Kattenkrab

07-10-2018 08:55 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteren heeft mijn kat me nogal gekrabt in mijn nek. Ik vraag me af of dit kwaad kan ivm Toxoplasmose?🤔
Toxoplasmose wordt overgebracht door het binnenkrijgen van ontlasting. In theorie kan ie natuurlijk wat ontlasting onder z'n nageltje hebben zitten, maar zolang je je nek niet likt, of eraan zit en je vingers daarna in je mond doet, is er niks aan de hand. Overigens kun je je laten testen op toxoplasmose. Als je het eenmaal hebt gehad, dan kun je het niet meer krijgen.

De kans dat je het krijgt door het eten van niet goed verhit vlees is trouwens veel groter dan dat je het van een kat krijgt. Katten scheiden de parasiet een paar weken uit en de ontlasting moet een week of wat oud zijn wil het besmettelijk zijn. Het moet dus wel een enorme teringzooi in de kattenbak zijn wil je er iets door oplopen. Het enige theoretische risico door kattenontlasting is ontlasting die je in de tuin aantreft, daarom moet je handschoenen aan doen bij het werken in de tuin.

Het is gevaarlijk voor ongeboren babies en daarom moet je uitkijken als je zwanger bent, maar er wordt verder veel te hysterisch over gedaan.
Izzy_ schreef:
07-10-2018 09:01
Toxoplasmose wordt overgebracht door het binnenkrijgen van ontlasting. In theorie kan ie natuurlijk wat ontlasting onder z'n nageltje hebben zitten, maar zolang je je nek niet likt, of eraan zit en je vingers daarna in je mond doet, is er niks aan de hand. Overigens kun je je laten testen op toxoplasmose. Als je het eenmaal hebt gehad, dan kun je het niet meer krijgen.

De kans dat je het krijgt door het eten van niet goed verhit vlees is trouwens veel groter dan dat je het van een kat krijgt. Katten scheiden de parasiet een paar weken uit en de ontlasting moet een week of wat oud zijn wil het besmettelijk zijn. Het moet dus wel een enorme teringzooi in de kattenbak zijn wil je er iets door oplopen. Het enige theoretische risico door kattenontlasting is ontlasting die je in de tuin aantreft, daarom moet je handschoenen aan doen bij het werken in de tuin.

Het is gevaarlijk voor ongeboren babies en daarom moet je uitkijken als je zwanger bent, maar er wordt verder veel te hysterisch over gedaan.
Dankje, nee was niet van plan er aan te likken oid😅
De geleerden zijn het er nog niet over eens of je ook besmet kunt raken via een wondje. In sommige landen denken ze van niet, in andere landen van wel.
Ik zou daarom voor de zekerheid toch even langs de huisarts gaan als je zwanger bent en om een test vragen.

Het risico op besmetting is erg klein, maar de gevolgen kunnen wel
enorm zijn. Ik heb een meervoudige gehandicapt familielid ten gevolge van een toxoplasmose-besmetting van de moeder tijdens de zwangerschap. Neem dus echt liever het zekere voor het onzekere.
Ik heb mijn hele leven katten en kittens gehad, werkte altijd in de tuin zonder handschoenen, heb genoeg zandbakken gezien en ben regelmatig gekrabt door mijn katten. Oh, en wat dacht van mijn fruit of sla niet wassen uit luiheid, filet americain en alle andere verboden voedingsmiddelen eten (buiten de zwangerschap). Ik heb nog nooit toxoplasmose gehad.

Ik ben zelf ook bang voor infecties, maar de kans van een kattenkrab is echt heel klein. Dan moet er net aan die nagels geïnfecteerde eitjes zitten en je hád geen wondje in je nek voor de krab.

Nu een bloedtest laten doen heeft ook geen zin, je moet de incubatieperiode sowieso afwachten. Ik denk, dat als je zou testen, dit alleen maar tijdelijke zekerheid geeft. Je zult tijdens de zwangerschap genoeg situaties tegenkomen als deze. Je kunt moeilijk elke keer prikken. Stel de vraag anders aan de verloskundige, daar zijn ze voor.

Maar nogmaals, ik zou me echt geen zorgen maken.
Nummer*Zoveel schreef:
07-10-2018 09:25
De geleerden zijn het er nog niet over eens of je ook besmet kunt raken via een wondje. In sommige landen denken ze van niet, in andere landen van wel.
Ik zou daarom voor de zekerheid toch even langs de huisarts gaan als je zwanger bent en om een test vragen.

Het risico op besmetting is erg klein, maar de gevolgen kunnen wel
enorm zijn. Ik heb een meervoudige gehandicapt familielid ten gevolge van een toxoplasmose-besmetting van de moeder tijdens de zwangerschap. Neem dus echt liever het zekere voor het onzekere.
Oké, en geeft een test dan al meteen als ik morgen prik aan of het wel of niet is? Lijkt me dat er eerst een tijd overheen moet gaan voor het aan te tonen is in bloed?
Anoniempje- schreef:
07-10-2018 09:48
Oké, en geeft een test dan al meteen als ik morgen prik aan of het wel of niet is? Lijkt me dat er eerst een tijd overheen moet gaan voor het aan te tonen is in bloed?
Geen idee hoe de test precies werkt, maar dat kan de huisarts je vast vertellen.
Domninoz schreef:
07-10-2018 09:41
Ik heb mijn hele leven katten en kittens gehad, werkte altijd in de tuin zonder handschoenen, heb genoeg zandbakken gezien en ben regelmatig gekrabt door mijn katten. Oh, en wat dacht van mijn fruit of sla niet wassen uit luiheid, filet americain en alle andere verboden voedingsmiddelen eten (buiten de zwangerschap). Ik heb nog nooit toxoplasmose gehad.

Ik ben zelf ook bang voor infecties, maar de kans van een kattenkrab is echt heel klein. Dan moet er net aan die nagels geïnfecteerde eitjes zitten en je hád geen wondje in je nek voor de krab.

Nu een bloedtest laten doen heeft ook geen zin, je moet de incubatieperiode sowieso afwachten. Ik denk, dat als je zou testen, dit alleen maar tijdelijke zekerheid geeft. Je zult tijdens de zwangerschap genoeg situaties tegenkomen als deze. Je kunt moeilijk elke keer prikken. Stel de vraag anders aan de verloskundige, daar zijn ze voor.

Dankje, het is ook geen diep krasje ofzo. Wel een jonge kat dus dat is wel nadelig.
Ik denk dat ik het ook nog nooit gehad heb hoor, ik ben 24 en hebben deze kat pas sinds een jaartje.
Word je er in zwangerschap niet standaard op gecontroleerd? aangezien dit toch wel gevolgen kan hebben als je het hebt.
Domninoz schreef:
Ik heb mijn hele leven katten en kittens gehad,
Ik rij al mijn halve leven auto en ben nog nooit dodelijk verongelukt. Toch komt dat dagelijks voor in het verkeer en dus draag ik mijn gordel, ben ik verzekerd, enz.

Dat iets jou niet overkomt betekent niet dat het een ander ook niet kan overkomen. Met een zwangerschap moet je gewoon geen risico’s nemen met toxoplasmose. Niet omdat het zo vaak voorkomt, wel omdat de gevolgen heel ernstig kunnen zijn als het toch mis gaat.
Domninoz schreef:

Nee aan de huisarts.
Ik heb altijd begrepen dat je bij een kattenkrab áltijd naar de huisarts moet gaan, wanneer je die oploopt tijdens zwangerschap.
JonathanStrange schreef:
07-10-2018 10:31
Ik heb altijd begrepen dat je bij een kattenkrab áltijd naar de huisarts moet gaan, wanneer je die oploopt tijdens zwangerschap.
Om toxoplasmose uit te sluiten of?
Ik wil je niet bang maken, maar google eens op Kattenkrabziekte. Echt even naar de huisarts gaan!
SjaanRoeispaan schreef:
07-10-2018 11:08
Ik wil je niet bang maken, maar google eens op Kattenkrabziekte. Echt even naar de huisarts gaan!
Ik lees dit:
Kattenkrabziekte is een zeldzame infectie, veroorzaakt door bacteriën die door katten overgebracht kunnen worden. Kattenkrabziekte wordt ten onrechte vaak verward met toxoplasmose. In tegenstelling tot toxoplasmose is kattenkrabziekte ongevaarlijk bij een zwangerschap.

Maar zal morgen voor zekerheid ff de ha bellen
Lucifer2018 schreef:
07-10-2018 10:09
Nee aan de huisarts.
Klopt, heb ik ook gedaan. Maar dit is niet haar eerste angst, dus in die zin is er ook een stukje weggelegd voor de verloskundige. Maar in dit geval had ik beter de huisarts kunnen aanraden. (Die in mijn geval overigens niet wilde bloedprikken en de verloskundige wel. Ik bleek negatief te zijn, waarmee ik dus i.t.t. wat door iemand hierboven werd beweerd NIET zegt dat omdat ik na bijna 30 jaar nog steeds negatief ben, zij ook geen risico loopt. Ik wilde alleen haar zorgen relativeren en aangeven dat als je in alle voorgaande jaren aan de zwangerschap nog géén toxoplasmose hebt opgelopen, die kans ook heel klein is zolang je alle regels naleeft en normale (hand)hygiëne toepast. )

TO: Stel je laat morgen bloedprikken, dan is jouw huidige status voor wat betreft toxoplasmose bekend. Mocht je negatief zijn (nog nooit de infectie hebben opgelopen) en zéker willen weten of de krab wél een boosdoener is geweest, dan moet je eigenlijk nogmaals laten prikken ná de incubatieperiode van 10 - 23 dagen. Mijn ervaring was dus dat de huisarts niet meewerkend was en zei dat de kans heel klein was, terwijl de verloskundige mijn zorgen aan hoorde en mijn bloed eenmalig heeft laten testen. Dit was overigens naar aanleiding van een geheel andere situatie.
domninoz wijzigde dit bericht op 07-10-2018 12:48
0.04% gewijzigd
Nummer*Zoveel schreef:
07-10-2018 09:52
Ik rij al mijn halve leven auto en ben nog nooit dodelijk verongelukt. Toch komt dat dagelijks voor in het verkeer en dus draag ik mijn gordel, ben ik verzekerd, enz.

Dat iets jou niet overkomt betekent niet dat het een ander ook niet kan overkomen. Met een zwangerschap moet je gewoon geen risico’s nemen met toxoplasmose. Niet omdat het zo vaak voorkomt, wel omdat de gevolgen heel ernstig kunnen zijn als het toch mis gaat.
......
In Nederland wordt er niet standaard gecontroleerd op toxoplasmose, in België wel. Je kunt dit wel vragen aan de verloskundige. Ik ben op verzoek getest met 28 weken na een risicovolle situatie. De verloskundige vond het op basis van mijn verhaal geen probleem om te testen. De huisarts wilde echter niet meewerken, zowel de huisarts in mijn vorige woonplaats als mijn huidige huisarts.
Domninoz schreef:
07-10-2018 12:51
In Nederland wordt er niet standaard gecontroleerd op toxoplasmose, in België wel. Je kunt dit wel vragen aan de verloskundige. Ik ben op verzoek getest met 28 weken na een risicovolle situatie. De verloskundige vond het op basis van mijn verhaal geen probleem om te testen. De huisarts wilde echter niet meewerken, zowel de huisarts in mijn vorige woonplaats als mijn huidige huisarts.
Ik vind zelf wel dat er slecht geinformeerd wordt er over. Kattenbak mag je niet schoonmaken, dat wordt idd gezegd. Maar hoeveel mensen hebben katten en worden met regelmaat wel gekrabt. Je krijgt nergens instructies of dit kwaad kan ja of nee.

Ik ben nu 11 weken zwanger. Onze kat is een jaartje en enorm speels waardoor die soms wel krabt. De kans is aanzienlijk dat het de andere 28 weken ook nog wel voorkomt dat ik gekrabt wordt. Moet je dan bij elke krab naar de ha?😅 Tis nu een klein krasje, die krijg ik normaliter wel wekelijks.

Maargoed, ik ben best bezorgd aangelegd als het gaat om bacteriën en virussen die je liever niet wil hebben in je zwangerschap.
Ja precies... En je mag niet zonder handschoenen in de tuin werken, maar hoe zit dat dan als ik met zoonlief in een openbare zandbak zit. Buiten de zwangerschappen denk ik daar echt totaal niet over na, maar de hormonen en wisselende meningen van 'deskundigen' maken dat je soms van gekkigheid niet meer weet of je angsten nu terecht zijn, of dat je misschien doorslaat. Ik heb hier hulp bij gevraagd en het gaf mij rust om met 28 weken te weten dat ik nog steeds negatief was, ondanks 'risicosituaties'. Ik moet nog 2 weken en ben zoooo blij dat mijn angsten met de geboorte verdwenen zijn. Je komt heel bewust over en de kans van een situatie als deze is echt heel klein. Maar goed, een ander geruststellen is altijd makkelijker. Gewoon een deskundige benaderen als je zorgen blijven. :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven