Hoe groot is de kans? Wat zouden jullie doen?

19-02-2020 06:09 28 berichten
Hallo, graag jullie advies 😊
Mijn cyclus is onregelmatig met een uitloop van 30-39 dagen de afgelopen 11 maanden. Afgelopen zondagnacht heb ik seks gehad waarbij er iets mis gegaan is met het condoom. Ik zat toen op dag 35/36. Aangezien ik dacht safe te zitten qua eisprong maar toch begon te twijfelen heb ik na 34 uur een ellaone MAP ingenomen. Vandaag is het dag 40 maar nog geen menstruatie. Zwanger ben ik niet, heb getest, maar van afgelopen weekend is natuurlijk nog niet testbaar. Nu zou ik ook een koper spiraal kunnen laten plaatsen, maar dat wil ik liever niet... Wat zouden jullie doen? Kans is klein dat ik op dag 35/36 een eisprong zou hebben gehad toch?
Ben behoorlijk aan t piekeren erover 🙈 We gebruiken al heel wat jaartjes alleen een condoom , dit is ons nog niet eerder overkomen.
Nog een keer testen bij voorkeur dmv een bloedtest, als er niet een zwangerschap uitkomt dan zou ik na een map er vanuit gaan dat mijn cyclus van slag is door de spanning en een extra portie hormonen.
2 weken na de seks testen.
Als je zwanger blijkt een abortus of niet.
Andere maatregelen qua anticonceptie nemen.
Alle reacties Link kopieren
Het klinkt alsof je stiekem zwanger wil zijn.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik zou nu geen verdere actie ondernemen. Je hebt gedaan wat je kon en de kans is zo klein. Je kan een dag of 10-12 na de sex testen met een vroege test.
Bedankt voor jullie reacties.
Klopt dat we op zoek moeten naar een andere vorm van anticonceptie. Ik wil alleen geen hormonen en ook liever niets in mijn lichaam, dus dan is mijn man aan de beurt 😉
Ik zit nu alleen in dubio wat te doen, omdat een MAP er alleen voor zorgt dat er geen eisprong plaats vindt. Is er sowieso een mogelijkheid dat er zo laat een eisprong optreedt. Meestal lijkt er bij mij 12 tot 16 dagen tussen eisprong en menstruatie te zitten, maar afgelopen maand heb ik geen eisprong bemerkt, wat nog niets wil zeggen natuurlijk.
Ik denk dat de kans maar heel klei is toch? Dat ik zwanger ben geworden... Het was niet veel sperma wat er in mij terecht kwam (maar hoeft maar 1 zaadje te zijn natuurlijk) en ik ben meteen gaan plassen.
Zo pieker ik dus... 🙈
De kans dat je zwanger bent, lijkt me wel héél klein hoor. Je cyclus is behoorlijk lang en tussen de 30 en 39 dagen is onregelmatig. Dan kan het ook best een keer nog wat langer zijn, zeker omdat de stress of je zwanger bent een rol speelt. Misschien heb je niet elke maand een eisprong? Bij mij zat er altijd een dag of 26 à 28 tussen, maar ik merk dat ik er tegenwoordig wel eens een maand tussen heb zitten waarin ik geen kenmerken van een eisprong merk en dan ben ik opeens een week overtijd (alleen ik ben boven de 40 dus ik heb het idee dat het daaraan ligt).
Anyway, het lijkt me eerder dat het ergens anders door komt dan door een zwangerschap. Mocht je nou over 2 weken nog niet ongesteld zijn zou ik een test doen. Tot die tijd kun je het toch niet weten.
Ik ben bijna 37.

Een koperspiraal plaatsen als noodanticpnceptie zou tot en met morgen nog mogelijk zijn.
Ik zit te dubben over zo’n ding laten plaatsen met 100% zekerheid vs afwachten en een kleine kans dat het wel raak is (en een grote kans van niet😉). Spiraal lijkt me echter niet fijn, dus had ik anders nooit voor gekozen, dus zou ik dat nu wel dan moeten overwegen Ivm die kleine kans. Zucht..

Meerderheid is dus voor afwachten en geen verdere actie.

Bedankt voor het meedenken! Fijn om mijn gedachten kronkels hier neer te kunnen zetten.
Wil je misschien ooit nog kinderen? Anders is sterilisatie een optie, voor jou of je partner. Ik vind het ideaal, nooit meer ergens op letten.
Nee, ik heb niet zulke fijne zwangerschappen gehad. Dus een zwangerschap zie ik niet zitten, al zou ik ook nooit kiezen voor abortus als het wel raak zou zijn.

Sterilisatie zitten we inderdaad wel aan te denken en dan bij m’n man.
Masi schreef:
19-02-2020 07:46
Nee, ik heb niet zulke fijne zwangerschappen gehad. Dus een zwangerschap zie ik niet zitten, al zou ik ook nooit kiezen voor abortus als het wel raak zou zijn.

Mijn man heeft dat 9 jaar geleden laten doen, fluitje van een cent en heel blij mee.
Masi schreef:
19-02-2020 07:46

Waarom geen abortus?
Als je toch zwanger zou zijn had die MAP hetzelfde effect gehad. En die noodspiraal ook.
Neem gewoon een overtijdbehandeling als het mis zit.
En laat jezelf en/of je man steriliseren als je geen hormonen wil.
Allereerst vraag ik me bij een cyclus van 39 dagen af of je uberhaupt wel ovulatoir bent. Verder zat je al laat in je cyclus en heb je binnen de juiste tijd de zeer betrouwbare Ellaone genomen (nee die voorkomt niet alleen een eisprong, maar ook innesteling door baarmoederslijmvliesveranderingen).

Dat je menstruatie nog later is kan kloppen omdat de ellaone een bom progestagenen is. Pas als progrestagenen wegvallen (in een normale cyclus komt dat door het helen van het progesteron producerende gele lichaam), komt de menstruatie op gang. Het laat in de cyclus nemen van de Ellaone zorgt dus logischerwijs voor een verlenging van de cyclus.

Een "morning after" koperspiraal laten plaatsen lijkt me een enorme overkill in dit geval, alhoewel het een zeer goede optie kan zijn voor de komende jaren. De T-safe bijvoorbeeld kan 10 jaar blijven zitten.
anoniem_390311 wijzigde dit bericht op 19-02-2020 08:30
Reden: Foutieve info, my bad.
11.31% gewijzigd
Heb wel 'ns gelezen dat een MAP niet werkt als je meer dan 70 kilo weegt. Of was dat een broodje aap?
Bedankt kokoro voor je reactie. Ik meende toch echt gelezen te hebben dat de ellaone alleen de eisprong uitstelt, maar misschien zit ik er naast?

Ik denk dat ik het dan maar af ga wachten.
redbulletje schreef:
19-02-2020 08:17
Heb wel 'ns gelezen dat een MAP niet werkt als je meer dan 70 kilo weegt. Of was dat een broodje aap?
Dat klopt deels. Hij was mogelijk verminderd werkzaam. Maar dat was met de Norlevo, niet met de EllaOne geloof ik.
redbulletje schreef:
19-02-2020 08:17
Hij kan verminderd werken is wat anders dan dat hij niet werkt.
Luci_Morgenster schreef:
19-02-2020 08:21
Hij kan verminderd werken is wat anders dan dat hij niet werkt.
Ik persoonlijk zou dan het risico toch liever niet lopen en drastischere maatregelen nemen.
Maar wellicht is TO wel megaslank en hoeft zij zich daar geen zorgen over te maken.
Masi schreef:
19-02-2020 08:19
Bedankt kokoro voor je reactie. Ik meende toch echt gelezen te hebben dat de ellaone alleen de eisprong uitstelt, maar misschien zit ik er naast?

Ik denk dat ik het dan maar af ga wachten.
Ik heb gezien dat ze daar inderdaad mee adverteren. Maar op de website staat óók dat het geen hormonaal geneesmiddel is. Dat is nogal afhankelijk van de definitie die je daaraan hangt... Hij bindt namelijk wel degelijk aan hormoonreceptoren met de werkingen van dien, al is het zelf geen hormoon. Maar goed.

De werkzame stof, ulipristal, heeft invloed op het baarmoederslijmvlies maar daar lijken ze voor de Ellaone geen boodschap aan te hebben. Bijzonder, want stel dat de Ellaone idd alleen de eisprong voorkomt, en je neemt hem één dagje ná je eisprong, zou hij dus i.p. NIET werkzaam moeten kunnen zijn. En dat is'ie wel. Ze adverteren zelfs met "werkzaam op de 2 meest vruchtbare dagen".

Ik denk oprecht dat het wel los gaat lopen TO. Echt.

EDIT: Ik heb de literatuur er even op nageslagen. Sorry TO, heb voor m'n beurt gesproken. Het interfereert inderdaad niet met implantatie van een embryo. Ik vraag me dan wel heel erg af wat het werkingsmechanisme postovulatoir is. Dat kan ik namelijk nergens terug vinden. Wat betreft zwangerschap blijf ik bij m'n eerdere standpunt. Ik denk echt dat je safe zit.
anoniem_390311 wijzigde dit bericht op 19-02-2020 08:29
15.24% gewijzigd
-Darkside- schreef:
19-02-2020 07:55
Waarom geen abortus?
Als je toch zwanger zou zijn had die MAP hetzelfde effect gehad. En die noodspiraal ook.
Zelfde effect inderdaad, namelijk geen baby. Maar moet toch wel zeggen dat een abortus ingrijpender is voor je lichaam/mentale proces dan een spiraal zetten of een MAP slikken. Dat voorkomt het ontstaan van een daadwerkelijke baby, een abortus verwijdert een baby. Dus ik snap TO wel.

Ontopic: TO ik denk dat je je weinig zorgen hoeft te maken gezien je cyclus icm de actie die je hebt ondernomen, maar uiteraard kan je het nooit met zekerheid zeggen. Als je echt for safe wil gaan dan zou ik gewoon die spiraal laten zetten. Kost een paar tientjes maar wellicht ben je dan geruster?
d0ris wijzigde dit bericht op 19-02-2020 08:31
2.38% gewijzigd
Kokoro schreef:
19-02-2020 08:12
Allereerst vraag ik me bij een cyclus van 39 dagen af of je uberhaupt wel ovulatoir bent. Verder zat je al laat in je cyclus en heb je binnen de juiste tijd de zeer betrouwbare Ellaone genomen (nee die voorkomt niet alleen een eisprong, maar ook innesteling door baarmoederslijmvliesveranderingen).
Met een cyclus van 39 dagen kun je prima een ovulatie hebben hoor. Mijn cyclus varieert van 21-42 dagen, altijd een eisprong en op beide uitersten zwanger geraakt :-)

TO, klinkt echt alsof er niks is om je druk over te maken. Een minuscule kans is er ongetwijfeld, maar die is echt zó klein dat ik daar niet verder op zou handelen dan je al gedaan hebt.
Loes23 schreef:
19-02-2020 08:29
Met een cyclus van 39 dagen kun je prima een ovulatie hebben hoor. Mijn cyclus varieert van 21-42 dagen, altijd een eisprong en op beide uitersten zwanger geraakt :-)

TO, klinkt echt alsof er niks is om je druk over te maken. Een minuscule kans is er ongetwijfeld, maar die is echt zó klein dat ik daar niet verder op zou handelen dan je al gedaan hebt.
Dat is fijn. Maar de kans dat je een anovulatoire cyclus ertussen hebt zitten op je 37e is groter wanneer je cyclus >35d is.
D0ris schreef:
19-02-2020 08:29
Zelfde effect inderdaad, namelijk geen baby. Maar moet toch wel zeggen dat een abortus ingrijpender is voor je lichaam/mentale proces dan een spiraal zetten of een MAP slikken. Dat voorkomt het ontstaan van een daadwerkelijke baby, een abortus verwijdert een baby. Dus ik snap TO wel.

Ontopic: TO ik denk dat je je weinig zorgen hoeft te maken gezien je cyclus icm de actie die je hebt ondernomen, maar uiteraard kan je het nooit met zekerheid zeggen. Als je echt for safe wil gaan dan zou ik gewoon die spiraal laten zetten. Kost een paar tientjes maar wellicht ben je dan geruster?
Tot 9 weken kom je in aanmerking voor een overtijdbehandeling, die met medicijnen gaat. TO zou, als ze al zwanger zou zijn, 4 weken zijn als ze volgende week positief test.
https://abortuskliniek-amsterdam.nl/hul ... bortuspil/

Ik vind het gewoon altijd zo'n rare redenatie: je neemt ac, neemt een MAP, neemt een overtijdspiraal, maar abortus is ineens eng en not done.
-Darkside- schreef:
19-02-2020 08:36

Ik vind het gewoon altijd zo'n rare redenatie: je neemt ac, neemt een MAP, neemt een overtijdspiraal, maar abortus is ineens eng en not done.
Kan ik ook niet begrijpen. Je doel is geen kind tenslotte.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven