Hoe zou jij reageren? Zwanger en werk

21-10-2019 15:32 81 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zwanger en heb dit met 14 weken verteld op mijn werk.

Mogelijk door de zwangerschap (waarschijnlijk wel) ben ik erg vermoeid en daardoor kon ik mijn werkzaamheden niet meer volledig uitvoeren. In overleg met de bedrijfsarts teruggegaan in uren. Leidinggevende heb ik op de hoogte gesteld van mijn zwangerschap, de rest toen nog niet.

Nou hebben mijn naaste collega’s zich zorgen om mij gemaakt omdat ze zagen dat het niet zo goed ging. Één van hen heeft op eigen houtje dit aangekaart bij leidinggevende en meerdere keren aangegeven dat er beter naar mij omgekeken moest worden. Ik heb ondertussen gewoon zelf overlegd met de bedrijfsarts over mijn werkdruk en had daar haar hulp niet bij nodig, maar het was uiteraard wel vriendelijk bedoeld.

Alleen.. nou heb ik verteld van mijn zwangerschap en zijn mijn naaste collega’s (en met name die ene) erg boos. Ik kreeg vol de wind van voren dat ik het eerder had moeten vertellen, dat ik niet eerlijk ben geweest, en dat ze zich dus om niks zorgen hebben gemaakt.

Ik ben zelf door de zwangerschap enorm emotioneel, dus heb eigenlijk alleen maar huilend hierop gereageerd. Betreffende collega wil nu niet meer met mij praten omdat ik haar vertrouwen ernstig heb beschaamd.

Zelf denk ik dat ik het helemaal niet eerder had hoeven vertellen en dat hun zorgen nog steeds terecht waren, alleen zit er gelukkig een fijne reden achter. Overigens heeft de bedrijfsarts gezegd dat hij niet zo zeker is dat het aan zwangerschap ligt, hij wil ook niet dat ik me daarachter ‘verschuil’, maar juist ga kijken naar een duurzame oplossing om de werkdruk te verlichten.

Ik ben dus ontzettend emotioneel onder dit alles en voel me nu heel naar op mijn werk. Hoe zouden jullie reageren? Of kun je de hele boel misschien voor me relativeren? Hormonen zorgen ervoor dat mijn gedachten en emoties echt op hol slaan...
Alle reacties Link kopieren
Minik schreef:
21-10-2019 16:13
Toen ze vol tegen me tekeer ging, heb ik alleen maar gezegd dat ik er nog niet klaar voor was om het te vertellen en dat dat ook is omdat het zo pril nog mis kan gaan en ik daar ook ervaring mee heb. Liet de woede niet bedaren...
Nog 1 keer zeggen dat je het vervelend vind dat ze zo tekeer is gegaan en boos is, en nogmaals de reden aangeven. Als ze het dan nog niet te boven is, dan is het verder haar probleem.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Ik vind dat je best eerder naar je collega's wat had kunnen vertellen. Al helemaal als de klachten zo duidelijk zijn dat je binnen 6-8 weken al mindert in werkzaamheden.
Ik vind het best vreemd dat je niet iets tegen haar hebt gezegd in de trant van: Joh, maak je geen zorgen. Ik ben al druk bezig om alles goed op de rit te krijgen.

Je schuldig voelen over een zwnagerschap tegenover je werkgever is ook onnodig.
Alle reacties Link kopieren
Nandina* schreef:
21-10-2019 16:17
Ik vind dat je best eerder naar je collega's wat had kunnen vertellen. Al helemaal als de klachten zo duidelijk zijn dat je binnen 6-8 weken al mindert in werkzaamheden.
Ik vind het best vreemd dat je niet iets tegen haar hebt gezegd in de trant van: Joh, maak je geen zorgen. Ik ben al druk bezig om alles goed op de rit te krijgen.
nee hoor, het zijn maar collega's he, TO is ze werkelijk niks verschuldigd
Verder heeft je collega een probleem en niet jij. Je hebt het uitgelegd en toegelicht. Dat ze dan boos wordt, is echt haar probleem. Ik zou het voor proberen van je rug te laten glijden.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga even heel erg invullen, maar dit idee krijg ik bij jouw beschrijving van de reacties van je collega: Het gaat die collega helemaal niet om jou, het gaat om haar. Ze was bezig om te bewijzen dat je leidinggevende niet goed omgaat met werkdruk bij ondergeschikten en dat blijkt niet waar, want het was vanwege iets anders, namelijk een zwangerschap. Haar shining moment gaat niet door. Daarover is ze boos.

Ik zou haar heel duidelijk vertellen dat je haar reactie onprettig en ongepast vindt en heel veel afstand houden.

Als ik helemaal fout zit dan negeer mijn invulling vooral!
Alle reacties Link kopieren
Minik schreef:
21-10-2019 16:13
Toen ze vol tegen me tekeer ging, heb ik alleen maar gezegd dat ik er nog niet klaar voor was om het te vertellen en dat dat ook is omdat het zo pril nog mis kan gaan en ik daar ook ervaring mee heb. Liet de woede niet bedaren...

Koekoek, die is gek. Lekker in haar sop laten gaarkoken hoor! Zeker zo een die het liefst alle roddels als eerste wil weten?
Minik schreef:
21-10-2019 16:13
Toen ze vol tegen me tekeer ging, heb ik alleen maar gezegd dat ik er nog niet klaar voor was om het te vertellen en dat dat ook is omdat het zo pril nog mis kan gaan en ik daar ook ervaring mee heb. Liet de woede niet bedaren...
Dat lijkt me voldoende en dan zou ik haar nu gewoon even tijdje ontwijken of negeren.

Overigens zou ik wel proberen je emoties wat onder controle te houden tijdens je werk.
Alle reacties Link kopieren
1 gefeliciteerd
2 het gaat een ander geen donder aan dat jij zwanger bent. Lief dat ze zich zorgen maakt maar ZIJ maakt er een probleem van.
3 een “gefeliciteerd lieve collega! Gelukkig is het niets ernstigs” was een betere reactie geweest.
Het lijkt nu alsof ze liever had dat er echt wat aan de hand was want dat had zij het al gezien en was zij de held van het verhaal. Misschien moet ze zich laten omscholen tot verpleegkundige 😛
4 wil zij niet praten? Werkt ze met kleuters ofzo.. jeetje heel kortzichtig dit.
lilalinda schreef:
21-10-2019 16:18
nee hoor, het zijn maar collega's he, TO is ze werkelijk niks verschuldigd
Ze is ze niks verschuldigd, maar je kunt toch wel iets zeggen als: Joh, maak je geen zorgen, er wordt aan gewerkt? En als dan toch al duidelijk is dat iemand een stapje terugdoet, dan kun je het ook vertellen bij 11-12 weken.
Alle reacties Link kopieren
Rosalind schreef:
21-10-2019 16:27

Overigens zou ik wel proberen je emoties wat onder controle te houden tijdens je werk.
als iemand volkomen onterecht volledig tegen mij uit zijn plaat gaat...garandeer ik niet, dat ik (niet-zwanger) niet ook Of boos werd, Of ging huilen
gewoon van schrik & onrecht
Alle reacties Link kopieren
aikidoka schreef:
21-10-2019 16:24
Ik ga even heel erg invullen, maar dit idee krijg ik bij jouw beschrijving van de reacties van je collega: Het gaat die collega helemaal niet om jou, het gaat om haar. Ze was bezig om te bewijzen dat je leidinggevende niet goed omgaat met werkdruk bij ondergeschikten en dat blijkt niet waar, want het was vanwege iets anders, namelijk een zwangerschap. Haar shining moment gaat niet door. Daarover is ze boos.

Ik zou haar heel duidelijk vertellen dat je haar reactie onprettig en ongepast vindt en heel veel afstand houden.

Als ik helemaal fout zit dan negeer mijn invulling vooral!
Zo had ik het nog niet bekeken, maar het zou wel een hele logische verklaring zijn voor haar reactie. Pff pittig. Nu moet ik het natuurlijk niet zelf gaan invullen, maar dit zou t echt precies kunnen zijn. Is ze wel het type persoon voor.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
21-10-2019 15:55
als je collega zich oprechte zorgen had gemaakt, was ze nu blij voor je geweest.
Dit is geen aardig mens, dit is een dramaqueen
Houdt afstand
Dit. En het is je goed recht om het na veertien weken pas te vertellen. Dat zij zich zorgen over je maakte, geeft haar niet opeens het recht om dit soort dingen eerder te weten dan dat jij het wil vertellen. Ik vind haar reactie ongepast en raar.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
21-10-2019 16:29
als iemand volkomen onterecht volledig tegen mij uit zijn plaat gaat...garandeer ik niet, dat ik (niet-zwanger) niet ook Of boos werd, Of ging huilen
gewoon van schrik & onrecht
Nou ja dat is het inderdaad. Ik schrok me dood, had dit totaal niet aan zien komen! T is niet dat ik de halve dag huilend op mijn werk rondloop, helemaal niet, maar als ik zo uit het niets aangevallen word, dan kan ik er niet zo veel aan doen. Ik heb de laatste weken meerdere keren gehuild op mijn werk maar dat was in een 1 op 1 gesprek met lg, en nu dus toen zij vol tekeer ging.

Wat ik mega lastig vind is dat de daarbij aanwezige collega’s er geen woord over zeiden en na haar uitbarsting over gingen tot de orde van de dag. Ik voel me nu bijzonder onprettig in het hele gezelschap.
Alle reacties Link kopieren
Blueberryblue schreef:
21-10-2019 16:27
1 gefeliciteerd
2 het gaat een ander geen donder aan dat jij zwanger bent. Lief dat ze zich zorgen maakt maar ZIJ maakt er een probleem van.
3 een “gefeliciteerd lieve collega! Gelukkig is het niets ernstigs” was een betere reactie geweest.
Het lijkt nu alsof ze liever had dat er echt wat aan de hand was want dat had zij het al gezien en was zij de held van het verhaal. Misschien moet ze zich laten omscholen tot verpleegkundige 😛
4 wil zij niet praten? Werkt ze met kleuters ofzo.. jeetje heel kortzichtig dit.
4 soort van 😜 pubers gelden ook als een soort kleuters toch?
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
21-10-2019 15:55
als je collega zich oprechte zorgen had gemaakt, was ze nu blij voor je geweest.
Dit is geen aardig mens, dit is een dramaqueen
Houdt afstand

Nou dit inderdaad. Waar bemoeit zij zich mee. Je mag toch zeker zelf wel bepalen wanneer je dit soort informatie wilt delen. Ik vind 14 weken ook niet laat om het te delen. Sommige dingen zijn gewoon privé. Ik vind het eigenlijk ook nogal wat dat ze naar je leidinggevende is gegaan, dat zou ik echt niet kunnen waarderen. Als ze er nou last van zou hebben omdat zij meer werk er van heeft, maar daar is ook geen sprake van.
Alle reacties Link kopieren
Minik schreef:
21-10-2019 16:32


Wat ik mega lastig vind is dat de daarbij aanwezige collega’s er geen woord over zeiden en na haar uitbarsting over gingen tot de orde van de dag. Ik voel me nu bijzonder onprettig in het hele gezelschap.
tja, die houden het graag zakelijk
en weten zich vast ook geen raad, met je bizarre collega
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
21-10-2019 16:34
tja, die houden het graag zakelijk
en weten zich vast ook geen raad, met je bizarre collega
Ik heb alle aanwezige collega’s later 1 op 1 gevraagd of zij ook een probleem met mij hebben. Niet om medestanders te zoeken, maar gewoon om te weten of het iets tussen mij en haar is of dat iedereen boos is. Ze hebben allemaal aangegeven zelf niet boos te zijn maar haar kant van het verhaal wel heel goed te begrijpen en ik heb volgens hen kansen gemist.

Ik heb zelf de indruk dat voor ze mij hiermee overvallen heeft, ze deze collega’s er wel over heeft gesproken, want als ik een neutrale collega zou zijn, zou ik dit echt een bizarre situatie vinden om ineens mee te maken. Maar bij hen was het blijkbaar niet zo’n verrassing.
Je collega bedoelde het wellicht heel goed. Toch heb jij goed gehandeld, namelijk gehandeld naar jouw eigen inzicht zonder onverstandige dingen te doen. Tenzij.......je werkt met giftige stoffen, straling etc. Dus zaken die jou en/of baby ernstig kunnen schaden in de zwangerschap.

Geef het tijd, collega is misschien geschrokken of voelt zich nu een bemoeial. In dat geval zegt het op dit moment meer over haar, niet over jou. Relativeren is moeilijk, helemaal als je hormonen op tilt slaan.
Alle reacties Link kopieren
Ttroeteltje schreef:
21-10-2019 16:37
Relativeren is moeilijk, helemaal als je hormonen op tilt slaan.
Precies dit, daarom blij met de verschillende reacties hier.
Alle reacties Link kopieren
Minik schreef:
21-10-2019 16:37
Ze hebben allemaal aangegeven zelf niet boos te zijn maar haar kant van het verhaal wel heel goed te begrijpen en ik heb volgens hen kansen gemist.

oh, wat een wijvengezeik.
Alle reacties Link kopieren
Minik schreef:
21-10-2019 16:37
Ze hebben allemaal aangegeven zelf niet boos te zijn maar haar kant van het verhaal wel heel goed te begrijpen en ik heb volgens hen kansen gemist.

oh, wat een wijvengezeik.
Alle reacties Link kopieren
In mijn vorige zwangerschap heb ik het wel heel vroeg gedeeld, omdat ik ook klachten had. Het geroddel achter mijn rug om was ongelooflijk toen. (Ik stelde me aan met mijn klachten etc).

Ik heb er daarom nu bewust voor gekozen om zo lang mogelijk te wachten. Ook in verband met een miskraam. Ik vind dit echt privé zaken. Ik vind dat je collega echt buiten proportie reageert. Bij mij reageerde iedereen nu met wat leuk en we dachten het al.
Alle reacties Link kopieren
Het is helemaal aan jou met wie je deze privé-informatie deelt en op welk moment. Haar boosheid is volledig onterecht. Recht je rug en laat het van je afglijden. Ik hoop dat je zelf ook oprecht gelooft dat je niks fout hebt gedaan, zodat je dat uitstraalt naar haar en je collega’s.
aaltjer wijzigde dit bericht op 21-10-2019 16:43
10.25% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
21-10-2019 16:39
oh, wat een wijvengezeik.
Nou inderdaad. Ik snap echt niets van het begrip dat ze voor die collega hebben. Zij eigent zich het recht toe om geïnformeerd te worden omdat ze bezorgd is, terwijl ze dat dus gewoon NIET heeft.

Als ze enorm meeleeft met iemand in haar omgeving die bezig is zwanger te raken, ontploft ze dan ook als ze pas ergens in het tweede trimester wordt ingelicht?

Ik snap niet waar zo iemand het lef vandaan haalt om zo te reageren. Jij hebt er toch niet om gevraagd of ze naar je leidinggevende wilde gaan?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
AaltjeR schreef:
21-10-2019 16:42
Het is helemaal aan jou met wie je deze privé-informatie deelt en op welk moment. Haar boosheid is volledig onterecht. Recht je rug en laat het van je afglijden. Ik hoop dat je zelf ook oprecht gelooft dat je niks fout hebt gedaan.
Ja dat laatste is ook echt zo. En dat heb ik tegen haar gezegd ‘ik begrijp het gewoon niet, wat heb ik je dan misdaan?’ Maar daarop heeft zij gereageerd dat als ik dit ‘blijkbaar normaal vind’, dat zij dan niet meer met me wil praten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven