Hoe begin ik eraan?

28-10-2014 09:44 63 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goeiemorgen!

vandaag ben ik dus 23 weken zwanger, ik heb nog helemaal niks gedaan voor de baby aangezien ik totaal niet weet hoe ik moet beginnen met de voorbereidingen.

Ik heb wat baby catalogussen gekregen van mijn moeder en sites maar het is allemaal zoveel ;O

vrijdag wil ik de eerste kleine aankoopjes doen voor mijn babymeisje maar ik zou eerst eigenlijk wel eens willen weten wat ik eerst zou moeten kopen en wat noodzakelijk is anders sta ik daar in de winkel en koop ik enkel nutteloze dingen. Nou ja, en ook wat ik ook echt in huis nodig heb voor de baby zodat ik een lijstje kan maken voor vrijdag.

De buggy, het babybedje en het parkje krijg ik van mijn ouders al cadeau dus daar moet ik gelukkig niet aan denken ! ;)

Oja, ik ben uitgerekend voor 27 februari.

;)
Waarom is jouw manier de enige goede Avie? Ik snap het gebitch niet helemaal geloof ik.
Woorden nazi? Dit is wat ik vind, mag gezegd worden. Ook dalijk nog ;)
Joh volgens mij verwoordt TO het wat onhandig maar wil ze gewoon van ervaren moeders weten wat handig is en wat overbodig is. Die uitzetlijsten zijn soms heel uitgebreid. En 23wk is toch helemaal niet zo laat? Ik zou ook niet gaan inkopen voor de 20 weken echo. Dan weet je het geslacht niet en weet je ook nog niet zeker of je wel een gezond kind krijgt.
Geinig, ik heb veel Belgen om me heen maar kende het woord "parkje" ook niet. Weer wat geleerd.

Avie: heel fijn dat jij achterover kunt leunen maar jouw aanpak is niet DE aanpak. TO doet het op haar eigen manier.
Ho evn dat zeg ik niet. Ik krijg de kriebels van mensen die zo moeilijk doen, hoe moet dat dan dalijk vraag ik me af. Ik zeg nergens dat ze per direct Avie nummer 2 moet worden.
quote:Honeymoonquiz schreef op 28 oktober 2014 @ 09:56:

Maak een lijst van wat je nodig hebt. Heb ik destijds ook gedaan. Kun je afvinken wat je hebt. Voorbeelden van uitzetlijsten zijn er genoeg (bij de Hema en prenatal zijn die er, maar ze zijn ook te vinden op sites van kraamzorginstellingen). Je zou zo'n lijst kunnen verdelen in dingen die je echt nodig hebt en dingen die je eventueel ook wil kopen. Bijvoorbeeld een maxi-cosi/ander autostoeltje, wat voor soort kinderwagen wil je... Bedje, kledingkast, commode, badje, beddengoed, kleertjes.

Veel kun je online bestellen maar het is misschien wel handig om een keer langs te gaan bij een babywinkel om bijv kinderwagens en autostoeltjes te bekijken. Het lijkt heel ingewikkeld maar het komt allemaal goed en je hebt nog tijd genoeg als het goed is.

Bedankt, ik heb al een paar lijstjes afgeprint, ook van de HEMA! Maar elk lijstje is zo verschillend en ik raak ervan in de war :D

En als ik mijn eigen denk had ik natuurlijk al die spullen niet in huis hë! Maar ik ga het eens nog proberen zoals u het voorstelt, Hopen dat ik een lijstje kan maken voor vrijdag en natuurlijk heb ik nog tijd zat ;)
Caxelle, anders moet je even bij Kind en Gezin langsgaan. Die hebben normaal handige lijsten om je voor te bereiden op de komst van je baby.
I don't care what is written about me so long as it isn't true.
Allereerst werd het kamertje behangen/geverfd, daarna zorgde ik eerst voor een kast/commode, zo konden de meubels gelijk het kamertje in. Toen kocht ik de andere spullen, dan konden die gelijk weer in de kast. Wagen was besteld in week 25 oid, maar werd pas in mijn verlof geleverd.

Het heeft niet veel zin om al van alles te kopen als het maanden in de huiskamer moet staan! Of soms ook wel, vriendin had alles klaar staan, uitzet al gewassen en goed ingepakt, want die ging eerst nog in week 35 verhuizen!

Het is dus heel persoonlijk! Succes ermee!
Misschien is het handig om in je hoofd een dag door te lopen. Wat gebruik je dan allemaal? Als je dat voor een paar dagen hebt is het genoeg. Vergeet niet dat je in je kraamweek ook nog heel veel krijgt.

Maak jezelf ook niet te gek, bedenk dat wat je tekort komt zo besteld is vanuit je kraambed. Vandaag besteld = morgen in huis.

Het enige waar je nooit te weinig van kunt hebben is luiers, rompertjes en hydrofielen
quote:matroesjka_ schreef op 28 oktober 2014 @ 10:04:

Joh volgens mij verwoordt TO het wat onhandig maar wil ze gewoon van ervaren moeders weten wat handig is en wat overbodig is. Die uitzetlijsten zijn soms heel uitgebreid. En 23wk is toch helemaal niet zo laat? Ik zou ook niet gaan inkopen voor de 20 weken echo. Dan weet je het geslacht niet en weet je ook nog niet zeker of je wel een gezond kind krijgt.Inderdaad mss, daaar heeft u een punt ;)
Waar twijfel je precies over, TO?

Als je het niet echt nodig hebt, kun je er ook voor kiezen even te wachten en eventueel na de geboorte aan te schaffen. Veel dingen kunnen via internet (heb je het vaak de dag erna al in huis) of je stuurt je man eropuit.

Babyfoon heb ik bijvoorbeeld pas na drie maanden gekocht.
Ik vind 23 weken ook helemaal niet te laat hoor.

Mijn advies zou zijn: zorg ervoor dat de basis in orde is (bedje, commode of tafel om te verschonen, badje, buggy) en koop verder van alles wat maar niet teveel. Dan kun je in de praktijk zien wat je handig vindt (welke maat je baby heeft, welke verzorgingsproducten al dan niet geschikt zijn) en dan is het zo bijgekocht. Ik kreeg destijds een hele lijst van dingen die ik moest aanschaffen, maar een groot deel ervan is ongebruikt naar mijn schoonzus verhuisd omdat ik er teveel van had of het nooit gebruikt had. .
Avie, het id daDElijk.
quote:Honeymoonquiz schreef op 28 oktober 2014 @ 10:10:

Waar twijfel je precies over, TO?

Als je het niet echt nodig hebt, kun je er ook voor kiezen even te wachten en eventueel na de geboorte aan te schaffen. Veel dingen kunnen via internet (heb je het vaak de dag erna al in huis) of je stuurt je man eropuit.

Babyfoon heb ik bijvoorbeeld pas na drie maanden gekocht.Welja, ik heb al verschillende lijsten geraadpleegd en er staat altijd zoveel op dat ik moet kopen maar als ik aan mijn eigen kindertijd denk had ik dat allemaal niet in huis. Maar ondertussen hebben de meeste mij hier al gerustgesteld en mij al een paar ideetjes gegeven dus ik heb ongeveer al een idee over wat ik al kan beginnen kopen ;)
Behalve de echt noodzakelijke dingen weet je gewoon veel nog niet. Dus of je pakjes met voetjes eraan en sokbroekjes handig vindt, of juist broekjes zonder voeten, rompers met lange mouwen of met korte mouwen, overslag of alles over het hoofd etc. Verder kan je baby klein of groot zijn, dik of dun, dus weet je niet wat past. Dat zul je ook niet weten tot de baby er is. Dus koop gewoon wat je handig lijkt (of van alles wat) en je merkt vanzelf wat je wel en niet gebruikt.
quote:avie schreef op 28 oktober 2014 @ 10:00:

Ja je hebt uitstellers en je hebt het niet. Ze weet est ze nodig heeft maar weet niet waar te beginnen... zo moeilijk is dat niet. Er is een verschil tussen hamsteren en voorbereiden. Wij zijn nu klaar en kunnen achteruit zitten en zij kan straks met haar besluiteloosheid nog gaan stressen. Als je het zo moeilijk vind begin dan vroeg.

wat een gekat zeg.

To ik begon ook pas na de 20weken echo met de eerste dingen kopen. Is niks raars aan.

Google babyuitzet en je vind de lijsten. Misschien kan je moeder meekijken wat wel of niet persee gekocht moet worden.

Succes
En bedenk dat in de oorlog ook kinderen werden geboren. Die ouders hadden amper spullen en die kindjes werden ook groot!

Niet om alle moderne troep af te zeiken oid, maar om aan te geven dat heel veel dingen niet hoogst noodzakelijk zijn. Dus als je iets vergeet kan het later ook nog worden aangeschaft!
quote:meivogel schreef op 28 oktober 2014 @ 10:10:

Ik vind 23 weken ook helemaal niet te laat hoor.

Mijn advies zou zijn: zorg ervoor dat de basis in orde is (bedje, commode of tafel om te verschonen, badje, buggy) en koop verder van alles wat maar niet teveel. Dan kun je in de praktijk zien wat je handig vindt (welke maat je baby heeft, welke verzorgingsproducten al dan niet geschikt zijn) en dan is het zo bijgekocht. Ik kreeg destijds een hele lijst van dingen die ik moest aanschaffen, maar een groot deel ervan is ongebruikt naar mijn schoonzus verhuisd omdat ik er teveel van had of het nooit gebruikt had. .

Daar ben ik vooral bang voor! Dat ik teveel ga kopen en tegelijkertijd zo bang dat ik iets te kort zal hebben.

De verleiding is ook wel te groot met al die spulletjes, hehe ;)
Je kan ook een geboortelijst maken bij bv Dreambaby. Kun je zelf meteen de noodzakelijke spullen aanschaffen, en kunnen familieleden/vrienden de extra dekentjes, speelgoed, bijtringen ed als kraamcadeau kopen.
quote:sandt2.0 schreef op 28 oktober 2014 @ 10:15:

En bedenk dat in de oorlog ook kinderen werden geboren. Die ouders hadden amper spullen en die kindjes werden ook groot!

Niet om alle moderne troep af te zeiken oid, maar om aan te geven dat heel veel dingen niet hoogst noodzakelijk zijn. Dus als je iets vergeet kan het later ook nog worden aangeschaft!Ja, ik snap u wel hoor :p ! Haha ;D
Mijn ervaring met die lijsten is dat je echt niet alles nodig hebt. Eigenlijk het meerendeel niet.

Wat ik rond/tot de 25 weken heb gekocht is;

- badje en toebehoren zoals een waterthermometer, hydrofiel washandjes en doeken

- thermometer (rectaal)

- kruik en kruikzak

- bedje en commode, dit is handig om alvast te hebben om de spullen in op te bergen

- kinderwagen moet je op tijd bestellen, althans bij mij was de levertijd twee maanden. Met toebehoren zoals een regenhoes en voetenzak. Parasolletje hebben we pas gekocht toen het nodig was en eigenlijk nooit gebruikt. Wij deden doeken van aden+anais eroverheen (enorme hydrofielen)

- kleertjes vanaf ik het geslacht wist. En dan vooral rompers en alles wat ik leuk vond. Later kwam ik erachter dat rompers van de Hema het beste waren en die van zeeman/wibra vond ik 10x niks.

Dingen zoals een tummytub mochten we in de kraamweek uitproberen van de kraamhulp. Later hebben we er eentje cadeau gekregen maar weinig gebruikt. We hadden toen een grote douchecabine waar het bad met standaard in kon staan (dus konden we tegelijk douchen) .

Wat ik wel superhandig vond was een badinzet.

Met de babyshower heb ik een luiertaart gehad met enorm veel luiers, dat was echt wel genoeg voor de eerste periode.
quote:DorothyParker schreef op 28 oktober 2014 @ 10:19:

Je kan ook een geboortelijst maken bij bv Dreambaby. Kun je zelf meteen de noodzakelijke spullen aanschaffen, en kunnen familieleden/vrienden de extra dekentjes, speelgoed, bijtringen ed als kraamcadeau kopen.de papa heeft ook al voorgesteld om bij dreambaby een geboortelijst af te zetten aangezien wij gewoon in onze straat een dreamland hebben dus dat is erg handig! ;)
Ik geloof dat ik ook pas na de 20 weken met spullen verzamelen begon. Gewoon omdat de omstandigheden zo waren. Niet iedereen heeft een stralende zwangerschap vanaf week 1.

Ik had geen babykamertje, dat scheelde een hoop werk
quote:van-vert schreef op 28 oktober 2014 @ 10:22:

Mijn ervaring met die lijsten is dat je echt niet alles nodig hebt. Eigenlijk het meerendeel niet.

Wat ik rond/tot de 25 weken heb gekocht is;

- badje en toebehoren zoals een waterthermometer, hydrofiel washandjes en doeken

- thermometer (rectaal)

- kruik en kruikzak

- bedje en commode, dit is handig om alvast te hebben om de spullen in op te bergen

- kinderwagen moet je op tijd bestellen, althans bij mij was de levertijd twee maanden. Met toebehoren zoals een regenhoes en voetenzak. Parasolletje hebben we pas gekocht toen het nodig was en eigenlijk nooit gebruikt. Wij deden doeken van aden+anais eroverheen (enorme hydrofielen)

- kleertjes vanaf ik het geslacht wist. En dan vooral rompers en alles wat ik leuk vond. Later kwam ik erachter dat rompers van de Hema het beste waren en die van zeeman/wibra vond ik 10x niks.

Dingen zoals een tummytub mochten we in de kraamweek uitproberen van de kraamhulp. Later hebben we er eentje cadeau gekregen maar weinig gebruikt. We hadden toen een grote douchecabine waar het bad met standaard in kon staan (dus konden we tegelijk douchen) .

Wat ik wel superhandig vond was een badinzet.

Met de babyshower heb ik een luiertaart gehad met enorm veel luiers, dat was echt wel genoeg voor de eerste periode.Ik vroeg me ook af van is een relax en een babygym noodzakelijk als je een babybox hebt ? Of wel? Of zijn die drie dingen allemaal verschillend...?
Kijk eens in een Ikea catalogus. Op die foto's staan altijd volledige babykamers afgebeeld. Kan je zien wat er niet mag ontbreken in een kinderkamer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven