Kind in je uppie, deel 9!

15-03-2019 14:18 2651 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel 9 van kind in je uppie alweer!
We zijn in ieder geval niet alleen met onze dromen!

Met een algemeen startaccount, zodat de vaste schrijfsters zelf hun gegevens aan kunnen passen als ze dat willen:

Login: uppies
Wachtwoord: uppiesuppies

Dit topic is voor iedereen die in haar uppie voor een kindje wil gaan, al zwanger of zelfs bevallen is.
Dit geldt trouwens niet voor alle schrijfsters hier, dus als je na het lezen van het topic hier ook een berichtje wil achterlaten ben je van harte welkom om dat te doen!

We delen lief en leed met elkaar, beantwoorden elkaars vragen en kletsen over ditjes en datjes.

Ziekenhuizen/klinieken met een eigen spermabank die alleenstaanden helpen:
- Kidcentrum (Amsterdam, dit is nu definitief over naar het AMC)
- UMCU (Utrecht; opnamestop sinds april 2017)
- Geertgen (Elsendorp, Brabant)
- Rijnstate (Arnhem, wachtlijst ca. 2 jaar)
- Medisch Centrum Kinderwens (Leiderdorp, donorsperma alleen postcodes 2200-2899)
- Nij Barrahûs (Wolvega, start in 2018 mogelijk met eigen spermadonorbank)
- UMCG (Groningen, wachtlijst > 3 jaar)
- Isala (Zwolle, wachtlijst 2 jaar)
- Reinier de Graaf (Voorburg)

Er zijn wel andere instellingen waar je als alleenstaande geholpen wordt, maar dan moet je zelf donorsperma regelen, bijvoorbeeld via een bekende donor of via een commerciële spermabank (Denemarken/Duitsland).

Zie ook de informatiepagina over ziekenhuizen van Freya.

Verschillende websites waar je informatie kan vinden:
http://www.bam-mam.nl/
http://www.alleenmetkinderwens.nl/
http://www.freya.nl/

Fase 1 Oriëntatie of wachtlijst
Naam Leeftijd Kliniek Status
Sensotouch28UMC Utrechtwachtlijst sinds augustus 2016, ondertussen oriëntatie co-ouderschap
Vivadiva8532UMC UtrechtIntake februari 2016
Macarinata 35 Isalaintake april 2018
Jolietje85 32 Reinier de Graaf, Voorburg en MCK Leiderdorp op wachtlijst voor intake sinds oktober 2017
Patroesj 31 Rijnstate, Arnhem en RdG Voorburg Arnhem: wachtlijst sinds nov 2017, Voorburg: wachtlijst sinds apr 2018
Depster28Nij Geertgen Intake 24 April. Oriënteren bekende donor
Beau1993 25 Reinier de Graaf, Voorburg op wachtlijst voor intake sinds januari 2018
Femmelotje27MCK LeiderdorpIntake nov 2019

Fase 2: ZI/IUI/IVF
Naam Leeftijd Kliniek Gestart
san9224GeertgenIUI september 2015[/i]
anniebammer32UMC Utrechtjanuari 2016[/i]
Hope198036MCKpoging 6 in januari 2017[/i]
Zara8828ZIdecember 2016
Manawa37Rijnstatedecember 2016
Saffronskies38IsalaIVF (Cryos) augustus 2017
Uppies8531Nij Geertgenfebruari 2017
Globe8335Nij Geertgenmei 2016,februari 2017 (8x iui) september 2018 start ICSI
Alisa8630UMC UtrechtIUI september 2017
Abrikozenpitjes36UMC Utrechtaugustus 2016
Innerpeace36Reinier de Graaf Voorburg2 missed abortions, volgende IUI sept 2017
CCB5333Nij Geertgen9 x iui, maart 2019 gestart ICSI
Plien198533nijGeertgengestart aug 2017 9x IUI, nov 2018 gestart met ICSI
Jootje2930St Antoniusnov 2017
Truelove79 39MCK Leiderdorp IUI mei 2018
Sciencerocks Cryos via Antonius ZI vanaf mei 2018,IUI vanaf juli 2018 IVF start juli 2019
Wensmama81 37 Rijnstate IUI maart 2018
Betsy_01 Reinier de Graaf Voorburgfeb 2019
Mieuw34UMCUIUI Feb 2019

Fase 3: Zwanger!
Naam Leeftijd Kliniek Gestart Uitgerekend Bijzonderheden
Linnie_1983 33UMC UtrechtIUI november 2016juni 2019
Hailie 39 MCK Leiderdorp IUI dec 2017, start IVF okt 2018 september 2019
Angelaloes28Reinier de graaf Voorburgiui okt/nov 2017 ?
Sciencerocks39St Antonius ziekenhuisivf juli/aug 2019 ?
Eeffie140MCK Leiderdorpiui dec 2017april 2020
Ja-gen35Nij GeertgenIUI Juli 2019mei 2020
In de tabel staan de namen van schrijfsters die al geruime tijd niet meer meeschrijven schuingedrukt

:love: BAMmers die ons voorgingen:
2019 - Maris86, NoraRecaptcha (2e kindje), Eylin
2018 - Wannabe79 (2e kindje), Roosje-89, Pat36, Blij_ei, deb 87, Nausicaa
2017 - Ocean1980, Becauseiamhappy (2e kindje), Rosings, Stjerna83, Mitakuye Oyasin, Jessy010
2016 - Wannabe79, JustJiggles, Becauseiamhappy, LKN, Chica-1983, Char-ade, Frizz, Vlinder09, Noa-Lynn.
2015 - thefiepie. eligansje
2014 - Lonely_Butterfly, Wondertje, Zoeter, Mammienator, Muppet, Zuster123, Bredagirl, Mila, Emma77emma, Gavia, Houston77007.
2013 - Bezigebij, Vinyl, Sillie, Fearless, ClaudeFiolle, Lizlizzyliz, E123.
2012 - Sannasanna, Channel, Zoeter, Juffie, MoffelenPier, Ragnhild.
2011 - Chilles.

Voorgaande delen:
Kind in je uppie deel 8
zwanger/kind-in-je-uppie-deel-8/list_messages/396213
Kind in je uppie deel 7
zwanger/kind-in-je-uppie-deel-7/list_me ... #p22455311
Kind in je uppie - 6
Kind in je uppie - 5
Kind in je uppie - 4
Kind in je uppie - 3
Kind in je uppie - 2
Kind in je uppie? (deel 1)
uppies wijzigde dit bericht op 26-03-2020 11:16
26.73% gewijzigd
Spannend Lovehopeandbelieve!!
Nee niets gedaan eigenlijk... gewoon goed voor jezelf zorgen :) gezond eten, niet te druk maken, en wachten tot die eeuwige 2 weken voorbij zijn! De laatste keer was ik er het minst mee bezig van alle keren eigenlijk. En dan nog steeds wel een beetje natuurlijk! Maar das vind ik ook wel logisch.

Ik hoop het zo voor je!
Alle reacties Link kopieren
Hoi Lovehopeandbelieve,

Een half jaar geleden schreef ik hier mee maar ik merkte dat ik alles bijhouden qua schrijven lastig vond. Confronterend misschien, of kop in het zand? Weet niet waarom.

Maar ik lees jullie nog wel steeds en op praktische vragen kan ik wel antwoord geven.
Ik deed helemaal niets om de innesteling te bevorderen. Nada noppes niks.

Ik geloof daar ook niet zo in. Het zijn sowieso rotweken. Echt bagger.

Maar ook die gaan voorbij.

Ik hoop voor je dat het raak is!
Alle reacties Link kopieren
Jeetje wat een hoop nieuwe berichten! Alle zwangeren en verse mama's : gefeliciteerd.
Het zal wel niet meevallen nu in de coronatijd.

Hier inmiddels 16 weekjes onderweg en ik voel me steeds beter. Wel een beeje saai en alleenig zo met al die quarantaine. Gelukkig vermaak ik me met internetshoppen haha. Toch kan ik niet wachten tot die tijd voorbij is en ik lekker buiten de deur kan shoppen.

Wat ik me afvraag en misschien herkennen jullie dit....ik vind het kiezen van een naam best lastig. Nu heb ik afgelopen nacht gedroomd over een naam en heel erg het gevoel dat dit bij de baby vandaan kwam. Alsof de baby zelf die naam aangaf van zo wil ik heten.
Misschien heel erg zweverig ofzo haha. Maar ik kan de naam niet meer uit mn hoofd krijgen.
Hoe kwamen jullie op de naam?
Alle reacties Link kopieren
Betsy_01 schreef:
29-03-2020 20:56
Jeetje wat een hoop nieuwe berichten! Alle zwangeren en verse mama's : gefeliciteerd.
Het zal wel niet meevallen nu in de coronatijd.

Hier inmiddels 16 weekjes onderweg en ik voel me steeds beter. Wel een beeje saai en alleenig zo met al die quarantaine. Gelukkig vermaak ik me met internetshoppen haha. Toch kan ik niet wachten tot die tijd voorbij is en ik lekker buiten de deur kan shoppen.

Wat ik me afvraag en misschien herkennen jullie dit....ik vind het kiezen van een naam best lastig. Nu heb ik afgelopen nacht gedroomd over een naam en heel erg het gevoel dat dit bij de baby vandaan kwam. Alsof de baby zelf die naam aangaf van zo wil ik heten.
Misschien heel erg zweverig ofzo haha. Maar ik kan de naam niet meer uit mn hoofd krijgen.
Hoe kwamen jullie op de naam?
Ik vond de naam kiezen het moeilijkst van alle beslissingen rondom mijn kind. Ik heb namenboeken doorgespit en gedacht aan alle leuke namen die ik ooit ben tegengekomen, en daarvan een lijstje gemaakt. DE naam voelde gewoon goed. Klinkt leuk met de achternaam, is niet heel moeilijk te schrijven of uit te spreken, is niet heel uniek, maar ook niet doorsnee. Ik heb mij niet zo veel aangetrokken van de mening van anderen. Er is ooit zelfs een topic geopend hier op viva, waarin de openingspost over de naam van mijn tweede kind ging. Dat het belachelijk was als je je kind zo noemt.
Alle reacties Link kopieren
Betsy_01 schreef:
29-03-2020 20:56
Jeetje wat een hoop nieuwe berichten! Alle zwangeren en verse mama's : gefeliciteerd.
Het zal wel niet meevallen nu in de coronatijd.

Hier inmiddels 16 weekjes onderweg en ik voel me steeds beter. Wel een beeje saai en alleenig zo met al die quarantaine. Gelukkig vermaak ik me met internetshoppen haha. Toch kan ik niet wachten tot die tijd voorbij is en ik lekker buiten de deur kan shoppen.

Wat ik me afvraag en misschien herkennen jullie dit....ik vind het kiezen van een naam best lastig. Nu heb ik afgelopen nacht gedroomd over een naam en heel erg het gevoel dat dit bij de baby vandaan kwam. Alsof de baby zelf die naam aangaf van zo wil ik heten.
Misschien heel erg zweverig ofzo haha. Maar ik kan de naam niet meer uit mn hoofd krijgen.
Hoe kwamen jullie op de naam?
Wat de naam betreft, bij mijn zoon kwam de naam al snel langs en na een nachtje slapen wist ik zeker dat dit de naam was.
Ik wachtte dus ook op zo’n moment bij mijn dochter maar dat kwam niet.
Ik had de naam pas zo’n 2 weken voor ze werd geboren.
Nu ze er is past de naam helemaal en ben ik er ontzettend blij mee. Ik denk dat dat meestal zo gaat
Don't be afraid to fail, be afraid not to try
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf al jaren een meisjesnaam in gedachten, en sinds kort ook een jongensnaam. Maar misschien ga ik daar tijdens een zwangerschap wel helemaal van afwijken, wat mij betreft komt het zoals het komt en ga ik kiezen voor een naam die voor mij goed voelt ;-)
Alle reacties Link kopieren
Ik vond het ook heel moeilijk. Iedereen zei dat het vast makkelijker was omdat ik het niet met iemand anders eens hoefde te worden, maar dat was niet zo.
Ik had van tevoren een paar namen die ik altijd al mooi vond, en toen het eenmaal zo ver was, voelden ze niet goed. Ik heb heel wat van die pagina’s door zitten nemen. Er waren een paar namen die ik wel mooi vond, maar nét niet. En toen zag ik een variant van een daarvan, en dat voelde als ‘ja, dat is wel heel mooi’. Toen nog best getwijfeld, maar bij alle andere leuke namen dacht ik ‘ja, leuk, maar optie 1 is leuker’. Dus die is het geworden.
Haar tweede naam had ik al uitgezocht, en toen werd ik op een ochtend wakker en dacht, nee, het moet X zijn! En dat was meteen duidelijk.

Ik had overigens de namen voluit opgeschreven op een kopie van mijn eigen ID in mijn bevaltas zitten. Mocht ik direct na de bevalling niet in staat zijn om te zeggen wat ik wilde, dat ze wel de namen zou krijgen die ik graag wilde. Bovendien vond de vriendin die de aangifte heeft gedaan het ook fijn om het op papier te hebben. Want als je zo iets voor iemand moet doen, voelt het als enorme verantwoordelijkheid en ga je zelfs twijfelen hoe je Anna of zo zou moeten spellen.
Kopie van ID is niet verplicht, maar wel handig als diegene die bij zich heeft, weten ze jouw gegevens en spelling tenminste ook zeker.
Alle reacties Link kopieren
Mus90 schreef:
30-03-2020 14:06
Ik heb zelf al jaren een meisjesnaam in gedachten, en sinds kort ook een jongensnaam. Maar misschien ga ik daar tijdens een zwangerschap wel helemaal van afwijken, wat mij betreft komt het zoals het komt en ga ik kiezen voor een naam die voor mij goed voelt ;-)
Dat had ik dus. Voor een meisje had ik al jaren twee namen in gedachten. En die zijn het allebei niet geworden, ondanks dat ik het nog steeds mooie namen vindt. Ze voelden niet goed voor dat wurm in mijn buik.
Ooh ja namen...
Een meisjesnaam (denk ik) al heel lang te hebben. Maar een jongensnaam zou ik toch echt geeeen idee hebben! Maar wel weer de leukere dingen om je hoofd over te breken!
Hoi dames,

Heeft iemand van jullie de innesteling gevoeld? Zo ja ongeveer hoeveel dagen na de inseminatie was dit of terug plaatsing , wat voelde je precies en hoe lang hielden de klachten aan.

Ik heb dit keer 2,5 dag lichte menstruatie achtinge krampen gehad. Ik heb op zaterdag de inseminatie gehad en toen op vrijdag, zaterdag en zondagochtend de krampen gehad .

Hoor graag van jullie :redrose:
Alle reacties Link kopieren
Hoi Lovehopeandbelieve.

Ik geloof niet dat ik perse de innesteling heb gevoeld, simpelweg omdat je het nooit zeker weet (niemand heeft het ooit kunnem testen).

Wel heb ik twee dagen vóór mijn nod non-stop flinke menstruatiepijn gehad: vrijdag en zaterdag. Gek werd ik ervan. Omdat het mijn zesde poging was met mijn laatste rietje, was ik al aan het kijken voor een nieuwe bestelling.

Ik had altijd al menstruatiepijn voordat ik ongesteld werd, maar deze keer was het heel heftig.

Zondag moest ik ongesteld worden. Ik testte nooit vroeger want mijn cyclus is altijd heel stipt. Mijn lichaam zou het me vanzelf wel vertellen. Die avond geen bloed gezien maar wél nog steeds die krampen. Dat was vreemd...ik dacht: als ik nu test en ik ZIE dat ik niet zwanger ben, breekt het wellicht door en ben ik van die ellendige kramp af. De test gaf 2-3 weken zwanger aan.

De krampen verdwenen dinsdag als sneeuw voor de zon en zijn niet meer teruggekomen.

Spannend voor jou!!
Alle reacties Link kopieren
Apenstaartje, ik heb nooit een innesteling gevoeld. Moet ook zeggen dat ik zoveel wel en niet voelde ik gewoon niet meer wist wat het was. Alles wat ik voelde kon zowel zwanger als menstruatieaankondiging zijn. Het enige wat ik kon doen was nod afwachten
Uiteindelijk dus met 1e ivf poging zwanger geworden. Omdat dit de eerste keer was dat ik hormonen gebruikte voelde mijn lichaam helemaal anders en heb ik gewoon netjes gewacht tot ik mocht testen. Ik was Die dagen wel erg opgeblazen en voeldenwel anders maar gaf de schuld aan duphaston welgemikte moest slikken. De positieve test was dan ook erg onwerkelijk.
Inmiddels 38.1 weken en de dagen aan het aftellen. Verlof is toch wel anders door de coronatoestand en ik ben ook
Nog eens een ongeduldig persoontje 😆

Binnen nu en 4 weken zal de kleine zijn gearriveerd 🎉 kan niet wachten.
Alle reacties Link kopieren
Sciencerocks schreef:
08-04-2020 09:00
Apenstaartje, ik heb nooit een innesteling gevoeld. Moet ook zeggen dat ik zoveel wel en niet voelde ik gewoon niet meer wist wat het was. Alles wat ik voelde kon zowel zwanger als menstruatieaankondiging zijn. Het enige wat ik kon doen was nod afwachten
Uiteindelijk dus met 1e ivf poging zwanger geworden. Omdat dit de eerste keer was dat ik hormonen gebruikte voelde mijn lichaam helemaal anders en heb ik gewoon netjes gewacht tot ik mocht testen. Ik was Die dagen wel erg opgeblazen en voeldenwel anders maar gaf de schuld aan duphaston welgemikte moest slikken. De positieve test was dan ook erg onwerkelijk.
Inmiddels 38.1 weken en de dagen aan het aftellen. Verlof is toch wel anders door de coronatoestand en ik ben ook
Nog eens een ongeduldig persoontje 😆

Binnen nu en 4 weken zal de kleine zijn gearriveerd 🎉 kan niet wachten.
Hallo Sciencerocks!

Wat leuk om te lezen dat het al bijna zo ver is! Spannend hè. Ik hoop dat je een goede bevalling hebt.

Ik was ook wel benieuwd naar hoe het nu gaat met je vriend, staan jullie er nog steeds zo in als een jaar geleden?

Mijn dochter is inmiddels alweer bijna 10 maanden, het gaat zo hard! Ik ben zo blij dat ik haar nog erbij heb mogen krijgen. Na drie vroege miskramen, was en is zij zo’n groot kadootje.

En nu in deze Corona-tijd kan ik fijn meer tijd met haar doorbrengen dan normaal. Daar geniet ik bewust van.

Hoe gaat het met de anderen die toen met mij hier schreven? Hailie, innerpeace, globe, angelaloes, Maris?

Sterkte allemaal met zwanger worden en het in je uppie doen allemaal!
Alle reacties Link kopieren
Hoi hoi nora_recapchta. Wat leuk om je weer even te horen!
10 maanden alweer, wat vliegt de tijd. Hoe is het met 2 kinderen? Allemaal te behappen? Goed dat je zo bewust geniet van de extra tijd samen, het is allemaal wat hoor, het hele coronagebeuren.

Het gaat heel goed met mij en vriend. En hij is heel erg supportive. Hij zal geen vaderrol op zich nemen, het is echt mijn kindje. Net zoals ik geen bonusmama ben voor zijn jongens. Maar we hebben het wel over samenwonen in de toekomst. Dus we gaan er zeker voor.
Maar eerst de kleine in mijn armen kunnen sluiten. Ik kan niet wachten om hem te ontmoeten. 😍
Alle reacties Link kopieren
Wat spannend Sciencerocks! Kun je nog wel in het ziekenhuis bevallen, of wilde je dat sowieso al niet?
Oooh Science wat spannend! Ieder moment kan het nu :)

@lovehope... niets gevoeld, wel 8 dagen erna 1 veeg oud bloed. Maar dat kon ik ooooook weleens hebben voordat menstruatie begon. Dus achteraf zal het innestelingsbloed geweest zijn maar toen koppelde ik dat niet meteen. Spannend meis!

Hier morgen eerste echo... ben benieuwd!
Alle reacties Link kopieren
Sciencerocks schreef:
08-04-2020 12:34
Hoi hoi nora_recapchta. Wat leuk om je weer even te horen!
10 maanden alweer, wat vliegt de tijd. Hoe is het met 2 kinderen? Allemaal te behappen? Goed dat je zo bewust geniet van de extra tijd samen, het is allemaal wat hoor, het hele coronagebeuren.

Het gaat heel goed met mij en vriend. En hij is heel erg supportive. Hij zal geen vaderrol op zich nemen, het is echt mijn kindje. Net zoals ik geen bonusmama ben voor zijn jongens. Maar we hebben het wel over samenwonen in de toekomst. Dus we gaan er zeker voor.
Maar eerst de kleine in mijn armen kunnen sluiten. Ik kan niet wachten om hem te ontmoeten. 😍
Wat fijn dat het zo goed gaat tussen jullie! Klinkt heerlijk.

Het is zeker te behappen en ik vind het eigenlijk wel prima gaan.
- oudste is heel lief naar zusje
- jongste is echt een schatje
- slaapgebrek is wel groter, maar jongste is best een aardige slaper (zeker in het begin, nu wat minder).
- tijd voor mezelf had ik al amper, nu nog wel iets minder. Want als jongste slaapt wil/moet ik de oudste juist wat aandacht geven ipv even niksen.

Jongste begint nu te kruipen dus het wordt wat intensiever, want constant opletten en binnenkort wil ze telkens aan handen heen en weer stappen vermoed ik. Binnen en buiten.

Succes met de laatste loodjes!
Seaofdreams schreef:
08-04-2020 12:48
Oooh Science wat spannend! Ieder moment kan het nu :)

@lovehope... niets gevoeld, wel 8 dagen erna 1 veeg oud bloed. Maar dat kon ik ooooook weleens hebben voordat menstruatie begon. Dus achteraf zal het innestelingsbloed geweest zijn maar toen koppelde ik dat niet meteen. Spannend meis!

Hier morgen eerste echo... ben benieuwd!
Oohhhh wat geweldig! Neem aan dat je zulke dingen ivm Corona nu alleen moet doen? Zie je daar tegenop ? Geniet van het mooie moment om je wondertje te mogen zien!

Ik heb de andere 2 pogingen niks gevoeld en nu dan die 2 dagen kramp ongeveer. Verder voel ik niks. Soms wel eens pijn in mijn onderrug maar thats it. Moet zeggen dat ik die andere 2 pogingen ook echt heel nuchter was. Moet zeggen dat ik nu wat gezonde spanning heb. Dit omdat dit mijn laatste IUI poging was, maar ook omdat de kliniek nu dus dicht heb en ik gewoon niet langer meer wil wachten HahA! Maar ik besef me goed dat gezondheid van iedereen boven alles gaat.

Had jij klachten dat je merkte dat op een zwangerschap leek?

Nou succes morgen :rose:
Zou zomaar kunnen lovehope! Ik had 0 klachten dacht ik dit keer. Achteraf gezien was ik sinds paar dagen voor test standaard rond 6 uur wakker, mn darmen rommelde onwijs en dan die bloeding. Wanneer mag je testen?
Ik plaatste te snel! Maar idd jammer dat ik alleen moet morgen... mijn moeder gaat mee en blijft in de auto wachten en ik mag facetimen dus dat ga ik doen met een goede vriendin en mn moeder :) voelt toch minder alleen dan!
Seaofdreams schreef:
08-04-2020 18:36
Ik plaatste te snel! Maar idd jammer dat ik alleen moet morgen... mijn moeder gaat mee en blijft in de auto wachten en ik mag facetimen dus dat ga ik doen met een goede vriendin en mn moeder :) voelt toch minder alleen dan!
Ja FaceTime is dan inderdaad een goede vervanger...
ik mag volgens mij zondag testen maar meestal word ik ongeveer 2 dagen later ongesteld dus wacht af tot uiterlijk dinsdag..
hoeveel weken ben je nu?
Wat goed dat je van plan bent tot dinsdag te wachten! Ik was super eigenwijs 2 dagen te vroeg haha. Ik ben nu 6+6 dus echt nog heeel vroeg... ben heel benieuwd wat er morgen te zien is!
Net een echo gehad van een echte iniminie met kloppen hartje! :heart:
Termijn klopt ook exact met inseminatie dus het zag er top uit zei ze!
Seaofdreams schreef:
09-04-2020 15:45
Net een echo gehad van een echte iniminie met kloppen hartje! :heart:
Termijn klopt ook exact met inseminatie dus het zag er top uit zei ze!
Oohhh wat een fijn gevoel lijkt me dat!
Ben echt heel blij voor je :cheer2:
Nu lekker na genieten!

Liefs
Hier gister een positieve test in handen! In verwachting van de 2e. Nu aftellen tot de eerste echo ☺️

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven