Kosten Babyshower.
maandag 20 juli 2020 om 23:26
Ik organiseer binnenkort een babyshower voor mijn zus.
Nu had een vriendinnetje van haar laatst een high tea gedaan en zus vond dat helemaal geweldig.
Leuk tentje dat high tea's organiseert bij haar in de stad.. dus ik dacht dat moet goed komen..
Nu las ik online een beetje wat de etiquette daarvan is qua kosten.
Helaas kwam ik het ene horrorverhaal na de andere tegen van mensen die elkaar de tent uitvechten over het bedrag.
High tea zal 15 of 20 euro kosten. En dan wilde ik zelf al voor mijn zus betalen en 5 euro pp. Dus stel de hightea is 20 euro ik een bijdrage vraag van 15 euro.
Ik twijfel alleen of dat niet teveel is om te vragen, en in plaats daarvan alle kosten voor mijn rekening te nemen. Rond de 400 euro.
Als ik iedereen 15 euro vraag te betalen, betaal ik zelf rond de 125 euro.
Nu dus mijn vraag. Als jullie een uitnodiging zouden krijgen waarbij je 15 euro moet bijleggen. Vind je dat dan teveel of niet ?
Ps : Oja, de genodigden zijn familie en goede vriendinnen.
Nu had een vriendinnetje van haar laatst een high tea gedaan en zus vond dat helemaal geweldig.
Leuk tentje dat high tea's organiseert bij haar in de stad.. dus ik dacht dat moet goed komen..
Nu las ik online een beetje wat de etiquette daarvan is qua kosten.
Helaas kwam ik het ene horrorverhaal na de andere tegen van mensen die elkaar de tent uitvechten over het bedrag.
High tea zal 15 of 20 euro kosten. En dan wilde ik zelf al voor mijn zus betalen en 5 euro pp. Dus stel de hightea is 20 euro ik een bijdrage vraag van 15 euro.
Ik twijfel alleen of dat niet teveel is om te vragen, en in plaats daarvan alle kosten voor mijn rekening te nemen. Rond de 400 euro.
Als ik iedereen 15 euro vraag te betalen, betaal ik zelf rond de 125 euro.
Nu dus mijn vraag. Als jullie een uitnodiging zouden krijgen waarbij je 15 euro moet bijleggen. Vind je dat dan teveel of niet ?
Ps : Oja, de genodigden zijn familie en goede vriendinnen.
dinsdag 21 juli 2020 om 00:34
Dat snap ik zeker dat je er dan anders tegenaan kijkt. Dan zou ik sowieso ook wat anders sturen na de bevalling.
Meestal gaat het gelukkig wel goed en dan heeft diegene het al in huis voordat de baby er is ipv dat je alles zelf gekocht hebt en veel dubbel hebt. Daar is eigenlijk ook een babyshower voor, maar dan geef je ook niks of alleen wat eten als je erna langsgaat.
dinsdag 21 juli 2020 om 03:29
Vergeet ook de gender reveal party niet.
Kan je nog eens dokken voor een cadeau gewoon om 't geslacht bekend gemaakt te zien.
Ik pas.
Eerst maar eens een kind zien vooraleer er een cadeau of feest aan te pas komt.
Ik heb bovendien niks met cupcake-gedoe.
Nodig dus vooral meer dan genoeg mensen uit in de hoop dat de helft komt.
Is er bovendien een reden dat het persé buitenshuis moet?
Thuis cupcakes (iemand laten) bakken en thee serveren is meestal een pak goedkoper.
En 2 keer tijdens je zwangerschap in 't zelfde tentje zitten wordt ook saai.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
dinsdag 21 juli 2020 om 06:47
In mijn idee zijn babyshowers meestal ook thuis. Wat ik op tv zie tenminste, ben er zelf nooit geweest. Maar goed, ik zou het zelf niet erg vinden om 15 euro bij te dragen, maar er komt dan wel weer een kado bij en dat ik kan niet in andermans portemonnee kijken. Ik zou het zelf gewoon thuis houden eerlijk gezegd
dinsdag 21 juli 2020 om 07:04
Ik zou het thuis doen en de high tea hapjes zelf maken (desnoods catering).
Er zijn vast mensen die je kunnen helpen.
Mini cupcakes
Mini sandwiches
doosje bonbons
Wrapjes
Soepjes (in kleine kopjes, dus je hoeft niet liters te maken)
iets krokants.
klaar.
Het hoeft dan niet zo duur te zijn, misschien kom je op 40-50 euro (die je sowieso voor jou en je zus kwijt zou zijn).
Misschien kan je jullie moeder vragen of zij de versieringen wil betalen.
google wat babyshower 'activiteiten', kijk op pinterest and you are good to go.
Er zijn vast mensen die je kunnen helpen.
Mini cupcakes
Mini sandwiches
doosje bonbons
Wrapjes
Soepjes (in kleine kopjes, dus je hoeft niet liters te maken)
iets krokants.
klaar.
Het hoeft dan niet zo duur te zijn, misschien kom je op 40-50 euro (die je sowieso voor jou en je zus kwijt zou zijn).
Misschien kan je jullie moeder vragen of zij de versieringen wil betalen.
google wat babyshower 'activiteiten', kijk op pinterest and you are good to go.
dinsdag 21 juli 2020 om 07:11
Je zou ook iedereen die je uit wilt nodigen een berichtje kunnen sturen en vragen of ze bezwaar hebben tegen die kosten. Eventueel vragen of ze voorkeur hebben voor een high tea of zelf iets organiseren.
Ik zou een high tea trouwens prima vinden hoor! En betaal graag 20 euro om geen babyshower activiteiten te hoeven doen
Ik zou een high tea trouwens prima vinden hoor! En betaal graag 20 euro om geen babyshower activiteiten te hoeven doen
dinsdag 21 juli 2020 om 07:15
Waarom niet gewoon bij iemand thuis bij iemand met beetje een ruime tuin? Beetje aankleding, tafel leuk dekken...Vraag iedereen wat te maken en zo heeft ze wel haar hightea én de hapjes die gemaakt zijn door de mensen die ze graag om zich heen heeft. Lijkt me super gezellig en ik ben ook gek op high tea. Zelf helaas geen shower gehad ivm Corona
dinsdag 21 juli 2020 om 07:17
Als je Viva moet geloven zit iedereen met tegenzin op zo’n shower of vrijgezellenfeest. Ik niet hoor, mits de organisatie de kosten een beetje binnen de perken houdt.
Onlangs ben ik zelf verrast met een babyshower en ik vond het ontzettend lief en hartverwarmend na toch een wat geïsoleerde zwangerschap door de lockdown deels. Het gaat mij niet om de cadeaus, maar om een gezellige middag met ‘mijn mensen’. Het was thuis bij familie die de catering hebben verzorgd, er was een kort leuk gepersonaliseerd spel bedacht en iedereen had een kleine attentie bij zich. Ik en mijn partner voelden ons zo geliefd en gesteund.
TO, lief dat je dit doet, als je zelf handig bent, kun je misschien wat hapjes zelf maken en dan nog een mooie taart bestellen bij een bakker?
Onlangs ben ik zelf verrast met een babyshower en ik vond het ontzettend lief en hartverwarmend na toch een wat geïsoleerde zwangerschap door de lockdown deels. Het gaat mij niet om de cadeaus, maar om een gezellige middag met ‘mijn mensen’. Het was thuis bij familie die de catering hebben verzorgd, er was een kort leuk gepersonaliseerd spel bedacht en iedereen had een kleine attentie bij zich. Ik en mijn partner voelden ons zo geliefd en gesteund.
TO, lief dat je dit doet, als je zelf handig bent, kun je misschien wat hapjes zelf maken en dan nog een mooie taart bestellen bij een bakker?
dinsdag 21 juli 2020 om 07:49
Babyshower is iets wat ik thuis zou doen. Meestal is de vrouw hoogzwanger en heeft echt geen zin om ergens heen te gaan. Je kunt ook wat hapjes zelf klaar maken, ben je veel goedkoper uit. Een beetje versiering kopen en klaar.
Ik vind het totaal niet gast vrij als ik uitgenodigd wordt en zou moeten betalen. Maar ik heb er geen proberen mee als ik bijvoorbeeld wat hapjes zou klaar maken, ook al zou ik dat zelf moeten betalen. Dan heb ik veel meer het gevoel dat ik iets toevoeg met mijn eigen geld. "Met liefde gemaakt zegma".
Ik vind het totaal niet gast vrij als ik uitgenodigd wordt en zou moeten betalen. Maar ik heb er geen proberen mee als ik bijvoorbeeld wat hapjes zou klaar maken, ook al zou ik dat zelf moeten betalen. Dan heb ik veel meer het gevoel dat ik iets toevoeg met mijn eigen geld. "Met liefde gemaakt zegma".
dinsdag 21 juli 2020 om 07:51
Ik vind het een leuk idee. Je zou ook kunnen zeggen: 20 euro pp en dan regel jij een groot kado van allemaal.
Of je doet het bij iemand thuis, iedereen neemt iets mee en jij regelt rompertjes waar iedereen zijn/haar kunstwerk van kan maken. Dan heb je ook nog een activiteit en zit je niet alleen maar te zitten.
Of je doet het bij iemand thuis, iedereen neemt iets mee en jij regelt rompertjes waar iedereen zijn/haar kunstwerk van kan maken. Dan heb je ook nog een activiteit en zit je niet alleen maar te zitten.
dinsdag 21 juli 2020 om 07:59
Waarom haal je de high-tea hapjes niet gewoon ergens? Bijvoorbeeld bij de Makro?
Dan kom je met 125 euro prima uit en dan kan iedereen gewoon een cadeautje meenemen.
Ik heb zelf een bloedhekel aan babyshowers en ik zou er al helemaal een schurfthekel aan hebben als ik in een tijdsbestek van 3 jaar bij 1 persoon of familielid:
- een chique outfit moet aanschaffen voor het verlovingsfeest
- dan 85 euro mag neertellen voor het vrijgezellenfeest
- dan een outfit moet bestellen voor het rehearsal dinner (wat ineens ook een ding wordt hier)
- vervolgens voor de bruiloft zelf - liefst natuurlijk ook nog met een thema en kleding die je verder nergens meer kunt dragen
- een jaar later is het 'hoera, zwanger!' en komt er eerst een gender reveal, dan een babyshower en dan nog een kraamfeest.
Ik vind het dan een beetje teveel gaan over die persoon, ook financieel. Het zijn dure jaren voor de vriendschap en er zijn teveel gelegenheden waarbij ik verplicht moet opzitten te midden van vreemden, geen enkele vorm van quality time heb met de bruid / zwangere / mijn vriendin of familielid dus, maar wel mijn kostbare tijd en geld erin moet investeren. En omdat mijn familie / vrienden ongeveer in dezelfde fase zitten, heb ik dat in 6 jaar tijd met 10 mensen.
Dan kom je met 125 euro prima uit en dan kan iedereen gewoon een cadeautje meenemen.
Ik heb zelf een bloedhekel aan babyshowers en ik zou er al helemaal een schurfthekel aan hebben als ik in een tijdsbestek van 3 jaar bij 1 persoon of familielid:
- dan een outfit moet bestellen voor het rehearsal dinner (wat ineens ook een ding wordt hier)
- vervolgens voor de bruiloft zelf - liefst natuurlijk ook nog met een thema en kleding die je verder nergens meer kunt dragen
- een jaar later is het 'hoera, zwanger!' en komt er eerst een gender reveal, dan een babyshower en dan nog een kraamfeest.
Ik vind het dan een beetje teveel gaan over die persoon, ook financieel. Het zijn dure jaren voor de vriendschap en er zijn teveel gelegenheden waarbij ik verplicht moet opzitten te midden van vreemden, geen enkele vorm van quality time heb met de bruid / zwangere / mijn vriendin of familielid dus, maar wel mijn kostbare tijd en geld erin moet investeren. En omdat mijn familie / vrienden ongeveer in dezelfde fase zitten, heb ik dat in 6 jaar tijd met 10 mensen.
dinsdag 21 juli 2020 om 08:02
Dit is waarom ik nauwelijks vriendinnen heb. Heb aan familie al genoeg van deze verplichtingen.-jolijn- schreef: ↑21-07-2020 07:59Waarom haal je de high-tea hapjes niet gewoon ergens? Bijvoorbeeld bij de Makro?
dinsdag 21 juli 2020 om 08:11
Ik heb zelf een keer een hight tea thuis gedaan en dat was alles behalve makkelijk en snel en zeker niet stress vrij.Slimmekip schreef: ↑21-07-2020 06:47In mijn idee zijn babyshowers meestal ook thuis. Wat ik op tv zie tenminste, ben er zelf nooit geweest. Maar goed, ik zou het zelf niet erg vinden om 15 euro bij te dragen, maar er komt dan wel weer een kado bij en dat ik kan niet in andermans portemonnee kijken. Ik zou het zelf gewoon thuis houden eerlijk gezegd
De voorbereiding van het kerstdiner gaat mij toch een stuk beter af.
De laatste keer dat ik elders een high tea heb gedaan met vriendinnen was overigens +/30 euro als ik mij niet vergis.
In het geval van een babyshower vind ik het raar dat je het zelf moet betalen, de meesten besteden ook wel minimaal 25 euro aan een cadeau, als het een grote stad is zit je qua parkeerkosten ook al rond de 15-20 euro euro en daarnaast dan heb je nog een cadeau nodig omdat je op kraamvisite gaat(ook weer minimaal 25 euro . Dat tikt wel aan.
dinsdag 21 juli 2020 om 08:15
Gender reveal , babyshower en kraamfeest.-jolijn- schreef: ↑21-07-2020 07:59Waarom haal je de high-tea hapjes niet gewoon ergens? Bijvoorbeeld bij de Makro?
Wellicht tegen je vriendinnen zeggen dat er een uitknop op de tv zit? Dat slaat natuurlijk nergens op.
Die Chique outfits kun je toch ook weer gebruiken voor kerst en/of voor oud en nieuw, eventueel voor een ander huwelijk.
Wellicht kun je ze online verkopen?
dinsdag 21 juli 2020 om 08:23
Hier zelf 2 babyshowers gehad ( eentje thuis en eentje op locatie). Als hoogzwangere vond ik de locatie een stuk beter te doen. Heel duidelijk een begin en einde, ik werd opgehaald en naar huis gebracht.
De eerste keer was het thuis, werd ik tijdelijk weggelokt en werd het huis daarna versierd en alles van hapjes voorzien. Leuk, maar het duurde veel langer en ook al hielp iedereen mee met de zooi opruimen, ik had toch meer gedoe. Beide keren geen spelletjes, alleen lekker eten, drinken en kletsen.
Wel ongelooflijk lief en zeer gewaardeerd. De tweede keer een high tea vlak bij ons huis en dat was een heerlijkheid. Zo lief, iedereen betaalde volgens mij gewoon zelf, mijn zusje betaalde mijn aandeel, en ik kreeg kleine cadeautjes ( vooral voor mijzelf, leuk leesbaar, wat fijne bruisballen).
Zelf 3 babyshowers georganiseerd, waarvan 2x thuis en 1x op locatie. Ook hier werd de locatie uiteindelijk prettiger gevonden
Zwangere werd vrijgehouden, de rest betaalde mee aan het aandeel van de zwangere.
Scheelt dat ik maar 3 vriendinnen heb en we met een klein select groepje zijn tijdens dit soort feestjes. Moeders/schoonmoeders erbij ( als de band goed is), + zussen/schoonzussen ( als de band goed is).
Ik zou het dus geen probleem vinden TO en voelt iemand zich verplicht en niet leuk, dan liever thuis blijven.. Ik heb het wel eens meegemaakt dat een van de genodigden thuis wilde blijven en ons veel plezier wenste. Even goede vrienden hoor.
De eerste keer was het thuis, werd ik tijdelijk weggelokt en werd het huis daarna versierd en alles van hapjes voorzien. Leuk, maar het duurde veel langer en ook al hielp iedereen mee met de zooi opruimen, ik had toch meer gedoe. Beide keren geen spelletjes, alleen lekker eten, drinken en kletsen.
Wel ongelooflijk lief en zeer gewaardeerd. De tweede keer een high tea vlak bij ons huis en dat was een heerlijkheid. Zo lief, iedereen betaalde volgens mij gewoon zelf, mijn zusje betaalde mijn aandeel, en ik kreeg kleine cadeautjes ( vooral voor mijzelf, leuk leesbaar, wat fijne bruisballen).
Zelf 3 babyshowers georganiseerd, waarvan 2x thuis en 1x op locatie. Ook hier werd de locatie uiteindelijk prettiger gevonden
Scheelt dat ik maar 3 vriendinnen heb en we met een klein select groepje zijn tijdens dit soort feestjes. Moeders/schoonmoeders erbij ( als de band goed is), + zussen/schoonzussen ( als de band goed is).
Ik zou het dus geen probleem vinden TO en voelt iemand zich verplicht en niet leuk, dan liever thuis blijven.. Ik heb het wel eens meegemaakt dat een van de genodigden thuis wilde blijven en ons veel plezier wenste. Even goede vrienden hoor.
chantilly21_2 wijzigde dit bericht op 21-07-2020 08:34
2.45% gewijzigd
dinsdag 21 juli 2020 om 08:29
Ik vind zelf zo'n babyshower nogal overbodig. Wilde het dan ook absoluut niet voor mezelf juist omdat het mensen op kosten jaagt. En zo te lezen ben ik hierin niet alleen...
Begrijp dat je zus het zelf wel heel leuk vind dus als je het doet zou ik het op maximaal €15 p.p. houden. En dan heel duidelijk aangeven dat het niet de bedoeling is dat er ook nog allerlei grote cadeaus gegeven worden. Anders loop je het risico dat er weer een overenthousiaste vriendin of nicht met de pet rond gaat voor één of ander duur gezamenlijk cadeau waardoor gasten zich verplicht voelen alsnog hoge kosten te maken.
Veel plezier!
Begrijp dat je zus het zelf wel heel leuk vind dus als je het doet zou ik het op maximaal €15 p.p. houden. En dan heel duidelijk aangeven dat het niet de bedoeling is dat er ook nog allerlei grote cadeaus gegeven worden. Anders loop je het risico dat er weer een overenthousiaste vriendin of nicht met de pet rond gaat voor één of ander duur gezamenlijk cadeau waardoor gasten zich verplicht voelen alsnog hoge kosten te maken.
Veel plezier!
dinsdag 21 juli 2020 om 08:30
Als ik voor een babyshower uitgenodigd wordt zoek ik een leuk cadeautje uit en vind ik het geen probleem om mee te betalen aan boodschappen voor een high-tea (tot nu toe alleen bij mensen (moeder/schoonmoeder thuis) geweest), is het een high-tea/iets anders in een horeca gelegenheid waar de zwangere graag heen gaat of past dat beter bij de zwangere, ook geen probleem.
Sommige spelletjes die dan georganiseerd worden zijn minder mijn ding, maar hee als die bij de zwangere passen en zij dat leuk vind, dikke prima!
Nu ben ik zelf voor de tweede keer zwanger. Als iemand voor mij een babyshower zou regelen zou ik dat superlief vinden, ik zou het alleen niet nodig vinden dat mensen cadeautjes kopen en heel veel geld kwijt zijn. Mijn idee zou het veel meer zijn dat je even tijd hebt met elkaar, als (bijna) moeder je handen even vrij hebt van een (of meer) klein kind.
Bovendien zou een spelletje 'raad de naam' bij mij een beetje oneerlijk zijn, de naam is voor ons geen geheim en best veel vriendinnen weten de naam al. Het is geen veel voorkomende naam, dus als dan 'toevallig' de helft die naam gokt weten de oma's het ook gelijk
Dus Wander, super leuk dat je het wil organiseren! Jij kunt het beste inschatten wat jouw zus het leukste vindt, bij iemand thuis of juist niet, maar ook hoe groot je uit wil pakken. Ik zou ook met de gasten gewoon bespreekbaar maken dat de high-tea, zeker als je ergens heen gaat, zoveel euro kost en vragen of ieder voor zich wil betalen en dat jullie dan evt. als familie voor je zus betalen. Die horrorverhalen om geld lees ik ook, maar heb ik nog nooit meegemaakt.
Sommige spelletjes die dan georganiseerd worden zijn minder mijn ding, maar hee als die bij de zwangere passen en zij dat leuk vind, dikke prima!
Nu ben ik zelf voor de tweede keer zwanger. Als iemand voor mij een babyshower zou regelen zou ik dat superlief vinden, ik zou het alleen niet nodig vinden dat mensen cadeautjes kopen en heel veel geld kwijt zijn. Mijn idee zou het veel meer zijn dat je even tijd hebt met elkaar, als (bijna) moeder je handen even vrij hebt van een (of meer) klein kind.
Bovendien zou een spelletje 'raad de naam' bij mij een beetje oneerlijk zijn, de naam is voor ons geen geheim en best veel vriendinnen weten de naam al. Het is geen veel voorkomende naam, dus als dan 'toevallig' de helft die naam gokt weten de oma's het ook gelijk
Dus Wander, super leuk dat je het wil organiseren! Jij kunt het beste inschatten wat jouw zus het leukste vindt, bij iemand thuis of juist niet, maar ook hoe groot je uit wil pakken. Ik zou ook met de gasten gewoon bespreekbaar maken dat de high-tea, zeker als je ergens heen gaat, zoveel euro kost en vragen of ieder voor zich wil betalen en dat jullie dan evt. als familie voor je zus betalen. Die horrorverhalen om geld lees ik ook, maar heb ik nog nooit meegemaakt.
dinsdag 21 juli 2020 om 08:41
Oh ik doe het gewoon niet meer.ardni schreef: ↑21-07-2020 08:15Gender reveal , babyshower en kraamfeest.
Wellicht tegen je vriendinnen zeggen dat er een uitknop op de tv zit? Dat slaat natuurlijk nergens op.
Die Chique outfits kun je toch ook weer gebruiken voor kerst en/of voor oud en nieuw, eventueel voor een ander huwelijk.
Wellicht kun je ze online verkopen?
De bruiloftstijd is gelukkig voorbij en nu heb ik een paar van die babydingen gehad en inmiddels weet ik: ik ga gewoon niet meer. Het zijn familieleden, laten we zeggen vergelijkbaar met nichtjes of zo, maar een generatie verder. Ik voel me niet langer verplicht om als stoelvulling te dienen en ik ben blij dat het 20 jaar geleden klaar was met een vrijgezellenfeest, een bruiloft en een 1 op 1 kraambezoekje (die vond ik wél leuk, want de kraamvrouw was te moe voor meer dan 1 bezoeker tegelijk, dus je kon écht een gesprek hebben met haar, met de vader en je kon de baby nog bekijken/vasthouden/verschonen)
En ik laat me voortaan ook niet meer voorschrijven om me conform thema te kleden. Dus als het thema paars is, ben ik bereid om een kettinkje of een sjaaltje in die kleur te kopen, that's it. En als de dresscode een jurk of rok is voor vrouwen, dan kom ik überhaupt niet.