Hoe begin ik eraan?

28-10-2014 09:44 63 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goeiemorgen!

vandaag ben ik dus 23 weken zwanger, ik heb nog helemaal niks gedaan voor de baby aangezien ik totaal niet weet hoe ik moet beginnen met de voorbereidingen.

Ik heb wat baby catalogussen gekregen van mijn moeder en sites maar het is allemaal zoveel ;O

vrijdag wil ik de eerste kleine aankoopjes doen voor mijn babymeisje maar ik zou eerst eigenlijk wel eens willen weten wat ik eerst zou moeten kopen en wat noodzakelijk is anders sta ik daar in de winkel en koop ik enkel nutteloze dingen. Nou ja, en ook wat ik ook echt in huis nodig heb voor de baby zodat ik een lijstje kan maken voor vrijdag.

De buggy, het babybedje en het parkje krijg ik van mijn ouders al cadeau dus daar moet ik gelukkig niet aan denken ! ;)

Oja, ik ben uitgerekend voor 27 februari.

;)
quote:caxelle schreef op 28 oktober 2014 @ 10:26:

[...]

Ik vroeg me ook af van is een relax en een babygym noodzakelijk als je een babybox hebt ? Of wel? Of zijn die drie dingen allemaal verschillend...?

Dat zijn nu van die dingen die je niet voor de geboorte hoeft aan te schaffen. Je kindje zal de eerste weken vooral in jouw of je partners armen vertoeven, slapen op je borst en soms in bed. Heb je er na eennpaar dagen toch behoefte aan dan is zoiets zo gekocht!

Bij de oudste hebben we de box pas met drie weken neergezet. Bij nummer twee en drie vanaf dag één. Maar dat was meer ter bescherming tegen zus en broer die de baby maar wat graag wilden oppakken oid.

Houd je geld nog lekker in je beurs, je kunt het maar één keer uitgeven en dat zou ik het liefst doen aan de meest belangrijke dingen. Niet aan wat 'men' belangrijk vindt, maar aan wat jíj belangrijk vindt.
Ik begon ook pas na 30 weken met spullen kopen hoor en kocht het meeste in mn verlof (ca 38 weken) Stelde het een beetje uit ivm drukte en omdat ik gewoon niet van dat getuttel hou.

Bad, wagen en parkje heb je al geregeld dus je bent goed bezig. Heb je al een kast /commode om de baby op te verschonen en om spullen in op te bergen? Daar kun je dan meteen al je andere aanschaffen in kwijt.

Verder gebruikte ik vrijwel meteen slaapzakjes, een mutsje, en een bakerzakje. Qua kleren en sokken heb je al snel genoeg de eerste weken en de rest bestelde ik gewoon via internet. Na een paar weken kocht ik een draagzak om te gaan wandelen en heeeel veel extra kleertjes. Vond het toen ook veel leuker en wist beter wat ik mooi/fijn vond. Succes!
Denk ook na over je woonsituatie en wensen. Wij wonen bijvoorbeeld klein en daarom zal er waarschijnlijk geen badje komen. Maar je hebt ook opvouwbare badjes of een tummytub. En wat wil je doen met slapen? Als je samen wilt slapen (volgens de richtlijnen natuurlijk) is een co-sleeper misschien iets voor je. Of zo'n "mandje" voor in bed en kun je een ledikant altijd later nog halen. Sommige ledikanten kun je ook ombouwen tot co-sleeper.
quote:matroesjka_ schreef op 28 oktober 2014 @ 11:03:

Denk ook na over je woonsituatie en wensen. Wij wonen bijvoorbeeld klein en daarom zal er waarschijnlijk geen badje komen. Maar je hebt ook opvouwbare badjes of een tummytub. En wat wil je doen met slapen? Als je samen wilt slapen (volgens de richtlijnen natuurlijk) is een co-sleeper misschien iets voor je. Of zo'n "mandje" voor in bed en kun je een ledikant altijd later nog halen. Sommige ledikanten kun je ook ombouwen tot co-sleeper.Wij wonen ook klein hoor. 60M² met 1 kamer maar de kamer is groot genoeg voor een baby bedje ;) en ons tweepersoonsbedje ;) we hebben ook enkel een douche en geen bad --' dat is wel vervelend ... ik dacht gewoon een badje te kopen en die dan telkens op de tafel te zetten om de baby te wassen en als de baby wat groter is samen douchen. Ik heb gehoord dat dat al vanaf de geboorte kan maar dat lijkt me van in het begin niet zo handig en veilig hé ;)
Toen ik baby was werd ik gewoon in de wasbak in de keuken gewassen
Ik heb zo'n ligstoeltje voor in bad. Wij gebruikten hem hier ook veel onder de douche vanaf een maand of twee/drie (ik vind een babybadje drie keer niks). Stoeltje in de douche en je kunt baby gewoon douchen, al dan niet terwijl je zelf ook doucht. Ik vind het echt ideaal.

Zo een (worden bij iedere babywinkel verkocht): badstoeltje
Dag Caxelle

Ik ben nu 8 weken moeder en ik moet zeggen dat ik het erg fijn vond dat een vriendin van de "officiële babylijsten" afstreepte wat ik NIET nodig had

Ik heb dit gekocht voor de kleine meid kwam:

- bedje

- commode (een grote, past lekker veel op!)

- kast (neem een grote, dit gaat dan mee naar tiener)

- kinderwagen

- aankleedkussen + 3 hoezen

- 3 bedlakens

- 3 matrashoezen

- 1 matrashoesje voor in de wandelwagen

- 1 warm dekentje voor in bed

- 3 wandelwagenlakentjes + dekentje

- 2 metalen kruiken met hoesjes

- draagzak Marsupi (onmisbaar hier)

- box met zacht boxkleed

- 5 pakjes (kleertjes) met voetjes eraan

- 10 rompers maat 50

- 18 hydrofiele luiers (voor alles nuttig)

- 8 hydrofiele washandjes

- luiers maat 1

- pakketje met babyzeep, shampoo etc.

- 18 spuugdoekjes

- 3 mutsjes

- 1 vestje maat 50 voor naar buiten

- voetenzak voor in de maxicosi

- thermometer

- badje met toebehoren (tummytub nooit gehad)

- hangmatje voor in badje (heb je je handen vrij, heel fijn)

- 3 flessen met fase 1, 2 en 3 spenen

- 2 dezelfde fopspenen

- voedingstorentje

- borstkolf

- zoogcompressen

- voedingsBH (ondingen!)

- 6 grote (oma)onderbroeken voor het kraamverband (onmisbaar!)

Pff, nog een hele lijst zo te zien en dan ben ik nog de helft vergeten. Hebben jullie in BE ook de Blije Doos en de Ouders van Nu-doos? Daar zitten ook speentjes etc. in.

Ik kocht trouwens alles pas met 30 weken... Ontaard he
quote:avie schreef op 28 oktober 2014 @ 09:56:

Overweldigend? Ik ben 25 weken zwanger en heb dat niet zo ervaren hoor....dit is gewoon laks.Jeetje wat ben jij een bitch zeg... iedereen beleeft haar zwangerschap op haar manier...
Ten eerste : Gefeliciteerd!

Je moet ook denken aan:

- het regelen van opvang voor als je weer aan het werk gaat;

- aanvragen van kraamzorg;

- erkenning (tenzij jullie getrouwd zijn, dan hoeft dit niet);

- aanmelden bij je zorgverzekering (dit kan tot 4 maanden na de geboorte).

Fijne zwangerschap!
quote:mystic24 schreef op 28 oktober 2014 @ 12:11:

Ten eerste : Gefeliciteerd!

Je moet ook denken aan:

- het regelen van opvang voor als je weer aan het werk gaat;

- aanvragen van kraamzorg;

- erkenning (tenzij jullie getrouwd zijn, dan hoeft dit niet);

- aanmelden bij je zorgverzekering (dit kan tot 4 maanden na de geboorte).

Fijne zwangerschap!Ja, opvang zo snel mogelijk regelen. Ben ook een Belg en in mijn gemeente is er een wachtlijst van 1 jaar.
I don't care what is written about me so long as it isn't true.
quote:Honeymoonquiz schreef op 28 oktober 2014 @ 10:02:

[...]

Ach hou toch op met dat overdreven gedoe, 23 weken is prima om te beginnen hoor. Ik zat gewoon tot 41 weken vrolijk op de fiets en vrijwel alles is via internet te bestellen. En dalijk is geen woord.

Hier ruim 28 weken en echt niet verder dan to, dat heeft niets te maken met laksheid maar met een gezonde nuchterheid. Ja, je hebt best het een en ander nodig maar sommigen weten van het kopen van spullen wel een levensinvulling te maken. Bovendien woon ik klein en hoef ik echt niet nog 3 maanden tegen spullen die ik niet gebruik aan te kijken.

Als het goed is heeft je kraamclub een lijst, dat lijkt mij een goede basis, trap niet in die lijsten van de prenatal etc. 'nodig' is echt betrekkelijk. En, koop tweedehands, leen van familie, vrienden en collega's, die kunnen je veel beter vertellen wat je echt nodig :-)
hoi meid ik snap dat je niet weet waar te beginnen het is ook veeeel en zo ook het aanbod.

Ik ben 18 weken zwanger en heb afgelopen weekend met mijn man alvast alle 'grote'dingen ebsteld dus : Babykamer, Kinderwagen, Maxicosi, Box, Wiegje en badset.

De kleinere dingen zoals verzorgingsproducten, hydrofiele doeken, speentjes en alles wat op het lijstje staat ga ik volgende maand doen.

Je moet gewoon knoop doorhakken en toch keuzes maken, uiteindelijk ging het wel makkelijk toen ik in de winkel was. Ik ben naar babypark zaanstad gegaan.

Succes!
Even nog een toevoeging, ik had een grote fles shampoo en een grote fles wasgel van Zwitsal gekocht. Hier heb ik heel lang mee kunnen doen want die kleintjes hebben niet zoveel zeep in 1 wasbeurt nodig. Sommigen kopen echt 5 flessen van ieders, daar doe je echt jaren mee..

Baby's hoeven namelijk niet iedere dag in bad, vooral de eerste 2 dagen niet. Onze kraamhulp waste ons kindje pas de 2e of 3e dag, dit om het huidsmeer in te laten trekken in het huidje.

(tenzij ze zichzelf ondergepoept / gespuugd hebben, dan wel natuurlijk)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven