Kind in je uppie, deel 9!

15-03-2019 14:18 2651 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel 9 van kind in je uppie alweer!
We zijn in ieder geval niet alleen met onze dromen!

Met een algemeen startaccount, zodat de vaste schrijfsters zelf hun gegevens aan kunnen passen als ze dat willen:

Login: uppies
Wachtwoord: uppiesuppies

Dit topic is voor iedereen die in haar uppie voor een kindje wil gaan, al zwanger of zelfs bevallen is.
Dit geldt trouwens niet voor alle schrijfsters hier, dus als je na het lezen van het topic hier ook een berichtje wil achterlaten ben je van harte welkom om dat te doen!

We delen lief en leed met elkaar, beantwoorden elkaars vragen en kletsen over ditjes en datjes.

Ziekenhuizen/klinieken met een eigen spermabank die alleenstaanden helpen:
- Kidcentrum (Amsterdam, dit is nu definitief over naar het AMC)
- UMCU (Utrecht; opnamestop sinds april 2017)
- Geertgen (Elsendorp, Brabant)
- Rijnstate (Arnhem, wachtlijst ca. 2 jaar)
- Medisch Centrum Kinderwens (Leiderdorp, donorsperma alleen postcodes 2200-2899)
- Nij Barrahûs (Wolvega, start in 2018 mogelijk met eigen spermadonorbank)
- UMCG (Groningen, wachtlijst > 3 jaar)
- Isala (Zwolle, wachtlijst 2 jaar)
- Reinier de Graaf (Voorburg)

Er zijn wel andere instellingen waar je als alleenstaande geholpen wordt, maar dan moet je zelf donorsperma regelen, bijvoorbeeld via een bekende donor of via een commerciële spermabank (Denemarken/Duitsland).

Zie ook de informatiepagina over ziekenhuizen van Freya.

Verschillende websites waar je informatie kan vinden:
http://www.bam-mam.nl/
http://www.alleenmetkinderwens.nl/
http://www.freya.nl/

Fase 1 Oriëntatie of wachtlijst
Naam Leeftijd Kliniek Status
Sensotouch28UMC Utrechtwachtlijst sinds augustus 2016, ondertussen oriëntatie co-ouderschap
Vivadiva8532UMC UtrechtIntake februari 2016
Macarinata 35 Isalaintake april 2018
Jolietje85 32 Reinier de Graaf, Voorburg en MCK Leiderdorp op wachtlijst voor intake sinds oktober 2017
Patroesj 31 Rijnstate, Arnhem en RdG Voorburg Arnhem: wachtlijst sinds nov 2017, Voorburg: wachtlijst sinds apr 2018
Depster28Nij Geertgen Intake 24 April. Oriënteren bekende donor
Beau1993 25 Reinier de Graaf, Voorburg op wachtlijst voor intake sinds januari 2018
Femmelotje27MCK LeiderdorpIntake nov 2019

Fase 2: ZI/IUI/IVF
Naam Leeftijd Kliniek Gestart
san9224GeertgenIUI september 2015[/i]
anniebammer32UMC Utrechtjanuari 2016[/i]
Hope198036MCKpoging 6 in januari 2017[/i]
Zara8828ZIdecember 2016
Manawa37Rijnstatedecember 2016
Saffronskies38IsalaIVF (Cryos) augustus 2017
Uppies8531Nij Geertgenfebruari 2017
Globe8335Nij Geertgenmei 2016,februari 2017 (8x iui) september 2018 start ICSI
Alisa8630UMC UtrechtIUI september 2017
Abrikozenpitjes36UMC Utrechtaugustus 2016
Innerpeace36Reinier de Graaf Voorburg2 missed abortions, volgende IUI sept 2017
CCB5333Nij Geertgen9 x iui, maart 2019 gestart ICSI
Plien198533nijGeertgengestart aug 2017 9x IUI, nov 2018 gestart met ICSI
Jootje2930St Antoniusnov 2017
Truelove79 39MCK Leiderdorp IUI mei 2018
Sciencerocks Cryos via Antonius ZI vanaf mei 2018,IUI vanaf juli 2018 IVF start juli 2019
Wensmama81 37 Rijnstate IUI maart 2018
Betsy_01 Reinier de Graaf Voorburgfeb 2019
Mieuw34UMCUIUI Feb 2019

Fase 3: Zwanger!
Naam Leeftijd Kliniek Gestart Uitgerekend Bijzonderheden
Linnie_1983 33UMC UtrechtIUI november 2016juni 2019
Hailie 39 MCK Leiderdorp IUI dec 2017, start IVF okt 2018 september 2019
Angelaloes28Reinier de graaf Voorburgiui okt/nov 2017 ?
Sciencerocks39St Antonius ziekenhuisivf juli/aug 2019 ?
Eeffie140MCK Leiderdorpiui dec 2017april 2020
Ja-gen35Nij GeertgenIUI Juli 2019mei 2020
In de tabel staan de namen van schrijfsters die al geruime tijd niet meer meeschrijven schuingedrukt

:love: BAMmers die ons voorgingen:
2019 - Maris86, NoraRecaptcha (2e kindje), Eylin
2018 - Wannabe79 (2e kindje), Roosje-89, Pat36, Blij_ei, deb 87, Nausicaa
2017 - Ocean1980, Becauseiamhappy (2e kindje), Rosings, Stjerna83, Mitakuye Oyasin, Jessy010
2016 - Wannabe79, JustJiggles, Becauseiamhappy, LKN, Chica-1983, Char-ade, Frizz, Vlinder09, Noa-Lynn.
2015 - thefiepie. eligansje
2014 - Lonely_Butterfly, Wondertje, Zoeter, Mammienator, Muppet, Zuster123, Bredagirl, Mila, Emma77emma, Gavia, Houston77007.
2013 - Bezigebij, Vinyl, Sillie, Fearless, ClaudeFiolle, Lizlizzyliz, E123.
2012 - Sannasanna, Channel, Zoeter, Juffie, MoffelenPier, Ragnhild.
2011 - Chilles.

Voorgaande delen:
Kind in je uppie deel 8
zwanger/kind-in-je-uppie-deel-8/list_messages/396213
Kind in je uppie deel 7
zwanger/kind-in-je-uppie-deel-7/list_me ... #p22455311
Kind in je uppie - 6
Kind in je uppie - 5
Kind in je uppie - 4
Kind in je uppie - 3
Kind in je uppie - 2
Kind in je uppie? (deel 1)
uppies wijzigde dit bericht op 26-03-2020 11:16
26.73% gewijzigd
Eylin: ook gefeliciteerd! En fijn dat je ouders wel bij je zijn, helemaal in mijn eentje met pasgeborene had ik toch echt niet prettig gevonden (en niet gekund ivm bloedverlies).

Maris: nee, onder gewone omstandigheden is het geen probleem als ik een keer niet lekker ben. Dan zijn er opvangmogelijkheden genoeg. Maar die vallen nu ineens behoorlijk weg (opvang dicht, ouders te oud, beste vriendin behoorlijke risicogroep ivm long problemen enz). En dan is het ineens toch lastig. Ik ga er wel vanuit dat als het echt nodig zou zijn, er wel een oplossing komt hoor, er is heus wel iemand die het risico durft te nemen. Mijn collega had bv aan aangeboden om haar op te halen, onder het motto: wij zitten toch al 8 uur per dag vlak naast elkaar, dus als jij iets hebt, heb ik het toch ook al. Dat is minder ideaal, want kind kent collega helemaal niet, maar goed, in geval van nood wel een oplossing.
Weet iemand van jullie of donorzaad aftrekbaar bij de belasting is? Weet dat ik het hier eerder voorbij heb zien komen, maar weet het antwoord niet meer en kan het niet terugvinden.
eylin schreef:
19-03-2020 15:24
Weet iemand van jullie of donorzaad aftrekbaar bij de belasting is? Weet dat ik het hier eerder voorbij heb zien komen, maar weet het antwoord niet meer en kan het niet terugvinden.
Heel kort; nee.
Benzine kosten wel.
Benzinekosten ja? Hoedan? En parkeerkosten ook?
Mikla schreef:
19-03-2020 18:18
Benzinekosten ja? Hoedan? En parkeerkosten ook?
0.19 per KM die je rijd wordt vergoed. Parkeerkosten ook. Dit kan je overigens allemaal online vinden, wanneer je aangifte doet
Thefiepie en Eylin, van harte met jullie kindjes!! Geniet ervan! En Seaofdreams van harte met je zwangerschap!

