Jaloers op vrouwen die zwanger zijn
dinsdag 5 maart 2019 om 20:07
Hoi allemaal,
Ik ben nieuw. Ik zit namelijk met iets. Wanneer andere vrouwen zwanger zijn, dan raakt mij dat. Het maakt mij zelfs enorm jaloers en verdrietig. Nu lees ik op internet verhalen van vrouwen die dat ook hebben, maar zij zijn dan al bezig.
Ik heb een spiraal en we hebben nog niet de keuze gemaakt om het te proberen. "Tegen mijn zin in" overigens, ik heb al langer een onbewuste kinderwens. Mijn partner wil nog wachten. Dat steekt soms. We zijn nu wel verloofd en gaan deze zomer eindelijk trouwen. Na het trouwen wil hij pas gaan proberen. Ik weet niet precies op wat voor termijn.
Hoewel ik regelmatig twijfel of ik er klaar voor ben, eerst wil trouwen en een baan wil vinden waar ik gelukkig mee ben. Steekt het mij altijd als vrouwen in mijn omgeving zwanger worden. Helemaal als ze minder lang samen zijn, jonger zijn etc. Laats begreep ik dat een familielid zwanger was, met wie ik amper contact heb. Toch stak het enorm. Ik had het ergens niet verwacht, "gezondheidstechnisch" had ik gedacht dat het langer voor ze zou duren. Helemaal omdat een nichtje van mij het al een jaar aan het proberen was en er "gezondheidstechnisch" in mijn ogen beter voorstonden. Dat vond ik maar oneerlijk.
Nu blijkt mijn nichtje toch zwanger. Zij is directe familie en gaat onze opa en oma hun eerste achterkleinkind geven. Omdat zij jonger is (haar vriend is wel ouder) minder lang samen en niet getrouwd zijn, had ik verwacht dat mijn vriend en ik dit zouden doen. Gehoopt is het juiste woord. Toen ik van ze begreep dat het niet meteen lukte vond ik dat heel vervelend, ik gun het ze en ik ben blij voor ze.
Maar het steekt ook dat zij eerder zijn. Vind dat het bij mij allemaal te lang duurt
En dat terwijl we dus nog niets eens "bezig zijn" en misschien ook daarom. Al was moeilijker geweest als we al wel bezig waren? En wellicht was het voor hen pijnlijker geweest als wij wel eerder waren, terwijl zij al een jaar bezig waren.
Hoe ga ik hiermee om en herkend iemand dit?
Ik ben nieuw. Ik zit namelijk met iets. Wanneer andere vrouwen zwanger zijn, dan raakt mij dat. Het maakt mij zelfs enorm jaloers en verdrietig. Nu lees ik op internet verhalen van vrouwen die dat ook hebben, maar zij zijn dan al bezig.
Ik heb een spiraal en we hebben nog niet de keuze gemaakt om het te proberen. "Tegen mijn zin in" overigens, ik heb al langer een onbewuste kinderwens. Mijn partner wil nog wachten. Dat steekt soms. We zijn nu wel verloofd en gaan deze zomer eindelijk trouwen. Na het trouwen wil hij pas gaan proberen. Ik weet niet precies op wat voor termijn.
Hoewel ik regelmatig twijfel of ik er klaar voor ben, eerst wil trouwen en een baan wil vinden waar ik gelukkig mee ben. Steekt het mij altijd als vrouwen in mijn omgeving zwanger worden. Helemaal als ze minder lang samen zijn, jonger zijn etc. Laats begreep ik dat een familielid zwanger was, met wie ik amper contact heb. Toch stak het enorm. Ik had het ergens niet verwacht, "gezondheidstechnisch" had ik gedacht dat het langer voor ze zou duren. Helemaal omdat een nichtje van mij het al een jaar aan het proberen was en er "gezondheidstechnisch" in mijn ogen beter voorstonden. Dat vond ik maar oneerlijk.
Nu blijkt mijn nichtje toch zwanger. Zij is directe familie en gaat onze opa en oma hun eerste achterkleinkind geven. Omdat zij jonger is (haar vriend is wel ouder) minder lang samen en niet getrouwd zijn, had ik verwacht dat mijn vriend en ik dit zouden doen. Gehoopt is het juiste woord. Toen ik van ze begreep dat het niet meteen lukte vond ik dat heel vervelend, ik gun het ze en ik ben blij voor ze.
Maar het steekt ook dat zij eerder zijn. Vind dat het bij mij allemaal te lang duurt
En dat terwijl we dus nog niets eens "bezig zijn" en misschien ook daarom. Al was moeilijker geweest als we al wel bezig waren? En wellicht was het voor hen pijnlijker geweest als wij wel eerder waren, terwijl zij al een jaar bezig waren.
Hoe ga ik hiermee om en herkend iemand dit?
dinsdag 5 maart 2019 om 21:55
De wens is er maar jullie ondernemen nog geen actie.
Zonder actie geen resultaat. Dus wat verwacht je nu van een ander? Dat ze wachten tot jullie er klaar voor zijn? Denk je dat je alleen maar kinderen mag krijgen als je langer bij elkaar bent? Dat het een wedstrijd is?Dat je alleen zwanger mag worden als je alles tot in de puntjes voor elkaar hebt?
Waar hoop je op met dit bericht? Dat iedereen gaat zeggen: “ meid wat onwijs vervelend voor je”
Sorry maar je stelt je echt aan. Praat er over met elkaar. En als je vriend er niet klaar voor is, dan moet je dat accepteren. Als je het dan niet los kan laten, zoek dan iemand die je kan helpen want jaloezie maakt je niet heel veel leuker.
Wees blij voor een ander want jij zou het vast ook fijn vinden als je nichtje blij voor jou zou zijn als het omgekeerd zou zijn.
Iets nuchterder naar je “probleem” kijken helpt misschien.
Zonder actie geen resultaat. Dus wat verwacht je nu van een ander? Dat ze wachten tot jullie er klaar voor zijn? Denk je dat je alleen maar kinderen mag krijgen als je langer bij elkaar bent? Dat het een wedstrijd is?Dat je alleen zwanger mag worden als je alles tot in de puntjes voor elkaar hebt?
Waar hoop je op met dit bericht? Dat iedereen gaat zeggen: “ meid wat onwijs vervelend voor je”
Sorry maar je stelt je echt aan. Praat er over met elkaar. En als je vriend er niet klaar voor is, dan moet je dat accepteren. Als je het dan niet los kan laten, zoek dan iemand die je kan helpen want jaloezie maakt je niet heel veel leuker.
Wees blij voor een ander want jij zou het vast ook fijn vinden als je nichtje blij voor jou zou zijn als het omgekeerd zou zijn.
Iets nuchterder naar je “probleem” kijken helpt misschien.
dinsdag 5 maart 2019 om 22:34
Nou mensen, jullie zouden best wat vriendelijker kunnen reageren. Dingen als "wordt eerst eens volwassen" en "stel je niet aan" zijn niet aardig. Je kunt het inhoudelijk best met haar oneens zijn, maar probeer wel vriendelijk en respectvol te blijven. Voor TO is dit namelijk een wezenlijk probleem, ook als jullie daar anders over denken. #doeslief 
Voor wat betreft de inhoud: ik herken het wel op enig niveau. Ik heb een kinderwens, en niet eens een partner.. Als ik mensen om mij heen zwanger zie worden, vind ik dat ook wel eens lastig.
Ik zou het met je partner bespreken dat moeder worden voor jou inmiddels toch wel een grote wens is. Wellicht realiseert je partner zich niet zo goed dat jij eigenlijk niet heel lang meer wilt wachten. Open zijn naar elkaar toe.
Voor wat betreft de inhoud: ik herken het wel op enig niveau. Ik heb een kinderwens, en niet eens een partner.. Als ik mensen om mij heen zwanger zie worden, vind ik dat ook wel eens lastig.
Ik zou het met je partner bespreken dat moeder worden voor jou inmiddels toch wel een grote wens is. Wellicht realiseert je partner zich niet zo goed dat jij eigenlijk niet heel lang meer wilt wachten. Open zijn naar elkaar toe.
Kennis is macht.
dinsdag 5 maart 2019 om 22:36
.Lynn1987 schreef: ↑05-03-2019 22:34Nou mensen, jullie zouden best wat vriendelijker kunnen reageren. Dingen als "wordt eerst eens volwassen" en "stel je niet aan" zijn niet aardig. Je kunt het inhoudelijk best met haar oneens zijn, maar probeer wel vriendelijk en respectvol te blijven. Voor TO is dit namelijk een wezenlijk probleem, ook als jullie daar anders over denken. #doeslief
Ik reageer op heel veel topics zeer lief. Dit topic echter ergert me onmiddellijk, en ik denk ook serieus dat Smurfje alleen wat heeft aan wat realiteitszin. En dan zeg ik zoiets, tja, dan maar niet 'lief'.
dinsdag 5 maart 2019 om 22:48
+100JonathanStrange schreef: ↑05-03-2019 21:33Word eerst maar eens volwassen voor je aan kinderen begint.
Kijk maar uit dat je je vriend niet wegjaagt voor het huwelijk met je obsessieve babydrang.
dinsdag 5 maart 2019 om 22:51
Je moet echt stoppen met jezelf te vergelijken met anderen. Daar word je alleen maar ongelukkig van. Het leven is niet eerlijk of maakbaar en het is zeker geen wedstrijd. Geniet gewoon lekker van je relatie zonder kinderen. Geniet van de voorbereidingen van je bruiloft. Jouw tijd komt echt nog wel en dan zal je nog best eens met weemoed terugkijken op je leven van nu, waarin je kan doen en laten wat je wilt.
dinsdag 5 maart 2019 om 22:52
Heb je leuke hobby's of nog een grote reis die je wilt maken? Iets waarbij kinderen wat lastig te combineren zouden zijn? Zoiets misschien een tijdje erg groot maken, om zo de focus wat te verschuiven naar je 'nog vrije' leven?
woensdag 6 maart 2019 om 09:26
kinderen zijn niet zaligmakend.
ik heb hier net een ochtend achter de rug.... pfffff.....
ik hou superveel van mijn kinderen, ze zijn echt mijn alles, maar soms... als je dat zou meemaken zou dit prima werken als anticonceptie denk ik.
Geniet gewoon van de tijd die jullie nu samen hebben. jullie tijd komt echt wel. en kijk niet zo naar anderen. leef je eigen leven.
ik hou superveel van mijn kinderen, ze zijn echt mijn alles, maar soms... als je dat zou meemaken zou dit prima werken als anticonceptie denk ik.
Geniet gewoon van de tijd die jullie nu samen hebben. jullie tijd komt echt wel. en kijk niet zo naar anderen. leef je eigen leven.
Don't cry, buy a bag and move on.
woensdag 6 maart 2019 om 09:39
Ik denk dat je een beetje slachtoffer bent van je eigen idee-fixe'n (of wat is daar het meervoud van?)
laat ook eens wat andere ideeën toe, die jou wel helpen om met de situatie om te gaan. Kies maar wat past.
- dat een ander kinderen krijgt, heeft geen impact op jouw leven
- misschien niet het eerste achterkleinkind, maar zodra je kindje geboren wordt (er even van uitgaand dat dat lukt), wel het jongste (al duurt dat ook niet eeuwig) of misschien wel het achterkleinkind waar je grootouders de beste band mee krijgen
- je kan nu nog impulsief beslissen om vanavond ergens te gaan eten, morgen op reis vertrekken, straks naar een festival, zonder dingen te moeten regelen, dat is een immense vrijheid.
- het leven dat je met je vriend hebt, is ook een leuk leven
Weet je, als je eenmaal kinderen hebt, doet het er allemaal niet toe hoor, wie de eerste was (tenzij je echt een ongelooflijk oppervlakkig persoon bent, die zich graag druk maakt in non issues, maar dat hoop ik niet voor jou en je eventuele kinderen).
Het besef dat de gezondheid en het welzijn van je kindje het belangrijkste zijn, komt dan hopelijk wel.
Niet alles in het leven is maakbaar. Kies maar hoe je daarmee omgaat.
laat ook eens wat andere ideeën toe, die jou wel helpen om met de situatie om te gaan. Kies maar wat past.
- dat een ander kinderen krijgt, heeft geen impact op jouw leven
- misschien niet het eerste achterkleinkind, maar zodra je kindje geboren wordt (er even van uitgaand dat dat lukt), wel het jongste (al duurt dat ook niet eeuwig) of misschien wel het achterkleinkind waar je grootouders de beste band mee krijgen
- je kan nu nog impulsief beslissen om vanavond ergens te gaan eten, morgen op reis vertrekken, straks naar een festival, zonder dingen te moeten regelen, dat is een immense vrijheid.
- het leven dat je met je vriend hebt, is ook een leuk leven
Weet je, als je eenmaal kinderen hebt, doet het er allemaal niet toe hoor, wie de eerste was (tenzij je echt een ongelooflijk oppervlakkig persoon bent, die zich graag druk maakt in non issues, maar dat hoop ik niet voor jou en je eventuele kinderen).
Het besef dat de gezondheid en het welzijn van je kindje het belangrijkste zijn, komt dan hopelijk wel.
Niet alles in het leven is maakbaar. Kies maar hoe je daarmee omgaat.
woensdag 6 maart 2019 om 09:55
Dit was ook mijn eerste gedachte. Opa en oma het eerste achterkleinkind geven... waar gaat dit over joh?JonathanStrange schreef: ↑05-03-2019 21:33Word eerst maar eens volwassen voor je aan kinderen begint.
woensdag 6 maart 2019 om 10:48
Ego. Verder niks.Lachattenoir schreef: ↑06-03-2019 09:55Dit was ook mijn eerste gedachte. Opa en oma het eerste achterkleinkind geven... waar gaat dit over joh?
woensdag 6 maart 2019 om 13:52
Je kunt vsn de buitebkant helaas om gezondheidsredenen niet voorspellen hoe snel iemand zwanger wordt. Pijnlijk te horen als mensen daar zo over denken. Jouw situatie staat los van die van iedereen. Jij hebt blijkbaar n lijstje voordat je eraan begint. Prima. Maar zie dat los van anderen en wees blij als t lukt. Er is al zoveel (verborgen)verdriey in zwanger worden trajecten. Dat iemand in medische molen jaloers is vind ik logisch al leert de ervaring hier op forum dat zelfs mensen met onvoorstelbaar verdriet en teleurstellingen het anderen nog wel weten te gunnen. Als je je zo jaloers blijft voelen zou je misschien met iemand daarover moeten praten.
woensdag 6 maart 2019 om 14:01
Ik herken wel een klein stukje van wat je schrijft. In mijn hoofd ben ik ook al heel lang bezig met m'n kinderwens en ik was hier eerder aan toe dan mijn vriend. Als je er in je hoofd mee bezig bent, zie je ineens overal zwangeren en baby's. Soms denk ik dan wel "ah ik wil ook.. ", maar ik heb me nooit jaloers gevoeld. Ik ben oprecht blij voor iemand wanneer ze verteld zwanger te zijn.
Zoals mensen hierboven al schrijven, een kindje krijgen gaat niet altijd vanzelf.
Geniet van je vrijheid nu je dit nog hebt. Ongeplande avondjes uit, een vakantie tussendoor en je hebt nu wat meer geld te besteden voor jezelf dan dat straks zal zijn.
Het is jullie eigen keuze om eerst te trouwen en de rest van de wereld kan natuurlijk niet wachten totdat jullie je checklist helemaal afgevinkt hebben..
Bovendien zou ik, hoe moeilijk ook, echt wachten totdat jouw man zelf aangeeft klaar te zijn voor kinderen. Anders zit je in 't ergste geval wellicht na een paar jaar als alleenstaande moeder met je baby.
Zoals mensen hierboven al schrijven, een kindje krijgen gaat niet altijd vanzelf.
Geniet van je vrijheid nu je dit nog hebt. Ongeplande avondjes uit, een vakantie tussendoor en je hebt nu wat meer geld te besteden voor jezelf dan dat straks zal zijn.
Het is jullie eigen keuze om eerst te trouwen en de rest van de wereld kan natuurlijk niet wachten totdat jullie je checklist helemaal afgevinkt hebben..
Bovendien zou ik, hoe moeilijk ook, echt wachten totdat jouw man zelf aangeeft klaar te zijn voor kinderen. Anders zit je in 't ergste geval wellicht na een paar jaar als alleenstaande moeder met je baby.
woensdag 6 maart 2019 om 19:55
Dankjewel voor je reactie en het advies.
woensdag 6 maart 2019 om 19:56
Dankjewel voor je reactie, Yukon. Ik vergelijk mezelf idd continue. Ga er aan werken.yukon schreef: ↑05-03-2019 22:51Je moet echt stoppen met jezelf te vergelijken met anderen. Daar word je alleen maar ongelukkig van. Het leven is niet eerlijk of maakbaar en het is zeker geen wedstrijd. Geniet gewoon lekker van je relatie zonder kinderen. Geniet van de voorbereidingen van je bruiloft. Jouw tijd komt echt nog wel en dan zal je nog best eens met weemoed terugkijken op je leven van nu, waarin je kan doen en laten wat je wilt.
woensdag 6 maart 2019 om 20:02
Ik heb een tip:
Probeer zwangerschappen in je omgeving ''los'' te zien van jezelf.
Dat jouw nichtje nu zwanger is, zegt niets over jouw. Het is niet zo dat zij nu ''jouw kans'' afpakt, ook al voelt dat nu zo.
Ga het zeker niet als en competitie zien, zo van ik wil het eerste achterkleinkind. Ga je toch wel verliezen.
Ik herken verdrietige gevoelens wel, van de tijd dat wij in de medische molen zaten en een miskraam hadden gehad.
Toen vond ik het pijnlijk als mensen zwanger werden, maar ik vind het gek dat jij denkt ja maar ik had nog niet verwacht dat het bij hen zo snel zou gaan.
Je bent zelf nog niet eens begonnen met zwanger worden. Anderen kunnen niet wachten op jouw, toch?
Dat jouw nichtje nu zwanger is, zegt niets over jouw. Het is niet zo dat zij nu ''jouw kans'' afpakt, ook al voelt dat nu zo.
Ga het zeker niet als en competitie zien, zo van ik wil het eerste achterkleinkind. Ga je toch wel verliezen.
Ik herken verdrietige gevoelens wel, van de tijd dat wij in de medische molen zaten en een miskraam hadden gehad.
Toen vond ik het pijnlijk als mensen zwanger werden, maar ik vind het gek dat jij denkt ja maar ik had nog niet verwacht dat het bij hen zo snel zou gaan.
Je bent zelf nog niet eens begonnen met zwanger worden. Anderen kunnen niet wachten op jouw, toch?
woensdag 6 maart 2019 om 20:03
daenerys79 schreef: ↑06-03-2019 09:26kinderen zijn niet zaligmakend.
Haha ja dat is waar, ik maak het wel eens mee met mijn neefjes. Volgens mij schuift mijn vriend zijn wens dan weer een jaar op :')
Dankjewel voor je reactie.
woensdag 6 maart 2019 om 21:00
Dankjewel voor je reactie. Naar om te horen dat het mis is gegaanBabydonthurtme schreef: ↑06-03-2019 20:02Ik heb een tip:
woensdag 6 maart 2019 om 21:04
Tnx voor je reactie. Daar heb je gelijk in. Jaloers is misschien wat te hard gezegd. Ik ben blij voor ze, maar ik benijd ze wel. dat het ergens steekt.Miekje-5 schreef: ↑06-03-2019 13:52Je kunt vsn de buitebkant helaas om gezondheidsredenen niet voorspellen hoe snel iemand zwanger wordt. Pijnlijk te horen als mensen daar zo over denken. Jouw situatie staat los van die van iedereen. Jij hebt blijkbaar n lijstje voordat je eraan begint. Prima. Maar zie dat los van anderen en wees blij als t lukt. Er is al zoveel (verborgen)verdriey in zwanger worden trajecten. Dat iemand in medische molen jaloers is vind ik logisch al leert de ervaring hier op forum dat zelfs mensen met onvoorstelbaar verdriet en teleurstellingen het anderen nog wel weten te gunnen. Als je je zo jaloers blijft voelen zou je misschien met iemand daarover moeten praten.
woensdag 6 maart 2019 om 21:11
Ik heb veel aan je reactie. En ik ben ook van plan om er pas over te beginnen als hij aangeeft hier aan toe te zijn. Ik ben oprecht blij voor mijn nichtje, echt. Maar 't steekt ergens ook een beetje en daar voel ik mij dan weer schuldig over.Girafjes schreef: ↑06-03-2019 14:01Ik herken wel een klein stukje van wat je schrijft. In mijn hoofd ben ik ook al heel lang bezig met m'n kinderwens en ik was hier eerder aan toe dan mijn vriend. Als je er in je hoofd mee bezig bent, zie je ineens overal zwangeren en baby's. Soms denk ik dan wel "ah ik wil ook.. ", maar ik heb me nooit jaloers gevoeld. Ik ben oprecht blij voor iemand wanneer ze verteld zwanger te zijn.