Kinderen van hetzelfde geslacht

13-10-2017 07:00 95 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een zoontje en ben zwanger van...een jongetje. Ik ben hier hartstikke blij mee :). Een meisje had ik even goed leuk gevonden: ik wilde graag nog een kindje en het geslacht maakt me niet uit. Nou lijken mensen om me heen daar anders over te denken. Als ik vertel dat we nog een zoontje krijgen, zeggen ze dingen als "ach, als het maar gezond is" of "wie weet komt er ooit nog een meisje" . Is dit voor jullie herkenbaar? En hebben vrouwen met meerdere dochters dit ook?
Pfff soms denk ik dat ik er extra bij moet gaan benoemen dat ik echt heel blij ben met twee zoontjes!
Ach je kan op zulke vragen altijd zeggen dat jullie van plan zijn om van jongen nummer twee een meisje te maken. Dan houden ze vast hun mond wel ;)
De uitspraak 'als het maar gezond is' kan trouwens ook best pijnlijk zijn. Mijn zus is geboren met een lichamelijke handicap en die vindt het best moeilijk als ze die opmerking hoort.

Natuurlijk wil iedereen het liefst een gezond kind, maar ook met een kind dat niet gezond is kun je heel blij zijn en mensen die zelf een handicap of ziekte hebben zijn in veel gevallen ook gewoon blij dat ze geboren zijn.
SweetChili schreef:
13-10-2017 10:37
De uitspraak 'als het maar gezond is' kan trouwens ook best pijnlijk zijn. Mijn zus is geboren met een lichamelijke handicap en die vindt het best moeilijk als ze die opmerking hoort.

Natuurlijk wil iedereen het liefst een gezond kind, maar ook met een kind dat niet gezond is kun je heel blij zijn en mensen die zelf een handicap of ziekte hebben zijn in veel gevallen ook gewoon blij dat ze geboren zijn.
Je hebt helemaal gelijk. Daarom zeg ik dat ook nooit.
Don't cry, buy a bag and move on.
depster schreef:
Ach je kan op zulke vragen altijd zeggen dat jullie van plan zijn om van jongen nummer twee een meisje te maken. Dan houden ze vast hun mond wel ;)
Hahaha, dan zeg je gewoon; deze wordt genderneutraal. :-D helemaal van deze tijd...
Don't cry, buy a bag and move on.
Heel herkenbaar!

Wij hebben 2 zoons en dol gelukkig met ze! Wij gaan voor een derde en natuurlijk zou een meisje leuk zijn, maar we zijn even gelukkig met een 3e zoon.

Ik heb de indruk dat moeders met 2 dochters minder dat 'aaahhh wat sneu' te horen krijgen. 2 jongens lijkt mijn inzien anders te worden gezien als 2 dochters. Waaraan het ligt weet ik niet. In mijn omgeving vooral 'wat zal dat druk en zwaar zijn voor je'. Ik kan het niet geheel ontkennen als ik de dochtertjes van een vriendin uren zie kleuren bijv. Jongens 'moet' je over het algemeen vaker 'uitlaten'. Maar who cares, lekker door de modder en regenplassen is evengoed fantastisch!!
SweetChili schreef:

zeker!
Ik ben nu zwanger van onze eerste, een meisje.
Ik merk ook dat mijn vriend vaak zulke opmerkingen krijgt wanneer hij het geslacht noemt. Altijd hetzelfde: Oh, ach als het maar gezond is toch?
Alsof het echt een domper is dat het geen jongen is. Hij is er juist hartstikke blij mee!

Toen we het geslacht nog niet wisten kregen we ook vaak van die domme vragen waar we voor gingen, jongen of meisje.
Ik zei dan altijd: ik hoop op een kitten of een pluizig konijntje want die vind ik zooooo schattig :flirting:
Keken ze me ook een beetje raar aan haha.
hahahah jaa pluizige konijntjes en kittens zijn te cute!!
Ik herken niet dat mensen vinden dat 'een zoon en een dochter' beter of wenselijker is dan twee kinderen van hetzelfde geslacht (of dat nou 2 meisjes of 2 jongens zijn). Wij hebben twee fantastische knulletjes. Heb ook nog nooit iemand horen zeggen dat het jammer is of dat we teleurgesteld zouden zijn etc.
NYC schreef:
13-10-2017 11:55
Ik herken niet dat mensen vinden dat 'een zoon en een dochter' beter of wenselijker is dan twee kinderen van hetzelfde geslacht (of dat nou 2 meisjes of 2 jongens zijn). Wij hebben twee fantastische knulletjes. Heb ook nog nooit iemand horen zeggen dat het jammer is of dat we teleurgesteld zouden zijn etc.
Oh ik wel hoor. Twee dochters, en regelmatig dingen als 'haha nou het in ieder geval wel lekker rustig he?' En teen mn man 'mietjes krijgen tietjes'. Lollog, heel lollig. Man maakt het niets uit, ik had een totaal ongefundeerde voorkeur voor dochters; waarschinnljjk omdat ik twee gezinnen van vroeger ken met twee dochters waar het altijd erg leuk en fijn en harmonieus was, en ik thuis drie broertjes had die overal een gevecht van maakten (ben trouwens nu erg blij met ze alledrie) . Dus vind het prima zo.
SweetChili schreef:

Ik ben ook niet gezond geboren. Maar ik ben wel blij dat ik gelukkig ben. Daarom zeg ik meestal 'Als het maar gelukkig is' want gezondheid hoeft niet gelijk te staan aan geluk.
Herkenbaar! Laat maar lullen, ben dól op mijn twee jongens. En qua spullen inderdaad praktisch.
Ach ja nu krijg ik vragen als gaan jullie nof voor een derde (meisje??). Uhm nee. Het is goed zo.
Gaat erom dat jij er blij mee bent toch.
Mietjes krijgen tietjes? :facepalm:

Ik zie het in mijn omgeving dat mensen doorfokken tot het andere geslacht er is. Een vriendin van mij is teleurgesteld dat de 2de ook een jongen is.

Ik snap het niet. :-[
Hier twee jongens en ik ben er heel gelukkig mee. Als we nog een derde krijgen lijkt nog een zoon me wel makkelijk eigenlijk.
Enige reden om een voorkeur voor een dochter te hebben zouden voor mij de eventuele kleinkinderen zijn: om me heen zie ik toch veel dat de oma's van moeders kant meer betrokken worden bij de kleinkinderen dan de oma's van vaders kant. Ook voor mezelf merk ik dat mijn moeder toch meer eigen voelt dan mijn schoonmoeder, ondanks dat ik echt een leuke schoonmoeder heb.Maar goed, dat is nog zo ver weg, en dochters krijgen natuurlijk ook niet per definitie kinderen :)
Hier gelukkig verder geen rare opmerkingen gehad over twee jongens, maar meestal zei ik zelf al direct dat ik er heel blij mee ben oid dus dat liet ook weinig ruimte voor botte reacties.
k.middleton schreef:

Heb trouwens zelf ook wel eens gedacht bij een gezin dat voor de vierde keer zwanger was (na 3 jongens) of ze misschien door gingen voor een meisje. Dus ben zelf ook wel eens schuldig aan zulke gedachtes bij anderen maar zal het nooit uitspreken.
Mijn tante heeft dat dus wel gedaan. Eerst 3 jongens en daarna eindelijk haar meisje. De hele familie heeft verder 1 jongen en 1 meisje. Dus ik ben straks de uitzondering met 2 kindjes van hetzelfde geslacht. En nee, hier komt er geen 3e ;-D
-Hanka- schreef:
13-10-2017 12:37
Enige reden om een voorkeur voor een dochter te hebben zouden voor mij de eventuele kleinkinderen zijn: om me heen zie ik toch veel dat de oma's van moeders kant meer betrokken worden bij de kleinkinderen dan de oma's van vaders kant. Ook voor mezelf merk ik dat mijn moeder toch meer eigen voelt dan mijn schoonmoeder, ondanks dat ik echt een leuke schoonmoeder heb.
Tuurlijk voelt je eigen moeder meer eigen! Het is je moeder!

Maar je man zal dit weer bij zijn eigen moeder hebben en die is net zo goed vader als dat jij moeder bent. In die zin kan hij zijn eigen moeder net zo goed betrekken bij zijn kinderen als dat jij dat bij jouw moeder doet.

Snap het verschil niet :confused:
SweetChili schreef:
13-10-2017 12:43
Tuurlijk voelt je eigen moeder meer eigen! Het is je moeder!

Maar je man zal dit weer bij zijn eigen moeder hebben en die is net zo goed vader als dat jij moeder bent. In die zin kan hij zijn eigen moeder net zo goed betrekken bij zijn kinderen als dat jij dat bij jouw moeder doet.

Snap het verschil niet :confused:
In ons geval speelt de afstand ook mee, maar ik merk dat ik mijn kinderen toch makkelijker achterlaat bij mijn ouders voor een weekendje logeren dan bij mijn schoonouders. Nu zijn onze kinderen wel nog klein, en ik merk dat ik er al een stuk makkelijker in wordt nu de oudste wat groter is. Maar ik zie hetzelfde gebeuren bij de zussen van mijn man: hun kinderen zijn meer bij mijn schoonouders dan bij de andere opa en oma. En ook de kinderen van mijn broers zijn vaker bij de ouders van hun vrouwen dan bij mijn ouders.
Misschien zijn wij de uitzondering hoor, maar naar mijn idee gebeurd dit best vaak.
Jij vindt het makkelijker om je kinderen achter te laten bij je eigen ouders, dat snap ik wel, maar je man heeft hier toch evengoed een stem in?
Ja, ik ben daar ook wel benieuwd naar. Ik kan me op zich wel voorstellen dat je (als ouder) meer wil delen met je eigen vader of moeder of als je een dag met de kinderen bent dat je dan eerder een dag op de koffie gaat bij je ouders dan bij je schoonouders, maar is het in de praktijk dan vaker zo dat moeders daarover vaker een doorslaggevende stem hebben dan vaders? Over bij wie kind gaat logeren, over wie er op de kinderen gaat passen?
En zo ja, waardoor hebben moeders dan vaker een doorslaggevende stem? Interesseert het vaders minder om daarin hun stem te laten horen?
Ik had vooral in het begin wel een voorkeur voor mijn eigen ouders, maar mijn man ging daar wel tegenin en daar ben ik hem nu dankbaar voor. Kind is nu bij beide vertrouwd en ik zie echt dat het goed gaat en dat mijn gevoel gebaseerd was op een overload aan hormonen.

Ik kan me voorstellen als je je kind van kleins af aan steeds naar één kant van de familie brengt, dit op den duur inderdaad veel beter gaat en je voorkeur steeds sterker wordt.
In ons geval: mijn man weet dat wij een leuker weekend ben als ik relaxed ben dus kiest hij eieren voor zijn geld :p het ging in dit geval wel over baby's, niet over peuters over kleuters (inclusief hormonen van mij dus).
Maar voordat ik verder de wind van voren krijg: de band met mijn schoonouders is goed en we proberen er samen op te letten dat de kinderen met allebei een goede band ontwikkelen en dat betekend ook logeerpartijtjes bij mijn schoonouders.
Toch hebben mijn schoonouders zich ook wel eens laten ontvallen dat de kleinkinderen van hun zoon net wat verderweg voelen (of iets in die trant) dan kleinkinderen van hun dochter. En dat was echt niet bedoeld om te kwetsen, gewoon een fijn en open gesprek.
Maar ik zal nu stoppen met dit topic kapen, ik ben dolblij met mijn jongens en als ze ooit kinderen mogen krijgen dan hoop ik dat ik een leuke oma kan en mag zijn voor mijn kleinkinderen.
Herkenbaar, maar ik vond twee jongens juist superleuk. Een meisje als tweede had ik ook leuk gevonden, maar stiekem vind ik twee jongens leuker. De enige die het nu nog wel eens zielig vinden zijn mijn twee zoons als we bijvoorbeeld met zijn allen Checkpoint kijken en ik ben dan als enige voor de meisjes. :-)
SweetChili schreef:
13-10-2017 13:22
Jij vindt het makkelijker om je kinderen achter te laten bij je eigen ouders, dat snap ik wel, maar je man heeft hier toch evengoed een stem in?
Wij laten allebei onze kinderen liever achter bij mijn ouders dan bij mans ouders. Bij ons ligt dat meer aan de manier waarop ze met onze kinderen omgaan, daarin vertrouwen we mijn ouders gewoon meer. Afstand heeft daar bij ons dan weer niets mee te maken, mijn ouders wonen verder weg.
De enige reden waarom ik het soms wel een klein beetje jammer vind om geen dochter te hebben is dat ik zelf wel echt een andere band heb met mijn moeder dan mijn broers (niet per se beter, wel anders) en ik dat later niet zelf met een dochter heb (ik verwacht voorlopig niet dat er een derde komt en zo wel, dan kan dat natuurlijk net zo goed weer een jongen zijn). Maar een dochter is geen garantie voor een goede band natuurlijk, en hopelijk heb ik later met mijn zoons ook een heel goede band. En ik zou mijn zoons echt niet willen ruilen!
En qua drukte? Ik ken best een hoop gezinnen met veel pittigere dochters dan mijn zoons hoor.
Ik heb een zoontje en ben zwanger van een meisje. Ik vind het leuk dat ik ook zal meemaken hoe het is om een klein meisje op te voeden, maar eigenlijk lijkt twee kindjes van het zelfde geslacht mij veel leuker. Vooral voor de kinderen zelf.

Iedereen was wel erg aan het hopen op een meisje. Ik kreeg bijna een schuldgevoel tegenover het kindje in mijn buik als het een jongetje was geweest. Nou had die net zo geliefd geweest hoor, maar mensen hadden wel lichtelijk teleurgesteld geweest als het weer een jongen was . Wat ik heel irritant vond.

Nou moet ik zeggen dat ik mensen met drie jongens ook wel een beetje zielig vond, toen ik zelf nog geen zoontje had. Nu ik zelf een zoontje heb kan ik mij totaal niet meer inleven in die kortzichtig heid. Jongens zijn geweldig, en drie jongens en überhaupt kinderen zijn een rijkdom!
anoniem_311761 wijzigde dit bericht op 13-10-2017 14:14
Reden: Alle kinderen, niet alleen gezonde
0.48% gewijzigd
Wij kregen 3 jongens op een rij en ook hier zijn zo'n beetje alle opmerkingen wel voorbij gekomen. Ik vond het superleuk,3 jongens na/bij elkaar.
De 4e was "eindelijk" een meisje ,maar nog verzon men wel wat (zwaar als enige meid tussen de jongens, hoeft niet bang te zijn met 3 grote broers.alsof ze dat zonder hen wel moet zijn).
Na haar kwam nog een jongen en stiekem hoopte ik toen wel op nog een meisje.maar achteraf ben ik blij dat we maar 1 zo'n katje hebben :$ .
En as we speak zit de jongste haar haar te kammen dus ik geloof niet dat ze wat mist :-D .
Het kindaantal wordt ook wel eens ter discussie gesteld. Als het oprecht geïnteresseerd gevraagd wordt krijgt men gewoon antwoord.
Als er "negatief" of anderszins eigenaardig gereageerd wordt ga ik meestal een beetje stangen. (Waarom? Vraag ik me ook af. Weet jij waar ik ze aan kan melden voor adoptie?
Waar laat je ze?onze 2 kamerflat heeft een grote schuur waar 2 drie hoog stapelbedden staan en in de woonkamer zitten we op een kleedje op de grond ipv meubels.
Nu is het toch wel klaar? Nee joh,weet je wat dat vangt aan kinderbijslag?! Of we gaan door tot we evenveel meisjes als jongens hebben.
clueless17 wijzigde dit bericht op 13-10-2017 15:01
2.04% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven