Kolfapparaat kiezen

27-02-2021 11:02 32 berichten
Goedemorgen,
Ik ben me alvast aan het oriënteren op verschillende kolfapparaten. Eerst maar eens kijken hoe het borstvoeding geven me überhaupt afgaat natuurlijk.

Ik verwacht, mits alles goed gaat, dat ik 6-9 maanden bv ga geven. Ik ga pas weer beginnen met werken als ze bijna 5 maanden is. Maar ik wil de baby vrij snel laten wennen om ook uit een flesje te drinken. En ik moet zelf natuurlijk met dat apparaat oefenen. Dus ga ik er toch vrij lang gebruik van maken. Hoe deden jullie het met oefenen/opbouwen? Ik ga uiteindelijk 2, maximaal 3 dagen per week gebruik maken van de kolf (als ik weer ga werken).

De moeders in mijn omgeving gebruiken eigenlijk allemaal de duurste apparaten van bijv. Medela. In die prijsklasse zou ik er zeker een kunnen aanschaffen. Het liefst neem ik dan de roze van Avent.

Echter ik zie online ook veel goedkopere en leuke (roze) apparaten. Natuurlijk is de kleur/het uiterlijk en ook de prijs ondergeschikt aan het belang van de kwaliteit. Maar als je voor veel minder geld een goed én leuk apparaat kan kopen, waarom niet. Daarom vroeg ik me af wie ervaring heeft met goedkopere modellen. En zo ja, welke?

Ik las ergens in een artikel dat de dubbelzijdige elektrische kolf van NurtureGoods (SMART 2.0) niet goed is, omdat die kennelijk de borsten afwisselend kolft. Wat niet goed schijnt te zijn. En deze schijnt ook niet sterk genoeg te zijn. Dus die valt helaas af. Best verraderlijk trouwens, want als je de recensies bij deze kolf leest, zie je alleen maar zeer positieve ervaringen.

Maar ik kan geen artikelen vinden over andere minder dure/goedkope modellen. Bijvoorbeeld deze: https://www.bol.com/nl/p/toddly-dubbele ... 122578372/

Of hebben de goedkopere modellen hoe dan ook altijd een slechtere kwaliteit? Want dan ben ik snel klaar en ga ik tegen die tijd gewoon een kolf van Avent of Medela aanschaffen.
anoniem_653d64b2a443c wijzigde dit bericht op 28-02-2021 11:07
0.05% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik had een goedkope (van Suavinex, want daar had ik ook de flesjes van) maar die trok mijn kolfbehoefte niet. Ze zijn geschikt om maar een paar uur per week te kolven, en ik kolfde echt veel meer. Ik huur nu zo'n ziekenhuiskolf. Al drie maanden, dus so much for "borstvoeding is lekker goedkoop" :bonk:
Het is een mega gesleep, want dat kreng is echt groot en zwaar, maar hij is wel lekker stil, én hij kolft goed.

Helaas dus niet zo veel advies! Ik heb gewoon een hele krachtige nodig, en daar komen zelfs de dure Medela's niet aan (die kleintjes dus).
Alle reacties Link kopieren
Ik zou eerst beginnen met huren maar echt pas als het zover is. Dat hoeft nu nog niet. Ik persoonlijk heb zeker de eerste 2 maanden geen kolf aangeraakt. Daarna wilde ik er wel weer wat langer op uit en regelde daarom met een gewone handkolf genoeg drinken voor de baby.

Ik raad je aan: laat dat hele kolven eerst nog even staan op je to do lijstje. Met 4 weken na de geboorte ben je nog meer dan op tijd, zeker als de borstvoeding goed op gang komt.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Ik zou uiterlijk echt als laatste reden gebruiken om een kolf te kiezen. Pijnloos en goed kunnen kolven is echt veel en veel belangrijker. Daarbij zijn de goede maat kolfschilden van belang en het type (hard of zacht). Als je maar twee dagen kolft, kun je ook kiezen voor een enkelzijdige elektrische kolf of zelfs een handkolf, bespaart ook enorm veel geld, en sommigen kolven met een handkolf beter dan elektrisch. Het is enorm persoonlijk wat voor jou werkt.

Ik zou niet op voorhand een kolf aanschaffen en als je echt geen idee hebt een kolfconsult afspreken met een lactatiekundige, dan kun je verschillende kolven proberen en kijken wat bij je past. Stel dat t om wat voor reden dan ook niet lukt, heb je niet allemaal geld voor niks uitgegeven. De één kolft moeiteloos met elk apparaat en de ander strijdt voor een paar druppels en lukt het alleen met één specifiek merk.

Wat betreft opbouwen; ik ben vanaf 5 weken elke dag 1 voeding gaan afkolven en met de fles gaan geven zodat dochter zou wennen aan het drinken uit de fles, ging hier feilloos. Pas met beginnen met werken meer gaan kolven en dan gewoon kolven op de tijden dat ze normaal zou drinken. Dat werd bij mij 2 keer op een dag.

Eerlijk gezegd denk ik dat je nu enorm op de feiten vooruit loopt. Eerst maar bevallen, kijken hoe het gaat en als de baby een maand oud is evt een kolfconsult doen en aan de hand daarvan iets aanschaffen is echt vroeg genoeg.
Alle reacties Link kopieren
Overigens heb ik bij de eerste medela gebruikt, kreeg er echt niks mee voor elkaar. Bij de tweede Horigen, onbekender merk maar echt een veeeel prettigere kolf als je het mij vraagt.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou eerst een paar weken kijken of de borstvoeding goed lukt. Als het in het begin niet goed lukt dan heb je echt t meeste aan een professionele kolf van medela, die kun je huren.
Daarna kun je met een andere kolf verder. Kijk eerst eens hoe het zich allemaal ontwikkelt. 2 zijdig kolven is effectiever dan de borsten om en om kolven. Je borsten en tepels gaan zich nog verder ontwikkelen, de maat van de borstschilden kan je nu dus nog niet weten en kan ook tijdens de borstvoedingsperiode nog veranderen.
Kleur lijkt me absoluut niet belangrijk. Comfort en opbrengst wel. Ik had 3 jaar geleden een kolf van medela, snoerloos, dubbelzijdig. Dat ging prima.
Veel plezier en succes!
Bedankt voor de reacties. Het liefst wil ik alles van te voren al regelen. En me iig goed voorbereiden/inlezen. Dus ik lees graag jullie ervaringen.
Doreia* schreef:
27-02-2021 11:08
Ik raad je aan: laat dat hele kolven eerst nog even staan op je to do lijstje. Met 4 weken na de geboorte ben je nog meer dan op tijd, zeker als de borstvoeding goed op gang komt.
Zal ik doen. :)
Mijn dochter is nog maar 11 dagen oud en ik vraag me nu al af waarom ik gelijk de eerste dag een kolfapparaat heb gekolfd... ik moest m’n productie snel op gang brengen, dus huur eentje van het ziekenhuis en zodra ik even de gekochte kolf probeer... niks! Wat een verschil in kracht. Ik zou eerst borstvoeden, dan een gehuurde en pas als alles een paar weken goed op gang is, zelf eentje aanschaffen.
Alle reacties Link kopieren
Ik had een hele goedkope: reel bubee via ali express. Geloof 20 euro.
Hier kwam het niet op gang en kreeg ik er niets uit met de real bubee, de schelpen waren niet fijn.
Toen zo'n turbo medela huurkolf (symphony)gehaald. Daar moest ik een speciale set van 40 euro met schelpen en slangetjes bijkopen.
Uiteindelijk kon ik die ook met de real bubee gebruiken door de connectortjes van de slangetjes te trekken.
Hier uiteindelijk de 1e 2 maanden volledig moeten kolven en met 2 maanden pakte ze toch opeens de borst.
If kisses were snowflakes, I'd send you a blizzard
Medela maakt echt heel veel herrie. Ardo bijvoorbeeld minder.
Ik heb 2x 9 maanden 4 dagen in de week met de ardo gekolft. Dat was prima. De Medela Freestyle heeft dan weer een accu ipv batterijen, dat leek me achteraf wel handiger. De herrie niet ;-D
Maar ik ben het met Doreia eens, schaf er eentje aan als je baby er is. In het begin heb je meestal toch zo'n ziekenhuiskolf nodig als je er eentje nodig hebt.

Als je drie dagen in de week wil kolven zou ik zeker een dubbelzijdige aanschaffen. Maar verder is het persoonlijk.
En de kleur is natuurlijk irrelevant.
anoniem_191117 wijzigde dit bericht op 27-02-2021 11:49
19.96% gewijzigd
Overigens: de flesjes van medela passen ook op de ardo-kolven en andersom.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou even bij je verzekering checken! Ik kreeg een gratis avent kolf via zilveren kruis of korting op een andere geloof ik.

Vond ik een prima kolf maar ik heb niet heel lang gekolfd. Zou de volgende keer wel zo’n bh aanschaffen.
Alle reacties Link kopieren
Als roze bonuspunten oplevert. De kolf van borstvoedingswinkel mom&e. Hele fijne kolf. Nu al bijna een half jaar in gebruik.
Je kunt er een 'gratis' consult krijgen bij aanschaf van een kolf.
flip-flop op z'n kop.
op en top, wat 'n flop!
Alle reacties Link kopieren
De Avent kolf heb ik 4z gebruikt, maar vond ik helemaal niets. Er past alleen een universeel borstschild op, wat bij 99% van de mensen zou moeten passen. Niet bij mij. Mijn tepelhof werd mee naar binnen gezogen. Auww.
Medela Freestyle ben ik wel fan van! Net van te voren aanschaffen kan best, je kan altijd -ongebruikt- retour sturen
Alle reacties Link kopieren
Wat anderen hier ook aanraden: schaf die kolf aan na de geboorte. Een gehuurde kolf is krachtiger en goed om de bv op gang te krijgen. Daarna ontdek je vanzelf wat je behoefte is. Voor het zelfde geld valt borstvoeding geven enorm tegen en bouw je al sneller af.

Zelf had ik eerst een gehuurde kolf en daarna een apparaat van Medela van mijn zus. Ik vond het allemaal echt vreselijk en de bv liep zo traag dat ik als ik zou kolven de helft van mn werkdag daarmee bezig zou zijn. Bij een vriendin zag ik dat ze even een kwartiertje zich afzonderde met een handkolf en meteen een halve fles had. Wij hadden dus beiden weinig aan een eigen duur apparaat.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen ervaring met een ander merk dan Medela, maar had bij elk kind een iets nieuwere kolf.

Dubbelzijdig elektrisch vond ik echt véél fijner dan handmatig. Ik was binnen 10/15 minuten klaar.

Met een handkolf kwam er nauwelijks iets uit.

En qua prijs, ik heb ze steeds doorverkocht binnen een dag ofzo via marktplaats. Paar tientjes minder dan de nieuwprijs. Dus daar zou ik de medela niet voor laten. Is echt een fijn apparaat.
Alle reacties Link kopieren
Ik had een dubbele medela bij de eerste. Geleend van mijn zusje en zelf schild etc gekocht voor de hygiëne.
Dochter was nog geen 24 uur oud toen we zijn gestart met bijvoeden met vinger/spuitje. Ik was erg gelukkig dat het ding aanwezig was.
Voor de tweede, die onderweg is, wederom een dubbele kosten en dit keer koop ik een BH om handen vrij te hebben. Hopelijk red ik live voeden langer dan 4 maanden, vorige keer nog een maand of 3 a 3 fulltime gekolfd.
Ik heb de informatie van moedermelknetwerk borstkolfwinkel gebruikt en ben voor flexibele schelpen gegaan. Als je voor harde schelpen gaat goed inlezen en pas na bevalling kopen ivm grootte tepels meten. Verder hebben sommige werkgevers een dubbele kolf staan, dan hoef je alleen een aantal accessoires zelf aan te schaffen (schelp en slangetjes enzo). Je kunt ook een kolfconsult doen na de geboorte bij een lactatiekundige. Voor veel mensen komt de juiste kolf best precies namelijk. Bij mij verschilde de opbrengst echt enorm per kolf.

Als je tweedehands wilt kopen zou ik alleen met gesloten circuit doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de medela swing maxi, die bevalt erg goed. Ik heb hem tijdens mijn vorige zwangerschap al gekocht via marktplaats en nu mijn zoontje (2e kind) 16 dagen oud is hang ik er 6-8 ker per dag aan omdat hij niet (goed) uit de borst kan drinken. Eerste dagen heb ik een ziekenhuiskolf gebruikt omdat we daar toch lagen maar ik ben blij dat ik deze thuis had, anders had ik mijn melkproductie echt niet op gang gekregen.
Je kunt voor de eerste dagen altijd een kolf huren en als je hem denkt langer nodig te hebben kun je altijd nog één kopen of langer huren.
Alle reacties Link kopieren
JessMariano_1986 schreef:
27-02-2021 13:39
Ik had een dubbele medela bij de eerste. Geleend van mijn zusje en zelf schild etc gekocht voor de hygiëne.
Dochter was nog geen 24 uur oud toen we zijn gestart met bijvoeden met vinger/spuitje. Ik was erg gelukkig dat het ding aanwezig was.
Voor de tweede, die onderweg is, wederom een dubbele kosten en dit keer koop ik een BH om handen vrij te hebben. Hopelijk red ik live voeden langer dan 4 maanden, vorige keer nog een maand of 3 a 3 fulltime gekolfd.
Tip van mijn kraamhulp: gewoon een gaatje in een topje/beha knippen. Werkt hier perfect :lol:
Alle reacties Link kopieren
Sterrenmunt--- schreef:
27-02-2021 14:57
Tip van mijn kraamhulp: gewoon een gaatje in een topje/beha knippen. Werkt hier perfect :lol:
Heb ik ook gedaan :) Ik heb van die strakke, zwarte bhtopjes van de HEMA. In twee daarvan gaten geknipt (niet te groot vooral!!) en mezelf zo 40 euro uitgespaard (want ik had ze toch al maar droeg ze amper).
Alle reacties Link kopieren
Ik zou echt wachten tot je kindje er is voor je besluit welke borstkolf je wilt en deze aanschaft. Het is inderdaad eerst even afwachten of het lukt. Daarna weet je pas welke kolf aansluit bij je behoeften.
Zo lukte de borstvoeding bij mij helemaal niet. Maar ik wilde toch graag (deels) bv geven door fulltime te kolven. Hierdoor moest ik meerdere keren per dag lang aan dat apparaat zitten. Het kon mij niet schelen welke kleur ie was... Als het maar zo comfortabel mogelijk was.
Ik heb eerst gehuurd via een lactaiekundige. Daarna pas zelf een gekocht. Een lactatiekundige kan je tegen die tijd eventueel ook adviseren welk apparaat bij je past en tips geven over hoe je het kunt gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
Wacht met aanschaffen na de geboorte, hopelijk is een kolfconsult dan weer mogelijk want niet elk type kolf en borstschild is geschikt voor iedereen. De Medela was weer helemaal niets voor mij, die heb ik na een jaar kolven in de prullenbak gegooid (toen was de motor ook helemaal op). Ik ben nu zwanger van de tweede en twijfel tussen de Elvie kolf of een Hegen kolf maar beslis dit pas na de bevalling.
Alle reacties Link kopieren
Miek_ schreef:
27-02-2021 18:01
Wacht met aanschaffen na de geboorte, hopelijk is een kolfconsult dan weer mogelijk want niet elk type kolf en borstschild is geschikt voor iedereen. De Medela was weer helemaal niets voor mij, die heb ik na een jaar kolven in de prullenbak gegooid (toen was de motor ook helemaal op). Ik ben nu zwanger van de tweede en twijfel tussen de Elvie kolf of een Hegen kolf maar beslis dit pas na de bevalling.
Die Elvie heb ik gezien eergisteren toevallig. Als je het eraan kunt besteden en als je zeker weet dat je fulltime gaat kolven echt de investering wel waard. Maakt echt bijna geen geluid en weinig onderdelen.
Ik had een paar elastiekjes aan elkaar die ik aan de haakjes van mijn voedingsbh haakte en de andere om het smalle deel van het borstschild. Was ook handsfree :mrgreen:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven