Ik snap er niks meer van. Weet iemand dit?

14-04-2021 23:16 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal!

Ik heb een ovulatietest om 17:20 gedaan vandaag. Deze was net niet positief volgens de bijsluiter. Hij kwam wel aardig in de buurt, dus ik dacht; hij kan alleen maar oplopen tot een piek! Heb al sinds 8 april getest. (heb een onregelmatige cyclus, gestopt met de pil.)
Nu deed ik er net 1 en wordt het lijntje toch weer minder.. Ik heb niet veel gedronken de afgelopen twee uur.
Nu heb ik sinds gisteren avond een soort krampjes in m'n onderbuik. Lichte menstruatiepijn. Dit was voor ik ging slapen dus ik dacht, dat gaat wel over morgen. Het is er nu nog steeds maar heb ook echt een mega opgezette buik. Kan me buik zeg maar niet eens inhouden haha. Vanmiddag werd ik opeens mega misselijk voor een moment en nu doen mijn borsten zeer. De bovenkant zeg maar, alsof je een soort spierpijn hebt. Is dit de ovulatie die ik nu voel? Dit kan geen innesteling of iets zijn neem ik aan, aangezien ik pas begin april ben begonnen met proberen, Helaas weet ik niet hoe ik een foto moet bijvoegen, maar de test van vanmiddag was een hele duidelijke streep, maar iets lichter dan de controle streep. Die van net is ook wel duidelijk maar weer lichter dan de test streep van de eerste.

Liefs x
'How you love yourself is how you teach others to love you.´
Alle reacties Link kopieren
Je hebt ovulatietesten en ovulatietesten. Ik ben er al te lang ‘uit’ om iets over specifieke merken te kunnen zeggen.

Ik weet wel nog dat ik nooit een ‘knal positieve’ test had en echt twee cyclussen moest testen om ‘mijn positief’ te vinden. Dat zie je als je Google doorzoekt op dit soort testen ook bij mensen terug: zo’n rijtje testen waarop je ziet wat bij hen ‘de piek’ is en die ziet er zelden zo uit als op de bijsluiter. Maar goed, dit verschilt echt per merk. Ik zou zoeken op dat merk dat jij gebruikt en ‘positief’.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Om te weten of het een innesteling kan zijn moet je weten wanneer je sex gehad hebt en wanneer je laatste menstruatie was ect. Maar t klinkt meer als een ovulatie. Bij een innesteling komen geen hormonen vrij die gaat het vruchtje aanmaken als het ingenesteld is vanaf dat moment verdubbeld het hcg in je bloed dagelijks. Pas na twee weken na je ovulatie kun je positief testen en heb je hormonen waar je op kunt reageren

Bij mijn beide zwangerschappen begonnen de echte zwangerschaps kwalen vanaf week 6
where ever you go, go with your heart
Alle reacties Link kopieren
Dat zijn hormonen.

Ik kom elke maand een week hoofdpijn moe en een tikje misselijk tegen. En vanaf dag 15 wordt mijn buik dikker. En op dag 2 kan ik wel 9 keer heel veel plassen, dan slinkt mijn buik ook weer.
Gevoelige borsten, grotere maat bh.

Allemaal gewoon de normale schommelingen in een cyclus.

En sinds de IVF pogingen ook echt buikpijn en pijnscheuten. littekenweefsel in de eierstokken, maakt de groei van eiblaasjes en de eisprong pijnlijker.

Waarschijnlijk ervaar je dingen die altijd al waren intenser omdat je overal op let.
Alle reacties Link kopieren
uit je vorige topic, begrijp ik, dat dit je eerste pilloze maand is. Na tien jaar pilgebruik.
Je weet dus helemaal niet meer, hoe een pilloos lichaam voelt. En ja, dat is heel anders, dan met pil. Je hebt weer PMS etc. En omdat jij niet weet, wat normaal is, heb je geen idee wat je voelt. Maar dat went wel weer.
laat die ovulatietesten anders nog even liggen. En wen weer even aan je lichaam, ga gewoon geregeld ontspannen seks hebben, en laat de natuur zijn werk doen.

Komt goed, echt
Waarom gebruik je meteen ovulatietesten bij de eerste maand proberen?
Alle reacties Link kopieren
Ik zit in een fertiliteitstraject en ik weet daardoor 100% zeker, zelf in een tijdspanne van 4 uur, wanneer ik ovuleer. Ik voel niks nada noppes. Je hoeft je ovulatie dus niet te voelen.


Ik gebruikte (pre fertiliteitstraject) zelf de clear blue testen, omdat ik dat getuur niet wil. Die zijn duurder, maar ik wist inmiddels wel ongeveer wanneer ik ovuleerde dus gebruikte ik er niet zoveel.
Alle reacties Link kopieren
Als je het écht wilt weten is Clear Blue met zijn gezichtjes echt het beste. Duur, maar heel precies. En vergeet niet dat je niet persé óp de dag seks hoeft te hebben.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
15-04-2021 07:51
uit je vorige topic, begrijp ik, dat dit je eerste pilloze maand is. Na tien jaar pilgebruik.
Je weet dus helemaal niet meer, hoe een pilloos lichaam voelt. En ja, dat is heel anders, dan met pil. Je hebt weer PMS etc. En omdat jij niet weet, wat normaal is, heb je geen idee wat je voelt. Maar dat went wel weer.
laat die ovulatietesten anders nog even liggen. En wen weer even aan je lichaam, ga gewoon geregeld ontspannen seks hebben, en laat de natuur zijn werk doen.

Komt goed, echt

Ooh is dit je eerde maand zonder de pil! Komt goed dan! Door hormonen kan je lichaam soms wat anders voelen (dat heb ik dan weer WEL ondanks dat ik de ovulatie niet voel)
Alle reacties Link kopieren
Alles hierboven. Voorlopig nog even je cyclus leren kennen en daarna pas aan de ovulatietesten. Ik vond de clearblue testen heel fijn, zowel de roze als de paarse.

Ik wil je ook nog meegeven dat je in de eerste maanden van zwanger willen worden echt overal oplet. Vaak veel te veel, waardoor je dingen gaat ervaren die er altijd al waren of die er niets mee te maken hebben. Je zal op een gegeven moment zien dat je eerste zwangerschapssymptoom heel iets anders is dan waar jij steeds op gefocust hebt.
Ik ben het eens met de rest dat je jezelf even de tijd moet geven om te wennen aan de signalen van je lichaam en dat je vanzelf zaken gaat herkennen. Maar ik gebruikte zelf ook al vanaf ronde 1 ovulatietesten, juist om alles in kaart te kunnen brengen en aangezien ik een late eisprong heb (CD20) is dat maar goed ook, anders had ik misschien wel maandenlang rond CD14 seks gehad zonder dat dat effectief zou zijn geweest. In de ronde dat ik vond dat ik dat wel weer kon loslaten omdat ik nu wist en voelde hoe en wat bleek ik voor de eerste keer zwanger (ronde 5). Dus ieder zijn ding.

Ik heb altijd de testen van de Action gebruikt en vond daar ook mijn piek goed mee (wel meestal als ze begonnen op te lopen 2x en dan met later op de dag testen :lol:), plus ze zijn spotgoedkoop.
Bij mij worden sommige merken ovulatietesten nooit helemaal even donker als controlelijn en ik ben dan wel zeker van ovulatie door cervixslijm en temperatuur. Dat kan zijn. Of grote schommelingen LH doordat je net gestopt bent met de pil.

Clearblue noemt iemand heel precies, daar zou ik dus niet aan beginnen. Heel duur en met streepjestesten bereik je hetzelfde. Verder heeft CB een drempelwaarde van 40 mIU/ml, dat is vrij laag. Je hebt dan je piek waars wel eerder dan met streepjestesten. Bij mij is CB twee dagen voor de streepjestest positief. De paarse meet ook oestrogeen. Oestrogeen kan je zelf heel goed meten aan de hand van je cervixslijm. Als je je daar even in verdiept heb je binnen een paar cycli je patroon al goed door waars.
Alle reacties Link kopieren
PlayingTheAngel schreef:
15-04-2021 07:57
Als je het écht wilt weten is Clear Blue met zijn gezichtjes echt het beste. Duur, maar heel precies. En vergeet niet dat je niet persé óp de dag seks hoeft te hebben.
Hier ben ik het niet mee eens. Ik vind het juist prettiger dat ik kan zien dat het wel/niet oploopt of afloopt. Dat kan bij Clear Blue niet.
Ik gebruikte altijd de normale van sensitest (niet de extra gevoelige, want dan had ik continu een streep).

Dat gezegd hebbende; ik zou niet meteen na het stoppen met de pil aan de testen gaan. Ga gewoon een paar maanden proberen en kijken hoe het loopt. en ook hoe je cyclus zich gaat gedragen en alles wat daarbij hoort. en heb regelmatig seks.
Testen kan altijd nog.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
15-04-2021 07:51
uit je vorige topic, begrijp ik, dat dit je eerste pilloze maand is. Na tien jaar pilgebruik.
Je weet dus helemaal niet meer, hoe een pilloos lichaam voelt. En ja, dat is heel anders, dan met pil. Je hebt weer PMS etc. En omdat jij niet weet, wat normaal is, heb je geen idee wat je voelt. Maar dat went wel weer.
laat die ovulatietesten anders nog even liggen. En wen weer even aan je lichaam, ga gewoon geregeld ontspannen seks hebben, en laat de natuur zijn werk doen.

Komt goed, echt
Dit. In je andere topic lees ik ook dat je je afvraagt of überhaupt wel een eisprong kan hebben zo kort na stoppen met de pil. Natuurlijk kan dat. Ik heb hier het bewijs rondlopen :) heb 13 jaar lang de pil geslikt, meestal nog doorgeslikt ook. Ik werd om de 3 strippen een keer ongesteld. En bij ons was het meteen raak. Ik kende heel mijn cyclus niet, was dat aan het afwachten en we hebben die eerste maand om de dag gemeenschap gehad. Dat was dus meteen raak. Dus ja, dat kan zeker wel.
Alle reacties Link kopieren
Waarom gebruik je nu al ovulatie testen?
Hoe weet je dat je een onregelmatige cyclus hebt als je pas net bent gestopt met de pil?
Dat je die daarvoor had betekent niet automatisch dat je die nu nog steeds hebt!
Zou je lichaam de eerste 6 maanden gewoon even rustig de tijd geven om te herstellen.
Mijn gynaecoloog zei: de eerste 10-14 dagen na je menstruatie om de dag vrijen, dan kan je m haast niet missen. Natuurlijk zijn daar ook uitzonderingen op!

En als je de testen wel wilt doen zijn ze volgens mij het meest betrouwbaar als je 2x per dag om elke dag dezelfde tijd die test doet.
Datum erop schrijven en bewaren, dan kan je zien op welke dag je piek het hoogste was.
NM1717 schreef:
15-04-2021 13:07
Mijn gynaecoloog zei: de eerste 10-14 dagen na je menstruatie om de dag vrijen, dan kan je m haast niet missen. Natuurlijk zijn daar ook uitzonderingen op!

En als je de testen wel wilt doen zijn ze volgens mij het meest betrouwbaar als je 2x per dag om elke dag dezelfde tijd die test doet.
Datum erop schrijven en bewaren, dan kan je zien op welke dag je piek het hoogste was.
Dat is wel een bijzonder advies van de gyneacoloog vind ik, veel mensen missen het dan. Aangezien dag 14 gemiddeld is voor de eisprong. En de menstruatie 1-7 dagen kan duren. En de kans is over het algemeen groter als de zaadcellen er zijn voor je eisprong komt.

Het maakt niet uit wanneer je piek het hoogst is. Het gaat om de start van de piek. Eerst stijgt je oestrogeen, merk je aan verandering cervixslijm, dan stijgt LH en het begin van de piek zorgt voor de eisprong. Dus gewoon vanaf eerste positieve test tellen. Hoe lang de piek duurt en of het nog donkerder wordt maakt niet uit. Je LH piek kan ook nog steeds bezig zijn tijdens je eisprong bijvoorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
Sága schreef:
15-04-2021 13:25
Dat is wel een bijzonder advies van de gyneacoloog vind ik, veel mensen missen het dan. Aangezien dag 14 gemiddeld is voor de eisprong. En de menstruatie 1-7 dagen kan duren. En de kans is over het algemeen groter als de zaadcellen er zijn voor je eisprong komt.

Het maakt niet uit wanneer je piek het hoogst is. Het gaat om de start van de piek. Eerst stijgt je oestrogeen, merk je aan verandering cervixslijm, dan stijgt LH en het begin van de piek zorgt voor de eisprong. Dus gewoon vanaf eerste positieve test tellen. Hoe lang de piek duurt en of het nog donkerder wordt maakt niet uit. Je LH piek kan ook nog steeds bezig zijn tijdens je eisprong bijvoorbeeld.
Er staat toch de eerste 10-14 dagen NA de menstruatie. Dus stel dat je menstruatie 5 dagen duurt dan om de dag gemeenschap van dag 6 tot dag 20
NM1717 schreef:
15-04-2021 14:00
Er staat toch de eerste 10-14 dagen NA de menstruatie. Dus stel dat je menstruatie 5 dagen duurt dan om de dag gemeenschap van dag 6 tot dag 20
Ik las dat dus als de eerste 10-14 dagen na de menstruatie, niet als de eerste 10-14 dagen van je cyclus behalve die van je menstruatie. Overigens vind ik het alsnog een gek advies, want met een iets langere cyclus vrij je dan alsnog te vroeg.
Alle reacties Link kopieren
Je bent net gestopt met de pil en gebruikt al ovulatietesten. Ben even benieuwd waarom?
Leer je lichaam eerst weer even kennen door (neem aan dat je zwanger wilt worden) gewoon te proberen. Sommige lichamen hebben even nodig om te resetten! Ik was een jaar gestopt met de pil voor we echt gingen proberen.
Skawa schreef:
14-04-2021 23:42
Om te weten of het een innesteling kan zijn moet je weten wanneer je sex gehad hebt en wanneer je laatste menstruatie was ect. Maar t klinkt meer als een ovulatie. Bij een innesteling komen geen hormonen vrij die gaat het vruchtje aanmaken als het ingenesteld is vanaf dat moment verdubbeld het hcg in je bloed dagelijks. Pas na twee weken na je ovulatie kun je positief testen en heb je hormonen waar je op kunt reageren

Bij mijn beide zwangerschappen begonnen de echte zwangerschaps kwalen vanaf week 6, dus ook binnen een week na conceptie
Hoeft niet hoor. Mijn borsten stonden al bijna een week op klappen voor ik kon testen
Alle reacties Link kopieren
Sága schreef:
15-04-2021 14:09
Ik las dat dus als de eerste 10-14 dagen na de menstruatie, niet als de eerste 10-14 dagen van je cyclus behalve die van je menstruatie. Overigens vind ik het alsnog een gek advies, want met een iets langere cyclus vrij je dan alsnog te vroeg.
Een cyclus langer dan 35 dagen is vrijwel altijd anovulair (geen eisprong). De luteale fase duurt tussen bij een langere cyclus vaak tussen de 14 en 17 dagen.
Iemand die elke 33e dag ongesteld wordt en 6 dagen bloed zal seks hebben op dag 6,8,10,12,14,16,18,20 seks hebben. Met een ovulatie tussen dag 16 en 19.

Enkel met een afwijkende cyclus (waarbij vaak hormonale ondersteuning nodig is om een eisprong te laten plaatsvinden, dan wel innesteling mogelijk te maken) zullen mensen met een cyclus tussen de 24 en 33 dagen zelden hun window of oppertunity missen.

To. Even een poosje je cyclus zijn weg laten vinden. Ik heb er een jaar over gedaan om een cyclus op te starten.. en het grootste deel van het jaar had ik beginnende zwangerschapsklachten.
petra123456 schreef:
15-04-2021 14:22
Een cyclus langer dan 35 dagen is vrijwel altijd anovulair (geen eisprong). De luteale fase duurt tussen bij een langere cyclus vaak tussen de 14 en 17 dagen.
Iemand die elke 33e dag ongesteld wordt en 6 dagen bloed zal seks hebben op dag 6,8,10,12,14,16,18,20 seks hebben. Met een ovulatie tussen dag 16 en 19.
Ja ik interpreteerde het verkeerd, namelijk alleen de eerste 10-14 dagen van je cyclus seks hebben. Maar alsnog als je dan een korte menstruatie hebt mis je het met een langere cyclus. Maar goed. TO wil haar vruchtbare dagen bepalen, dan maakt de rekenmethode niets uit.
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal! Bedankt voor jullie reacties. Om te antwoorden op iedereen gaat even niet zo makkelijk dus doe ik het zo:

Ik gebruik ovulatietesten omdat ik heel graag wil weten wat mijn cyclus doet.. Ik ben er teveel mee bezig en ben ik me bewust van, moet ik eigenlijk helemaal niet doen..

Toevallig net een ovulatietest gedaan die een piek geeft. dus positief.. Dat lijkt me best snel na het stoppen van de pil.. Ik ben 31 maart gestopt, 3 april onttrekkingsbloeding gehad tot en met 6 april. Nu dus, op 15 april geeft hij een LH piek aan in de testen. Nu natuurlijk afwachten of er uberhaupt wel een eisprong komt.. Maar het lijkt me redelijk regelmatig dan..
'How you love yourself is how you teach others to love you.´
Alle reacties Link kopieren
petra123456 schreef:
15-04-2021 14:22
Een cyclus langer dan 35 dagen is vrijwel altijd anovulair (geen eisprong).
Wat een bullshit.
Alle reacties Link kopieren
FBGX schreef:
15-04-2021 19:39
Toevallig net een ovulatietest gedaan die een piek geeft. dus positief.. Dat lijkt me best snel na het stoppen van de pil.. Ik ben 31 maart gestopt, 3 april onttrekkingsbloeding gehad tot en met 6 april. Nu dus, op 15 april geeft hij een LH piek aan in de testen. Nu natuurlijk afwachten of er uberhaupt wel een eisprong komt.. Maar het lijkt me redelijk regelmatig dan..
Kan zeker wel hoor! LH testen zijn het meest betrouwbaar je ze iedere dag rond dezelfde tijd doet en niet met ochtend urine. Je kunt even doortesten om te kijken wanneer de LH piek voorbij is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven