Jaloers op vrouwen die zwanger zijn
dinsdag 5 maart 2019 om 20:07
Hoi allemaal,
Ik ben nieuw. Ik zit namelijk met iets. Wanneer andere vrouwen zwanger zijn, dan raakt mij dat. Het maakt mij zelfs enorm jaloers en verdrietig. Nu lees ik op internet verhalen van vrouwen die dat ook hebben, maar zij zijn dan al bezig.
Ik heb een spiraal en we hebben nog niet de keuze gemaakt om het te proberen. "Tegen mijn zin in" overigens, ik heb al langer een onbewuste kinderwens. Mijn partner wil nog wachten. Dat steekt soms. We zijn nu wel verloofd en gaan deze zomer eindelijk trouwen. Na het trouwen wil hij pas gaan proberen. Ik weet niet precies op wat voor termijn.
Hoewel ik regelmatig twijfel of ik er klaar voor ben, eerst wil trouwen en een baan wil vinden waar ik gelukkig mee ben. Steekt het mij altijd als vrouwen in mijn omgeving zwanger worden. Helemaal als ze minder lang samen zijn, jonger zijn etc. Laats begreep ik dat een familielid zwanger was, met wie ik amper contact heb. Toch stak het enorm. Ik had het ergens niet verwacht, "gezondheidstechnisch" had ik gedacht dat het langer voor ze zou duren. Helemaal omdat een nichtje van mij het al een jaar aan het proberen was en er "gezondheidstechnisch" in mijn ogen beter voorstonden. Dat vond ik maar oneerlijk.
Nu blijkt mijn nichtje toch zwanger. Zij is directe familie en gaat onze opa en oma hun eerste achterkleinkind geven. Omdat zij jonger is (haar vriend is wel ouder) minder lang samen en niet getrouwd zijn, had ik verwacht dat mijn vriend en ik dit zouden doen. Gehoopt is het juiste woord. Toen ik van ze begreep dat het niet meteen lukte vond ik dat heel vervelend, ik gun het ze en ik ben blij voor ze.
Maar het steekt ook dat zij eerder zijn. Vind dat het bij mij allemaal te lang duurt
En dat terwijl we dus nog niets eens "bezig zijn" en misschien ook daarom. Al was moeilijker geweest als we al wel bezig waren? En wellicht was het voor hen pijnlijker geweest als wij wel eerder waren, terwijl zij al een jaar bezig waren.
Hoe ga ik hiermee om en herkend iemand dit?
Ik ben nieuw. Ik zit namelijk met iets. Wanneer andere vrouwen zwanger zijn, dan raakt mij dat. Het maakt mij zelfs enorm jaloers en verdrietig. Nu lees ik op internet verhalen van vrouwen die dat ook hebben, maar zij zijn dan al bezig.
Ik heb een spiraal en we hebben nog niet de keuze gemaakt om het te proberen. "Tegen mijn zin in" overigens, ik heb al langer een onbewuste kinderwens. Mijn partner wil nog wachten. Dat steekt soms. We zijn nu wel verloofd en gaan deze zomer eindelijk trouwen. Na het trouwen wil hij pas gaan proberen. Ik weet niet precies op wat voor termijn.
Hoewel ik regelmatig twijfel of ik er klaar voor ben, eerst wil trouwen en een baan wil vinden waar ik gelukkig mee ben. Steekt het mij altijd als vrouwen in mijn omgeving zwanger worden. Helemaal als ze minder lang samen zijn, jonger zijn etc. Laats begreep ik dat een familielid zwanger was, met wie ik amper contact heb. Toch stak het enorm. Ik had het ergens niet verwacht, "gezondheidstechnisch" had ik gedacht dat het langer voor ze zou duren. Helemaal omdat een nichtje van mij het al een jaar aan het proberen was en er "gezondheidstechnisch" in mijn ogen beter voorstonden. Dat vond ik maar oneerlijk.
Nu blijkt mijn nichtje toch zwanger. Zij is directe familie en gaat onze opa en oma hun eerste achterkleinkind geven. Omdat zij jonger is (haar vriend is wel ouder) minder lang samen en niet getrouwd zijn, had ik verwacht dat mijn vriend en ik dit zouden doen. Gehoopt is het juiste woord. Toen ik van ze begreep dat het niet meteen lukte vond ik dat heel vervelend, ik gun het ze en ik ben blij voor ze.
Maar het steekt ook dat zij eerder zijn. Vind dat het bij mij allemaal te lang duurt
En dat terwijl we dus nog niets eens "bezig zijn" en misschien ook daarom. Al was moeilijker geweest als we al wel bezig waren? En wellicht was het voor hen pijnlijker geweest als wij wel eerder waren, terwijl zij al een jaar bezig waren.
Hoe ga ik hiermee om en herkend iemand dit?
vrijdag 8 maart 2019 om 16:55
Heel eerlijk? Ik begrijp niks van dit soort toestanden. Wat dat betreft ben ik net een kerel, denk ik. Waarom willen vrouwen zo graag de eerste zijn? Of voor het eerste kleinkind zorgen? Zit daar een bepaalde trots in, ofzo? Ik snap het niet.
Je leidt toch je eigen leven, samen met je man en samen neem je dit soort beslissingen. Wat maakt het dan uit wat het nichtje van je buurvrouw doet?
Een kind is toch niet een soort trofee? Zo lijkt het bijna, als je dit topic leest...
Je leidt toch je eigen leven, samen met je man en samen neem je dit soort beslissingen. Wat maakt het dan uit wat het nichtje van je buurvrouw doet?
Een kind is toch niet een soort trofee? Zo lijkt het bijna, als je dit topic leest...
vrijdag 8 maart 2019 om 17:00
nina1966 schreef: ↑08-03-2019 00:08De oplossing van veel van de huidige problemen in een notendop. Niet zo pamperen! Een écht probleem is een echt probleem. Dat meepraten omdat iemand VINDT dat hij/zij een probleem heeft is echt heel destructief. Daar komen veel van de "burnouts" en depressies vandaan. Afstand nemen en objectief bekijken ipv iedereen maar problemen aanpraten. Liever een schop onder de kont.
vrijdag 8 maart 2019 om 17:06
Eens. Dat zachte-ei-gedoe dat de laatste tien jaar booming is, begint me wel de keel uit te hangen. Ok, het leven is niet altijd makkelijk. Ja, het is soms erg zwaar. Deal with it! Tel je zegeningen, wees dankbaar voor wat je wél hebt (elke dag eten, een warm bed om in te slapen, een lieve vriend die een toekomst met je ziet, een baan, een huis, een goede gezondheid, lieve vrienden, noem het allemaal maar op).nina1966 schreef: ↑08-03-2019 00:08De oplossing van veel van de huidige problemen in een notendop. Niet zo pamperen! Een écht probleem is een echt probleem. Dat meepraten omdat iemand VINDT dat hij/zij een probleem heeft is echt heel destructief. Daar komen veel van de "burnouts" en depressies vandaan. Afstand nemen en objectief bekijken ipv iedereen maar problemen aanpraten. Liever een schop onder de kont.
Maar nee, ieder probleempje wordt opgeblazen tot formaat luchtballon en wat zijn we zielig met z'n allen
vrijdag 8 maart 2019 om 17:06
Helemaal eens! Tenzij er echt redenen zijn om aan te nemen dat zwanger worden bij jullie niet vanzelf gaat, kan ik mij niet zo goed in jouw emoties verplaatsen. Als ex-IVF-er vind ik het een beetje gezeur en je wordt er echt niet sympathieker door om zo over je nichtje te praten. Tuurlijk is het vervelend dat jij en je man nog geen overeenstemming hebben bereikt mbt het moment waarop jullie het actief gaan proberen, maar verder... Mijn mening zal ongetwijfeld met mijn referentie kader te maken hebben. Maar er van uitgaande dat je vruchtbaar bent snap ik de paniek niet zo... En helemaal NU niet, omdat je eerst wil trouwen en die bruiloft op stapel staat.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
maandag 2 september 2019 om 21:06
Wat heftigYellow002 schreef: ↑06-03-2019 22:17Het stukje wat ik herken is het "ingehaald" worden en dat niet altijd leuk vinden. Reden iets anders. Had een missed abortion en daarna complicaties. Als mensen daarna aankondigden zwanger te zijn, voelde ik me wel eens ingehaald. Tegelijkertijd vond ik dat een irrationele gedachte om de redenen die hier al genoemd zijn. Wil niet zeggen dat ik me toch soms zo voelde. Tips;
- zie kinderen van anderen los van jouw nog onvervulde kinderwens. Je wilt jullie eigen kindje, niet die van hen.
- bedenk dat het wel of niet zwanger zijn van een ander niks verandert aan jullie situatie.
- creëer een nieuwe "obsessie" (iets waar je je op wil richten). Nog een reis maken? Verbouwing? Nieuwe inrichting huis? Etc.
- bedenk dat jouw tijd (waarschijnlijk) wel komt
- bedenk dat al deze gevoelens er niet meer toe doen als je kindje er over een aantal jaar is. Had je immers nu een kindje dan was hij/zij er niet. Klinkt vaag, maar mij hielp het.
We zijn al weer een aantal maanden verder, maar ik heb o.a. veel aan je reactie gehad. Nog bedankt hiervoor.
maandag 2 september 2019 om 21:07
Heb veel aan je reactie gehad. DankjewelPoloppie schreef: ↑06-03-2019 09:39Ik denk dat je een beetje slachtoffer bent van je eigen idee-fixe'n (of wat is daar het meervoud van?)
laat ook eens wat andere ideeën toe, die jou wel helpen om met de situatie om te gaan. Kies maar wat past.
- dat een ander kinderen krijgt, heeft geen impact op jouw leven
- misschien niet het eerste achterkleinkind, maar zodra je kindje geboren wordt (er even van uitgaand dat dat lukt), wel het jongste (al duurt dat ook niet eeuwig) of misschien wel het achterkleinkind waar je grootouders de beste band mee krijgen
- je kan nu nog impulsief beslissen om vanavond ergens te gaan eten, morgen op reis vertrekken, straks naar een festival, zonder dingen te moeten regelen, dat is een immense vrijheid.
- het leven dat je met je vriend hebt, is ook een leuk leven
Weet je, als je eenmaal kinderen hebt, doet het er allemaal niet toe hoor, wie de eerste was (tenzij je echt een ongelooflijk oppervlakkig persoon bent, die zich graag druk maakt in non issues, maar dat hoop ik niet voor jou en je eventuele kinderen).
Het besef dat de gezondheid en het welzijn van je kindje het belangrijkste zijn, komt dan hopelijk wel.
Niet alles in het leven is maakbaar. Kies maar hoe je daarmee omgaat.
maandag 2 september 2019 om 21:08
Wat een vervelende situatie Melisza. Dankjewel voor je reactie en je tips.Melisza schreef: ↑08-03-2019 04:30Ja, ik herken dit ook.
Hoewel ik voor anderen die graag een kindje wilden en gaan krijgen oprecht blij, gelukkig en opgelucht (bij mensen die al een tijdje aan het proberen waren) kan zijn.
Ik ben niet jaloers op anderen maar voel mij wel verdrietig. Wat bij mij meespeelt is dat mijn ex, die ik als grote liefde zag, nog geen kindje wilde... Hij weet niet wanneer hij wel wilt. Maar ik heb niet veel tijd meer.
Ik ben dus vooral verdrietig om de hele situatie. Mijn droomscenario was met hem in een mooi huisje wonen met een lief baby'tje. Het was alleen mijn droom scenario, niet die van hem.
Een tijdje terug heb ik wel een leuke man leren kennen waar het goed mee klikt. We hebben het erg leuk samen. Hij heeft ook een kinderwens. Maar is hij mijn grote liefde? Nee. Dit maakt het voor mij lastig.
TS, probeer je gedachten te verzetten en er niet constant mee bezig te zijn. Laat het je leven niet beheersen. Voor je het weet is het zomer. Probeer ook om er niet te vaak met je verloofde over te praten.
maandag 2 september 2019 om 21:09
Shiitake schreef: ↑08-03-2019 06:11Ik herken het wel ergens, maar bij mij rammelde het al jaren. Uiteindelijk heeft het ruim 5 jaar geduurd, man was er nog niet klaar voor. Toch wilde ik alleen als we er allebei achter zouden staan.
Focus verleggen, genieten van andere dingen en blij zijn voor anderen. Geef je vriend wat tijd, je wil zoiets toch gewoon het liefste samen voor de 100% doen.
Ik wil het zeker pas gaan proberen als hij er ook klaar voor is. Dankjewel voor je reactie.
maandag 2 september 2019 om 21:10
Dankjewel voor je reactie.damas schreef: ↑08-03-2019 07:46Ik denk dat het leven voor jou nog heel zwaar kan worden als je er zo in staat en raad je oprecht aan daar nu al hulp voor te zoeken.
Ik ken mensen die net als jou ook vanbinnen een maakbare wereld om zich heen verwachten en daar als het anders loopt, minder gelukkig door worden. Alleen als het echt tegen zit, zitten die mensen meteen psychisch aan de grond.
Ik meen het serieus, doe hier iets mee!
maandag 2 september 2019 om 21:12
Super lief dat je hiervoor een account hebt aangemaakt en gefeliciteerd met je zwangerschap! Wat je schrijft is heel herkenbaar. Toch fijn om te lezen dat anderen mijn gevoelens kunnen herkennen. Al is het natuurlijk niet fijn dat je hier ook last van had. Dankjewel voor het advies, daar heb ik veel aan en leuk om te lezen dat je achteraf blij bent met hoe het is gelopen.Catcats schreef: ↑08-03-2019 08:42Ik lees al even mee op het forum maar ik heb hier toch een account voor aangemaakt. Ik ben het namelijk niet eens met de mensen die zeggen dat je die gevoelens niet mag hebben omdat je niet eens bent begonnen. Daar ligt volgens mij namelijk het grote pijnpunt. Als je wel begonnen zou zijn, heb je in ieder geval het gevoel dat je actief bezig bent met je droom, of het nu snel lukt of niet. Nu sta je stil.
Ik herken je probleem namelijk volkomen. Ik ben bijna 7 jaar samen met mijn vriend en vanaf dat we ongeveer 2.5 jaar samen waren kreeg ik een hele sterke kinderwens. Wij wisten wel al van elkaar dat we ooit kinderen wilden. Hij wilde toen nog niet beginnen. We hadden beide geen vaste baan en woonden in een huurhuis. Mijn vriend wilde voor die tijd graag een koophuis. Mijn gevoel bleef en werd steeds sterker tot het punt dat ik dus ook jaloers en verdrietig werd als mensen om mij heen zwanger raakten. Ik gunde het hun wel hoor, maar het is wat je zelf ook noemt.. op een gegeven moment vond ik dat het mijn beurt was, want langer samen en ik wist zeker dat wij veel meer van elkaar hielden als al die andere mensen bij elkaar. Onrealistische gedachten natuurlijk en die andere mensen staan helemaal los van ons maar toch deed het soms wel zeer. Het enige wat ik kon doen is wachten. In de tussentijd kreeg een vriendin van mij 3 kinderen. Ze begon ook wel erg jong maar ik vond dat soms wel lastig. Haar oudste gaat nu naar school.
Mijn vriend kon ook niet zeggen wanneer hij het wél wilde en dat maakte het ook lastig. Begin vorig jaar noemde hij ineens een richttijd. Ik was zo blij. Eind 2019 wilde hij het wel gaan proberen. Zou nog even duren maargoed, ik kon me ergens op richten. Kort daarna kochten we een huis waarvan we in juni 2018 de sleutel zouden krijgen. Daarvoor, bij een avond uit eten gaan zag ik dat er iets was wat hij wilde bespreken. Hij had zich bedacht. Hij vond het prima als ik mijn pillenstrip zou afmaken zodat we het konden gaan proberen zodra we de sleutel hadden, want waarom zouden we nog wachten? Ik was dolgelukkig. Mijn 'jaloezie' jegens anderen was meteen met de noorderzon vertrokken, want wij zouden het eindelijk gaan proberen. We zouden werk gaan maken van onze droom. Omdat ik overgewicht heb ging ik ervan uit dat we misschien wel een jaar bezig zouden zijn.. misschien wel langer, maar dat vond ik niet erg. Maar wonder boven wonder was ik meteen zwanger! Intussen ben ik nu ruim 38 weken zwangerEn ik zou het ook niet meer anders willen. Die vriendin die nu 3 kinderen heeft, heeft alles al meegemaakt. Keer 3. Dat wij zo lang hebben gewacht zorgt er nu voor dat we van elke minuut intens genieten, en over een paar weken alles voor het eerst gaan meemaken. Dat vind ik ook heel veel waard. Het lange wachten word beloond.
Mijn tip aan jou is wat de anderen hier ook al hebben genoemd: verleg de focus naar zaken die op de korte termijn wél gebeuren. Kijk uit naar je bruiloft. Dan ben je zo weer wat maanden verder. Misschien kun je wel aan hem vragen wanneer hij het voor zich ziet? Dit jaar, volgend jaar..? Het niet weten waar ik aan toe was vond ik zelf het moeilijkst. Als hij na de bruiloft nog een tijdje wil wachten, leg de focus dan weer ergens anders op. Ga een gave reis maken. Zo deed ik het ook. Wij gingen op een gegeven moment gewoon 3 keer per jaar op vakantieVooral de bestemmingen die we met kinderen niet meer kunnen doen en ik ben blij dat we dat nog samen gedaan hebben
Veel succes!
maandag 2 september 2019 om 21:13
Dankjewel voor je reactieBaggal schreef: ↑07-03-2019 23:48Ik denk dat je even bij je zelf te rade moet gaan waarom je zo opvallend jaloers bent op andere, zwangere vrouwen, want dit is, in jouw stadium, best onverklaarbaar: je bent nog niets een begonnen met proberen zwanger te worden.
Ik herken je gevoelens ten dele, maar dat was wel nadat mijn man en ik al jaren bezig waren om zwanger te worden en dat niet spontaan lukte. En zelfs toen heb ik altijd geroepen dat de zwangerschappen van anderen eigenlijk los stonden van mijn eigen onvermogen om zwanger te worden en te blijven en probeerde ik wel blij te zijn voor anderen (wat m.u.v. een persoon doorgaans ook best lukte). De zwangerschappen van anderen hebben nl. helemaal niets met jou te maken en de kans is groot dat jouw tijd ook nog wel gewoon komt.
Als je straks wel actief gaat proberen zwanger te worden, zou ik me zo kunnen voorstellen dat je er een hele krampachtige toestand van maakt en daar wordt het echt niet gezelliger op tussen de lakens. En over je nichtje vond ik je erg moraliserend en onaardig.
maandag 2 september 2019 om 21:14
maandag 2 september 2019 om 21:17
Iemand doet moeite om te reageren en jij komt een half jaar later weer eens terug in je eigen topic. Niet netjes!Smurfje28 schreef: ↑02-09-2019 21:12Super lief dat je hiervoor een account hebt aangemaakt en gefeliciteerd met je zwangerschap! Wat je schrijft is heel herkenbaar. Toch fijn om te lezen dat anderen mijn gevoelens kunnen herkennen. Al is het natuurlijk niet fijn dat je hier ook last van had. Dankjewel voor het advies, daar heb ik veel aan en leuk om te lezen dat je achteraf blij bent met hoe het is gelopen.
maandag 2 september 2019 om 21:20
Dit topic heb ik een tijdje geleden aangemaakt.
Ik heb enorm veel aan alle reacties en feedback gehad. Het is niet mijn bedoeling geweest om mensen boos te maken of te kwetsen. Weet echt heel goed dat mijn gevoelens onrealistisch zijn en dat het geen echt probleem is. Ondanks dat heb ik toch dit topic gemaakt.
Door de reacties en wat andere ervaringen in de afgelopen periode heb ik wel echt meer grip op mijn gevoelens. Heb het meer los gelaten en mijn focus op andere dingen gelegd.
De band met mijn nichtje is beter dan ooit. Het is super leuk om met haar over haar zwangerschap te praten en ze ziet er prachtig uit. Ik ben oprecht blij voor haar en mijn zus (want die blijkt ook zwanger). En ik vind het top! Het is ze gegund en daarbij leer ik nu nog meer. Wanneer het mijn tijd is hebben we nog meer om samen te delen.
In ieder geval iedereen bedankt voor het reageren.
Ik heb enorm veel aan alle reacties en feedback gehad. Het is niet mijn bedoeling geweest om mensen boos te maken of te kwetsen. Weet echt heel goed dat mijn gevoelens onrealistisch zijn en dat het geen echt probleem is. Ondanks dat heb ik toch dit topic gemaakt.
Door de reacties en wat andere ervaringen in de afgelopen periode heb ik wel echt meer grip op mijn gevoelens. Heb het meer los gelaten en mijn focus op andere dingen gelegd.
De band met mijn nichtje is beter dan ooit. Het is super leuk om met haar over haar zwangerschap te praten en ze ziet er prachtig uit. Ik ben oprecht blij voor haar en mijn zus (want die blijkt ook zwanger). En ik vind het top! Het is ze gegund en daarbij leer ik nu nog meer. Wanneer het mijn tijd is hebben we nog meer om samen te delen.
In ieder geval iedereen bedankt voor het reageren.
vrijdag 20 september 2019 om 19:04
Je hebt helemaal gelijk. Heb ook privé op haar gereageerd. Had verwacht meldingen te krijgen van eventuele reacties.vivapimpelmees schreef: ↑02-09-2019 21:17Iemand doet moeite om te reageren en jij komt een half jaar later weer eens terug in je eigen topic. Niet netjes!
vrijdag 20 september 2019 om 22:18
woensdag 25 september 2019 om 21:09
Wat fijn dat je er iets aan had.
Hoe gaat het nu?
Ik heb inmiddels een fantastische dochter ♡ de heftigheid is er dus vanaf maar toen was dat idd wel eens zo.