Kind in je Uppie (deel 5)

11-06-2013 22:24 3571 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel 5, een klein jubileum!

Door omstandigheden nu al een nieuw topic. Nu met een algemeen startaccount, zodat de vaste schrijfsters zelf hun gegevens aan kunnen passen als ze dat willen.

Dit topic is voor iedereen die in haar uppie voor een kindje wil gaan, al zwanger of zelfs bevallen is.

Dit geldt trouwens niet voor alle schrijfsters hier, dus als je na het lezen van het topic hier ook een berichtje wil achterlaten ben je van harte welkom om dat te doen!

We delen lief en leed met elkaar, beantwoorden elkaars vragen en kletsen over ditjes en datjes.

Ziekenhuizen/klinieken met een eigen spermabank die alleenstaanden helpen:

Kidcentrum (Amsterdam, verbonden met het AMC) (Dit is nu definitief over naar het AMC)

UMCU (Utrecht)

Geertgen (Elsendorp, Brabant)

Rijnstate (Arnhem)

Medisch Centrum Kinderwens (Leiderdorp, donorsperma alleen postcodes 2200-2899)

Nij Barrahûs (Wolvega)

UMCG (Groningen, wachtlijst > 3 jaar)

Er zijn wel andere instellingen waar je als alleenstaande geholpen wordt, maar dan moet je zelf donorsperma regelen, bv via een bekende donor of via een commerciële spermabank (Denemarken).

Zie ook de informatiepagina over ziekenhuizen van Freya.

Verschillende websites waar je informatie kan vinden:

http://www.bam-mam.nl/

http://www.alleenmetkinderwens.nl/

http://www.freya.nl/

Fase 1: Orientatie of wachtlijst

MissBella (36 jr, wachtlijst bij UMC)

Elonie (26 jr, wachtlijst UMC)

Butterfly (24 jr, PCOS, start juli '13 Geertgen met deal-IVF)

Veronique (34 jr)

Oceana244 (33 jr, MCK, start in april 2014)

Sunshine76 (wachtlijst UMC/AMC, start in oktober 2014)

zojo83 (30 jr, wachtlijst UMC/AMC)

sammie1980 (33jr, wachtlijst in UMC/AMC)

Kipje78 (35 jr, wachtlijst AMC nov 2014/ MCK Denen)

Noa_Lynn (31 jr, wachtlijst AMC (sinds okt. 2013)

smile1975, (38 jr, sinds aug 2013 wachtlijst AMC)

de-onbekende (KID Rijnstate, start februari 2014)

Frizzy (wachtlijst sinds december 2013)

Honeybaby (30 jr, sinds maart 2014 wachtlijst Rijnstate)

Fase 2: ZI/IUI/IVF

Tammywynet

MevrouwR (Geertgen start IVF juli '12)

Leonie211 (30 jr, GG, sept 2012 start IVF)

Houston (gestart okt. '12)

Tessado (38 jr, MCK, start in maart 2013)

Rosings (36 jr, 1e kindje, bekende donor, ZI)

Abusu (36 jr, MCK, start in april 2014)

F1978 (34 jr, KCA)

Vlinder09 (27 jr, geertgen iui start in mei 2014)

Fase 3: Zwanger!

Mila (34 jr, ZI sinds sept '12, 2x mk, uitgerekend maart 2014)

Lonely_Butterfly (GG, lesbisch stel, 24 jr, 1ste kindje verloren)

Bredagirl (33 jr, bekende donor, uitgerekend mei 2014)

Wondertje (Rijnstate Arnhem, start aug. 2011)

Zoeter (GG, zwanger van tweede kindje, uitgerekend augustus 2014)

Mammienator (Rijnstate Arnhem, start juni 2010, uitgerekend juli 2014)

Muppet (33jr, uitgerekend oktober 2014)

Zuster123 (26 jr, start jan 2014 Geertgen met deal-IVF, uitgerekend oktober 2014)

Fase 4: Een baby

Chilles is in november 2011 bevallen van een dochter.

Sannasanna is in februari 2012 bevallen van een dochter.

Channel is in mei 2012 bevallen van een zoon.

Zoeter is in mei 2012 bevallen van een dochter.

Juffie is eind augustus 2012 bevallen van een dochter.

MoffelenPier is in de nazomer van 2012 bevallen van een dochter.

Ragnhild is in oktober 2012 bevallen van een dochter.

Bezigebij is in februari 2013 bevallen van een zoon.

Vinyl is in juni 2013 bevallen van een zoon.

Sillie is in juni 2013 bevallen van een dochter.

Fearless is in juli 2013 bevallen van een dochter.

ClaudeFiolle is in augustus 2013 bevallen van een zoon.

Lizlizzyliz is in augustus 2013 bevallen van een zoon.

NYC is in oktober 2013 moeder geworden van een zoon.

E123 is in november 2013 bevallen van een zoon.

Emma77emma is in januari 2014 bevallen van een dochter.

Gavia is in februari 2014 bevallen van een dochter.

Voorgaande delen:

Yezka in "Kind in je Uppie (deel 4)"

Yezka in "Kind in je uppie (deel 3)"

zoeter in "Kind in je uppie? deel 2"

Kind in je uppie?

Meepraten in de FB-groep? Mail naar gavia.gavia@gmail.com

Alleen voor de vaste schijfsters hier, volledig afgesloten.
Hee lieve luitjes (is mijn ervaring tenminste op dit forum :-)), ook ik meld me maar eens. Goed om jullie ervaringen en verhalen te lezen hier! En inderdaad; veel respect voor jullie allen. In alle afwegingen en stappen die er in zo'n proces gezet worden. Powervrouwen!! :-)

Zal me even voorstellen, met het voornemen hier actief mee te komen draaien; ben 35 jaar en sinds een jaartje weer alleen na een relatie van 10 jaar. Cruciaal moment dus als het om kinderwens gaat en afgelopen tijd heb ik wel geleerd dat die bij mij groot is. Iets dus om serieus te nemen en mee aan de slag te gaan. Heb werk en wonen goed op de rit, al is beide nog niet helemaal naar m'n zin. Verbeteren kan altijd. En zo denk ik ook over een gezinssituatie. Oh, wat hoop ik op een fijne man en vervolgens een gezinnetje als bekroning. Maar de tijd dringt helaas... en een man zoeken alleen voor z'n zaad, platgezegd, is toch ook echt niet hoe ik ermee om zou willen gaan. Dus dit pad maar eens verkennen; documentaire van De Wachtkamer gezien en het boek 'alleen met kinderwens' inmiddels in huis gehaald.. rustig aan word ik er verder actief mee en ga 't balletje binnenkort ook maar es bij de huisarts opgooien om er alleen voor te gaan. Best een stap, maar gelukkig moet ik daar toch nog naartoe, dat scheelt 'n drempel..

Tot binnenkort dames! Fijn dat jullie hier zijn!
Het leven is te kort om er niet van te genieten.
Waar ik natuurlijk ook erg benieuwd naar ben, zijn de ervaringen van dames die inmiddels een kindje hebben gekregen. Blij? Redden jullie 't met kind en werk en allerlei anders in 't leven? Een steunende omgeving helpt natuurlijk. Gelukkig is die bij mij ook zeker aanwezig, incl. lieve mannen/broers die dan vast een rol zullen en willen spelen. En hoest jullie ondertussen op liefdesgebied vergaan? Vraag me nou zo af he, hoe veel mannen reageren op een leuke alleenstaande vrouw met kind.. de juiste persoon zal zo'n situatie zeker begrijpen lijkt me, maar toch. Of willen we soms gewoon teveel? :-)
Hoi dames,

Ik ben ook nieuw hier. Ik ben sinds gisteren met IUI met milde stimulatie gestart. Heel spannend! Ik zie dat het forum in fases is ingedeeld en dat fase 2 over IUI/IVF gaat. Hoe kom ik daar terecht? Of "moet" ik alle delen van het forum lezen?

Dank en groetjes.
Hoi Dropje, spannend zeg.

Jou plannen beginnen concretere vormen aan te nemen.

Succes. Echt spannend allemaal.

Hallo Gina,

Wat gaaf dat jij begonnen bent!

Heel veel succes!

Ik bevind mij nog in de orientatiefase.

En ben dus net begonnen alle forumdelen door te lezen. Haha ik denk dat ik daar nog wel een paar weken voor nodig heb. Hahaha

Maar ik ben wel al heel veel tips tegen gekomen. Dus ik noteer alles op een notitieblok. (Namen van boeken, websites, info van klinieken).

Alles om voor mij een juist beeld te krijgen mbt haalbaarheid en mogelijkheden........

Er staat echt heel veel info hier, moet ik zeggen.
Hee droomvanger, spannend is het sowieso inderdaad. Voor iedereen hier geloof ik. Iets concreter wordt het nu ja, maar beschouw het ook nog als orientatiefase hoor. Heb nog veel verdriet over m'n situatie en nog niet geaccepteerd dat het is zoals het is. Vanwege m'n hoop op een nieuwe liefde en het feit dat ik toch nog wel eventjes heb, ben ik ook voorzichtig actief met internetdaten. Wieweet komt er toch nog een geweldige man voorbij met wie het helemaal past en leuk is.. beetje tweesporenbeleid dus maar. Idee solomoederschap ontspant 't mannengebeuren gelukkig ook een beetje, want anders gaat 't allebei niet werken. :-)

Gina, volgens mij gaat 't in verschillende delen, omdat het een actief topic is. En dus niet zozeer fasen waar je dan wel of niet in thuishoort.. maar kan het mis hebben, want dus ook nieuw hier. Genoeg te lezen en uit te vogelen! Succes ook voor jou. Dappere stappen heb je al gezet! Voelt het goed?
@dropje: lastig he? Om afscheid te nemen van het traditionele, en dan toch voor jou wens te gaan.

Dat herken ik wel. Daarom oriënteer ik mij nu ook.

Alleen heb ik het echt even gehad met daten en mannen.

Misschien ook door mijn ziekte van afgelopen jaar. Mannen reageren eerst heel begripvol, maar daarna zeggen ze behoorlijk pijnlijke en oppervlakkige dingen.

Daarom kies ik er nu toch voor om te kijken of het haalbaar is om een kindje alleen op te voeden.......

En wie weet komt die man nog....... Maar de liefde kan altijd nog..... Aan het krijgen van kinderen zit een houdbaarheid......

Hahaha die verwarrende gedachten ook.....
Balen vlinder, hopelijk volgende maand wel een positieve test, ik zal voor je duimen.

Welkom alle nieuwe dames! Leuk om te lezen hoe iedereen bezig is met haar kinderwens en welke vragen dat op roept. Wat een heftig verhaal droomvanger.

Ik werk zelf ook onregelmatig dus dat lijkt me soms wel lastig om opvang te regelen. Er is geen crèche open in het weekend en de avonden en nachten. Gelukkig een goed gesprek met mijn moeder gehad en die wil 1 weekend per maand oppassen naast 1 vaste dag per week.
Balen vlinder, hopelijk volgende maand wel een positieve test, ik zal voor je duimen.

Welkom alle nieuwe dames! Leuk om te lezen hoe iedereen bezig is met haar kinderwens en welke vragen dat op roept. Wat een heftig verhaal droomvanger.

Ik werk zelf ook onregelmatig dus dat lijkt me soms wel lastig om opvang te regelen. Er is geen crèche open in het weekend en de avonden en nachten. Gelukkig een goed gesprek met mijn moeder gehad en die wil 1 weekend per maand oppassen naast 1 vaste dag per week.
Dankje droomvanger, jij snapt het inderdaad. Zo te lezen zit jij ook in wel ingewikkeld en treurig vaarwater. Heb nog maar een klein stukje van dit topic doorgelezen, maar volgens mij heb je veel moed om nu ook met je wens bezig te zijn. Moet zeggen dat ik op dit moment ook een beetje klaar ben met de mannen, 3 op rij die me erg leuk tot fantastisch vinden, met wie het supergoed klikt, maar er toch niet voor willen of kunnen gaan.. grrrr. Vanavond ook weer zo'n verdrietig gevoel over alles. Heeft veel tijd nodig en ondertussen speelt er inderdaad die houdbaarheidsdatum.. sja.. we komen er vast wel, al heel fijn dat de vraag is 'hoe' ipv 'of'.. jij ook sterkte!
Dank jullie wel.

@Deb87: ja klopt, met onregelmatig werk vind ik het stukje kinderopvang wel het lastigste.

Ik denk wel dat het goed gaat komen. Maar het zal zeker puzzelen zijn. Maar dat stukje is iets waar ik de grootste zorgen om heb.

@Dropje: heel herkenbaar dat verdrietige gevoel.... Waarom het nu niet gewoon mag zijn zoals je zou willen. Dikke knuffel!

Het is idd niet de vraag of, maar hoe.... Sterkte

Ik zit nu nog met het gegeven dat ik aan het wachten ben of ik een cyclus heb. Met mijn mirenaspiraal werd ik helemaal niet meer ongesteld. Omdat ik geen hormoongevoelig tumor had, mocht deze blijven zitten tijdens de chemo's. Ik vond dat toen wel een prettig idee, geen gerommel met maandverband enzo.

Tussen de diagnose en eerste chemo zat precies 14 dagen. Er was geen tijd om eieren in te laten vriezen. Ik moest behandeld worden.

Nu is alles achter de rug. En is vorige week mijnn mirena verwijderd.... Om te kijken of ik uberhaubt een cyclus heb.

Ik wacht dus vol spanning af of dit gaat gebeuren .

Want daar hangt voor mij vanaf of ik mijn droom kan verwezelijken.
Heftig droomvanger... klinkt als een spannende tijd, heel veel sterkte!
Dank je wel Vlinder.

Ik voel mij bijna schuldig dat ik blij ben met een menstruatie,

Terwijl er hier zoveel mensen zijn, zoals jij waarvan de menstruatie echt mag uitblijven.

Ik hoop echt dat het de volgende keer wegblijft Vlinder, dat het raak is.
Hee droomvanger, dankje voor je begripvolle reactie. Zo te lezen voor jou nog een stuk meer ingewikkeldheden op je pad (gehad) zeg! Poehee. Afwachten maar op die cyclus, hopelijk onbesmet en hopelijk is dat gauw duidelijk. Dubbel gegeven inderdaad, zullen velen hier ook herkennen, die reacties op menstruatie. Daar gaat een wereld achter schuil... was hier in de laatste maanden van m'n relatie ook steeds een ingewikkeld punt, omdat ik telkens dacht 'weer geen kindje'. Zucht. Zo diep gaat het dan dus. Snik. Jij vangt je droom nu vast gauw! Ieder zo zijn proces en timing..

Dilemma waar ik ook nog wel mee worstel is hoe actief ik nu met dit hele onderwerp wil zijn, want dat heeft zeker ook invloed op mogelijke contacten met leuke mannen die ik hopelijk ook blijf tegenkomen. Hoe doen jullie dat? Vermoed nl. dat bij gebrek aan dezelfde biologische klok bij mannen, het toch zeldzaam zal zijn wil een man hier hetzelfde in staan.. en dan schrikt 'ie zich vast rot als 'ie hoort hoe concreet er aan een kinderwens 'gewerkt' wordt.. wat zijn jullie ervaringen?
Natuurlijk ben je blij met een menstruatie droomvanger! Zonder cyclus geen poging, hoef je echt geen sorry voor te zeggen, die fase hebben we allemaal gehad toen we gestopt zijn met pil of mirena.....
quote:vlinder09 schreef op 17 augustus 2014 @ 10:52:

Helaas... vanmorgen wakker door kramp, op naar een nieuwe ronde. Stom dat je dan toch blij kan zijn dat de onzekerheid weg isHeel herkenbaar! Ze zeggen: "hoop doet leven". Nou, ik vond het hebben van hoop het allerklotigste gevoel dat er was!
quote:dr0pje schreef op 17 augustus 2014 @ 14:07:

Waar ik natuurlijk ook erg benieuwd naar ben, zijn de ervaringen van dames die inmiddels een kindje hebben gekregen. Blij? Redden jullie 't met kind en werk en allerlei anders in 't leven? Een steunende omgeving helpt natuurlijk. Gelukkig is die bij mij ook zeker aanwezig, incl. lieve mannen/broers die dan vast een rol zullen en willen spelen. En hoest jullie ondertussen op liefdesgebied vergaan? Vraag me nou zo af he, hoe veel mannen reageren op een leuke alleenstaande vrouw met kind.. de juiste persoon zal zo'n situatie zeker begrijpen lijkt me, maar toch. Of willen we soms gewoon teveel? :-)

Hallo dropje, welkom hier! Ik ben sinds een maand moeder van prachtige en gezonde zoon. Blij? Verschrikkelijk blij! Zwaar? Ja, best wel, maar ik denk dat elke moeder die bv. geeft dit zwaar (en helemaal geweldig!) vindt. Ik vind op dit moment vooral het combineren van zorg voor zl, huishouden en eigen verzorging (eten drinken douchen en rusten) erg zwaar.

Toen ik zwanger was, niet 'op zoek' geweest naar een man en nu al helemaal niet, mijn leven is nu te vol met m'n zoon.

En het zou te gek zijn als er nog ooit een man in m'n leven komt, maar daar ben ik nu zeker nog niet aan toe.
Hee mammie, dankje voor je welkom en reactie. En van harte gefeliciteerd natuurlijk met de geboorte van je zoon!! Super hoor, behalve zwaar vast nog op je wolk.. nogal wiedes dat daar niet zomaar een man tussen komt nu, je zit middenin je nieuwe leventje! Geniet daar maar goed van. Mijn overtuiging is toch ook wel weer dat de een liefde zich niet laat afdwingen en alleen op een juist moment komt.. daar moet je dan natuurlijk aan toe zijn. Zet 'm op met alles waar je nu je handen aan vol hebt! Geruststellende gedachte dat daarin voor jou niet het verdedigen oid naar je omgeving zit.. komen vast ook reacties op je af tav solomoederschap.
@mammienator: gefeliciteerd met je zoon! Wat super leuk! Ga lekker genieten samen.

@Dropje: dank je wel voor je lieve woorden. Ik heb zelf wel vertrouwen dat het goed gaat komen.

Ik heb geen idee hoe het is met evt een relatie. Ik heb het echt diverse keren geprobeerd, ook omdat ik juist graag kinderen wil en dat het mooiste zou vinden binnen een relatie.

Maar liefde laat zich niet afdwingen. En daarbij moet die persoon ook echt bij mij passen....ik wil namelijk niet meer ongelukkig zijn of mij eenzaam voelen binnen een relatie.

Ik denk nu dat als de liefde komt, dan komt hij.... Zo niet, dan niet....

Maar het kan zijn dat ik hier volgende week weer anders over denk hoor......

Gedachtes lopen nu vooral heel erg door elkaar heen.....
Droomvanger, dat is dus een van de redenen waarom ik nu geen relatie wil. Ik heb me in mijn laatste relatie van negen maanden ook grotendeels enorm eenzaam gevoeld, zo eenzaam heb ik me zonder relatie nog nooit gevoeld. Dat is een van de redenen geweest waardoor ik oprecht kan zeggen dat ik liever alleen blijf met een kindje dan dat ik anderen mij nog zo ongelukkig laat maken of dat ik dus alleen een man zou nemen voor een kind. Dat werkt denk ik nooit.
Welkom Ocean, Droomvanger, Dropje en Gina73! Heel veel sterkte met je jullie traject en het hele emotionele proces dat daarbij hoort. Ik haal veel steun aan alle gedeelde ervaringen hier op het forum, ik hoop jullie ook.

@Vlinder: klote zeg, ik kan me voorstellen dat je toch stiekem wat hoop krijgt als je een paar dagen overtijd bent.

Verder heb ik afgelopen maandag mijn tweede IUI poging gehad. Na een bizarre cyclus... Een super turbo cyclus... Mijn lichaam wil blijkbaar echt heel graag ;). Nu dus weer wachten.... Vraag me af of dat ooit gaat wennen.

Verder zag ik hier een hele discussie over alleen moeder willen worden en de invloed op het contact met mannen. Ik merk dat dat voor mij twee verschillende dingen zijn die naast elkaar kunnen en mogen bestaan, hoewel het in praktijk best verwarrend is hoor. Ik wil heel graag moeder worden, maar ik ben ook gewoon vrijgezel met alle wensen en behoeftes die daarbij horen. Ik was een soort van vrijblijvend aan het daten, maar dat is inmiddels verzand in complete vaagheden (mannen he...). Ik ben wel eerlijk in mijn kinderwens en ga dat traject ook echt niet zo maar stop zetten. Deze jongen was daar helemaal ok mee. Het haalde zelfs de druk een beetje van de ketel, ik was immers een zelfstandige vrouw die mijn eigen dromen najaagt en daarvoor niet afhankelijk is van een eventuele relatie.
@Droomvanger; graag gedaan. Vertrouwen is alles! Heel fijn dat je dat hebt. :-)

Ja, dat gedoe met mannen, relaties waar je niet gelukkiger van wordt.. ben ik ook klaar mee, dan is alleen met kind inderdaad beter. Niet dat ik niet geloof in de liefde hoor, maar dat moet iets zijn wat vanzelf gaat. Kun je hooguit 'n beetje stimuleren dat het op je pad komt.. dus ook ik geloof wel dat die 2 sporen naast elkaar kunnen bestaan. Al zal het vast invloed op elkaar hebben en hier en daar ingewikkeld zijn. We zullen wel zien.. sommmige kansen krijg je helaas maar beperkte tijd in je leven, lang leve de biologie! 't Steunt me nu al erg dat hier allemaal vrouwen zijn die dat begrijpen en (ook) de moed hebben om hier stappen in te zetten. Vandaag heb ik 't balletje ook bij de huisarts opgegooid, die heel prima en nuchter reageerde. Fijn!
quote:dr0pje schreef op 17 augustus 2014 @ 14:07:

Hierzo !!

Mijn dochter is 6 maanden. Blij? Ontzettend! Ook nu we door een wat intensievere periode gaan en ik weer al mijn uren werk (3 dagen + studiemiddagen/avonden, gesprekken met ouders etc. Daarin vind ik het wel lastiger dat je niet de andere ouder hebt die samen met je voor je kind zorgt. Ik hoop niet dat mijn kind altijd degene zal zijn die als eerste gebracht wordt en als laatste wordt opgehaald, omdat ik niet af kan wisselen. En met zo'n lange dag (kan van 8.00 - 20.00/21.00 uur zijn) vind ik dat wel heftig.Dan kan ze dus opvang en daarna nog oppas hebben. Gelukkig kan mijn moeder op de meeste dagen dat opvangen, waardoor er wel een bekend gezicht is.

Ik heb na de inschrijving nog één serieuze poging tot een date gedaan, omdat ik dat van mezelf een kans moest geven, maar daarna er vol voor gegaan, ondanks mijn jonge leeftijd (nog steeds jonger dan 30)
quote:mammienator schreef op 19 augustus 2014 @ 15:26:

[...]

Hallo dropje, welkom hier! Ik ben sinds een maand moeder van prachtige en gezonde zoon. Blij? Verschrikkelijk blij! Zwaar? Ja, best wel, maar ik denk dat elke moeder die bv. geeft dit zwaar (en helemaal geweldig!) vindt. Ik vind op dit moment vooral het combineren van zorg voor zl, huishouden en eigen verzorging (eten drinken douchen en rusten) erg zwaar.

Toen ik zwanger was, niet 'op zoek' geweest naar een man en nu al helemaal niet, mijn leven is nu te vol met m'n zoon.

En het zou te gek zijn als er nog ooit een man in m'n leven komt, maar daar ben ik nu zeker nog niet aan toe.

Het went MMN. Ik herken wat je schrijft over de drukte. Wat ik heb aangehouden is dat ik het mezelf zo makkelijk mogelijk wil maken. Dus kind slaapt 's nachts bijvoorbeeld bij mij, want dan kan ik haar makkelijker pakken en aanleggen. Nadat ze al vrij snel doorsliep zitten we nu in een periode van een of meerdere keren wakker worden ' s nachts. De borstvoeding wordt makkelijker en zo rol je er vanzelf in.

Heb je al een mobiel? Dat was voor mij op een gegeven moemtn wel een uitkomst waardoor ik dochterlief net iets langer even kon laten liggen in de box.
quote:gina73 schreef op 17 augustus 2014 @ 15:46:

Hoi dames,

Ik ben ook nieuw hier. Ik ben sinds gisteren met IUI met milde stimulatie gestart. Heel spannend! Ik zie dat het forum in fases is ingedeeld en dat fase 2 over IUI/IVF gaat. Hoe kom ik daar terecht? Of "moet" ik alle delen van het forum lezen?

Dank en groetjes.

Hoi Gina,

De fases staan los van de delen. Als een topic over de 3000 posts gaat, dan moet je een nieuwe aanmaken. Vandaar deel 5.

De fases hebben we zo gemaakt om het overzicht te bewaren. Maar het moet nodig weer opgeschoond worden!
X

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven