Kosten Babyshower.

20-07-2020 23:26 75 berichten
Ik organiseer binnenkort een babyshower voor mijn zus.
Nu had een vriendinnetje van haar laatst een high tea gedaan en zus vond dat helemaal geweldig.
Leuk tentje dat high tea's organiseert bij haar in de stad.. dus ik dacht dat moet goed komen..

Nu las ik online een beetje wat de etiquette daarvan is qua kosten.
Helaas kwam ik het ene horrorverhaal na de andere tegen van mensen die elkaar de tent uitvechten over het bedrag.

High tea zal 15 of 20 euro kosten. En dan wilde ik zelf al voor mijn zus betalen en 5 euro pp. Dus stel de hightea is 20 euro ik een bijdrage vraag van 15 euro.
Ik twijfel alleen of dat niet teveel is om te vragen, en in plaats daarvan alle kosten voor mijn rekening te nemen. Rond de 400 euro.
Als ik iedereen 15 euro vraag te betalen, betaal ik zelf rond de 125 euro.

Nu dus mijn vraag. Als jullie een uitnodiging zouden krijgen waarbij je 15 euro moet bijleggen. Vind je dat dan teveel of niet ?

Ps : Oja, de genodigden zijn familie en goede vriendinnen.
Ik vind baby showers inderdaad ook hartstikke leuk. Ik heb er ook wel eens 1 georganiseerd. Net als een surprise party voor een verjaardag, waar ik ook een bijdrage voor vroeg aan de vrienden die kwamen. Deed niemand moeilijk over. Er zijn gewoon een paar regels om te volgen: 1. Rekening houden met andermans budget, 2. Alles opruimen en 3. Het zo makkelijk mogelijk maken voor iedereen.

Dat betekende toen dat de baby shower bij mij thuis was, iedereen iets meenam of een zelfgekozen bedrag overmaakte zodat ik iets extra's maakte (high tea dus) en de kadootjes met elkaar werden afgestemd. Ook geen grote groep, maar max 8 mensen.

Was hartstikke gezellig ondanks dat niet iedereen elkaar super goed kende. Iedereen had een baby foto van zichzelf op het kadootje geplakt en de zwangere moest raden wie wie was voordat ze het uit mocht pakken. Die baby foto's gingen vervolgens in een gastenboekje waar lieve wensen in geschreven werden. Dat heb ik aangevuld met foto's van de baby shower en cadeau gedaan in de kraamweek.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb laatst een high tea met vriendinnen georganiseerd. Met elkaar afgesproken wie wat zou maken... iemand had zijn locatie beschikbaar gesteld en de bijeenkomst is een groot succes geworden. Er was taart, zoet brood, chocola enz.. iedereen had zijn best gedaan om wat lekkers te maken en er was veel variatie, want was goed afgesproken van e voren. Zelfs als mensen niet kunnen bakken kan je altijd nog een lekker en niet moeilijk te maken recept in de Allerhande vinden.

Dus...als iedereen nou wat lekkers maakt, dan is het meenemen van een cadeautje ook niet heel veel extra. Je kan ook zo lang blijven zitten als je wilt.
Wij zorgen meestal voor wat lekkers en eventueel een knutselwerkje maken als activiteit. Of we maken zelf lekkere dingen.
Gewoon bij iemand thuis (niet de zwangere). En dan delen we de kosten (7.50 euro voor activiteit en kadootje).

20 euro en nog een kado vind ik wel veel. Ik zou wel komen, maar waarom moet het altijd zo overdreven?
Maar hoe ga je dat dan doen , een babyshower op 1,5 meter? Ik zou het proberen buiten te doen, dan lijkt mij het meest veilig m.b.t. corona. Los daarvan, heb ik niets met babyshowers.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
SweetFirefly schreef:
20-07-2020 23:48
Bij de babyshowers die ik heb meegemaakt heb ik nog nooit hoeven betalen, integendeel je kreeg uitgebreid en luxe eten voorgezet. En dan nam je een cadeau mee maar daar stond dan een goed verzorgde dag tegenover.
En soms nog wat verschrikkelijks knutselachtigs ;-)

Ook nooit hoeven te betalen.
Maar je kunt toch gewoon een app groep aanmaken voor de genodigden en het aan ze voorleggen?
“Jongens voor de babyshower zit ik te denken aan een High tea, hoe staan jullie er tegenover om dat in een restaurant te doen, dan kunnen we gewoon aanschuiven zonder iets voor te bereiden maar ik kan dat natuurlijk niet allemaal zelf betalen. Ik hou dan de zwangere vrij, maar jullie bijdrage is dan 15/20 e per persoon. Andere optie is High tea bij mij/zwangere/persoon X thuis/in de tuin. Dan maken we allemaal iets lekkers. Wat vinden jullie de leukste optie?“
Je kunt ook een open tikkie rondsturen, dan kan iedereen bijdragen wat zij kan missen. Vervolgens verzin je iets met het totale bedrag dat binnengekomen is, thuis of buitenshuis. Desnoods leg je zelf een beetje bij om er een leuk feestje van te maken. Tenminste, dat zou ik doen.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
SweetFirefly schreef:
20-07-2020 23:32
Ja, je wordt uitgenodigd en moet vervolgens betalen en een cadeau meenemen. Voel je je dan nog wel gast? Voelt als een dwingende verplichting. En als baby er is ga je nog op kraamvisite en neem je weer een cadeau mee.
Dit. Zo'n onzin die babyshowers.
Wat een zuur gebeuren hier zeg. Ik heb geen enkel verlovingsfeest/bruiloft whatever gehad, want ik ben alleenstaand. Ik heb wel een kind, en had een ontzettend rottige zwangerschap (geen enge drama’s, maar heel lang heel ziek). Dus toen het eindelijk beter ging, vond ik het ontzettend lief dat mijn collega’s een soort baby shower hadden georganiseerd. Gewoon op kantoor, vergaderzaaltje versierd, iedereen iets te eten gemaakt. Na een uur was het klaar want toen was de volgende vergadering, maar ik vond het wel echt heel erg lief, en fijn om ook iets leuks bij de zwangerschap te doen. Geen spelletjes oid, alleen een soort kartonnen rompertjes waar iedereen een naam/datum/gewicht op kon voorspellen en die aan een soort waslijn hingen. Die heb ik later nog als versiering voor mijn woonkamer gebruikt, en heb ik nog steeds.
Het gaat lang niet iedereen om cadeau’s hè, gewoon een beetje positiviteit en gezelligheid kan ook heel leuk zijn. Ik vond het vooral ontzettend ontroerend dat vrijwel iedereen erbij was, en dat ze het zomaar georganiseerd hadden.
Ik zou het wel veel vinden eigenlijk. Maar ik zie ook hele grote verschillen om me heen in wat mensen gebruikelijk vinden als bedrag voor een cadeautje. Deels ook afhankelijk van de financiele situatie maar soms ook gewoon omdat de standaard verschilt. Punt is ook dat vaak gezegd wordt “ja maar dan heb je wel een leuke hight tea” of “je betaald ook voor de ervaring die erbij zit”. Allemaal heel leuk natuurlijk maar zelf zou ik dat niet doen dus ben je dat bedrag toch extra kwijt. Ik zou dus eerder low budget gewoon thuis iets organiseren waarbij iedereen iets meeneemt. En dan aan iedereen €2,50 vragen en een gezamenlijk groter cadeau doen. Echt een kleinigheidje is vaak toch lastig en dan eindig je met allemaal sokjes/rompers enzo.
Onder de €20 vind ik een goed bedrag, en daar zou ik niet over vallen. €25 vind ik eerlijk gezegd al wel veel; met vervoerskosten en cadeautje wordt het dan al gauw echt het hele uitjes budget voor de maand. Zelf zou ik niet snel een betaal-mee feestje organiseren, omdat ik vrienden die van weinig rond moeten komen, maar ik vind het geen bezwaar, en ook niet een vervelende verplichting o.i.d. Ik kom altijd graag.

Het idee van Belle73 is ook goed als je een vriendengroep hebt met veel inkomensverschillen.
Ben blij dat ik mijn kinderen heb gekregen voordat de babyshower hype overvloog uit amerika

Ik vind die vrijgezellenfeesten al zo stom
15-20 euro is best redelijk,

persoonlijk zou ik er voor kiezen om thuis de shower te doen (mits het kan) en dan iedereen wat mee laten nemen of idd wat al gezegd is bestellen of catering.

ik heb aardig wat showers meegemaakt maar nog nooit meegemaakt dat ik moest betalen al kwam de laatste aardig dichtbij, toen werd er gevraagd of ik even 50euro wilde dokken, heb het beleefd geweigerd liep uit op een drama.
volgens mijn zus is het idd van de laatste tijd dat je moet bij betalen en mijn mening is net als bij bruiloften je maakt het zo duur als je zelf wilt.
Relax we're all crazy, it's not a competition
Ik zou gewoon iedereen je voorstel sturen (20 voor een high tea op een locatie) en mensen vragen om jou persoonlijk te laten weten als ze dat te duur vinden. Als dat één of twee mensen zijn kun je er voor kiezen om (deels) voor hun te betalen.
Als dat meerdere mensen zijn zou ik het aanpassen naar een high tea thuis, al dan niet door jou betaald.
Voor iedereen betalen in een restaurant zou ik niet doen, ik zou me echt opgelaten voelen als een zus dat zou doen voor mij als gast.
Ik hou trouwens echt niet van babyshowers dus zou liever 20 betalen voor een goede high tea in een restaurant dan niks betalen voor een zelfgebakken kring-babyshower bij iemand thuis. :proud:
Bij het eerste geval heb ik dan tenminste nog een lekkere high tea.
nausicaa schreef:
21-07-2020 09:47
Wat een zuur gebeuren hier zeg. Ik heb geen enkel verlovingsfeest/bruiloft whatever gehad, want ik ben alleenstaand. Ik heb wel een kind, en had een ontzettend rottige zwangerschap (geen enge drama’s, maar heel lang heel ziek). Dus toen het eindelijk beter ging, vond ik het ontzettend lief dat mijn collega’s een soort baby shower hadden georganiseerd. Gewoon op kantoor, vergaderzaaltje versierd, iedereen iets te eten gemaakt. Na een uur was het klaar want toen was de volgende vergadering, maar ik vond het wel echt heel erg lief, en fijn om ook iets leuks bij de zwangerschap te doen. Geen spelletjes oid, alleen een soort kartonnen rompertjes waar iedereen een naam/datum/gewicht op kon voorspellen en die aan een soort waslijn hingen. Die heb ik later nog als versiering voor mijn woonkamer gebruikt, en heb ik nog steeds.
Het gaat lang niet iedereen om cadeau’s hè, gewoon een beetje positiviteit en gezelligheid kan ook heel leuk zijn. Ik vond het vooral ontzettend ontroerend dat vrijwel iedereen erbij was, en dat ze het zomaar georganiseerd hadden.
Dit. Zoals iemand anders ook al zei: een zwangerschap is sowieso een nogal geisoleerd gebeuren dit jaar, dankzij corona. Grote kans dat kraambezoek ook ingewikkeld/ niet mogelijk blijft, afhankelijk van hoe snel er een tweede golf komt (zoals het nu gaat, lijkt snel helaas het geval). Ik heb een risicozwangerschap en had veel vriendinnen al sinds maart niet meer live gezien. Dus vond het te gek dat ze er allemaal waren en ik iedereen weer eens face to face kon spreken. Op een buitenlocatie en zonder knuffels/ lichamelijk contact, maar toch. Bij iemand thuis zou ik niet zijn gekomen, niemand van ons heeft buiten genoeg plek en ik ga nu echt niet met 20 man binnen zitten. En ja, ik kreeg nog een gezamenlijk cadeautje ook, echt schandalig. :facepalm:
En ach, de ene vriendin viert elk jaar haar verjaardag en krijgt een cadeau van me, de ander is getrouwd en kostte me zo geld, een derde heeft kinderen. Kan mij het schelen wie er uiteindelijk een tientje meer heeft gekost. Alsof het daarom gaat.
Ik vind het bedrag wat je noemt prima, zou het ook oke vinden om die €5 die je zelf wilt betalen, zelf te betalen hoor! Thuis vind ik gezellig, maar uit eigen ervaring vond ik dat het wel stressvoller is qua organisatie. Vond het best een gedoe ;) Ergens aanschuiven is relaxter...
Lief dat je het wilt organiseren, alvast veel plezier gewenst.
Vinden de mensen die je uitnodigd een babyshower en samenzijn wel leuk.
eerlijk gezegd heb ik zelf altijd een hekel gehad aan babyshowers, ben er ook nooit heen geweest, ondanks wel uitgenodigd.

Vind het echt teveel van het goede, cadeautje, betalen voor een activiteit en na de geboorte ook nog eens langskomen met een cadeautje. Daarnaast als ik met een goede vriendin iets wil doen bepaal ik zelf wel wanneer en wat. Maar goed misschien ben ik wel beetje bekrompen maar vind het vooral overdreven gedoe.

Dat gezegd hebbende, zit iedereen er op te wachten om in coronatijd af te spreken. Dat zou voor mij namelijk nu ook echt een NO GO zijn.
Ik zou betalen. Maar ik zou het ook teveel vinden. Maar ik vind een babyshower sowieso ietwat onzinnig.. :shame:
Ik heb 2 keer een babyshower gehad waarbij iedereen wat te eten meenam, of alle hapjes zelf werd gemaakt/gekocht door degene die het organiseerde. En dan was het feestje dus gewoon bij iemand thuis of in de tuin.
Brooklyn30 schreef:
21-07-2020 11:08
Ik vind het bedrag wat je noemt prima, zou het ook oke vinden om die €5 die je zelf wilt betalen, zelf te betalen hoor! Thuis vind ik gezellig, maar uit eigen ervaring vond ik dat het wel stressvoller is qua organisatie. Vond het best een gedoe ;) Ergens aanschuiven is relaxter...
Lief dat je het wilt organiseren, alvast veel plezier gewenst.
Wat lief zeg! Dankjewel!
Er zijn hier meer mensen die voorstellen aan iedereen te vragen of ze het zien zitten, maar ik vraag me af hoeveel mensen daadwerkelijk eerlijk antwoord zullen geven. Je ziet het in dit topic eigenlijk al: meerdere mensen die naar een babyshower gaan zonder er zelf een klap aan te vinden en ook meerdere mensen die aangeven te betalen zonder dat ze dat zelf echt willen. Dus ik zou eigenlijk gewoon voor een budgetvariant kiezen. 15-20 euro voor een high tea babyshower zou ik zelf met enige tegenzin betalen. Ben niet dol op dit soort feestjes met allerlei mensen met wie je niet zoveel hebt en dan over het algemeen ook eten dat je zelf niet zou hebben gekozen. En hoewel ik het kan missen, vind ik dan idd dat je alles bij elkaar toch op een behoorlijk bedrag komt met nog wat cadeautjes hier en daar.

Ik had laatst ook een surpriselunch voor de 40e verjaardag van een goede vriendin op locatie. Op een locatie waar ik met OV naar toe moest (het stormde die dag nogal dus fietsen was geen optie en een auto heb ik niet), waardoor ik daar kosten aan had, en vervolgens aten we in een zaak die ik zelf nooit zou uitkiezen, hielden we (uiteraard) de vriendin vrij, had ik een cadeau mee en zat ik de hele middag tegenover een vriendin van haar met wie ik niet perse een klik heb. Al met al best een dure middag, die ik dan toch een beétje zonde van m'n geld vind. Met liefde voor haar gedaan hoor, daar niet van, hoewel ik me ook wel afvraag hoe leuk ze het nou écht vond.
meisje85 schreef:
21-07-2020 14:28
Er zijn hier meer mensen die voorstellen aan iedereen te vragen of ze het zien zitten, maar ik vraag me af hoeveel mensen daadwerkelijk eerlijk antwoord zullen geven. Je ziet het in dit topic eigenlijk al: meerdere mensen die naar een babyshower gaan zonder er zelf een klap aan te vinden en ook meerdere mensen die aangeven te betalen zonder dat ze dat zelf echt willen. Dus ik zou eigenlijk gewoon voor een budgetvariant kiezen.
Sorry, maar als je niet durft te reageren op een 'kunnen jullie laten weten als je liever iets thuis doet', moet je misschien wat assertiever worden.
Er zijn namelijk ook mensen die dat wél leuk vinden! Om je nou al bij voorbaat aan te passen aan mensen die het mogelijk niet leuk vinden maar dat niet durven zeggen... Daarmee sla je toch al het initiatief dood?
MadameCurie schreef:
21-07-2020 15:01
Sorry, maar als je niet durft te reageren op een 'kunnen jullie laten weten als je liever iets thuis doet', moet je misschien wat assertiever worden.
Er zijn namelijk ook mensen die dat wél leuk vinden! Om je nou al bij voorbaat aan te passen aan mensen die het mogelijk niet leuk vinden maar dat niet durven zeggen... Daarmee sla je toch al het initiatief dood?
Het gaat niet zozeer om niet leuk vinden, maar vooral om het financiele aspect. Over niet leuk vinden kun je je immers nog wel een middagje heen zetten, maar je over de financiële kant heen zetten kan andere gevolgen hebben. En het is nu eenmaal vaak een gevoelig punt voor sommigen, om aan te geven dat je het teveel geld vindt (om wat voor reden dan ook) hoe assertief ze ook mogen zijn.
absor schreef:
21-07-2020 10:07
Ben blij dat ik mijn kinderen heb gekregen voordat de babyshower hype overvloog uit amerika

Ik vind die vrijgezellenfeesten al zo stom
Ik ook :lol:
Gewoon thuis in de tuin met eenvoudige hapjes, gaat om gezellig samenzijn toch?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven