KIND IN JE UPPIE - DEEL 7

14-04-2016 22:19 3203 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel 7 van kind in je uppie alweer!
We zijn in ieder geval niet alleen met onze dromen!

Met een nieuw algemeen startaccount, zodat de vaste schrijfsters zelf hun gegevens aan kunnen passen als ze dat willen:

Login: uppies
Wachtwoord: uppiesuppies

Dit topic is voor iedereen die in haar uppie voor een kindje wil gaan, al zwanger of zelfs bevallen is.
Dit geldt trouwens niet voor alle schrijfsters hier, dus als je na het lezen van het topic hier ook een berichtje wil achterlaten ben je van harte welkom om dat te doen!

We delen lief en leed met elkaar, beantwoorden elkaars vragen en kletsen over ditjes en datjes.

Ziekenhuizen/klinieken met een eigen spermabank die alleenstaanden helpen:
- Kidcentrum (Amsterdam, dit is nu definitief over naar het AMC)
- UMCU (Utrecht)
- Geertgen (Elsendorp, Brabant)
- Rijnstate (Arnhem)
- Medisch Centrum Kinderwens (Leiderdorp, donorsperma alleen postcodes 2200-2899)
- Nij Barrahûs (Wolvega)
- UMCG (Groningen, wachtlijst > 3 jaar)
- Isala (Zwolle)
- Reinier de Graaf (Voorburg)

Er zijn wel andere instellingen waar je als alleenstaande geholpen wordt, maar dan moet je zelf donorsperma regelen, bijvoorbeeld via een bekende donor of via een commerciële spermabank (Denemarken/Duitsland).

Zie ook de informatiepagina over ziekenhuizen van Freya.

Verschillende websites waar je informatie kan vinden:
http://www.bam-mam.nl/
http://www.alleenmetkinderwens.nl/
http://www.freya.nl/

Fase 1 Oriëntatie of wachtlijst
Naam Leeftijd Kliniek Status
Blij_ei32Geertgenwachtlijst sinds augustus 2016
Sensotouch28UMC Utrechtwachtlijst sinds augustus 2016, ondertussen oriëntatie co-ouderschap
Vivadiva8532UMC UtrechtIntake februari 2016
Eeffie138MCK Leiderdorpwachtlijst sinds november 2016
Plien198531nijGeertgenintake januari 2017
Macarinata 34 n.v.t. oriëntatie
Jootje29 ? Rijnstate intake gehad, nu wachtlijst
Maris86 31 Reinier de Graaf, Voorburg Intake gehad, nu onderzoeken
Patroesj31RijnstateWachtlijst voor intake sinds november 2017

Fase 2: ZI/IUI/IVF
Naam Leeftijd Kliniek Gestart
san9224GeertgenIUI september 2015
anniebammer32UMC Utrechtjanuari 2016
Hope198036MCKpoging 6 in januari 2017
Saffronskies38IsalaIVF (Cryos) augustus 2017
Zara8828ZIdecember 2016
Linnie_198333UMC UtrechtIUI november 2016
BiebkeBrabant39Nij Geertgen2 pogingen, nu on hold
Simply_Me3737AMCdecember 2016
Manawa37Rijnstatedecember 2016
Pat3637UMC Utrechtdecember 2016
Uppies8531Nij Geertgenfebruari 2017
Globe8333Nij Geertgenfebruari 2017
Alisa8630UMC UtrechtIUI september 2017
Abrikozenpitjes36UMC Utrechtaugustus 2016
Roosje-8927Nij Geertgenstart iui juni/juli 2017
Innerpeace36Reinier de Graaf Voorburg2 missed abortions, volgende IUI sept 2017
deb87-UMC Utrecht start september 2017 voor 2e kindje
CCB5331Nij Geertgenstart iui augustus 2017
Nausicaa36AMCstart okt 2017
NoraRecaptcha37start okt 2017, 2e kindje
Angelaloes28Reinier de graaf Voorburgstart iui okt/nov 2017

Fase 3: Zwanger!
Naam Leeftijd Kliniek Gestart Uitgerekend Bijzonderheden
Mitakuye Oyasin 33 NijGeertgen Januari 2017 24 oktober 2017 Een jongen!
Jessy010 ? ? ? ?
Wannabe79 37 Isala Mei 2017 03-07 eerste echo

:love: BAMmers die ons voorgingen:
2017 - Ocean1980, Becauseiamhappy (2e kindje), Rosings, Stjerna83
2016 - Wannabe79, JustJiggles, Becauseiamhappy, LKN, Chica-1983, Char-ade, Frizz, Vlinder09, Noa-Lynn.
2015 - thefiepie.
2014 - Lonely_Butterfly, Wondertje, Zoeter, Mammienator, Muppet, Zuster123, Bredagirl, Mila, Emma77emma, Gavia, Houston77007.
2013 - Bezigebij, Vinyl, Sillie, Fearless, ClaudeFiolle, Lizlizzyliz, E123.
2012 - Sannasanna, Channel, Zoeter, Juffie, MoffelenPier, Ragnhild.
2011 - Chilles.

Voorgaande delen:
Kind in je uppie - 6
Kind in je uppie - 5
Kind in je uppie - 4
Kind in je uppie - 3
Kind in je uppie - 2
Kind in je uppie? (deel 1)
uppies wijzigde dit bericht op 23-12-2017 21:56
44.33% gewijzigd
Ja, goede vraag!

Ik heb een goede vriendin die alles weet rondom dit proces. Aan haar heb ik echt heel veel steun. Al is dat vooral via de app want we wonen vrij ver van elkaar vandaan.

Mijn vader is op zijn manier ook heel erg tot steun en mijn zusje ook maar die vriendin voor mij het meeste. Zij vervangt daarin ook wel beetje mijn moeder die helaas is overleden. Dat is wel extra moeilijk in zulke situaties maar het is zoals het is en ze kijkt vast van boven mee en steunt mij op die manier.
Ik heb vrij veel mensen om me heen die er van weten. De hele overwegingen van tevoren etc heb ik met name met een goede vriendin en mijn moeder besproken. En ik ben ook naar zo'n soort retraite geweest van Alleen met kinderwens. Gewoon om er eens met anderen over te praten en te voelen hoe ik er in stond tov anderen.

Nu het proces een beetje loopt, praat ik bizar genoeg ook veel met een paar collega's. Dat zijn toch de eersten die ik weer tegenkom na een bezoek aan de psycholoog, gyn etc. Maar het helpt waarschijnlijk wel dat ik in een ziekenhuis werk en mijn collega's vrijwel allemaal arts zijn. Die schrikken niet zo snel van de mededeling dat mijn inwendige echo goed was .
@stjerna: dit was mn 1e IUI poging. Ik voel me best ok, ik baalde niet ontzettend, niet heel verdrietig, maar het laat me ook niet onberoerd. Ben er in de wachtweken veel mee bezig geweest merk ik. Ik realiseer me dat het nog best een aantal pogingen kan duren en ik misschien nog wel vaker de teleurstelling zal voelen als het niet lukt.

Komende week kan ik weer gaan testen met de dipsticks, maar ik voel er weinig voor. Bij de 1e poging dacht ik op dag 8 al bijna de piek te zien, dag 9 was het volgens mij zover, maar dacht ik te laat te zijn om het ziekenhuis te kunnen bellen. Achteraf bleek dat de "beltijden" niet zo strikt zijn. Ik heb toen direct de dag erna gebeld, maar had toen al geen positieve test meer. Dacht dat ik dus te laat was, maar mocht dezelfde dag komen voor een echo. Er was nog een follikel te zien (pfew) en ik mocht de dag erna terugkomen voor inseminatie.

Ik merk dat ik heel onzeker word van het testen (juiste moment, urine wel of niet te geconcentreerd, aflezen) en zou ook liever op geleide van echo's mn aanstaande eisprong willen bepalen. Hoewel dat intensiever is door de afspraken onder werktijd. Aan de andere kant..ik zou mijn (erg) dure pogingen zo goed mogelijk willen plannen. Ik ga het ziekenhuis bellen om dit te overleggen.

Hoe vaak ga jij voor echo Hope? En biebke weet jij al hoe het zal gaan?

Verder vwb vraag over bij wie je je verhaal kwijt kunt: ik heb bijna al mn vrienden verteld over het traject tot de 1e IUI. Vanaf nu wat meer in algemene zin.

Behalve 1 vriendin, die weet alles, elke stap en dat is fijn. Mn ouders weten ook niet alles. Ze vragen er nu ook niet naar.

(Ben sinds kort weer aan het daten met iemand die ik al kende...ook daar zal ik het binnenkort aan willen vertellen..maar dat vind ik ontzettend spannend..)

Ik vind jouw zoektocht naar co ouderschap spannend sensotouch. Leuk dat het 2e stel weer wil afspreken!
@saffronskies..

Bijzonder dat of je nou wil of niet, je er onbewust toch veel mee bezig bent tijdens de wachtweken hè.. ik vind vooral de laatste paar dagen lastig want is wat je voelt nou je ongesteldheid of een zwangerschap??

Ik heb steeds 1 echo gehad omdat mijn cyclus erg regelmatig is. Op dag 10 een echo en dag 12 de inseminatie.

Alleen bij mijn laatste poging was op dag 10 mijn eitje (er groeide er toen trouwens 2) nog niet groot genoeg en moest ik op dag 12 nog een keer terug voor een echo, toen op dag 14 de inseminatie gehad..

Wat ik wel merk is dat je wel op je strepen moet staan.. ze zijn erg gewend dat je op dag 12 moet komen voor een echo terwijl dat voor mij dus te laat zou zijn. Dan zeg ik maar dat ik met de artsen heb afgesproken dat ik op dag 10 moet komen en dan is het goed.

Ik was vandaag trouwens bij de huisarts en heb een verwijsbrief gevraagd voor Medisch Centrum Kinderwens in Leiderdorp, eind deze maand moet ik een voorlichtingsbijeenkomst bijwonen voordat ik daar kan starten. Erg dubbel want ik heb het gevoel dat ik nu na 5 pogingen toch wel mag hopen dat ik weet wat het traject inhoudt.

Ik ben blij dat het allemaal nu wat dichterbij komt.. een pauze kan fijn zijn maar het duurt me nu toch wel iets te lang!

Bij mij weten heel veel mensen waar ik mee bezig ben, vrienden, familie en collega's. In het begin hield ik het nog wel erg voor me maar ik heb het op een gegeven moment los gelaten. Dan merk je dat je juist ook heel veel steun krijgt uit onverwachte hoek! Ik schreeuw het ook niet van de daken maar als iemand ernaar vraagt geef ik gewoon antwoord..
Bedankt voor de reactie dames, wat een verschil in wachttijden zeg. Vriendinnetje had inmiddels zelf gebeld en wachttijd tot intake idd 2 maanden maar erna gaat alles in een sneltreinvaart. Enkele dag en na intake direct psycholoog en kort erna direct gesprek voor donormatch. Vond het bij mij al snel gaan. Intake had ik dan wel binnen 3 weken, na een maand eerste gesprek met psycholoog en weer een maand later donorkeuze, zaad was er binnen 5 weken.

@sensotouch, lees dat je ma is overleden, ik zit in dezelfde situatie, in dec 2 jaar geleden. Ervaar dat zelf soms als best zwaar! kan alleen maar hopen dat ze enorm trots is op me.
Jo_Anne en Senso, heftig zeg dat jullie je moeders moeten missen. Kan me voorstellen dat met de keuzes die jullie nu maken en de onzekerheid die daar bij komt dat het gemis heel erg aanwezig kan zijn.

Fijn dat jullie wel anderen hebben om mee te delen.

Ik lees dat jullie er ook open over zijn. Ook naar collega's idd, dat her ken ok. Ik heb nu alleen veel mensen die vragen of we al begonnen zijn, komt natuurlijk omdat ik hele tijd zo open ben geweest, maar vind dat nu wel lastig. Ben er niet echt uit wat ik wil vertellen en aan wie, want het is toch ook wel intiem. Maar in de tussentijd heb ik het nu aan best veel mensen verteld, omdat ik gewoon niet echt kan liegen. Naja het kan ook niet echt kwaad denk ik.

En dat wachten, hoe kan je daar nou mee omgaan? Ik weet het niet hoor. Gewoon heel druk zijn met andere dingen misschien? Ik moet nog een week, maar ik geef het geen kans vanwege de timing die slecht was. Dus volgende maand echt beginnen. Ik vind dat nu in eens al lang duren.
quote:Stjerna83 schreef op 10 oktober 2016 @ 21:48:

(..)

Ik lees dat jullie er ook open over zijn. Ook naar collega's idd, dat her ken ok. Ik heb nu alleen veel mensen die vragen of we al begonnen zijn, komt natuurlijk omdat ik hele tijd zo open ben geweest, maar vind dat nu wel lastig. Ben er niet echt uit wat ik wil vertellen en aan wie, want het is toch ook wel intiem. Maar in de tussentijd heb ik het nu aan best veel mensen verteld, omdat ik gewoon niet echt kan liegen. Naja het kan ook niet echt kwaad denk ik.

(..)

Ik heb precies hetzelfde nu ik eenmaal begonnen ben. Mensen vragen het inderdaad en ik wil wel open zijn, maar dit..die pogingen..het wachten..het testen..en dan wel of niet de teleurstelling..dat is wel echt een privé aangelegenheid en intiem. Als mensen vragen heb ik tot nu toe gezegd dat ik inderdaad begonnen ben, maar dat ik niet precies zeg wanneer de inseminatie was en wanneer ik kan testen.

Spannend om toch nog even te moeten wachten..ook al heb je niet zoveel hoop Stjerna..
quote:SaffronSkies schreef op 11 oktober 2016 @ 15:47:

[...]

Ik heb precies hetzelfde nu ik eenmaal begonnen ben. Mensen vragen het inderdaad en ik wil wel open zijn, maar dit..die pogingen..het wachten..het testen..en dan wel of niet de teleurstelling..dat is wel echt een privé aangelegenheid en intiem. Als mensen vragen heb ik tot nu toe gezegd dat ik inderdaad begonnen ben, maar dat ik niet precies zeg wanneer de inseminatie was en wanneer ik kan testen.

Spannend om toch nog even te moeten wachten..ook al heb je niet zoveel hoop Stjerna..Dat is dan weer het voordeel van een wachtlijst: ik heb gezegd dat ik op de wachtlijst sta, en heb die ietsje langer gemaakt dan hij eigenlijk is. Voorlopig hou ik het daar ook maar op, dan horen ze vanzelf wel als het zo ver is. Ik kan me voorstellen dat als het echt lang gaat duren, ik het er wel met wat mensen over zal hebben, maar in principe gaat de daadwerkelijke inseminatie ze inderdaad niks aan.
Ineens gaat het heel snel hier. Vanmiddag echo gehad om te kijken waar ik ben in m'n ccyclus, is m'n eitje al bijna zover.

Morgen Pregnyl spuiten en donderdag middag de inseminatie.

Totaal nog niet verwacht na de vorige ronde dus ik stuiter de kamer rond hier...
quote:BiebkeBrabant schreef op 11 oktober 2016 @ 18:36:

Ineens gaat het heel snel hier. Vanmiddag echo gehad om te kijken waar ik ben in m'n ccyclus, is m'n eitje al bijna zover.

Morgen Pregnyl spuiten en donderdag middag de inseminatie.

Totaal nog niet verwacht na de vorige ronde dus ik stuiter de kamer rond hier...Spannend!! Succes met spuiten en de inseminatie!
@biebke: Woehoe. Spannend!! Succes
@biebke, spannend. morgen is het al donderdag :-)

Safron, ja ik denk dat ik het ook maar zo doe. Of ik moet toch ook maar een wachtlijst verzinnen: Ik zeg nu wel soms dat we het co-ouderschapsplan nog moeten tekenen en dat we daar op wachten (doen we niet)

De notaris is toevallig heeeeeel druk
@stjerna: Tekenen jullie helemaal niets?

Jij was ook op speeddate geweest toch? Zou je daar iets over willen vertellen. Ik ga daar binnenkort heen en weet niet zo goed wat ik kan verwachten.
Ja wel hoor, co-ouderschapsplan is een belangrijk onderdeel van ons proces geweest en we gaan hem zeer binnenkort tekenen bij de notaris. Hij heeft ons ook al feedback gegeven. Ik zou het ook echt aanraden.

De speeddate was echt heel leuk. Het begin vind ik spannend, want dan sta je nog wat ongemakkelijk om elkaar heen te drentelen (drankje halen - neem cash mee!) en zijn er veel mensen die niet interssant zijn omdat ze bijvoorbeeld donor willen worden of in een andere regio wonen.

Toen de speeddate begon vond ik het heel leuk. Er zijn veel verschillende mensen (naast homo-ouders, ook singles of hetero koppels waarvan de man vader wil worden) en je hebt echt zelf even tijd met ze. Soms was ik trouwens ook snel uitgepraat. Haha

Ik vond het leuk om zo open over mijn kinderwens te praten en ook daarover te horen bij de mannen. Ik raad je aan om eerlijk te zijn als je randvoorwaarden hebt (stel dat je bijvoorbeeld persee 20%-80% wil dan is dat handig om dat meteen duidelijk te hebben).

Het is erg intensief en vermoeiend (dus ga niet te snel aan de wijn want je moet scherp blijven ) . En neem een boekje mee om namen op te schrijven. Je kan zelf ook iets mee geven met je naam en contactgegevens er op. Na de speeddate is er nog even tijd om door te praten bij een borrel.

Ik ging trouwens zonder verwachtingen, ik wilde vooral voelen of het wat voor me was, co-ouderschap. Dat maakte het wel relaxt. Gelukkig heb jij ook al leuke contacten, toch? Dus gewoon lekker genieten.

Heb je wat aan mijn antwoord? Vraag anders gerust verder.
De inseminatie stelde echt helemaal niks voor gisteren, ik heb het niet eens gevoeld. De arts heeft de 9.8 miljoen zaadcellen nog veel succes gewenst voordat hij ze inbracht haha. Daarna maakte hij nog een inwendige echo en zag ik het zaad hoog in de baarmoeder zitten en een ei dat op het punt van springen stond volgens de arts. Perfecte timing dus.

En nu twee weken wachten. Spannend hoor....
quote:BiebkeBrabant schreef op 14 oktober 2016 @ 08:50:

De inseminatie stelde echt helemaal niks voor gisteren, ik heb het niet eens gevoeld. De arts heeft de 9.8 miljoen zaadcellen nog veel succes gewenst voordat hij ze inbracht haha. Daarna maakte hij nog een inwendige echo en zag ik het zaad hoog in de baarmoeder zitten en een ei dat op het punt van springen stond volgens de arts. Perfecte timing dus.

En nu twee weken wachten. Spannend hoor....Spannend!!!!!! Haha! Grappige arts!
quote:BiebkeBrabant schreef op 14 oktober 2016 @ 08:50:

En nu twee weken wachten. Spannend hoor....Jaaaaa... die arts die jij had.. (ik weet wie :P) is echt helemaal geweldig.. Toen ik een embryo teruggeplaatst kreeg zei hij.. Ga maar goed wortelschieten jonge! Blijkt het nog een menneke te zijn ook
Hallo allemaal!

Ik ben nieuw hier en het feit dat ik (actief) mee ga schrijven in dit forum vind ik al heel spannend. Ik ben bijna 27 en heb al jaren een erg sterke kinderwens (weet eigenlijk al van jongs af aan dat ik moeder wil worden).

Het idee om het misschien alleen te gaan doen speelt al ruim een jaar, en ben al een hele tijd actief informatie aan het zoeken om te kijken of dit echt is wat ik wil. Zo heb ik o.a. heel deel 6 van dit forum gelezen en het boek van Barbara Lammerts.

De conclusie is: ja ik wil dit gaan doen.

Ik heb al verschillende mensen in mijn omgeving ingelicht en iedereen reageert positief. Ze staan allemaal achter me. Een aantal zeiden zelfs "als iemand het alleen kan, ben jij het wel", een groter compliment kan ik niet krijgen!

Mijn moeder staat ook helemaal achter mijn keuze, alleen vind ze het lastig het ideaalplaatje op te geven. Ze vroeg dingen als: zou je dan nooit een vriend willen in de toekomst, etc. Ik laat het even een paar weekjes rusten en dan geef ik het boek van Barbara aan haar (en mijn vader ) zodat ze die kan lezen en ze mijn keuze wat beter begrijpt.

Qua kliniek/ziekenhuis ga ik denk ik voor Geertgen. Ik heb hier een goed gevoel over en de wachtlijst is niet extreem lang. Ook Utrecht zou een optie kunnen zijn (is 8 minuutjes minder lang rijden).

Ik wacht sowieso tot het nieuwjaar met het proces in gang zetten i.v.m. mijn zorgverzekering (wil switchen). In die tussentijd kan ik iedereen die ik erbij wil betrekken inlichten (zij kunnen dan ook aan het idee wennen) en mijn cyclus in kaart brengen (ben sinds deze maand gestopt met de pil).

Sorry voor het lange verhaal! Ik heb vast en zeker nog wel vragen die ik in de loop van de tijd zal gaan stellen.

Voor iedereen die op het wachtbankje zit of binnenkort weer een poging mag doen: succes!

Voor degene die al zwanger zijn: gefeliciteerd!

Liefs Roosje-89
@roosje: Welkom. Leuk!! Ik ben zelf net 28 dus leuk dat er nog een jonkie bij komt. In dit wereldje ben je onder de 35 al jong te noemen.

Zelf doorloop ik nu het proces in Utrecht. Krijg maandag mijn Ja of Nee te horen. Heel spannend! Al ben ik ook nog aan het kijken naar de optie co-ouderschap.
@sensotouch inderdaad nog een jonkie ;) daarom zal mijn moeder het ideaalplaatje ook nog in haar hoofd hebben denk ik. Maar ik heb zoiets, waarom wachten als ik het nu al zeker weet! Als ik iemand tegen kom (reallife of via een datingssite) kijk ik eerst of het een potentiele vader voor mijn kinderen kan zijn. Niet echt een goede basis dus!

Spannend, nog 2 nachtjes slapen dan! Mocht het co-ouderschap worden, wil je dit dan ook via het ziekenhuis doen of via zi? (Misschien heb je dit al eens verteld, maar heb zoveel gelezen de laatste tijd dat ik het niet meer weet)
Ik ben al een tijd aan het meelezen maar nu toch de stap gemaakt om een account aan te maken! Ik sta ingeschreven bij Geertgen, eind deze maand/ begin volgende maand kan ik beginnen! Wat is de reden dat ze een startecho willen maken voordat ze gaan insemineren?
Welkom Roosje & Beach, leuk dat jullie mee gaan schrijven.. Het wordt steeds drukker hier!

@beach ik heb in het begin voordat ik met het hele traject begon ook een inwendige echo gehad waarbij ze gaan kijken hoe je baarmoeder enz eruit ziet, of ze geen gekke dingen vinden.. ik denk dat je dat bedoeld?

Spannend sensotouch! Succes morgen.. we gaan er gewoon vanuit dat het een ja wordt ;)
@Roosje:, Ja herkenbaar. Mijn zusje had eerst nog heel erg het ideaal plaatje in haar hoofd terwijl ik dat al best lang niet meer had. Mijn ideaal plaatje is gewoon anders maar ook helemaal Prima voor mij.

Ze steunt mij wel hoor en nu vindt ze het inmiddels ook al helemaal leuk en vooral met de co-ouders dan praten we daar veel over. Dat is toch net een soort daten, haha.

UMC doet geen eigen donoren dus dan moeten we of kijken naar een ziekenhuis die dat wel doet maar ik denk dat ik het eerst gewoon met ZI zal proberen. Maar goed dat is natuurlijk in overleg met de co-ouders dan.

@Beach: Welkom! Een start echo weet ik niet. Om te kijken of het het juiste moment van insemineren is? Of is het nog een start echo om te kijken of er geen gekke dingen te zien zijn? Die echo krijg ik morgen bijvoorbeeld terwijl de wachtlijst nog dik een jaar is.
Ik heb al een start echo gehad in het begin van het traject alleen nu geven ze aan dat ik moet bellen als ik ongesteld ben om dan na 10-11 dagen een startecho te maken..
quote:Beach123 schreef op 16 oktober 2016 @ 19:24:

Ik heb al een start echo gehad in het begin van het traject alleen nu geven ze aan dat ik moet bellen als ik ongesteld ben om dan na 10-11 dagen een startecho te maken..Dan willen ze waarschijnlijk met die echo kijken hoe het met de eisprong vordert. Sommige klinieken doen dat direct ipv een ovulatietest. Maar om het helemaal zeker te weten, moet je even contact opnemen. Als dit soort dingen niet duidelijk zijn, mag je gewoon bellen hè. Het is geen spoed, dus niet midden in de nacht, maar tijdens kantoortijden is dit een hele normale vraag.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven