Kind in je Uppie (deel 5)

11-06-2013 22:24 3571 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel 5, een klein jubileum!

Door omstandigheden nu al een nieuw topic. Nu met een algemeen startaccount, zodat de vaste schrijfsters zelf hun gegevens aan kunnen passen als ze dat willen.

Dit topic is voor iedereen die in haar uppie voor een kindje wil gaan, al zwanger of zelfs bevallen is.

Dit geldt trouwens niet voor alle schrijfsters hier, dus als je na het lezen van het topic hier ook een berichtje wil achterlaten ben je van harte welkom om dat te doen!

We delen lief en leed met elkaar, beantwoorden elkaars vragen en kletsen over ditjes en datjes.

Ziekenhuizen/klinieken met een eigen spermabank die alleenstaanden helpen:

Kidcentrum (Amsterdam, verbonden met het AMC) (Dit is nu definitief over naar het AMC)

UMCU (Utrecht)

Geertgen (Elsendorp, Brabant)

Rijnstate (Arnhem)

Medisch Centrum Kinderwens (Leiderdorp, donorsperma alleen postcodes 2200-2899)

Nij Barrahûs (Wolvega)

UMCG (Groningen, wachtlijst > 3 jaar)

Er zijn wel andere instellingen waar je als alleenstaande geholpen wordt, maar dan moet je zelf donorsperma regelen, bv via een bekende donor of via een commerciële spermabank (Denemarken).

Zie ook de informatiepagina over ziekenhuizen van Freya.

Verschillende websites waar je informatie kan vinden:

http://www.bam-mam.nl/

http://www.alleenmetkinderwens.nl/

http://www.freya.nl/

Fase 1: Orientatie of wachtlijst

MissBella (36 jr, wachtlijst bij UMC)

Elonie (26 jr, wachtlijst UMC)

Butterfly (24 jr, PCOS, start juli '13 Geertgen met deal-IVF)

Veronique (34 jr)

Oceana244 (33 jr, MCK, start in april 2014)

Sunshine76 (wachtlijst UMC/AMC, start in oktober 2014)

zojo83 (30 jr, wachtlijst UMC/AMC)

sammie1980 (33jr, wachtlijst in UMC/AMC)

Kipje78 (35 jr, wachtlijst AMC nov 2014/ MCK Denen)

Noa_Lynn (31 jr, wachtlijst AMC (sinds okt. 2013)

smile1975, (38 jr, sinds aug 2013 wachtlijst AMC)

de-onbekende (KID Rijnstate, start februari 2014)

Frizzy (wachtlijst sinds december 2013)

Honeybaby (30 jr, sinds maart 2014 wachtlijst Rijnstate)

Fase 2: ZI/IUI/IVF

Tammywynet

MevrouwR (Geertgen start IVF juli '12)

Leonie211 (30 jr, GG, sept 2012 start IVF)

Houston (gestart okt. '12)

Tessado (38 jr, MCK, start in maart 2013)

Rosings (36 jr, 1e kindje, bekende donor, ZI)

Abusu (36 jr, MCK, start in april 2014)

F1978 (34 jr, KCA)

Vlinder09 (27 jr, geertgen iui start in mei 2014)

Fase 3: Zwanger!

Mila (34 jr, ZI sinds sept '12, 2x mk, uitgerekend maart 2014)

Lonely_Butterfly (GG, lesbisch stel, 24 jr, 1ste kindje verloren)

Bredagirl (33 jr, bekende donor, uitgerekend mei 2014)

Wondertje (Rijnstate Arnhem, start aug. 2011)

Zoeter (GG, zwanger van tweede kindje, uitgerekend augustus 2014)

Mammienator (Rijnstate Arnhem, start juni 2010, uitgerekend juli 2014)

Muppet (33jr, uitgerekend oktober 2014)

Zuster123 (26 jr, start jan 2014 Geertgen met deal-IVF, uitgerekend oktober 2014)

Fase 4: Een baby

Chilles is in november 2011 bevallen van een dochter.

Sannasanna is in februari 2012 bevallen van een dochter.

Channel is in mei 2012 bevallen van een zoon.

Zoeter is in mei 2012 bevallen van een dochter.

Juffie is eind augustus 2012 bevallen van een dochter.

MoffelenPier is in de nazomer van 2012 bevallen van een dochter.

Ragnhild is in oktober 2012 bevallen van een dochter.

Bezigebij is in februari 2013 bevallen van een zoon.

Vinyl is in juni 2013 bevallen van een zoon.

Sillie is in juni 2013 bevallen van een dochter.

Fearless is in juli 2013 bevallen van een dochter.

ClaudeFiolle is in augustus 2013 bevallen van een zoon.

Lizlizzyliz is in augustus 2013 bevallen van een zoon.

NYC is in oktober 2013 moeder geworden van een zoon.

E123 is in november 2013 bevallen van een zoon.

Emma77emma is in januari 2014 bevallen van een dochter.

Gavia is in februari 2014 bevallen van een dochter.

Voorgaande delen:

Yezka in "Kind in je Uppie (deel 4)"

Yezka in "Kind in je uppie (deel 3)"

zoeter in "Kind in je uppie? deel 2"

Kind in je uppie?

Meepraten in de FB-groep? Mail naar gavia.gavia@gmail.com

Alleen voor de vaste schijfsters hier, volledig afgesloten.
Frizz, laat je daar niet door weerhouden. Wel als het voor jou zelf nog niet 100% als het juiste moment en je toch nog liever een poos wil wachten of er wel een man op je pad komt. Maar dé ideale situatie, tja, als we die allemaal zouden willen creëren voor ons kind, dan werd de wereld wel wat minder divers denk ik.

Denk dat de meesten een situatie met een gelukkige relatie tussen man en vrouw (de biologische ouders) als ideaal zien voor hun kind. Geen belemmeringen in de gezondheid, geen onzekerheid qua werk en inkomsten, leuke huisvesting met genoeg ruimte etc etc.

Ik heb soms ook wel 's last van die gedachten hoor, als ik met dat kleine manneke loop en denk: Hoe gaat 't straks met jou op school? Zul je je moeten verdedigen dat je je papa niet kent, dat je bij twee moeders opgroeit, dat het anders is of door anderen als 'anders' gezien kan worden?

Maar er groeien zoveel meer kinderen op in een situatie die 'idealer' had gekund.... waarmee ik niet wil zeggen dat elke situatie dan ook maar goed en geschikt is, maar toch: ik denk dat het goed is dat de diversiteit bestaat, ook als je het voor je kind graag liever anders had gezien.
quote:NYC schreef op 14 augustus 2014 @ 21:45:

Frizz, laat je daar niet door weerhouden. Wel als het voor jou zelf nog niet 100% als het juiste moment en je toch nog liever een poos wil wachten of er wel een man op je pad komt. Maar dé ideale situatie, tja, als we die allemaal zouden willen creëren voor ons kind, dan werd de wereld wel wat minder divers denk ik.

Denk dat de meesten een situatie met een gelukkige relatie tussen man en vrouw (de biologische ouders) als ideaal zien voor hun kind. Geen belemmeringen in de gezondheid, geen onzekerheid qua werk en inkomsten, leuke huisvesting met genoeg ruimte etc etc.

Ik heb soms ook wel 's last van die gedachten hoor, als ik met dat kleine manneke loop en denk: Hoe gaat 't straks met jou op school? Zul je je moeten verdedigen dat je je papa niet kent, dat je bij twee moeders opgroeit, dat het anders is of door anderen als 'anders' gezien kan worden?

Maar er groeien zoveel meer kinderen op in een situatie die 'idealer' had gekund.... waarmee ik niet wil zeggen dat elke situatie dan ook maar goed en geschikt is, maar toch: ik denk dat het goed is dat de diversiteit bestaat, ook als je het kind graag liever anders had gezien.+1
Ook hier even een hart onder de riem Tessado.
Eerlijk gezegd denk ik dat het juiste moment (gevoelsmatig) wel helemaal niet komt voor mij. Maar een simpel rekensommetje leert me dat het gewoon nu 'moet'. En géén kindje dat is geen optie voor mij, dat weet ik wel heel zeker. Dus wordt dit toch mijn weg.

Verder ben ik het helemaal met je eens hoor NYC. Ik zelf denk trouwens helemaal niet dat het allemaal perfect moet kloppen. Kinderen worden in mijn optiek vooral erg gelukkig als ze gelukkige en fijne ouders hebben, ook als dit een éénoudergezin betreft. Of een homoseksueel koppel.

Alleen... de meeste éénoudergezinnen ontstaan onbedoeld, en ik plan het zo. Dat voelt toch wel weer heel anders. Terwijl het een veel bewustere keuze is dan bijvoorbeeld de vrouw die tegen beter weten toch zwanger wordt van die lapzwans van een kerel.

En daar ben ik dan soms toch jaloers op. Op de vrouwen die als tiener al zwanger raken, of al vroeg in de relatie weer uit elkaar gaan. Vrouwen die zómaar zwanger raken. En er dan het beste van maken. Die hebben nooit die ingewikkelde keuze moeten maken (en nooit 160 euro hoeven neerleggen voor een beetje zaad ).
Begrijpelijk, Frizz. Dat komt denk ik omdat die moeders die dat overkomt zich niet hoeven te verantwoorden t.o.v. hun kinderen, of althans: anders (dan is mams namelijk ook in een 'slachtoffer-positie' en dat zijn wij nu niet).

En jij, ik, iedereen hier, kiest heel bewust voor een andere weg. Mee eens dat een kind het gelukkigst wordt van stabiele gelukkige ouder(s) en niet per se van het plaatje: man vrouw kind. Al vinden kinderen het denk ik meestal niet zo leuk om een uitzondering te zijn en daarop aangesproken te worden. Dat kan ook kinderen overkomen die wél een vader en moeder hebben maar die in een rolstoel zitten, rood haar hebben of een bril of nooit genoeg geld voor leuke kleren etc. Maar dit is iets waar wij als ouder wel een heel bewuste keuze in hebben gemaakt en dat maakt het af en toe misschien wel moeilijk.

Ik sta er niet teveel bij stil. Tot nog toe word ik - zelfs in dit kleine dorp - door niemand vreemd aangekeken en ga ik niet bij voorbaat teveel piekeren. Als zoon met vragen komt beantwoorden we die in alle eerlijkheid en ik hoop dat hij gelukkig en stabiel genoeg zal zijn om zich te weren mocht de buitenwereld het hem moeilijk maken.
Zo is het ook. Ik had trouwens vroeger twee buurjongens die waren geboren in een gezin met twee moeders. Ik kan me eigenlijk niet herinneren dat we dat erg raar vonden of dat iemand er gek over deed.

Ja, een slachtofferpositie. Oeps ik kon er níks aan doen.

Maar goed, het voordeel daarvan is wel ook echt dat er een vader is. Wellicht een vader die niet betrokken is, die er niet voor zorgt, of misschien zelf een hele vervelende vent. Maar dan heb ik wél met die kerel in bed gelegen en weet ik wie hij was.

Natuurlijk zitten er aan een donor ook een hele hoop voordelen, dat zie ik ook wel. Maar toch.
Maar frizz, er zijn ook een hoop vaders die geen contact willen met hun kind, is het dan niet beter om in een een ouder gezin op te groeien met stabiliteit en duidelijkheid, teleurgesteld worden is misschien voor een kind nog wel erger.... en ieder kind heeft een papa, maar welke rol geef je die in het leven van een kind, hoe ga je om met vragen ik denk dat dat een belangrijke vraag is.
Vogelbekdier, verstandig als je er nu niet helemaal achter kan staan.

Tessado, heel veel sterkte, een nachtmerrie inderdaad
quote:vlinder09 schreef op 14 augustus 2014 @ 23:35:

Maar frizz, er zijn ook een hoop vaders die geen contact willen met hun kind, is het dan niet beter om in een een ouder gezin op te groeien met stabiliteit en duidelijkheid, teleurgesteld worden is misschien voor een kind nog wel erger.... en ieder kind heeft een papa, maar welke rol geef je die in het leven van een kind, hoe ga je om met vragen ik denk dat dat een belangrijke vraag is.Nu zeg ik + 1
quote:Frizz schreef op 14 augustus 2014 @ 22:12:

Alleen... de meeste éénoudergezinnen ontstaan onbedoeld, en ik plan het zo. Dat voelt toch wel weer heel anders. Terwijl het een veel bewustere keuze is dan bijvoorbeeld de vrouw die tegen beter weten toch zwanger wordt van die lapzwans van een kerel.

En daar ben ik dan soms toch jaloers op. Op de vrouwen die als tiener al zwanger raken, of al vroeg in de relatie weer uit elkaar gaan. Vrouwen die zómaar zwanger raken. En er dan het beste van maken. Die hebben nooit die ingewikkelde keuze moeten maken (en nooit 160 euro hoeven neerleggen voor een beetje zaad ).

Grappig, ik had het er van de week nog met m'n moeder over; juist omdat ik mijn situatie helemaal heb geaccepteerd (geen vent kunnen "vinden" op tijd), is het nu makkelijker. Stel dat ik zwanger was en m'n partner ging er vandoor, dat ik plots zwanger was en eigenlijk nog meer bezig was met het "zoeken" van een man, dan had ik mijn situatie nu juist veel moeilijker gevonden. Nu ben ik geen "slachtoffer", maar heb ik uit mijn innerlijke kracht een beslissing gemaakt en ben er voor gegaan. Maar grappig dat we dat dus zo anders ervaren :-)

MMN
Sterkte Tessado!

En Frizz, ik herken je verhaal helemaal, denk dat ik hier ook zo in sta (en ben het ook eens met de reacties erop trouwens )
Ook ik ben het met de reacties eens. Zoals ik al zei, het voelt voor mij heel dubbel. En bij mij zit het er toch met name in (denk ik) dat ik dan een kind krijg van iemand die ik niet zelf heb gekozen noch ooit heb gezien. Daar knelt het.
Ook hier sterkte Tessado!

Ik heb dezelfde brief ontvangen Frizz.

Voor mij ligt de situatie nu anders. Ik ben in mijn wachtlijst tijd dus iemand tegen gekomen en wij willen er samen voor gaan. Wel zit ik nog steeds met het vroege overgang verhaal. Is het verstandig dat zijn zaad getest wordt, voordat ik straks maanden 'verspil' terwijl hij niet vruchtbaar blijkt? En wat als dat zo is? Dan hebben we toch een donor nodig. Toevallig gisteren over gehad dat ik het eerste ga bespreken met arts. En dat ik me op een plek op de wachtlijst laat staan (Utrecht omdat ik daar ook alle onderzoeken gehad heb). Want stel dat hij onvruchtbaar is, dan wil ik niet opnieuw een wachtlijst van 1,5 jaar op. Wel ga ik me denk ik van de wachtlijst laten halen in Amsterdam en Arnhem. Best een hoop ook om over na te denken zo. Het gevoel dat de tijd dringt (wat arts ook gezegd heeft) voelt oncomfortabel... Maar dat we na zo'n korte tijd zoveel vertrouwen in elkaar hebben dat we dit samen zien zitten voelt dan weer helemaal goed
Hallo allemaal,

Ik ben 33 (bijna 34) en net als velen van jullie heb ik al jaren een grote kinderwens. Onlangs is helaas mijn relatie (van twee jaar) stuk gelopen en dit is voor mij de reden geweest, heb er voor deze relatie ook al over nagedacht, om serieus na te gaan denken over het bewust alleen moeder worden. Niet alleen begint het klokje te tikken (en worden de risico's groter en vruchtbaarheid minder) maar ik ben er ook echt aan toe om moeder te zijn. Ik heb de afgelopen 10 jaar heel wat afgereisd en heb veel gedaan van wat ik graag wilde doen. Dus de komende jaren kan en wil ik geheel wijden aan het moeder zijn, als het mij gegund is tenminste. Zoals jullie in eerdere berichten al zeiden: een relatie kan altijd nog, moeder worden is iets wat alleen binnen een bepaalde periode van je leven kan.

Ik heb mijn leven op de rit, heb een huisje dat groot genoeg is, heb een leuke baan en een kleine maar fijne cirkel met familie en vrienden. Ik heb al met mijn ouders en broer en zus (die beiden al kinderen hebben) gesproken over mijn wens en ze reageerden fantastisch en positief en boden ook gelijk hun hulp aan. Ik maak me dus geen zorgen over dat mijn kind dan niet omringd zal zijn met liefde en personen op wie ze terug kunnen vallen. Ook heb ik positieve reacties gekregen van mijn vrienden en enkele collega's. Niemand heeft bij mij een negatieve reactie gegeven.

Ik ben me er heel bewust van dat het echt niet altijd alleen maar leuk zal zijn en dat als het eenmaal zover mocht zijn dat het (alleenstaand) moederschap heel wat uitdagingen met zich mee zal brengen op allerlei gebieden, maar niets is te voorspellen in het leven. Ik denk dat ik mijn kind heel goed kan uitleggen waarom ik op deze manier voor hem/haar gekozen heb.

Ik sta op het punt om een verwijzing te gaan vragen voor KID bij mijn huisarts voor het Rijnstate in Arnhem. Dit wil ik doen voor mijn 34e verjaardag (in september). Ik heb op de website van het Rijnstate gelezen dat de wachttijden 6-8 maanden zijn voor het eerste gesprek en vervolgens nog eens 6-8 maanden tot het daadwerkelijk starten van KID. De vraag is ook maar of de wachtlijsten in de tussentijd niet nog langer zouden kunnen worden. Dit heeft me wel over de streep getrokken om niet nog veel langer te wachten.

Ik begrijp dat meerderen van jullie op meedere wachtlijsten staan ingeschreven? Weet iemand of het klopt of Rijnstate op dit moment de kortste wachtlijst heeft voor KID en wat op dit moment de kosten zijn per KID behandeling? (Naast wat je van je verzekering vergoed krijgt?). Houden ze je in het Rijnstate op de hoogte terwijl je wacht?

Er komen vast nog meer vragen, maar die volgen dan nog Alvast bedankt voor het lezen!

Ocean
Welkom Ocean! Goed dat je zelf initiatief neemt. Een man kan inderdaad altijd nog en wie zegt niet dat je die zometeen tegen komt als je eenmaal een kindje hebt. Ga ervoor!

De kosten zijn 150 euro per rietje donormateriaal dat nodig is en de wachtlijst is opgelopen tot 6 - 8 maanden. Ze houden je niet op de hoogte maar je kunt wel zelf tussendoor informeren hoelang de wachttijd op dat moment is. Ze zeggen niet hoeveel wachtenden er nog voor je zijn.

Of het de kortste wachtlijst is weet ik niet. Je moet er sowieso rekening mee houden dat je veel geduld moet hebben voor je uberhaupt aan de beurt bent. Maar ga ervoor zou ik zeggen. Wat je al zegt, het is echt niet alleen maar rozengeur en maneschijn maar ik hoor van iedereen dat een kind het mooiste is dat je in je leven kunt krijgen, dus dat komt vast goed.
quote:Frizz schreef op 11 augustus 2014 @ 21:39:

Wat verstandig Vogelbekdier. Voel je je nu beter? Hoe oud ben je als ik vragen mag?

Ja ik voel mij opgelucht , heb weer rust in mijn lijf, ik ben bijna 32 dus heb nog even ... Dus komt van zelf wel goed en anders begin ik dit traject over een tijdje weer.

Jij ook heel veel succes en de rest ook!!!!!!!!!
Hallo allemaal,

Ten eerste wil ik jullie allemaal bedanken voor jullie verhalen.

Dappere beslissingen worden er hier besproken en genomen. Wauw!

Ik zal mij ook even voorstellen.

Ik ben een 33 jarige vrouw. En ik zit er ook aan te denken om voor een kindje te gaan, alleen.

Ik heb een goede baan met vast contract, en een mooi ruim huis.

Alleen in de liefde wil het niet lukken.

Ik heb het afgelopen jaar een behoorlijk heftig jaar gehad.

Borstkanker gehad, chemo en operaties gehad. Uiteindelijk is 1 borst volledig verwijderd. Gelukkig ben ik nu genezen.

Mijn conditie verbeterd per dag. Ik werk inmiddels weer mijn volledige contract uren.

Afgelopen week is mijn mirena verwijderd. En nu hoop ik dat ik nog wel een cyclus heb. Want anders kan ik deze droom definitief op gaan geven.

Dus terwijl ik nu eerst het traject in ga om mijn borst te laten reconstrueren, hoop ik dat ik inderdaad een cyclus ga hebben.

En ik ga nu sparen, zodat ik een kleine buffer achter de hand heb voor de onvoorziene gebeurtenissen als er mogelijk een kleine gaat komen.

Ik sta dus nog helemaal aan het begin van dit traject.

En alle gedachtes lopen nog door elkaar heen.

Ben ik niet te egoïstisch om toch alleen voor een kind te kiezen?

Krijg ik het financieel rond?

Hoe moet ik het doen met kinderopvang en mijn onregelmatige werk?

Maar vooral kan ik het maken om voor deze droom te gaan?

Doe ik mijn kind niets te kort? Ontneem ik ze niet een traditioneel gezin?

Mijn omgeving (ouders, broertje en schoonzus, en mijn beste vriendin) denken dat ik het zeker kan. Dat het niet gemakkelijk zal zijn, maar begrijpen mijn overwegingen.

Nog even ter info, de kans dat ik nogmaals getroffen ga worden door kanker is zeer klein volgens mijn artsen.

Heel verhaal, heel veel overwegingen......

Erg bedankt voor jullie verhalen, het helpt zeker te merken dat ik niet de enige ben met dit plan.
Honeybaby, dank je wel voor je informatie en reactie!

Droomvanger, wat een heftig jaar heb je achter de rug, een jaar waarvan ik me kan voorstellen ook alles heel helder gaat zien en weet waar je prioriteiten liggen. Wat ik merk tijdens het afwegen dat er steeds vragen naar voren kwamen "wat als..." "wat doe ik als...", kortom een heleboel beren op de weg, waarvan je nooit zeker weet of je er daadwerkelijk mee te maken zult krijgen en als je ze wel tegen komt zul je er mee moeten dealen op het moment dat je er voor komt te staan, net zoals elke andere ouder. Ik wens je heel veel succes met het nemen van je beslissing en ik hoop dat je je droom kunt waarmaken.

Ik heb trouwens ook een baan waar ik onregelmatig werk (in de zorg) en ik zal dus een stuk minder flexibel kunnen zijn voor mijn werkgever. Gelukkig weet ik dat er bij ons een hoop kan en dat ik gelukkig met vele collega's diensten kan ruilen mocht dit nodig zijn. Maar goed voor het zover is...

Nu maar moed gaan verzamelen voor het gesprek met mijn huisarts, het blijft een hele stap om het daadwerkelijk in gang te zetten!
Wauw Ocean! Super dat jij echt de stappen gaat zetten!

Ik hoop dat jij een fijne huisarts hebt, waarmee je dit goed kan bespreken.

Heel veel succes. Ik ben benieuwd hoe het verder zal gaan met je.

Dank je wel!

Ja ik werk ook in de zorg. Gelukkig ook een groot team, waardoor ruilen vaak lukt.

Klopt inderdaad dat ik door het afgelopen jaar alles veel duidelijker en helderder ben gaan zien. Ik wil graag mijn dromen waarmaken. Maar wil dat wel overwogen doen. Met andere woorden, zijn mijn dromen realistisch? Geen idee nog. Daar ga ik de komende periode hopelijk een antwoord op krijgen.
Ocean en droomvanger, welkom! Succes met alle beslissingen en stappen die nog op jullie pad komen.

Hier wordt mijn geduld aardig op de proef gesteld, test nog steeds negatief maar inmiddels al ruim 2 dagen over tijd, zou het? Zucht.... voordeel is wel dat als ik zwanger ben ik de tijd van de miskraam al voorbij ben voordat ik weet dat het zo is... tja nog maar even wachten. Daar bestaat dit hele traject tenslotte uit haha
Vlinder, dat is inderdaad zeer irritant... Ik hoop met je mee dat je snel een positieve test in handen mag houden!
Helaas... vanmorgen wakker door kramp, op naar een nieuwe ronde. Stom dat je dan toch blij kan zijn dat de onzekerheid weg is
Wat balen Vlinder! Ik ga voor je duimen de volgende ronde.

Bedankt voor het welkom.

Ik ben nu alle 4 vorige kind in je uppie's aan het teruglezen.
Ik wou even zeggen dat ik jullie allemaal bewonder! Ik heb zeer veel respect voor jullie dat jullie in jullie eentje een of meerdere kinderen willen en kunnen groot brengen.

Veel succes voor degene die nu bezig zijn zwanger te worden!
quote:vlinder09 schreef op 17 augustus 2014 @ 10:52:

Helaas... vanmorgen wakker door kramp, op naar een nieuwe ronde. Stom dat je dan toch blij kan zijn dat de onzekerheid weg isKomt omdat je nu weet waar je aan toe bent. Jammer vlinder, ik hoop dat je de volgende ronde meer geluk hebt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven