HSG.. en nu

10-10-2019 01:07 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!
Ik en mijn vriend zijn al 1,5 aan het proberen om kindjes te krijgen. Zijn ook al langer dan 6 maanden onder toeziend oog van de gynacoloog. Nu gaan we wellicht HSG doen (contrastfoto). Ik wil graag weten wat jullie ervaringen hier mee zijn. Ze zeggen dat het “pijn” kan doen. Maar wat en wanneer doet het zeer? Ik wil graag goed voorbereid zijn. Want ondertussen is de moed al in schoenen gezakt met de kinderwens.

Xx
Die bevalling zal heus wel pijn doen

Ik bedoelde meer of het net zo vreselijk pijnlijk is als de hsg.
Ik ken iemand die dat onderzoek ook heeft ondergaan en liever 20x een bevalling doormaakt dan nog een keer een hsg
lisbeth schreef:
10-10-2019 07:10
Raar, ik ben echt geen mieperd met pijn maar deze vond ik echt heftig. Vond de punctie voor de ivf minder erg.
Ik heb dezelfde ervaring.
Alle reacties Link kopieren
Arcticfox1 schreef:
11-10-2019 13:27
Die bevalling zal heus wel pijn doen

Ik bedoelde meer of het net zo vreselijk pijnlijk is als de hsg.
Ik ken iemand die dat onderzoek ook heeft ondergaan en liever 20x een bevalling doormaakt dan nog een keer een hsg
Haha, nou dat kan ik me niet voorstellen. De pijn van de hsg duurt natuurlijk ook veel korter. Maar goed, zoveel mensen zoveel ervaringen. Mijn ervaring: de pijn van de hsg kwam niet eens in de buurt bij de pijn van weeën.
KirX schreef:
10-10-2019 18:11
Super lief dat jullie je ervaringen willen delen! Ik twijfel nog een beetje of ik het zal doen... dit omdat we volgende maand overstappen naar het hormonen spuiten. We zitten nu aan de 6/7 maanden Letrozol. Hoe hebben jullie in het traject de moet er in kunnen houden?
Die hormonen zullen weinig doen als je een blokkade hebt.
En daarvoor is een HSG juist nuttig. Niet alleen om te kijken, maar ook om eventueel de boel door te spuiten.
Zeker doen dus. Maar ik denk dat de gyn dat je ook zal uitleggen.

En ja, het traject is frustrerend. Maar ik ben die ellende eigenlijk helemaal vergeten, nadat er kinderen zijn gekomen.
Alle reacties Link kopieren
Arcticfox1 schreef:
11-10-2019 13:27
Die bevalling zal heus wel pijn doen

Ik bedoelde meer of het net zo vreselijk pijnlijk is als de hsg.
Ik ken iemand die dat onderzoek ook heeft ondergaan en liever 20x een bevalling doormaakt dan nog een keer een hsg

Nou, ik ga er maar vanuit dat het 10x erger is. Niet in de laatste plaats omdat er een hoofdje + lichaam uit je vagina gaat komen, en dat het een soort marathon is (die HSG is met alles er op en eraan met een half uurtje gepiept). Er zullen altijd vrouwen zijn bij wie het enorm meevalt, maar ik stel er maar op in dat ik niet één van die vrouwen ga zijn.
Alle reacties Link kopieren
DaisyLiz schreef:
11-10-2019 13:38
Haha, nou dat kan ik me niet voorstellen. De pijn van de hsg duurt natuurlijk ook veel korter. Maar goed, zoveel mensen zoveel ervaringen. Mijn ervaring: de pijn van de hsg kwam niet eens in de buurt bij de pijn van weeën.

Beste uitspraak die ik ooit heb gelezen over bevallen was iets van:

"I've heard during labour you feel a 'pressure' and not pain. Is that correct?"
- Yes. As in the same way it is to say a 'Tornado' is 'a gust of wind'.
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
11-10-2019 13:49
Beste uitspraak die ik ooit heb gelezen over bevallen was iets van:

"I've heard during labour you feel a 'pressure' and not pain. Is that correct?"
- Yes. As in the same way it is to say a 'Tornado' is 'a gust of wind'.
Haha... Mijn bevalling was veel te vroeg, dus de uitdrijving en het persen heb ik niet echt meegemaakt. Mijn kindje werd een soort van gelanceerd en was nog heel klein. Maar over weeën kan ik wel meepraten, want die heb ik dagenlang gehad. En die zou ik inderdaad niet omschrijven als pressure ;-)
Alle reacties Link kopieren
DaisyLiz schreef:
11-10-2019 13:52
Haha... Mijn bevalling was veel te vroeg, dus de uitdrijving en het persen heb ik niet echt meegemaakt. Mijn kindje werd een soort van gelanceerd en was nog heel klein. Maar over weeën kan ik wel meepraten, want die heb ik dagenlang gehad. En die zou ik inderdaad niet omschrijven als pressure ;-)

Ik 'moet' nog, maar afgaande op "one born every minute", ga ik er volkomen vanuit dat ik kotsend, poepend en vloekend op de vloer in die ziekenhuis-suite ga liggen. (Op de vloer, omdat ik bij menstruatiepijn (die ik vrij heftig heb, met uitstralingen naar de benen, geen kleding meer verdragen, wegpuffen etc) altijd liever op een harde vloer lig ipv in bed. Tot nu toe is dat mijn enige referentiekader, en je moet toch wat verzinnen :D

Hoe gaat het verder met je? Net weer gestart?
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
11-10-2019 13:55
Ik 'moet' nog, maar afgaande op "one born every minute", ga ik er volkomen vanuit dat ik kotsend, poepend en vloekend op de vloer in die ziekenhuis-suite ga liggen. (Op de vloer, omdat ik bij menstruatiepijn (die ik vrij heftig heb, met uitstralingen naar de benen, geen kleding meer verdragen, wegpuffen etc) altijd liever op een harde vloer lig ipv in bed. Tot nu toe is dat mijn enige referentiekader, en je moet toch wat verzinnen :D

Hoe gaat het verder met je? Net weer gestart?
Haha herkenbaar... op de vloer liggen en kotsen kan ik afvinken ;-) . Maar het komt vast goed meid!

Nee helaas niet. Ik word maandag gecuretteerd en krijg een diagnostische hysteroscopie. Baarmoeder ziet er niet goed uit helaas. Hopelijk gaat alles goed en mag ik daarna eindelijk weer verder.
Alle reacties Link kopieren
DaisyLiz schreef:
11-10-2019 13:59
Haha herkenbaar... op de vloer liggen en kotsen kan ik afvinken ;-) . Maar het komt vast goed meid!

Nee helaas niet. Ik word maandag gecuretteerd en krijg een diagnostische hysteroscopie. Baarmoeder ziet er niet goed uit helaas. Hopelijk gaat alles goed en mag ik daarna eindelijk weer verder.

He gatverdamme. Het zit jullie ook niet mee :hug: Wanneer is de hysteroscopie? Ga ik keihard voor je duimen!
Alle reacties Link kopieren
dubbel
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
11-10-2019 14:01
He gatverdamme. Het zit jullie ook niet mee :hug: Wanneer is de hysteroscopie? Ga ik keihard voor je duimen!
Ook maandag! Doen ze gelijk als ik toch onder zeil ben. Dank lieverd :hug:
Alle reacties Link kopieren
DaisyLiz schreef:
11-10-2019 14:02
Ook maandag! Doen ze gelijk als ik toch onder zeil ben. Dank lieverd :hug:

Laat je even weten hoe het ging? Ik ga enorm voor je duimen dat de uitslag goed is!
Alle reacties Link kopieren
Heb het gehad en voelde bijna niets (maar dat komt waarschijnlijk omdat ik een afwijking heb en ze het ballonnetje ergens anders hebben moeten plaatsen dan normaal gesproken). Foam studie deed wel zeer.

Wel even kanttekening bij de uitslag; eigenlijk zegt een HSG niet zo heel veel als er vloeistof doorgaat. Want dan weet je nog niet hoe open de doorgang is.
Eigenlijk zegt een HSG alleen wat als de doorgang 100% versperd is, want dan weet je zeker dat een eitje niet op de juiste plek kan aankomen en je dus niet zwanger kunt raken op de natuurlijke manier.

Ik heb later nog een ander onderzoek in België gehad, waarbij er met een camera gekeken werd en toen bleken er toch vliesjes bij de overgang eierstokken/eileiders, waardoor eitjes minder goed de juiste weg vinden en de kans op een spontane zwangerschap niet zo groot is. Dit ondanks ‘goede’ uitslag HSG.
vienna25 wijzigde dit bericht op 31-10-2019 07:11
0.11% gewijzigd
@daisy hé gatstie het wil vooe jullie ook niet opschieten. Sterkte meis

Voor de beving ga ik voor het gemak ook maar van het eerste uit. Dan kan het alleen maar meevallen
Heb altijd al vrij heftige menstruatiepijn gehad die ook uitstraalt naar mijn rug
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vorige maand een HSG gehad en ik vond het helaas ook erg pijnlijk. De krampen tijdens het inspuiten van de vloeistof, waar ze voor waarschuwen, heb ik niet gevoeld. Juist het ballonnetje en het klemmetje deden pijn, alsof ik van binnen met een mes geprikt werd.. Dus ja, een alles behalve prettige ervaring, maar ik ben blij dat ik daarna wist dat alles bij mij ok was. Een bevalling doet ongetwijfeld veel meer pijn, dus ik zou de HSG niet laten om die reden. En het doet een paar minuten flink pijn, maar dat was het dan ook, bij mij althans. Succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven