Het algemene 'ben ik zwanger (of niet)' topic

12-10-2015 14:55 3007 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Gezien de grote hoeveelheid topics met daarin de vraag of je 'wel of niet zwanger' bent, hebben wij dit algemene topic voor jullie aangemaakt.

Dit is dus de plek voor al je vragen en opmerkingen over een mogelijke zwangerschap, bijvoorbeeld nadat:

je de pil bent vergeten?

je menstruatie uitblijft?

het condoom is gescheurd?

Etc.

Andere topics met soortgelijke vragen zullen vanaf nu worden gesloten. Alle adviezen en wijsheden worden vervolgens hier op één plek verzameld.

Met vriendelijke groet,

Moderator Viva forum
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
quote:Miss_Bean schreef op 07 maart 2016 @ 09:51:

Je begint nu wel n dag te laat aan je nieuwe strip. Lees daarom wel even je bijsluiter om te kijken of je komende tijd condooms erbij zou moeten gebruiken.Als ik het me goed herinner was er pas geleden een soortgelijke vraag in dit topic. Toen stond er in de bijsluiter van de betreffende pil ook iets over wat je moet doen als je geen ontrekkingsbloeding hebt. Volgens mij werd er in die bijslutier vermeld dat je een arts moet raadplegen als twee keer op rij geen ontrekkingsbloeding hebt, maar dat 1x geen ontrekkingsbloeding (met juist gebruik van de pil) geen reden is om een arts te raadplegen. Waarschijnlijk staat er in jou bijsluiter iets soortsgelijk.
Hallo allemaal!

Ik ben nieuw hier en na uren het forum af te speuren heb ik toch nog even jullie hulp/advies nodig...

Sinds oktober gestopt met de pil en sindsdien op zich een vrij regelmatige cyclus, maar hij wisselde wel van 27-30 dagen (ik ben helaas in december vergeten te noteren wanneer mijn menstruatie begon - zoals ik al zei: ik ben nieuw ). Deze maand hebben we voor het eerst ovulatietesten gebruikt en gelukkig vrij snel mijn eisprong gevonden. Maar nu is mijn vraag: hoeveel dagen zit er (ongeveer) tussen je eisprong en je volgende cyclus? Ik heb dus geen idee wanneer mijn NOD zou moeten zijn. Hieronder de data:

- 10 februari start laatste menstruatie

- 21 februari positieve ovulatietest (dus op dag 12)

- het is nu 8 maart en ik ben nog niet ongesteld (dag 17 na eisprong - dag 28 na menstruatie)

Ik heb dus echt geen idee: maar vindt je eisprong altijd halverwege je cyclus plaats? In dat geval zou mijn NOD dan dus 12 dagen na mijn eisprong moeten zijn? Ik denk niet echt dat ik nu zwanger ben en ik wil mezelf ook niet gek maken door al te gaan testen, maar ik vroeg me gewoon af of het vreemd is dat er dus relatief weinig dagen tussen de 1e dag van mijn cyclus en de eisprong zit (12 dagen) en dat er nu al in ieder geval 17 dagen tussen eisprong en volgende menstruatiecyclus zit.

THANKS!!!
Zo ziet de gemiddelde cyclus van een vrouw eruit.

Bron
Het is een gemiddelde een goed voorbeeld maar goed de ene vrouw heeft eisprong op dag 11 en de andere op dag 18. Meestal word je 14 dagen na je eisprong ongesteld. Maar gebruik je ovulatie testen dat je zeker weet dat je eisprong nu 17 dagen geleden is?
where ever you go, go with your heart
Ja, we hebben een ovulatietest gebruikt en die was positief op 21 februari dus dan is het nu 17 dagen geleden. Maar ik weet dus niet of de lengte voor de eisprong en na de eisprong hetzelfde moeten zijn ongeveer (want voor de eisprong dus 12 dagen). Ingewikkeld hoor, dat menselijk lichaam! Ik wacht het denk ik nog maar even een paar dagen af en dan ga ik toch maar een test doen denk ik...
quote:LLL85 schreef op 08 maart 2016 @ 11:12:

Ja, we hebben een ovulatietest gebruikt en die was positief op 21 februari dus dan is het nu 17 dagen geleden. Maar ik weet dus niet of de lengte voor de eisprong en na de eisprong hetzelfde moeten zijn ongeveer (want voor de eisprong dus 12 dagen). Ingewikkeld hoor, dat menselijk lichaam! Ik wacht het denk ik nog maar even een paar dagen af en dan ga ik toch maar een test doen denk ik...

Als je ovulatietest 17 dagen geleden is, is je eisprong nu 14-16 dagen geleden, aangezien je ei 24-48 uur na je positieve ovulatietest springt. Je kunt dus testen. In principe duurt de LF niet langer dan een dag of 16 maximaal. Een zwangerschapstest kun je 14 dagen na je ovulatie doen.

De LF (fase tussen ovulatie en menstruatie) duurt gemiddeld 14 dagen, meestal tussen de 12 en 16 dagen, en is altijd ongeveer even lang. De FF (fase tussen menstruatie en ovulatie) duurt bij de meeste vrouwen met een regelmatige tussen ongeveer 10 en 20 dagen, dus je cyclus klinkt volkomen normaal. De FF kan sterk schommelen in lengte, als de lengte van je cyclus wisselt is dit dus meestal een verschil in lengte van de fase voor de positieve ovulatietest, ipv een verschil in lengte ná de positieve ovulatietest.

Kortom: tijd voor een zwangerschapstest.
Oké super bedankt voor deze heldere uitleg! Dit is precies waar ik naar op zoek was. Er gaat echt een wereld voor me open, al heb ik twee zussen met kleine kinderen en een aantal vriendinnen met kinderen, het blijft blijkbaar toch taboe om openlijk te spreken over het proces van het zwanger worden. Ik weet nog dat een vriendin (zelf geen kinderen maar wel werkzaam in de baby business) zei toen ik vertelde dat ik ging stoppen met de pil: "jullie gaan het toch wel gewoon natuurlijk proberen hè, niet allemaal met van die ovulatietesten enzo". Ik vond dit zo'n rare opmerking maar ik begrijp dat heel veel mensen er zo over denken. Terwijl ik dus niet snap dat als er een product bestaat dat je kan helpen zwanger te worden omdat je je vruchtbare dagen kunt bepalen, dat blijkbaar not done is, want dat tast vast de magie van een kind maken aan ofzoiets. Jammer... Dus veel dank dat er zoiets bestaat als dit forum waar we dit soort dingen wél gewoon kunnen bespreken!

En ik ga toch maar even een test kopen morgen en dan dondergochtend testen (ochtendurine) als ik dan nog niet ongesteld ben geworden. Toch ineens wel heel eg spannend...
als je na n tijdje proberen nog niet zwanger bent of n onregelmatige cyclus hebt, snap ik nog dat je aan de ovulatietesten gaat. Maar verder snap ik niet waarom je niet gewoon wat extra tijd met je partner in de slaapkamer doorbrengt en t spontaan houdt ipv dat hij er even op mag omdat je toevallig net dan ovuleert.
quote:redrose81 schreef op 08 maart 2016 @ 19:11:

als je na n tijdje proberen nog niet zwanger bent of n onregelmatige cyclus hebt, snap ik nog dat je aan de ovulatietesten gaat. Maar verder snap ik niet waarom je niet gewoon wat extra tijd met je partner in de slaapkamer doorbrengt en t spontaan houdt ipv dat hij er even op mag omdat je toevallig net dan ovuleert.Gelukkig mag iedereen dat lekker zelf weten. Bedankt voor je constructieve bijdrage...

als je na n tijdje proberen nog niet zwanger bent of n onregelmatige cyclus hebt, snap ik nog dat je aan de ovulatietesten gaat. Maar verder snap ik niet waarom je niet gewoon wat extra tijd met je partner in de slaapkamer doorbrengt en t spontaan houdt ipv dat hij er even op mag omdat je toevallig net dan ovuleert.Wow, wat een overtrokken en ronduit onaardige reactie. Terwijl ik juist met blij was dat er zo'n "veilige digitale ruimte" bestaat. Maar goed, jammer. Volgens mij zeg ik nergens dat mijn man er alleen "even op mag" omdat ik toevallig ovuleer. Behoorlijk onbeschoft om zo maar iets aan te nemen over iemands sexleven. Wij hebben geen énkele problemen op dat gebied en het feit dat ik vind dat het gebruik van ovulatietesten geen taboe zou moeten zijn heeft NIKS te maken met hoe vaak en hoe fantastisch onze sex is. Jammer dat dat volgens jou blijkbaar niet samen kan gaan met het gebruik van ovulatietesten. Maar ieder z'n ding, laten we elkaar vooral met een beetje respect blijven behandelen.

als je na n tijdje proberen nog niet zwanger bent of n onregelmatige cyclus hebt, snap ik nog dat je aan de ovulatietesten gaat. Maar verder snap ik niet waarom je niet gewoon wat extra tijd met je partner in de slaapkamer doorbrengt en t spontaan houdt ipv dat hij er even op mag omdat je toevallig net dan ovuleert.

Och tja hebben we dit weer. Kijk, als je net met zwanger worden begonnen bent, dan is het nog iets leuks en spannends en dan willen sommige vrouwen zoveel mogelijk weten over wat er daarbinnen gebeurt, dus die doen vanalles om uit te vogelen of er binnen al iets gaande is.

Geloof mij, na anderhalf jaar vruchteloos proberen ben je dat hele zwanger worden zo spúúgzat dat je geen ovulatietest meer kunt zíén. Het hele idee van dat je weer ovuleert en dat er over 2 weken weer een teleurstelling voor de deur staat is voldoende om je te laten opdrogen tot een velletje schuurpapier.

Godzijdank starten we nu bijna met behandelingen.
quote:lux. schreef op 08 maart 2016 @ 20:18:

[..

Geloof mij, na anderhalf jaar vruchteloos proberen ben je dat hele zwanger worden zo spúúgzat dat je geen ovulatietest meer kunt zíén. Het hele idee van dat je weer ovuleert en dat er over 2 weken weer een teleurstelling voor de deur staat is voldoende om je te laten opdrogen tot een velletje schuurpapier.

Godzijdank starten we nu bijna met behandelingen. ik hoop dat je snel wel een positieve test in handen mag hebben
quote:Lotslove schreef op 08 maart 2016 @ 20:23:

[...]

ik hoop dat je snel wel een positieve test in handen mag hebben

Thanks, wij hopen het ook heel erg en de gyn is ervan overtuigd dat het met hulp moet lukken, dus dat is fijn.

Maar word altijd een beetje kriegel van mensen die vinden dat je op een bepaalde manier 'hoort' te doen als je zwanger wil worden. Het is de eerste maanden gewoon hartstikke spannend en leuk en daar moet je lekker van genieten zoals je het zelf fijn vindt. Op welke manier dat ook is.
quote:lux. schreef op 08 maart 2016 @ 20:27:

[...]

Thanks, wij hopen het ook heel erg en de gyn is ervan overtuigd dat het met hulp moet lukken, dus dat is fijn.

Maar word altijd een beetje kriegel van mensen die vinden dat je op een bepaalde manier 'hoort' te doen als je zwanger wil worden. Het is de eerste maanden gewoon hartstikke spannend en leuk en daar moet je lekker van genieten zoals je het zelf fijn vindt. Op welke manier dat ook is.

Dat klinkt in elk geval hoopvol. Weten ze de oorzaak?

Iedereen ervaart zwanger willen worden weer anders . De een vind het fijn om nergens mee bezig te zijn en die zien wel en een ander wil weer heel graag weten hoe of wat en gaat ovulatietesten gebruiken.
quote:Lotslove schreef op 08 maart 2016 @ 20:31:

[...]

Iedereen ervaart zwanger willen worden weer anders . De een vind het fijn om nergens mee bezig te zijn en die zien wel en een ander wil weer heel graag weten hoe of wat en gaat ovulatietesten gebruiken.Het gaat op en af is mijn ervaring. Fases van overplanning werden hier afgewisseld met laissez-faire maanden en fijne stomende seks. Als het Echt Lang Duurt is het voor de meeste mensen moeilijk om de moed er in te houden. Ik vond die psychische belasting zwaar en was ook blij toen We aan behandelingen konden beginnen. Sterkte met t wachten/temperaturen/testen/neuken!
quote:LLL85 schreef op 08 maart 2016 @ 20:01:

[...]

Wow, wat een overtrokken en ronduit onaardige reactie. Terwijl ik juist met blij was dat er zo'n "veilige digitale ruimte" bestaat. Maar goed, jammer. Volgens mij zeg ik nergens dat mijn man er alleen "even op mag" omdat ik toevallig ovuleer. Behoorlijk onbeschoft om zo maar iets aan te nemen over iemands sexleven. Wij hebben geen énkele problemen op dat gebied en het feit dat ik vind dat het gebruik van ovulatietesten geen taboe zou moeten zijn heeft NIKS te maken met hoe vaak en hoe fantastisch onze sex is. Jammer dat dat volgens jou blijkbaar niet samen kan gaan met het gebruik van ovulatietesten. Maar ieder z'n ding, laten we elkaar vooral met een beetje respect blijven behandelen.+1
De reden waarom ze dit niet begrijpt blijkt al snel na even loopen.
quote:Lotslove schreef op 08 maart 2016 @ 20:31:

[...]

Iedereen ervaart zwanger willen worden weer anders . De een vind het fijn om nergens mee bezig te zijn en die zien wel en een ander wil weer heel graag weten hoe of wat en gaat ovulatietesten gebruiken.

Yup mijn man's zaad is niet zo goed. We hebben nog wel een spontane kans hoor, maar de arts schatte die zo ongeveer 10x zo klein in als de kans van een normaal vruchtbaar koppel, dus waar het normaal een halfjaar duurt, duurt het bij ons 5 jaar

Nu in spanning aan het afwachten of het zaad nog voldoende is voor IUI of dat het direct IVF wordt.
quote:lux. schreef op 08 maart 2016 @ 22:41:

[...]

Yup mijn man's zaad is niet zo goed. We hebben nog wel een spontane kans hoor, maar de arts schatte die zo ongeveer 10x zo klein in als de kans van een normaal vruchtbaar koppel, dus waar het normaal een halfjaar duurt, duurt het bij ons 5 jaar

Nu in spanning aan het afwachten of het zaad nog voldoende is voor IUI of dat het direct IVF wordt.

Spannend hoor, heel veel succes de komende tijd!

Bij ons is het omgedraaid. Ik krijg bijna geen eisprong. De gynaecoloog gaf vorige keer aan dat zelf proberen best wel kansloos was. Toen ik mocht starten met de hormonen bleek dat ik spontaan zwanger was

Helaas werd dit een miskraam en mocht ik uiteindelijk alsnog hormonen slikken. Maar een kans hoe klein ook is een kans
quote:Lotslove schreef op 08 maart 2016 @ 23:11:

[...]

Spannend hoor, heel veel succes de komende tijd!

Bij ons is het omgedraaid. Ik krijg bijna geen eisprong. De gynaecoloog gaf vorige keer aan dat zelf proberen best wel kansloos was. Toen ik mocht starten met de hormonen bleek dat ik spontaan zwanger was

Helaas werd dit een miskraam en mocht ik uiteindelijk alsnog hormonen slikken. Maar een kans hoe klein ook is een kans Ah dat is balen zeg. Hoop voor je dat je heel snel weer zwanger bent! En dat je niet teveel last hebt van de hormonen natuurlijk. Ik ben soms zo bang dat het nooit raak zal zijn omdat het in al die maanden nog niet 1x gebeurd is.
Mijn reactie was niet persoonlijk bedoeld, lll85. Ik bedoelde het meer in t algemeen en dat ik persoonlijk niet snap waarom men er meteen allerlei testen op los wil laten. Let wel, meteen op t moment dat je met je partner besluit voor n kindje te willen gaan. Waarom t dan niet eerst even spontaan houden? Uiteraard mag iedereen dat zelf bepalen.

Als ik m'n post terug lees, snap ik dat het hard overkomt, maar zo was het echt niet bedoeld. Was nog niet klaar met typen en WiFi op telefoon viel weg, dacht ook niet dat ie gepost was want zag m zelf nergens terug. Dus excuses daarvoor.

En Lux, helemaal als je t al n tijd probeert en t lukt niet, snap ik het gebruik echt wel. Dus ook aan jou excuses.

Bij mijn eerste kindje heeft het ruim n jaar geduurd voor ik zwanger was, dus ik snap echt de frustratie en de angst dat het wellicht niet gaat lukken.

Ik hoop oprecht dat jullie ook snel n kindje mogen verwachten.
@Lotslove: Hoe is het momenteel met jou? Je had een positieve test, maar ook wat druppels bloed. Ik hoop dat je nog steeds zwanger bent.
quote:Marie89 schreef op 09 maart 2016 @ 09:10:

@Lotslove: Hoe is het momenteel met jou? Je had een positieve test, maar ook wat druppels bloed. Ik hoop dat je nog steeds zwanger bent.

Het is weer mis gegaan helaas. Vorige mnd had ik ook zoiets soortgelijks. Een positieve test en de dag erop was deze weer negatief.

Hopelijk volgende maand beter.

Ik baal wel een beetje, want het is bij mij ook maar de vraag of ik een eisprong krijg. De afgelopen twee maanden wel, maar daarvoor een half jaar niet. Ik ben wel met een PCOS dieet begonnen twee maanden geleden. Dus ik hoop dat het dieet gewoon effect heeft en dat het geen toeval is.

@lux.

Het is vorige keer helemaal goedgekomen en heb een gezond kind gekregen. Alleen nu willen we graag een tweede. Ik kan helaas niet starten met hormonen omdat ik nog borstvoeding geef, maar komt wel goed
quote:Lotslove schreef op 09 maart 2016 @ 10:07:

[...]

Het is weer mis gegaan helaas. Vorige mnd had ik ook zoiets soortgelijks. Een positieve test en de dag erop was deze weer negatief.

Hopelijk volgende maand beter.

Ik baal wel een beetje, want het is bij mij ook maar de vraag of ik een eisprong krijg. De afgelopen twee maanden wel, maar daarvoor een half jaar niet. Ik ben wel met een PCOS dieet begonnen twee maanden geleden. Dus ik hoop dat het dieet gewoon effect heeft en dat het geen toeval is.

@lux.

Het is vorige keer helemaal goedgekomen en heb een gezond kind gekregen. Alleen nu willen we graag een tweede. Ik kan helaas niet starten met hormonen omdat ik nog borstvoeding geef, maar komt wel goed

He, wat vervelend!

Ik heb ook wel eens goede verhalen gehoord over niet-hormonen methodes en dan toch een eisprong. Hopelijk is jou hetzelfde gegund!
quote:redrose81 schreef op 09 maart 2016 @ 08:54:

Mijn reactie was niet persoonlijk bedoeld, lll85. Ik bedoelde het meer in t algemeen en dat ik persoonlijk niet snap waarom men er meteen allerlei testen op los wil laten. Let wel, meteen op t moment dat je met je partner besluit voor n kindje te willen gaan. Waarom t dan niet eerst even spontaan houden? Uiteraard mag iedereen dat zelf bepalen.

Als ik m'n post terug lees, snap ik dat het hard overkomt, maar zo was het echt niet bedoeld. Was nog niet klaar met typen en WiFi op telefoon viel weg, dacht ook niet dat ie gepost was want zag m zelf nergens terug. Dus excuses daarvoor.

En Lux, helemaal als je t al n tijd probeert en t lukt niet, snap ik het gebruik echt wel. Dus ook aan jou excuses.

Bij mijn eerste kindje heeft het ruim n jaar geduurd voor ik zwanger was, dus ik snap echt de frustratie en de angst dat het wellicht niet gaat lukken.

Ik hoop oprecht dat jullie ook snel n kindje mogen verwachten.

Ik gebruikte juist in het begin ovulatietesten en nu niet meer. In het begin vond ik het nog heel spannend allemaal en was ik stiknieuwsgierig naar wat er binnen gebeurde, testte ook altijd 4 dagen voor de 'NOD' al. Ik vond dat heerlijk om er zo mee bezig te zijn. Waarom zou dat slecht zijn?

Nu gebruik ik geen ovulatietesten meer omdat de teleurstelling alleen maar groter wordt. Toen had ik dat nog niet. Ik bedoelde dus te zeggen dat het voor mij prima werkte om vanaf het begin ovulatietesten te doen en dat ik ook snap dat mensen dat niet prettig zouden vinden maar dat ik niet inzie waarom het BETER zou zijn om geen ovulatietesten te doen.

Ik schaamde me er nl een beetje voor omdat het hier op vf zo belachelijk wordt gemaakt en nu denk ik: waarom? Ik heb nog nooit iets zo graag gewild als zwanger worden en een kind krijgen. Ik schaam me daar niet voor en ook niet voor de manier waarop ik het aanpak en ik vind ook niets van hoe andere mensen het aanpakken.

Ik stel voor dat we gewoon eens kappen met vinden dat andere mensen het fout doen. Je doet niemand kwaad met ovulatietesten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven