Hoe moet het dan wel?
maandag 24 augustus 2015 om 16:19
Hallo allemaal.
Een paar weken geleden hadden wij een intake gesprek met de kraamzorg. Wij hadden voor in het ledikantje een aerosleep gekocht +hoeslaken. Maar de kraamzorg vertelde dat we daarbij geen aluminium kruiken mochten gebruiken.
Vanaf wanneer gebruiken jullie de aerosleep?
Ook hadden bij een 'dekbed'. Dit bestaat uit twee 100% katoenen dekens die je aan elkaar vast kunt maken. Met daaromheen een leuk dekbedovertrek. Maar volgens de kraamhulp mag dit ook niet.
Wie kan ons vertellen hoe het nu wel moet?
Alvast bedankt voor jullie reacties
Een paar weken geleden hadden wij een intake gesprek met de kraamzorg. Wij hadden voor in het ledikantje een aerosleep gekocht +hoeslaken. Maar de kraamzorg vertelde dat we daarbij geen aluminium kruiken mochten gebruiken.
Vanaf wanneer gebruiken jullie de aerosleep?
Ook hadden bij een 'dekbed'. Dit bestaat uit twee 100% katoenen dekens die je aan elkaar vast kunt maken. Met daaromheen een leuk dekbedovertrek. Maar volgens de kraamhulp mag dit ook niet.
Wie kan ons vertellen hoe het nu wel moet?
Alvast bedankt voor jullie reacties
maandag 24 augustus 2015 om 16:24
Ik heb nooit een aerosleep gebruikt. Kruiken ook niet omdat dochter midden in een langdurige hittegolf is geboren. Dekbed heb ik nooit gebruikt, wel gewoon laken en deken. Maar het meest heb ik gebruik gemaakt van slaapzakjes en eventueel daarover nog een lakentje als ze heel beweeglijk was.
Wat kruik betreft, mag dat ook niet met een hoes eromheen? En kon de kraamhulp je niet helpen met de antwoorden? Alles afkeuren maar geen alternatieven geven lijkt me niet helemaal hoe het werkt.
Wat kruik betreft, mag dat ook niet met een hoes eromheen? En kon de kraamhulp je niet helpen met de antwoorden? Alles afkeuren maar geen alternatieven geven lijkt me niet helemaal hoe het werkt.
maandag 24 augustus 2015 om 16:25
Aerosleep heb ik zelf nooit gehad.
Bedje opmaken is een laken met daaroverheen een dekentje. Dan het laken terugslaan om het dekentje. Zit meestal wel een soort zoom in zeg maar. Of een afbeelding op dat stukje laken.
Maar mijn jongste is vijf. Oudste is tien. Tussen die zwangerschappen is er al zoveel veranderd en worden er steeds andere adviezen gegeven over bijna alles.
Misschien kun je het beste gewoon de kraamzorg vragen hoe het tegenwoordig moet.
Bedje opmaken is een laken met daaroverheen een dekentje. Dan het laken terugslaan om het dekentje. Zit meestal wel een soort zoom in zeg maar. Of een afbeelding op dat stukje laken.
Maar mijn jongste is vijf. Oudste is tien. Tussen die zwangerschappen is er al zoveel veranderd en worden er steeds andere adviezen gegeven over bijna alles.
Misschien kun je het beste gewoon de kraamzorg vragen hoe het tegenwoordig moet.
maandag 24 augustus 2015 om 16:26
Nee Roermondse, niet echt.
Ik heb dus ook een slaapzak maat 60 gekregen van mijn schoonzus uit Duitsland. Die krijgen ze daar met de geboorte mee van het ziekenhuis. Maar volgens deze mevrouw is het nog te wijd. Mijn moeder zegt dat je wel gewoon de mouwtjes wat in kan nemen. De baby wordt in oktober geboren en als ik dan kijk naar de dekentje dan vind ik ze maar dun.
Ik heb dus ook een slaapzak maat 60 gekregen van mijn schoonzus uit Duitsland. Die krijgen ze daar met de geboorte mee van het ziekenhuis. Maar volgens deze mevrouw is het nog te wijd. Mijn moeder zegt dat je wel gewoon de mouwtjes wat in kan nemen. De baby wordt in oktober geboren en als ik dan kijk naar de dekentje dan vind ik ze maar dun.
maandag 24 augustus 2015 om 16:29
Ik kreeg twee van die boekjes bij de intake. Een voor de kraamperiode en een die je moet meenemen naar het consultatiebureau. Daarin staat een hoop informatie en ook over hoe je een bedje moet opmaken. Dat is met een lakentje en deken (wol of katoen). Hier heb je evt een filmpje hoe het moet:
https://www.youtube.com/watch?v=Q7iHpeuwtbo
https://www.youtube.com/watch?v=Q7iHpeuwtbo
maandag 24 augustus 2015 om 16:31
Ik heb nooit een aerosleep gebruikt, dus daar kan ik je geen antwoord opgeven. Ook over je dekbedje is gissen.
Ik denk dat de kraamhulp vindt dat het of te warm is of dat er kans is op verstikkingsgevaar door het te los zittende dekbedovertrek.
Maar als je zekerheid wil over het waarom, zou ik de kraamzorg bellen en vragen om uitleg en hoe het dan wel moet volgens hen.
Ik denk dat de kraamhulp vindt dat het of te warm is of dat er kans is op verstikkingsgevaar door het te los zittende dekbedovertrek.
Maar als je zekerheid wil over het waarom, zou ik de kraamzorg bellen en vragen om uitleg en hoe het dan wel moet volgens hen.
maandag 24 augustus 2015 om 16:32
quote:KipNugget1101 schreef op 24 augustus 2015 @ 16:26:
Ik heb dus ook een slaapzak maat 60 gekregen van mijn schoonzus uit Duitsland. Die krijgen ze daar met de geboorte mee van het ziekenhuis. Maar volgens deze mevrouw is het nog te wijd. Mijn moeder zegt dat je wel gewoon de mouwtjes wat in kan nemen. De baby wordt in oktober geboren en als ik dan kijk naar de dekentje dan vind ik ze maar dun.Het gaat niet om de mouwen, maar om de hoofdopening, dus dat de baby niet in de slaapzak kan zakken met het hoofd.
Ik heb dus ook een slaapzak maat 60 gekregen van mijn schoonzus uit Duitsland. Die krijgen ze daar met de geboorte mee van het ziekenhuis. Maar volgens deze mevrouw is het nog te wijd. Mijn moeder zegt dat je wel gewoon de mouwtjes wat in kan nemen. De baby wordt in oktober geboren en als ik dan kijk naar de dekentje dan vind ik ze maar dun.Het gaat niet om de mouwen, maar om de hoofdopening, dus dat de baby niet in de slaapzak kan zakken met het hoofd.
maandag 24 augustus 2015 om 16:33
Gewoon een katoenen laken en een katoenen deken. Ik heb vorig jaar eerst opgezocht hoe het nu precies zit. Stond ook in een folder van de kraamzorg. Kruiken zijn wel noodzakelijk in het najaar/winter en vaak ook nog lente. Slaapzakjes zijn meestal te wijd en wordt niet aangeraden voor pasgeborenen. Ik heb toen 2 speciale katoenen dekens gekocht bij de prenatal. Laken er inderdaad overheen vouwen en zorgen dat je alles netjes instopt. Aerosleep ding vond ik veel te duur en blijkt niet veiliger te zijn. Dekbedjes idem, niet in de eerste maanden gebruiken. De katoenen deken die ik heb is echt vrij dik, speciaal katoen, maar zit geen vulling in.
maandag 24 augustus 2015 om 16:34
Altijd gezeur met die kraamzorg! Je kunt gerust een aerosleep gebruiken. Zij zijn bang dat een kruik gaat lekken en dat het dan water dan kokendheet blijft liggen op het matje omdat het zeg maar niet weg kan zakken.
Maar geen ouder legt z'n kruik zonder 10 keer te checken bij baby in bed en wanneer je een waterkoker met warm water leeg kiept over 't matje heen, gaat de hitte er woetsssj binnen no time uit.
Echter draait je kindje natuurlijk de eerste periode nog niet. Je kunt dus ook om gezeur te voorkomen gewoon de eerste 8 dagen de aerosleep niet gebruiken en hem erin te doen wanneer de kraamzorg weg is.
Qua dekentje.. inderdaad; katoenen dekentje met lakentje is het meest voorkomend. Je kunt wel een dekentje in een dekbedovertrek gebruiken, maar dan heb je een speciale Vellux deken nodig. Deze deken houdt de warmte vast in de winter en laat de warmte los in de zomer. Ideaal, maar wel duur. Lakentje/dekentje misschien handiger. Succes ermee! En geniet van je zwangerschap!
Maar geen ouder legt z'n kruik zonder 10 keer te checken bij baby in bed en wanneer je een waterkoker met warm water leeg kiept over 't matje heen, gaat de hitte er woetsssj binnen no time uit.
Echter draait je kindje natuurlijk de eerste periode nog niet. Je kunt dus ook om gezeur te voorkomen gewoon de eerste 8 dagen de aerosleep niet gebruiken en hem erin te doen wanneer de kraamzorg weg is.
Qua dekentje.. inderdaad; katoenen dekentje met lakentje is het meest voorkomend. Je kunt wel een dekentje in een dekbedovertrek gebruiken, maar dan heb je een speciale Vellux deken nodig. Deze deken houdt de warmte vast in de winter en laat de warmte los in de zomer. Ideaal, maar wel duur. Lakentje/dekentje misschien handiger. Succes ermee! En geniet van je zwangerschap!
maandag 24 augustus 2015 om 16:36
Mijn baby is ook van oktober. Ik had een koeka deken die je dubbel kan maken in de winter en enkel in de lente. Je moet echt geen slaapzak doen maat 60. Schuiven ze met hun hoofdje naar beneden in.
http://www.babypark.nl/ko ... bbel-wafel-amsterdam.html
http://www.babypark.nl/ko ... bbel-wafel-amsterdam.html
maandag 24 augustus 2015 om 16:37
Slecht dat zo'n kraamzorgtype alleen maar dingen afkeurt en niet zegt hoe het dan wél moet. Leuk hoor, aanstaande moeders onzeker maken. Volgens mij zijn ze anti-dekbed omdat dat een risico zou zijn voor wiegendood. Maar in bv Noorwegen liggen baby's gewoon onder een dekbed, heb ik gehoord, en vinden ze die Nederlandse deken-met-laken-fixatie nogal vreemd.
Ik vond dekentjes en lakentjes helemaal niks ivm woelende baby's dus mijn kinderen hebben vanaf de geboorte in een slaapzak gelegen. En qua kruik raad ik je sowieso een elektrische aan, daarbij heb je ook geen risico dat hij gaat lekken.
Ik vond dekentjes en lakentjes helemaal niks ivm woelende baby's dus mijn kinderen hebben vanaf de geboorte in een slaapzak gelegen. En qua kruik raad ik je sowieso een elektrische aan, daarbij heb je ook geen risico dat hij gaat lekken.
Beter spijt van wat je hebt gedaan, dan van wat je niet hebt gedaan
maandag 24 augustus 2015 om 16:41
Ben bevallen in het buitenland en hier werden we geadviseerd om slaapzakjes te gebruiken. Kind is nu 15 maanden en we gebruiken nog steeds een slaapzak. Ben er erg tevreden over, vooral omdat kind het hele bed doorkruipt in zijn slaap.
Kruiken hebben we nooit gebruikt, dus daar kan ik je niet mee helpen. We werden aangekeken of we gek waren toen we daar over begonnen met de kinderarts (geen kraamhulp hier). Anders zou ik voor een elektrische kruik zijn gegaan.
Wel raar dat ze je geen advies hebben gegeven!
Kruiken hebben we nooit gebruikt, dus daar kan ik je niet mee helpen. We werden aangekeken of we gek waren toen we daar over begonnen met de kinderarts (geen kraamhulp hier). Anders zou ik voor een elektrische kruik zijn gegaan.
Wel raar dat ze je geen advies hebben gegeven!
maandag 24 augustus 2015 om 16:49
maandag 24 augustus 2015 om 16:50
quote:Dit bestaat uit twee 100% katoenen dekens die je aan elkaar vast kunt maken. Met daaromheen een leuk dekbedovertrek. Maar volgens de kraamhulp mag dit ook niet.? Eén dekentje mag wel? Een katoenen deken + een katoenen laken is toch hetzelfde als dat ene katoenen dekentje in een katoenen hoes stoppen? Als je 't maar 'kort'opmaakt, dus onderste gedeeltje vh bedje.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)
"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
maandag 24 augustus 2015 om 16:58
En onthou dat de kraamzorg ( en het CB!) je niets kunnen verbieden, ze geven adviezen, wat je daarmee doet is aan jou/jullie!
Kleine maat slaapzak is prima, dekentje in een dekbedhoes is ook prima, deken +lakentje is ook prima.
Voor baby's is te warm gevaarlijker dan te koud. Baby's die het koud hebben gaan huilen, baby's die te warm zijn worden stil en kunnen in het uiterste geval zelfs onwel worden van de warmte. Een babydeken is dus niet zo heel dik, als het koud is, kan je hem nog dubbelvouwen.
Kleine maat slaapzak is prima, dekentje in een dekbedhoes is ook prima, deken +lakentje is ook prima.
Voor baby's is te warm gevaarlijker dan te koud. Baby's die het koud hebben gaan huilen, baby's die te warm zijn worden stil en kunnen in het uiterste geval zelfs onwel worden van de warmte. Een babydeken is dus niet zo heel dik, als het koud is, kan je hem nog dubbelvouwen.
maandag 24 augustus 2015 om 17:08
quote:Sofief schreef op 24 augustus 2015 @ 16:57:
Grappig, 3 jaar terug MOEST ik aluminium kruiken hebben.
Meid, doe wat je wil! Kraamzorg heeft vaak tegenstrijdige adviezen, en andere moeders straks ook. Maak je niet druk ;)Het gaat erom dat aluminium kruiken niet mogen icm de aerosleep. Met een gewoon hoeslaken zijn ze prima.
Grappig, 3 jaar terug MOEST ik aluminium kruiken hebben.
Meid, doe wat je wil! Kraamzorg heeft vaak tegenstrijdige adviezen, en andere moeders straks ook. Maak je niet druk ;)Het gaat erom dat aluminium kruiken niet mogen icm de aerosleep. Met een gewoon hoeslaken zijn ze prima.