Mijn geplande afspraak van aanstaande dinsdag bij Nij Barrahûs is vandaag omgezet in een telefonische intake. Alle intakes en evaluatiegesprekken vinden momenteel telefonisch in plaats van op locatie plaats. Hoe e.e.a. verder zal gaan wat starten van behandeling betreft is nog wel onzeker. Ik hou er voor mezelf rekening mee dat ik niet direct zal mogen starten, omdat ik door een al jaren aanwezige hartritmestoornis strikt genomen in de risicogroep val. Klinkt heftiger dan het is hoor. Mijn geluk is dat de stoornis niet gevaarlijk is, hopelijk maakt dat een verschil. Ik heb ook toestemming van mijn cardioloog om het traject te starten en daarvoor te stoppen met mijn medicatie, ik hoop heel erg dat dit voldoende is om toch niet te hoeven wachten tot na de corona maatregelen. Gewoon omdat er totaal geen zicht is op hoe lang alles gaat duren, en ik toch best op zie tegen maandenlang uitstel. Natuurlijk is een paar maanden op een mensenleven niets, maar ja.. Als je eenmaal de stap maakt om het traject in te gaan, dan hoop je toch op redelijk snel groen licht toch... 🙊 Ik hou jullie op de hoogte!
Seaofdreams schreef:
18-03-2020 10:40
De Fiepie gefeliciteerd!

Ik heb al een tijdje alleen nog meegelezen omdat er niet veel te melden viel...

Maar... vanmorgen had ik een positieve zwangerschapstest!!!!!!
3e ronde en zwanger - ik ben soort mix van in shock, blij alles!

Sorry ff een egopost :-$
Gefeliciteerd super mooi nieuws. En bij de derde ronde al wat fijn. Ik ben je zwanger geraakt via IUI?
The Fiepie en Eylin van harte gefeliciteerd met jullie wondertjes :heart:

Sea of dreams van harte gefeliciteerd met je zwangerschap! :heart:
Dank jullie dames :) in de derde ronde inderdaad met iui in mn natuurlijke cyclus.

@Mus90 ah dat is wel balen maar in ieder geval kan de intake dan wel telefonisch. Het zijn ook onzekere tijden. Hoop dat het niet voor al teveel oponthoud gaat zorgen bij je.
Seaofdreams. Gefeliciteerd!!! Een lichtpuntje in onzekere tijden. Zorg goed voor jezelf en geniet ervan.
Thanks Science!

Hoe is het met jou?
Eylin, gefeliciteerd!

Mooi om te lezen over nieuwe zwangerschappen en nieuwe baby's :) :love:

Ja Mus, bij mij zeiden ze toen de afspraak gemaakt werd ook gelijk dat het zou kunnen dat het een telefonische intake wordt. Op zich mooi dat dat kan, maar zou het zelf fijner vinden om echt daarheen te mogen gaan. Hoop dat dit niet nog maanden gaat duren.

Eylin, snap dat je het niet perse met iedereen zou willen delen. Zelf had ik vooral een tijdje geleden die behoefte wel. Ook omdat om me heen veel over kinderwens en zwangerschap gesproken werd en ik dan niet 'overgeslagen' wilde worden. Alsof die wens zou verdampen als er geen partner in beeld is. Maar heb ook een aantal ruimdenkende types in mijn omgeving, vooral op het werk, die spontaan vroegen of ik een kinderwens had en wat ik daar dan mee zou doen als de prins op het witte paard zich niet zou aandienen. Inmiddels is mijn kinderwens een heel normaal iets in mijn omgeving, net zoals die bij koppels heel normaal is. Maar weten de meesten dus niet dat ik al concreet stappen zet (wrs ook net als bij koppels ;-)) ). Ik heb voor nu besloten het op zijn beloop te laten. Als het ter sprake komt dan zal ik gewoon open zijn. Maar ga er nu niet een ding van maken. Het is ook niet zo ver. Misschien dat bij de tijd dat de afspraak er echt is ik er wel anders over denk. Dat zal zich wel uitwijzen.

Wat ik wel nog lastig vindt is dat mijn ouders het onderwerp doodzwijgen. Toen ik vertelde over mijn kinderwens en dat ik daar iets mee zou gaan doen reageerde met name mijn moeder heel begripvol. Maar sindsdien heeft ze alleen een paar keer gevraagd of ik wel wist hoe zwaar, duur, druk, zwaaar, vermoeiend enz het zou worden. :steam: Tegen mijn schoonzusje, die nog geen kind wil, vertelt ze juist steeds hoe mooi het is, een kind. En dat je het zo duur kunt maken als je zelf wil en dat zij wel op zal passen en dat het allemaal reuze meevalt. Dat krenkt me. Terwijl ik me ook aan mezelf erger omdat ik kennelijk toch haar goedkeuring wens.
Otta: wat naar van je moeder. Zou het kunnen dat het gewoon oprechte bezorgdheid is? Sommige mensen hebben kinderen zelf als heel zwaar ervaren, en zien nou eenmaal snel beren op de weg. Ik weet het natuurlijk niet, maar het zou kunnen.
Ik vond het destijds vooral lastig met mijn vader, omdat ik een beetje het idee had dat ik hem het gevoel gaf dat vaders en dus hij niet belangrijk waren of zo. Terwijl ik heel blij ben met mijn vader. Maar gelukkig is hij alleen maar een dolblije opa :love: .
nausicaa schreef:
21-03-2020 22:26
Maar gelukkig is hij alleen maar een dolblije opa :love: .
Wat leuk! :-) :heart:
Seaofdreams. Met mij en de kleine relschopper in mijn buik gaat het goed. Nu 36 weken dus echt aftellen. De kleine is lekker beweeglijk en dat is zo gezellig.

Wel veel aanpassingen wat betreft verwachtingen rondom bevalling. Veel maatregelen en geen kraamvisite etc. Dus. Een kwestie van flink schakelen en omgaan met teleurstellingen. Maar ook dat gaat wel lukken. Het is nu eenmaal zo. Dat die kleine gezond ter wereld komt is het belangrijkste.
Ooh het gaat nu opschieten! Nog even lekker genieten van de gezelligheid en straks knuffelen :heart:

Pff jeetje ja dat gaat wel even anders zijn.
Ga je thuis bevallen? Gewoon wanneer je tijd en behoefte hebt hier lekker van je af komen praten of lekker baby kletsen!
Seaofdreams schreef:
21-03-2020 08:55
@Mus90 ah dat is wel balen maar in ieder geval kan de intake dan wel telefonisch. Het zijn ook onzekere tijden. Hoop dat het niet voor al teveel oponthoud gaat zorgen bij je.
Gelukkig is het gesprek heel goed gegaan, heb er een goed gevoel over. Plan voor nu: in huidige cyclus bepalen of mijn eigen eisprong goed genoeg is voor IUI, in het begin van de volgende cyclus de beginwaarden van m’n hormonen bepalen, het gesprek met maatschappelijk werkster en dan over ongeveer 6 weken evaluatiegesprek met de arts. Wegens de corona-situatie is er wel per direct een behandelstop, maar hopelijk draait alles weer in mei/juni. Dan zal ik, zoals het nu lijkt, ook vrij snel kunnen beginnen met de IUI. Super spannend vind ik het, maar jeetje, wat kijk ik ernaar uit om verder te gaan met het traject!

En wat het vertellen aan vrienden en familie betreft: m’n ouders vinden het leuk voor mij, maar hebben nog wel wat ‘moeite’ met de weg merk ik. Ze vragen er zelf nooit naar, ik denk dat ze me diep van binnen toch liever met een leuke schoonzoon samen zouden zien. Maar mijn gevoel zegt dat ze het fantastisch zullen vinden als ik zwanger ben. Ik hoop dat ik ze ook trotse opa en oma mag maken! :-) Vrienden heb ik zeer selectief ingelicht. Alleen de belangrijkste vriendinnen weten dat ik dit traject gestart ben, maar kennen niet de verdere details qua cyclus. Ik denk dat dan ook de verrassing er vanaf zou zijn. Ik merk wel dat de vriendinnen die het weten, het echt bij me vinden passen, en me willen helpen als ik dat nodig heb. Dus dat is wel fijn, ook al merk je toch soms her en der dat het voor velen niet de ‘normale’ weg is. Ben heel benieuwd of de inzichten hierover gedurende het traject zullen veranderen. :-)
Mus90 schreef:
24-03-2020 20:40
Gelukkig is het gesprek heel goed gegaan, heb er een goed gevoel over. Plan voor nu: in huidige cyclus bepalen of mijn eigen eisprong goed genoeg is voor IUI, in het begin van de volgende cyclus de beginwaarden van m’n hormonen bepalen, het gesprek met maatschappelijk werkster en dan over ongeveer 6 weken evaluatiegesprek met de arts. Wegens de corona-situatie is er wel per direct een behandelstop, maar hopelijk draait alles weer in mei/juni. Dan zal ik, zoals het nu lijkt, ook vrij snel kunnen beginnen met de IUI. Super spannend vind ik het, maar jeetje, wat kijk ik ernaar uit om verder te gaan met het traject!

En wat het vertellen aan vrienden en familie betreft: m’n ouders vinden het leuk voor mij, maar hebben nog wel wat ‘moeite’ met de weg merk ik. Ze vragen er zelf nooit naar, ik denk dat ze me diep van binnen toch liever met een leuke schoonzoon samen zouden zien. Maar mijn gevoel zegt dat ze het fantastisch zullen vinden als ik zwanger ben. Ik hoop dat ik ze ook trotse opa en oma mag maken! :-) Vrienden heb ik zeer selectief ingelicht. Alleen de belangrijkste vriendinnen weten dat ik dit traject gestart ben, maar kennen niet de verdere details qua cyclus. Ik denk dat dan ook de verrassing er vanaf zou zijn. Ik merk wel dat de vriendinnen die het weten, het echt bij me vinden passen, en me willen helpen als ik dat nodig heb. Dus dat is wel fijn, ook al merk je toch soms her en der dat het voor velen niet de ‘normale’ weg is. Ben heel benieuwd of de inzichten hierover gedurende het traject zullen veranderen. :-)
Fijn dat intake goed is gegaan en spannend ook nu gaat het echt beginnen. Wat vroegen ze allemaal bij de intake? Ik heb begin april een intake ( ook telefonisch) bij UMC. Ik doe het met een bekende donor. Volgende week start ik met ZI. Ik hoop natuurlijk dat ik zwanger wordt op deze manier maar wil het proces ook in gang zetten bij het ziekenhuis.
merlot1234 schreef:
25-03-2020 15:21
Fijn dat intake goed is gegaan en spannend ook nu gaat het echt beginnen. Wat vroegen ze allemaal bij de intake? Ik heb begin april een intake ( ook telefonisch) bij UMC. Ik doe het met een bekende donor. Volgende week start ik met ZI. Ik hoop natuurlijk dat ik zwanger wordt op deze manier maar wil het proces ook in gang zetten bij het ziekenhuis. Ik lees dat er ook een behandelstop is ivm corona dus ook daar gaat weer tijd in zitten.
merlot1234 schreef:
25-03-2020 15:21
Fijn dat intake goed is gegaan en spannend ook nu gaat het echt beginnen. Wat vroegen ze allemaal bij de intake? Ik heb begin april een intake ( ook telefonisch) bij UMC. Ik doe het met een bekende donor. Volgende week start ik met ZI. Ik hoop natuurlijk dat ik zwanger wordt op deze manier maar wil het proces ook in gang zetten bij het ziekenhuis.
Spannend he, je weet toch nooit helemaal wat je moet verwachten!

Vragen waren vooral over gezondheid en waarom ik de stap genomen heb, verder heel veel info gekregen over de behandeling, kosten, en wat er bijvoorbeeld gedaan kan worden als zwangerschap uitblijft na 5-6 behandelingen. Verder afspraken gemaakt, waarvan de afspraak met maatschappelijk werk aanstaande dinsdagochtend al gaat zijn. Die vind ik toch weer superspannend, arts gister gaf nogmaals nadrukkelijk aan dat het geen ‘toelatingsexamen’ is en voor m’n gevoel heb ik echt alles goed tegen elkaar afgewogen, maar toch spannend of dat ook de conclusie gaat zijn in het gesprek! Nu vanwege corona gaan we facetime gebruiken, zo hebben we toch een gezicht bij de stem. Vind ik wel prettig, zo kun je ook houding en reactie van de ander enigszins zien. Gekke situatie nu met alle maatregelen, maar ik vind het heel fijn dat de kliniek hier op alle mogelijke manieren een oplossing voor probeert te vinden! :-D
Wat fijn dat het gesprek prettig is verlopen Mus90. Ik heb het gesprek eind april en ik verwacht dat dat ook nog wel telefonisch zal zijn. Wat bedoel je met kijken of mijn eigen eisprong goed genoeg is? Misschien heb ik berichten gemist, maar is er reden daar aan te twijfelen? En hoe bepaal je dat dan? Ik weet dat je normaal een echo krijgt bij de intake, maar dat lijkt me telefonisch wat lastig ;)

Ik lees inderdaad ook dat overal behandelstop is ivm Corona. Ik hoop dat dit allemaal niet te lang duurt. Ook voor zwangeren zoals Sciencerocks. Je hebt toch andere verwachtingen bij je kraamtijd dan wat nu mogelijk is. Alhoewel je straks wel ongegeneerd kunt cocoonen met de kleine, zonder constant bezoek.
Otta1985 schreef:
26-03-2020 09:30
Wat fijn dat het gesprek prettig is verlopen Mus90. Ik heb het gesprek eind april en ik verwacht dat dat ook nog wel telefonisch zal zijn. Wat bedoel je met kijken of mijn eigen eisprong goed genoeg is? Misschien heb ik berichten gemist, maar is er reden daar aan te twijfelen? En hoe bepaal je dat dan? Ik weet dat je normaal een echo krijgt bij de intake, maar dat lijkt me telefonisch wat lastig ;)

Ik lees inderdaad ook dat overal behandelstop is ivm Corona. Ik hoop dat dit allemaal niet te lang duurt. Ook voor zwangeren zoals Sciencerocks. Je hebt toch andere verwachtingen bij je kraamtijd dan wat nu mogelijk is. Alhoewel je straks wel ongegeneerd kunt cocoonen met de kleine, zonder constant bezoek.

Ik heb een cyste, zit al zo’n 3 jaar onveranderd bij een van mn eierstokken. Daarom is in mijn geval gekozen voor bloedafname een week na de eisprong en net na begin van menstruatie om te zien hoe mijn hormoonwaardes zijn. Aan de hand daarvan kunnen ze zeggen of ik een krachtige eisprong heb en of mn hormonen aan de start van een cyclus weer op een ‘normaal’ basisniveau zijn, of dat ik daarvoor mogelijk hormonen als ondersteuning moet gaan gebruiken. Het kan dus heel goed zijn dat jij alleen een echo zult krijgen bij intake en misschien aanvullend om met je cyclus mee te kijken, zoals ik begreep is mijn route idd niet helemaal standaard. Maar het heeft idd ook een stukje met corona te maken, door de telefonische intake mis ik nu een stukje lichamelijk onderzoek wat normaal bij intake hoort. Bloedonderzoeken geven nu alvast info voor het latere vervolg, misschien moet er dan alsnog aanvullend onderzoek gedaan worden maar zo ligt het in ieder geval niet helemaal stil. 😉
En toen had ik al op 4 mei het volgende gesprek staan, het beleidsgesprek om te bepalen of ik mag starten of niet en zo ja, wanneer! Nog wel telefonisch wegens corona, maar ik ben zo blij dat Nij Barrahûs zo goed mogelijk probeert door te plannen! ☺️
Aan de zwangere mede-uppies:

Hoe komen jullie de tijd door zonder je al te eenzaam te voelen? Ik ga bijna met verlof en kan vanwege de kans een corona-besmetting op te lopen niemand zien. Ook de kraamtijd ben ik alleen, maar dan heb ik gelukkig af en toe aanspraak van de kraamhulp.
SaarAlleenstaand schreef:
27-03-2020 14:12
Aan de zwangere mede-uppies:

Hoe komen jullie de tijd door zonder je al te eenzaam te voelen? Ik ga bijna met verlof en kan vanwege de kans een corona-besmetting op te lopen niemand zien. Ook de kraamtijd ben ik alleen, maar dan heb ik gelukkig af en toe aanspraak van de kraamhulp.
Oei, kraamtijd helemaal alleen kan heel pittig zijn hoor. Hoeft niet, maar ik zou toch echt proberen of er 1 iemand is die wel bij je kan komen. Sommigen hebben daar geen behoefte aan, maar ik had echt niet alleen willen zijn. Nog vreselijk wiebelig door bloedverlies, baby die alleen boven op iemand sliep.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven