen. En de tijd nemen. En echt, echt, de tijd nemen.

Ik ken trouwens weinig mensen die zeggen 'oh niks doen, dat is echt wat voor mij'. Niemand herstelt voor z'n lol van een flinke buikoperatie.

Let goed op jezelf en je mooie dochters, hoe beter je nu je rust neemt en op je grenzen let hoe beter voor je herstel!
En gefeliciteerd natuurlijk ook :)
zilver_ wijzigde dit bericht op 22-02-2020 20:31
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Je wilt echt veel te snel! Het is een flinke buikoperatie he! Als je een week verder bent, gaat het echt al veel beter 😘

Bij de eerste heb ik 1,5 week pijnstillers geslikt (maar ook complicaties), bij de tweede (zonder complicaties) een dag of 5/6.
Volgens mij wil je echt te snel.
Ik ben 3 weken geleden op een natuurlijke manier bevallen. En heb zeker twee weken aan de PCM gezeten.
Een tip: neem een klein kussentje en druk dat hard tegen je buik aan als je wil gaan verzitten, opstaat, omdraait, loopt etc. Dat helpt tegen de pijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven